Gå til innhold

Fordomsfulle svigers

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så lenge ungene vokser opp med foreldre som aksepterer folk uansett hva de identifiserer seg som , hvem de forelsker seg i og hvilken farge de har på huden så kommer ikke holdningene til de rare besteforeldrene til å gå inn på de. Her i huset så vet alle som en at de kan få forelske seg i hvem som helst og det er helt greit- innenfor lover og regler. 
Bare finn din metode for å få samtalen over på noe annet- evt si rett ut at du ikke er interessert i å høre på "pisset"- for dine unger får lov til å forelske seg i hvem de vil, ha på seg det de vil- ha hva som helst av frisyrer osv. Og hvis de ikke er enige så vet de hvor døra er. og velkommen tilbake når dere har kommet på andre tanker og ikke lenger sprer giften sin.

Mine egne foreldre har sine sider, og en av de har fått beskjed om å dra dit pepperen gror opptil flere ganger når grensa har blitt tråkket over. Vi er Stort sett venner da 😂

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 14.33):

De prøver å overtale meg/oss til å være enige med dem. At våre hvite barn ikke skal gifte seg med "negere" eller samme kjønn, at gutten ikke skal få lov å gå i rosa, at jenta ikke får ha kort hår og at dersom barna opplever at de er det motsatte kjønn når de er ungdom så skal vi bestemme at nei det er de ikke. Osv

Når påstander som "det går ikke egentlig ann å være forelsket av samme kjønn, det er psykiatri" blir fremmet så er jeg, som bifil, faktisk uenig og har erfart det. Jeg forteller at jeg er uenig, men ikke at jeg har erfart det. 

Anonymkode: c46e2...387

Dere må si rett ut at dette her vil dere ikke høre mer om i deres hjem. Dette tar dere sterkt avstand fra og dette skal ikke barna som nå bli større høre. Dette står langt fra de verdiene dere vil lære deres barn. Der. Ferdig! 

Anonymkode: 3f984...fc5

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rimelig spesielt å begynne å snakke om/ha forventninger til mulige fremtiden partnere til barnehagebarn. Her hadde jeg nok raskt avsluttet tema med at familien har fokus på ting som skjer i hverdagen/nåtid, og ikke 15-20-25 år frem i tid. 

Har du vurdert å trekke deg litt mer tilbake, og la mannen din være ansvarlig for kontakten mellom foreldre og barnebarn? Om det er kontakt noen få ganger pr mnd, trenger du ikke å være med hver gang. I tillegg bør jo ikke svigerforeldrene dine informeres om når mannen din er borte/du er alene med barna. Da har de ikke muligheten til å dukke opp når han er borte. Du kan også 

Anonymkode: 116af...0af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 19.55):

Jeg er 60 år og sier også «neger». Det er helt vanvittig at det nå blir sett på som rasistisk. Jeg sier også «asiat». Begge ordene er bare en beskrivelse av genetisk opphav og er likestilte. Siden folk blir helt på tuppa, så sier jeg det bare til folk i egen generasjon og eldre. Jeg er overrasket over at du som er 56 år ikke kjenner til hva som tradisjonelt legges i de ordene. 

Ord som derimot ER rasistiske, er «nigger» og «guling». De ordene tar jeg sterkt avstand fra.

Anonymkode: 937a4...10c

Veldig mange har brukt ordet "neger" uten å mene noe negativt med det, inkludert meg selv. Men når det nå har blitt slik at "neger" er et veldig negativt ladet ord for mange, så koster det meg ingenting å ka være å bruke det. For selv om jeg ikke mener noe negativt med det ordet, vil jeg garantert bli misforstått om jeg insisterer på å fortsette å bruke det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Amy71 skrev (På 29.1.2026 den 14.36):

Min svigermor misliker innvandrere, synes det gis for mye bistand til utlandet, kaller mørkhudede for neger osv osv. Har gitt opp å endre hennes holdninger så jeg overser hennes utsagn og svarer ikke.

Jeg har også til dels gitt opp, har prøvd å si ifra flere ganger at «neger» og «homse» ikke er ok ord å bruke. Det er et problem på skolen, og derfor vil jeg jo ikke at ungene skal bruke det. Jeg har i stedet forsøkt å snakke med barna, og de skjønner det. Sier bare at gamle folk brukte de ordene, og at det er gammelt og utdødd og ikke greit å bruke. Vi får ikke oppdratt foreldre/svigerforeldre, så vi får konsentrere oss om ungene i stedet 😅

Anonymkode: 950bb...af0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2026 den 20.04):

Hvordan blir barna forvirret? Sønnen min spurte om jeg var mann eller dame. Jeg svarte dame. Er det både biplogisk, "mentalt" og utseendemessig. Så spurte han om hvorfor noen hadde to mammaer eller to pappaer. Da forklarte jeg ham det. Treåringen virket lite forvirret etterpå.

Anonymkode: c9c2e...6ab

Haha, enig. Ungene har aldri hatt problemer med å forstå. Virker heller som det er enkelte voksne som ikke VIL forstå som har tungt for det.

Anonymkode: 950bb...af0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som to helt alminnelige folk i den alderen. Du ser på dem som litt fordomsfulle. Det er fullt mulig du fremstår som en litt smågal venstreradikal for dem?. Dere kan være familie likevel håper jeg? Ikke noe å lage problem ut av. Barna dine vokser opp i et samfunn hvor andre inntrykk påvirker sterkere enn besteforeldre forhåpentligvis. Jeg syns ikke du skal stresse med dette. Bare lev og hold en god relasjon med dem og ikke bry deg for mye. 

Anonymkode: e01a0...fc5

Skrevet

Jeg hadde nok sagt i fra om at de er velkommen til å ha sine egne meninger, men at de kan holde seg for god til å ta det opp foran barna dine og i ditt hus. Barna er «bare» 4 år, men de har jo ører. Rasistiske utsagn og diskriminerende holdninger hadde jeg slått hardt ned på. De får være av den gamle skolen så mye de vil, men sååå vanskelig er det ikke å endre måten man snakker på. Og på kommentarer om hvem de bør gifte seg med osv så hadde jeg bare svart at «det viktigste er at de er lykkelige», og så lagt den død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...