Gå til innhold

Barnevakt - «au pair»?

Fremhevede innlegg

Pappa til fire
Skrevet

Vi er en familie med mor, far, og fire barn i barnehage- og barneskolealder.

Vi har ikke besteforeldre eller annen nær familie i nærheten. 

Vi har et nettverk av slekt og venner som bidrar litt her og litt der. 

Men ofte savner jeg veldig det å ha mer familie i nærheten, og litt avlastning. Misunnelig på de som har besteforeldre i nabohuset, selv om det sikkert også kan være krevende på sin måte.

Vi har brukt lite barnevakt, og når vi har brukt det har det vært ungdom som ønsker å passe barn litt og tjene litt på det.  Litt avlastning, men heller ikke mer. Noen timer her og der. Men forsvinnende lite i den store sammenhengen.

Selv om ting stort sett går bra med oss, merker jeg mer og mer at jeg begynner å bli ganske sliten, at en liksom aldri har noen pauser fra familielivet. At en aldri får hentet seg inn, på en måte. Så er det det evige «hamsterhjulet» i hverdagen, rekke hjem fra jobb for å hente ikke alt for seint i barnehagen, lage middag, fritidsaktiviteter, lekser, oppvask, klesvask, etc. 

Det jeg derfor kunne tenke meg, er en mer «omfattende» barnevakt, en voksen som er i huset og hjelper til med barn, husarbeid noen faste timer/dager i uka eller lignende. Litt som au-pair-ordningen, som nå er avskaffet.

Jeg ser på nettsiden Sitly at mange barnevakter har registrert at de både kan passe barn, handle inn mat, hente/levere i barnehagen, etc. Det finnes sikkert andre lignende nettsider også.

Jeg tenker også at jeg da vil ha inn en godt voksen person, ikke en ungdom. En litt myndig person som ikke først og fremst skal leke med barna på stuegulvet, men heller f eks hjelpe de med lekser. 

Jeg har vel kanskje alltid tenkt at det er litt latskap å ha hushjelp, vaskehjelp, etc. At noen fremmede skal komme inn i huset mitt og vaske og brette sammen truslene mine, liksom. Samtidig innser jeg at om det noen gang trengs, så er det nå. 

Er det noen som har erfaringer med f eks Sitly, med å faktisk ha inn en barnevakt som f eks lager middag, henter i barnehagen? Jeg må innrømme at jeg tenker litt på hva barnehageansatte vil tenke om dette, selv om det ikke er deres business så lenge barnevakten er registrert for henting. Er det noen her som har ansatt en slags hushjelp, som vasker gulv, lager mat, og lignende i en travel hverdag? Hvis ja, hvordan fungerer det?

Arbeidet skal selvfølgelig være hvitt. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen  min hadde en kollega som var gift og hadde to små barn, de hadde nok ok økonomi. Hun fortalte på en sammenkomst vi var på at hun hadde en fast barnevakt en dag i uken. Barnevakten hentet barna i barnehagen tok de med hjem og lagde middag. Vet ikke om hun la dem men hun var i hvert fall sammen med dem i flere timer fast en dag i uken og moren(og faren) kunne da trene, gå ut og spise eller gjøre ærend eller egentlig hva som helst.

Kanskje dette kunne være noe for deg?

Anonymkode: 0120e...681

AnonymBruker
Skrevet

Selv om au-pairordningen er avskaffet, står du fritt til å ansatte noen på tilsvarende vilkårså fremt de er fra et EØS-land.

Anonymkode: 5ddc1...151

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var student var det en av de jeg studerte med som hadde en fast jobb og hente 2 barn i barnehagen og være med de i 2 til 3 timer. Hun laget da middag til de og lekte med de, gjorde de klare for å legge seg hvis mor ble sen. 

Var en alene mor med krevende jobb som trengte denne avkastningen i hverdagen for å få tingene til å gå rundt.

Tror hun pleide å hente de ca kl 16.00

Anonymkode: 8cb1f...119

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med "omvendt" dagmamma. Hun kom hjem til oss flere dager i uken, dvs de dagene mamma jobbet dagvakt. Passet lillesøsteren min på dagtid, trillet bort og hentet meg i barnehagen. Storebroren min gikk hjem selv fra skolen, hadde ikke SFO. Hun satte han i gang med lekser, skrelte poteter og laget enkel middag. Da vi ble eldre og ikke hadde det samme behovet på dagtid gikk det over til mer barnevakt på kveldstid. Da var vi ofte hjemme hos henne på overnatting. Hun ble etterhvert som et familiemedlem og vi har den dag i dag svært god kontakt. 

Anonymkode: 2fefe...36a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...