Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er så usikre på om vi skal velge 80% eller 100% utbetalingsgrad. Termin i slutten av mars. Hører gjerne erfaringer her. Hva valgte dere og hva tenker dere i ettertid?

Anonymkode: b83c1...2ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder altså foreldrepenger i svangerskapspermisjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i mars i fjor og har ikke rett på barnehageplass før i august i år. Her vi bor er det vanskelig å få plass i barnehage på våren, og vi syns uansett det er fint å holde barnet hjemme en stund. Så vi har valgt 80 % for å strekke perioden med foreldrepenger så lenge som mulig. Må lappe på med litt ferie og ulønnet permisjon for å komme i mål til august.

Med det eldste barnet, som er født i mai, tok vi 100 %. Det var før lovendringen som gjorde at man nå totalt sett får like mye utbetalt med 80 vs 100 % uttak. Så hvis man uansett må være hjemme over et år pga barnehageplass er det egentlig ikke noen god grunn til å velge 100 %. Begge foreldrene må velge det samme, dvs alle periodene (mor, far og felles) forlenges ved 80 %.

Anonymkode: 49366...b63

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må regne på om dere taper mest på 80% utbetaling eller 100% + ulønnet. Det kommer helt an på hva dere begge tjener og hvem som evt tar ulønnet permisjon. 

Anonymkode: d4610...3f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fødte i mars i fjor og har ikke rett på barnehageplass før i august i år. Her vi bor er det vanskelig å få plass i barnehage på våren, og vi syns uansett det er fint å holde barnet hjemme en stund. Så vi har valgt 80 % for å strekke perioden med foreldrepenger så lenge som mulig. Må lappe på med litt ferie og ulønnet permisjon for å komme i mål til august.

Med det eldste barnet, som er født i mai, tok vi 100 %. Det var før lovendringen som gjorde at man nå totalt sett får like mye utbetalt med 80 vs 100 % uttak. Så hvis man uansett må være hjemme over et år pga barnehageplass er det egentlig ikke noen god grunn til å velge 100 %. Begge foreldrene må velge det samme, dvs alle periodene (mor, far og felles) forlenges ved 80 %.

Anonymkode: 49366...b63

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må regne på om dere taper mest på 80% utbetaling eller 100% + ulønnet. Det kommer helt an på hva dere begge tjener og hvem som evt tar ulønnet permisjon. 

Tusen takk for veldig nyttige svar! Tror vi går for 80% ja. - Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvis man uansett må være hjemme over et år pga barnehageplass er det egentlig ikke noen god grunn til å velge 100 %

Vi hadde tapt over 200 000 på å velge 80% istedenfor 100% + ulønnet, så det kan være veldig god grunn til å velge 100%. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi hadde tapt over 200 000 på å velge 80% istedenfor 100% + ulønnet, så det kan være veldig god grunn til å velge 100%. 

Hvordan hadde dere tapt så mye?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i august, så 100% ville ikke vært noe problem mtp. barnehageplass. 

Skulle egentlig hatt permisjon fra august-mars (inkluderer alt felles), men har spart opp all fjorårets ferie og mye avspasering. Skal derfor være hjemme til midten av juni, og da har jeg fremdeles fem ferieuker igjen i år😊 Veldig fornøyd med å være hjemme lengre! 

Hvis nestemann kommer tidligere på året, blir det 80% tror jeg. 

Anonymkode: e89bf...250

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med de gamle reglene kan jeg forstå det, men hvordan ser dette regnestykket ut nå?

Anonymkode: b6ac5...770

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil uansett ikke ha barna i barnehagen før 2 års alder, men pengene blir jo de samme enten du velger den ene eller andre utbetalingsgraden.

Anonymkode: 3e6d4...c0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du skal jo få like mye utbetalt, bare over lengre tid. Så dette stemmer jo ikke helt. 

TS, jeg fødte i november og søkte om 100%. Men nå angrer jeg! Vi skal ha jenta vår hjemme frem til januar 2027, hadde jeg valgt 80% så hadde jeg fått foreldrepenger hele denne tiden. Men jeg må over på dagpenger i juli for da stopper foreldrepengene. Så hvis dere ønsker å være hjemme med baby litt lengre, så anbefaler jeg 80%. 

Anonymkode: 74c0a...970

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg taper på 80% vs 100%, siden jeg uansett må ha ulønnet perm selv om jeg velger 80%.

Er høyt lønnet, og jobben dekker over 6G (?), og dette er med på å "forverre" tallene.

Jeg sparer ganske mye på å sette av penger frem til ulønnet og heller ha 100% + ferie + ulønnet frem til barnehagesøket, fremfor å ha 80% (og miste 20% av inntekt hver mnd) + ferie + likevel måtte spare til ulønnet.

Jeg me er jeg regnet ut at jeg sparer rundt 145000 brutto på å velge 100%.

Anonymkode: 41b9d...9ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg taper på 80% vs 100%, siden jeg uansett må ha ulønnet perm selv om jeg velger 80%.

Er høyt lønnet, og jobben dekker over 6G (?), og dette er med på å "forverre" tallene.

Jeg sparer ganske mye på å sette av penger frem til ulønnet og heller ha 100% + ferie + ulønnet frem til barnehagesøket, fremfor å ha 80% (og miste 20% av inntekt hver mnd) + ferie + likevel måtte spare til ulønnet.

Skulle stå barnehagestart... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal jo få like mye utbetalt, bare over lengre tid. Så dette stemmer jo ikke helt. 

TS, jeg fødte i november og søkte om 100%. Men nå angrer jeg! Vi skal ha jenta vår hjemme frem til januar 2027, hadde jeg valgt 80% så hadde jeg fått foreldrepenger hele denne tiden. Men jeg må over på dagpenger i juli for da stopper foreldrepengene. Så hvis dere ønsker å være hjemme med baby litt lengre, så anbefaler jeg 80%. 

Hvorfor får du dagpenger etter du er ferdig med foreldrepenger? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan ser dette regnestykket ut? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan hadde dere tapt så mye?

Med de gamle reglene kan jeg forstå det, men hvordan ser dette regnestykket ut nå?

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan ser dette regnestykket ut? 

Far tjener ca 500 000 mer enn meg i året. Vi får mye mindre utbetalt ved at vi begge skal ha 80% utbetalt i 61 uker enn at jeg tar 10 uker ulønnet permisjon i tillegg til våre 49 uker med 100%. Enkelt regnestykke:-) 

20% av vår felles inntekt i 61 uker er ca 200 000 mer enn 10 uker av min inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far tjener ca 500 000 mer enn meg i året. Vi får mye mindre utbetalt ved at vi begge skal ha 80% utbetalt i 61 uker enn at jeg tar 10 uker ulønnet permisjon i tillegg til våre 49 uker med 100%. Enkelt regnestykke:-) 

20% av vår felles inntekt i 61 uker er ca 200 000 mer enn 10 uker av min inntekt. 

Dette er veldig nyttig å dele så flere blir bevist på. Foreldrepenger regnes vel fra mors inntekt, også i perioden far er i perm?

Anonymkode: 52202...896

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er veldig nyttig å dele så flere blir bevist på. Foreldrepenger regnes vel fra mors inntekt, også i perioden far er i perm?

Nei. Den regnes fra fars inntekt i de ukene han er i perm. Men om far tjener betydelig mer enn mor vi man tape på: 

1. Ved 80% øker også fars uker. Altså flere uker med lavere inntekt. Og det vil da heller lønne seg for en del å ta 100% for å så at mor går ulønnet. 

2. Det far tjener er også da sannsynligvis over 6g som dekkes av NAV. Noen arbeidsplasser dekker differansen , men ikke alle. Om det ikke dekkes har igjen far flere uker permisjon som det blir betydelig lavere lønn i.

Anonymkode: c90fd...124

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor får du dagpenger etter du er ferdig med foreldrepenger? 

Fordi dagpenger har man krav på hvis man er arbeidsledig etter endt foreldrepermisjon. Hvorfor ellers må man ha en stønad fra NAV, tenker du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei. Den regnes fra fars inntekt i de ukene han er i perm. Men om far tjener betydelig mer enn mor vi man tape på: 

1. Ved 80% øker også fars uker. Altså flere uker med lavere inntekt. Og det vil da heller lønne seg for en del å ta 100% for å så at mor går ulønnet. 

2. Det far tjener er også da sannsynligvis over 6g som dekkes av NAV. Noen arbeidsplasser dekker differansen , men ikke alle. Om det ikke dekkes har igjen far flere uker permisjon som det blir betydelig lavere lønn i.

Anonymkode: c90fd...124

I vårt tilfelle tjener begge over 6g, og begge får det dekket. 

så det er mange faktorer å ta hensyn til når man vurderer 80% vs 100%

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei, far har selvstendig opptjeningsrett. Derfor har det noe å si at hans inntekt er høyere enn min, og at det er jeg som tar ulønnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...