Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Er det noen som har gode råd for å rengjøre mitt elektriske vaffeljern? Glemte å smøre det sist, og det brant seg fast til jernet. Siden det er så "taggete" og siden det er elektrisk, kan jeg ikke bare putte det i oppvaskkummen og skrubbe det, liksom! Hva gjør dere andre?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Jeg tørker først av fett o.a. med tørkepapir. Tar deretter oppvaskbørsten, væter den med vann og børster over jernet. Har holdt det av og til fort under vann (den delen som ikke har brytere), og lagt det til tørk etterpå - det har gått bra, men er vel ikke å anbefale.
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Jeg gjør omtrent som personen ovenfor. Men føler ikke at det blir skikkelig rent, så da kompenserer jeg med å kaste den føste vaffelplata jeg steker, og satser på at eventuelle bakterier el.l. har festet seg på den...
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 Tørk av det innvendig ig utvendig med en fuktig klut, det er nok. Husk vaffeljernet blir varmt nok til å drepe alle bakterier. Dere begynner vel ikke steke før jernet er varmt.
Gjest vimse Skrevet 6. april 2006 #5 Skrevet 6. april 2006 Jeg gjør omtrent som personen ovenfor. Men føler ikke at det blir skikkelig rent, så da kompenserer jeg med å kaste den føste vaffelplata jeg steker, og satser på at eventuelle bakterier el.l. har festet seg på den... ← Jeg hiver den ikke, bikkjene får den Vel, til vanlig vasker jeg vaffeljernet med fuktig fille og svakt såpevann. Innimellom skrubbes det utenpå med jif skurekrem for å få vekk det gule belegget, jeg HATER gult belegg på hvite ting... Og innimellom tar jeg såpevann på selve platene og skrubber med oppvaskbørste og spyler under springen, har sånn ¨dusjfunksjon¨ på den. Setter så vaffeljernet på høykant og snur litt på det i løpet av dagen så alt vann får rent ut hvis det har rent noe inni, og det får tørket skikkelig. Om det er så smart, med tanke på det elektriske inni vaffeljernet, med rennende vann, er en annen sak...
Gjest Binna Skrevet 6. april 2006 #6 Skrevet 6. april 2006 Jeg tørker alltid med papir, Og bruker tørkepapir med såpevann eller skurekrem uttapå. Synes klissete vaffeljern er ekkelt.. Den første plata gir jeg til bikkjene, bakteriene er vel døde, men hende det sitter igjen litt gammelt fett (som jeg ikke har fått med meg), det er smaken jeg tenker på.
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #8 Skrevet 7. april 2006 Er dere klar over at hvis jernet tar fyr vil dere ikke få noe igjen på forsikringen? Dere virker helt tåpelige som ikke skjønner at det dere gjør er brannfarlig. Tar dere ikkehensyn til at dere har en familie?
Gjest Binna Skrevet 7. april 2006 #9 Skrevet 7. april 2006 Er dere klar over at hvis jernet tar fyr vil dere ikke få noe igjen på forsikringen? Dere virker helt tåpelige som ikke skjønner at det dere gjør er brannfarlig. Tar dere ikkehensyn til at dere har en familie? ← Jeg passer på at det ikke blir vått, jeg bruker bare såpevann på papir, slik at det blit fuktig. Det tåler jo ikke vann..
Gjest vimse Skrevet 7. april 2006 #10 Skrevet 7. april 2006 Er dere klar over at hvis jernet tar fyr vil dere ikke få noe igjen på forsikringen? Dere virker helt tåpelige som ikke skjønner at det dere gjør er brannfarlig. Tar dere ikkehensyn til at dere har en familie? ← Om det er så smart, med tanke på det elektriske inni vaffeljernet, med rennende vann, er en annen sak... ←
Gjest Gjesta Skrevet 7. april 2006 #11 Skrevet 7. april 2006 Vel, jeg er gift med en elektriker, og har lært det av han, så jeg regner det for trygt. Jeg putter ikke jernet ned i vannet, men rengjør det skikkelig med såpe og rennende vann pluss oppvaskbørtse. Så lar jeg det tørke skikkelig før det brukes igjen. Ikke noe problem, har gjort det i åresvis.
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #12 Skrevet 7. april 2006 Min bror er også elektiker og syn¨tes ikke det hørtes ut som en grei metode for å rengjøre vaffeljernet. Såfremt du ikke skrur det opp og tørker det med trykkluft.
Gjest Binna Skrevet 7. april 2006 #13 Skrevet 7. april 2006 Vel, jeg er gift med en elektriker, og har lært det av han, så jeg regner det for trygt. Jeg putter ikke jernet ned i vannet, men rengjør det skikkelig med såpe og rennende vann pluss oppvaskbørtse. Så lar jeg det tørke skikkelig før det brukes igjen. Ikke noe problem, har gjort det i åresvis. ← Jeg hadde ikke turt å gjøre det sånn du skriver.. "Skomakerns barn..."
Malama Skrevet 7. april 2006 #14 Skrevet 7. april 2006 Fuktig klut eller papir er det eneste som "vasker" mine vaffeljern i alle fall. Inni og utenpå. OG jeg spiser det først brettet også, og det går helt fint, og smaker helt normalt. Det er tross alt elektriske greier inni der, og slike vasker man ikke. Selv om det "har gått bra hittil"...
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #15 Skrevet 7. april 2006 Det kan gå veldig fint å skure det i vann/holde under rennende vann. Lenge kan det gå fint. Plutselig en dag når en av dine kjære små står i dusjen og du skal steke vafler så skjer det noe.. PANG sier det da, og stakkaren får strøm i hele seg. Det er livsfarlig å få vann inn i vaffeljernet
Gjest vimse Skrevet 8. april 2006 #16 Skrevet 8. april 2006 Det kan gå veldig fint å skure det i vann/holde under rennende vann. Lenge kan det gå fint. Plutselig en dag når en av dine kjære små står i dusjen og du skal steke vafler så skjer det noe.. PANG sier det da, og stakkaren får strøm i hele seg. Det er livsfarlig å få vann inn i vaffeljernet ← Lite trolig... De aller fleste har jordfeilbryter... Men, nå er det ikke det denne tråden handler om
Gjest Binna Skrevet 8. april 2006 #17 Skrevet 8. april 2006 Det er vel heller det at jernet kan ta fyr når det ikke er bruk? Det er jo greit å informere om farene ved forskjellige rengjøringsmetoder..
Cata Skrevet 8. april 2006 #18 Skrevet 8. april 2006 Det er vel heller det at jernet kan ta fyr når det ikke er bruk? Det er jo greit å informere om farene ved forskjellige rengjøringsmetoder.. ← Hvordan går det an? Det er da ikke tilkoplet strøm når det ikke er i bruk, og da er jo ledninger og kontakter inni der bare en haug med kobber og plast. Det er først når strømmen settes på du kan få overledning og brannfare. Selv tørker jeg bare mitt jern inni. Først med tørt tørkepapir og deretter med fuktig (men ikke søkkvåt) fille. Dette gjør jeg mens jernet enda er varmt, sånn at fettet er mer eller mindre flytende (og naturligvis trekker jeg ut støpselet først). Utenpå har jeg ikke vasket det, men jeg fikk noen tips her nå. Under kranen eller nedi oppvaskkummen kommer det imidlertid ikke.
Gjest Binna Skrevet 8. april 2006 #19 Skrevet 8. april 2006 Nei, det var det jeg lurte på... da er det med kontakten i. Nå bruker jeg ikke springen selv og er på kjøkkenet når jernet er satt i, men det blirr jo annerledes hvis man må fly rundt etter unger eller noe.
Gjest vimse Skrevet 8. april 2006 #20 Skrevet 8. april 2006 Poenget var nok som det ble sagt, det KAN skje, når jernet settes i, at man kan få strøm i dusjen, HVIS det er overledning i vaffeljernet pga fukt, men det er lite trolig, fordi jordfeilbryteren slår ut først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå