Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen der ute som får lønn 12 ganger i året, pluss feriepenger i Juni/Juli? 

Anonymkode: 2c358...3e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg. Men det betyr ikke at jeg får mer enn deg i prosent, hvis det var det du trodde. Det betyr bare at arbeidsgiver porsjonerer ut pengene mine på en annen måte. Mens noen ikke får lønn i august etter å ha hatt ferie i juli f eks og selv må spare feriepengene de fikk i juni til dette hullet, slipper jeg å stå uten lønn en måned fordi jeg får månedslønn alle måneder minus juni, da får jeg feriepengene i steden. Eksemplet som ikke fikk lønn i august, får jo utbetalt lønna fra mai i juni og får derfor totalt mye penger i på konto; både lønn og feriepenger. Mens jeg altså kun får feriepenger  juni.

Anonymkode: da93f...ac8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste måten du kan få lønn 12 ganger og feriepenger på, er om lønn og feriepenger utbetales i juni, og du selv har ferie i månedsskiftet juli og august. Da får du en delvis lønn både i juli og august og har derfor fått en lønnsutbetaling i alle årets 12 mnd, pluss feriepenger.

Men ingen får betalt ferie utover at feriepengene er ment å dekke feriedagene. 

Anonymkode: 43a59...51c

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurt siden dette står i ny kontrakt: 

Årslønn i 100% stilling utgjør kr. 599 559,60, som tilsvarer kr. 49 963,30   per måned. 

Skrevet

Vanligvis er det jo sånn første året i ny jobb at man i juni (f eks) ikke får lønn, mens man får feriepenger fra forrige jobb (hvis ikke de ble utbetalt da man sluttet).
Senere år vil man i juni få mndslønn minus (antall feriedager i året ganger dagssatsen lønn) pluss feriepengene fra året før. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Årslønn i 100% stilling utgjør kr. 599 559,60, som tilsvarer kr. 49 963,30   per måned. 

Slik står det hos oss som har fastlønn også. Men i juni så får du utbetalt feriepengene, og lønn for 25 dager (altså en drøy mnd) går til fratrekk, og resterende blir utbetalt.

Du får altså 49 963.30 kr brutto hver mnd, men i juni blir det foretatt en avregning av feriedager. Ved ansettelse et helt år så vil juni-utbetalingen være større enn fastlønn, slik at faktisk utbetalt ila året er mer enn årslønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det står jo ikke en dritt der om feriepengene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kunde som får dette her, men det er ikke vanlig.
Jeg som regnskapsfører får vanlig lønn i 11 mnd og så får jeg feriepenger i siste med trekk for 5 uker ferier. Får mer utbetalt den mnd jeg får feriepenger. Går aldri en mnd uten å få noe utbetalt.

Anonymkode: 12137...a4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det står jo ikke en dritt der om feriepengene. 

Man skirver ikke feriepenger i kontrakten. De er lovfestet. 

Anonymkode: 8f969...b1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp!

Skrevet

Ene arbeidsgiver eg hadde. Betalte ut bonus( 1,25 mnd lønn) hver januar. Denne bonusen gjekk rett i ferietrekket, slik at junilønnen ble som vanlig+ feriepenger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man har jo normalt et punkt om ferie i arbeidsavtalen, om man følger loven (4 uker 1 dag)  noe som gir feriepenger på 10,2 % eller har avtalt ferie på 5 uker og 12 % feriepenger.

Anonymkode: 681fc...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det noen der ute som får lønn 12 ganger i året, pluss feriepenger i Juni/Juli? 

Der jeg jobbet var det lønnsutbetaling 12 ganger i året, om feriepengene i juni kom i tillegg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eneste måten du kan få lønn 12 ganger og feriepenger på, er om lønn og feriepenger utbetales i juni, og du selv har ferie i månedsskiftet juli og august. Da får du en delvis lønn både i juli og august og har derfor fått en lønnsutbetaling i alle årets 12 mnd, pluss feriepenger.

Men ingen får betalt ferie utover at feriepengene er ment å dekke feriedagene. 

Nei, dette er ikke den eneste måten. Hvis man har en fast årslønn hvor ferie er regnet inn, kan arbeidsgiver fint porsjonere ut lønna 12 ganger i året. 

Så man har ikke betalt for en måned mer i året enn de som får ferien avkortet på en lønn, det er bare porsjonert ut på en annen måte.

Skrevet

Jeg har hørt at noen få får vanlig lønn i 12 måneder og får feriepenger uten trekk. Men det er nok ikke veldig vanlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man har jo normalt et punkt om ferie i arbeidsavtalen, om man følger loven (4 uker 1 dag)  noe som gir feriepenger på 10,2 % eller har avtalt ferie på 5 uker og 12 % feriepenger.

Anonymkode: 681fc...26e

Og de som er over 60 har en ekstra ferieuke og rett på 12,5% eller 14,3% feriepenger. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...