AnonymBruker Skrevet 29. januar #1 Skrevet 29. januar Fikk tatt en test i Sverige hvor resultatet viste et friskt barn og at det var en jente i uke 13/14. (testet med blodprøve) Har forberedt meg mentalt på en lillesøster men på ordinær ultralyd nå i uke 20 så sa jordmor at hun så en gutt og virket veldig sikker. Er noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 2cfae...c18
AnonymBruker Skrevet 29. januar #2 Skrevet 29. januar Interessant, trodde nipt var mer nøyaktig enn jordmor. Anonymkode: ca560...df0 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar #3 Skrevet 29. januar Altså, jeg hadde 5 ultralyder i mitt svangerskap, og alle konstaterte gutt. Jeg har en datter. Så det er jo mulig at UL ikke viser det som stemmer? Anonymkode: 3e4b0...c56 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar #4 Skrevet 29. januar Hadde stolt mest på NIPT Anonymkode: 0ee09...7df 6 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5 Skrevet 29. januar Nipt er riktig fordi de ser kromosomer Anonymkode: 91df2...53f 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar #6 Skrevet 29. januar Nipt har ca 99% treffsikkerhet på kjønn, ultralyd i uke 20 litt lavere. Så begge kan jo ta feil, selv om det er sjeldent. Anonymkode: bb306...191 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar #7 Skrevet 29. januar Når du var så langt på vei hadde jeg stolt mer på NIPT. Det er størst feilmargin helt i starten. Hadde nok tatt en privat ultralyd om jeg var deg Anonymkode: 6e52e...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Skrevet 30. januar Det er UL som viser feil kjønn, ikke nipt Anonymkode: 73acc...73f 2
Maleficenta Skrevet 30. januar #9 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fikk tatt en test i Sverige hvor resultatet viste et friskt barn og at det var en jente i uke 13/14. (testet med blodprøve) Har forberedt meg mentalt på en lillesøster men på ordinær ultralyd nå i uke 20 så sa jordmor at hun så en gutt og virket veldig sikker. Er noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 2cfae...c18 Snålt. Var nå sikker på at NIPT var veldig nøyaktig.... Kan det være at dette er et barn med både mannlige og kvinnelige kjønnsdeler? 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Skrevet 30. januar Når de sier gutt på ultralyd, er det som regel gutt. Vanligere å ta feil andre veien. Men det hender selvsagt at de tar feil uansett. Anonymkode: 64466...7de 1
Maleficenta Skrevet 30. januar #11 Skrevet 30. januar NIPT-test (non-invasive prenatal testing) for kjønnsbestemmelse er svært nøyaktig, med en feilmargin på under 1–2 % når den utføres etter uke 10–12. Testen har en sensitivitet på over 98 % for å identifisere Y-kromosom (gutt), men i ca. 10–20 % av tilfellene kan prøven være inkonklusiv (manglende svar). Nøkkelpunkter om feilmargin og nøyaktighet: Høy presisjon: Studier viser en nøyaktighet (spesifisitet) på 99,6 % for kjønnsbestemmelse. Svangerskapsuke: Nøyaktigheten øker med svangerskapslengden. Før uke 7 er sensitiviteten lavere (74,5 %), mens den fra uke 7–12 er over 94,8 %. Inkonklusive prøver: Det forekommer at testen ikke gir et tydelig svar (10-20 %), ofte grunnet lav mengde foster-DNA i mors blod. Y-kromosom: Hvis testen påviser Y-kromosom, er det nesten sikkert en gutt. Hvis ikke, er det en jente, men ved sjelden kjønnsbundet sykdom kreves uansett videre testing (morkake-/fostervannsprøve) for bekreftelse. Feilmarginen er altså minimal, men inkonklusive svar kan forekomme
Stjertmeis Skrevet 30. januar #12 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Når de sier gutt på ultralyd, er det som regel gutt. Vanligere å ta feil andre veien. Men det hender selvsagt at de tar feil uansett. Anonymkode: 64466...7de Jeg ble fortalt motsatt av jordmor da jeg ventet gutt. At noen ganger kan navlestrengen (eller noe) ligge sånn til, i kombinasjon med fosterets stilling, at det feilaktig ser ut som en liten snopp. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #13 Skrevet 30. januar Stjertmeis skrev (11 minutter siden): Jeg ble fortalt motsatt av jordmor da jeg ventet gutt. At noen ganger kan navlestrengen (eller noe) ligge sånn til, i kombinasjon med fosterets stilling, at det feilaktig ser ut som en liten snopp. Hvis du tar feil av navlestreng og penis burde du ikke utføre UL. De ser ikke litt like ut engang. Anonymkode: 89950...6de 1
Stjertmeis Skrevet 30. januar #14 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du tar feil av navlestreng og penis burde du ikke utføre UL. De ser ikke litt like ut engang. Anonymkode: 89950...6de Jeg utfører ikke UL. Men OM jeg hadde gjort det, hadde jeg garantert sett feil av det meste 😅 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #15 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk tatt en test i Sverige hvor resultatet viste et friskt barn og at det var en jente i uke 13/14. (testet med blodprøve) Har forberedt meg mentalt på en lillesøster men på ordinær ultralyd nå i uke 20 så sa jordmor at hun så en gutt og virket veldig sikker. Er noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 2cfae...c18 Så du på UL skjermen selv? Jeg har en gutt og en jente, og det var ingen tvil om at det var en penis jeg så med gutten og "tre streker" med jenten. Er du forresten slank eller har noen kilo ekstra over magen? Jordmor her mente man ser mye bedre og nøyaktig på slanke. Anonymkode: ca560...df0
AnonymBruker Skrevet 30. januar #16 Skrevet 30. januar NIPT er jo i utgangspunktet mer sikkert enn UL. Men det kan jo skje feil med NIPT-tester også sikkert, at man feks får feil prøveresultat? Blir spennende å se da Du kan jo vurdere en privat UL for å få en mening til. Anonymkode: b385f...acb
Maleficenta Skrevet 30. januar #17 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): NIPT er jo i utgangspunktet mer sikkert enn UL. Men det kan jo skje feil med NIPT-tester også sikkert, at man feks får feil prøveresultat? Blir spennende å se da Du kan jo vurdere en privat UL for å få en mening til. Anonymkode: b385f...acb 1-2 prosent feilmargin 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #18 Skrevet 30. januar Maleficenta skrev (3 timer siden): Snålt. Var nå sikker på at NIPT var veldig nøyaktig.... Kan det være at dette er et barn med både mannlige og kvinnelige kjønnsdeler? Den vanligste årsaken til feil, er vanishing twin. Altså at det har vært to embryo av ulikt kjønn, men bare det ene har utviklet seg. Anonymkode: bb306...191 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar #19 Skrevet 30. januar Kanskje du får handle nøytrale klær og små lite som mulig før fødsel 😅🤣 Eller sponse på deg en privat 3D ultralyd med bilde? Anonymkode: c49ff...d67
Maleficenta Skrevet 30. januar #20 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Den vanligste årsaken til feil, er vanishing twin. Altså at det har vært to embryo av ulikt kjønn, men bare det ene har utviklet seg. Anonymkode: bb306...191 Eller det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå