Gå til innhold

Fordomsfulle svigers

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

På slike ting sier jeg alltid til barna, foran feks bestefar: " ja, sånn lærte bestefar at man kunne si, men det er ikke riktig nå lenger. Når man vet bedre, gjør man bedre".

Anonymkode: 62f9f...476

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er jo bare fornuftige. Det beste for barna er jo å finne en partner av motsatt kjønn og fra samme kultur. 

Anonymkode: a6775...b4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, null sjans for det. Det er kanskje relevant ettersom jeg som voksen ikke føler meg trygg nok til å fortelle det til dem, selv om temaet er i luften for å gi mitt perspektiv. 

Men jeg forstår utfra svarene at jeg kanskje er litt vel følsom på temaet. Takk for at dere tok dere tid til å lese og svare :) 

Anonymkode: c46e2...387

Er selv svigermor. Om mitt svigerbarn er bifil, synes jeg ikke det er en informasjon jeg trenger. Hvorfor skal jeg vite det?  Svigerbarnet mitt er gift med mitt barn, og det er nok info for meg om deres kjærlighets/ sexliv.  Barnebarna lever med foreldrene, det eneste påvirkningen vi som besteforeldre har, er den omsorg og kjærlighet vi gir barn og barnebarn. Tror ikke du trenger å være redd for at besteforeldrenes holdninger skal overføres til dine barn. Barna vokser opp i dag, og vil nok ha venner i alle kategorier. Den eneste bekymring jeg evt hadde hatt, var om det ble brukt ord som barna kan plukke opp i sitt språk, ord som ikke lenger brukes i dag fordi det anses som nedsettende. Mange i min generasjon bruker dessverre dem uten å tenke over det. Ville pratet med barna om det dersom slike ord brukes. Barna arrestere besteforeldre på det. Tenker besteforeldre tar det litt til seg da. 

Anonymkode: e000d...6c8

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du og mange unge har en rar holdning til uenighet.

Det virker som mange bare ønsker å omgås andre med samme meninger som de selv har. I min familie spriker holdninger og politisk standpunkt veldig, fra SV til FRP, så vi har ofte heftige diskusjoner, men det er bare sånn det er. Vi er glade i hverandre uansett.Jeg er i 60-årene og jeg merker jo at mine holdninger til f.eks kjønnsidentitet er noe annerledes enn de unge, uten at det betyr at jeg er full av fordommer. 

Når forholdet ditt til svigerforholdene er 98 prosent bra, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal fokusere på de 2 prosentene.

Anonymkode: c9ee4...8bc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er 60 år og sier også «neger». Det er helt vanvittig at det nå blir sett på som rasistisk. Jeg sier også «asiat». Begge ordene er bare en beskrivelse av genetisk opphav og er likestilte. Siden folk blir helt på tuppa, så sier jeg det bare til folk i egen generasjon og eldre. Jeg er overrasket over at du som er 56 år ikke kjenner til hva som tradisjonelt legges i de ordene. 

Ord som derimot ER rasistiske, er «nigger» og «guling». De ordene tar jeg sterkt avstand fra.

Anonymkode: 937a4...10c

Forskjellen er at asiat er en nøytral beskrivelse av tilhørighet til et kontinent, på samme måte som afrikaner eller europeer. Neger er et begrep med røtter i slavehandel og rasebiologi. I henhold til din egen logikk med asiat vs. guling, burde du i så fall bruke ordet afrikaner heller enn neger. 

Hvorfor er det så viktig for deg å beholde retten til å bruke et ord som andre opplever som belastende? Synes du det er greit å bruke åndssvak eller evneveik med om personer med utviklingshemming? Mongoloid om personer med Down Syndrom? Krøpling om bevegelseshemmede eller sinnsyk om personer med psykiske helseutfordringer? Sannsynligvis ikke.

Alt dette er ord som var vanlig å bruke før, men som vi unngår i dag, fordi vi vet bedre. 

Hvis du ved et uhell tråkker noen på tåa, så gjør det like vondt selv om du ikke "mente" å gjøre det. Hvis du har vanskelig for å uttrykke deg uten å omtale noens hudfarge, hvorfor ikke bare si "mørkhudet"?

Jeg skjønner at dette for enkelte kan fremstå som woke eller politisk korrekt, men dette handler faktisk ikke om å bli "på tuppa". Det handler om normal folkeskikk og respekt for andre mennesker. Det er på ingen måte sånn at jeg alltid ordlegger meg politisk korrekt i alle sammenhenger, men jeg prøver ikke å overbevise verken meg selv eller andre om at det er greit.

Du sitter ikke alene på definisjonsmakten og kan i like liten grad bestemme at det er greit å si neger, som at jeg kan bestemme at det greit å si nigger eller guling.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Svigers vil ha en fot i graven før dine barn skal gifte seg, og svært få tenåringer/yngre voksne deler sine kjærlighetsliv med besteforeldre på 80++. 

Du klarer nok gi barna dine bedre holdninger enn besteforeldrene har. Kanskje de kan brukes som et eksempel på at man kan være glade i (idioter/) folk med andre meninger selv om man er helt uenig osv.

Anonymkode: e073c...e7e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har vært tydelige på at dette ikke er noe vi vil følge, diskutere eller høre mer om. Likevel tar de stadig opp temaene. Ofte dukker de opp uanmeldt når jeg har fri og mannen er på jobb, og prøver da å overtale meg.

Hva da? Jeg skjønner ikke hva dere ikke vil følge opp, diskutere eller høre noe om og hva de prøver å overtale deg til?? 

Anonymkode: 9e2f8...c4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 60 år og sier også «neger». Det er helt vanvittig at det nå blir sett på som rasistisk. Jeg sier også «asiat». Begge ordene er bare en beskrivelse av genetisk opphav og er likestilte. Siden folk blir helt på tuppa, så sier jeg det bare til folk i egen generasjon og eldre. Jeg er overrasket over at du som er 56 år ikke kjenner til hva som tradisjonelt legges i de ordene. 

Ord som derimot ER rasistiske, er «nigger» og «guling». De ordene tar jeg sterkt avstand fra.

Hvorfor sier du ikke afrikaner når du sier asiat? Å likestille neger og asiat blir jo helt fjernt.. 

Anonymkode: 9e2f8...c4a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har tydeligvis ikke forstått særlig når det kommer til ordet "neger". Det er helt vanvittig at du forsvarer bruken av det ordet. 

Jeg er svært overrasket over at du som er 60 ikke har fått med deg dette. 

Anonymkode: 52adb...4e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er nok at det er så provoserende og jeg er redd for hvordan det kan påvirke barna etterhvert som de blir eldre..  Prøver å skifte samtaleemne, men det er lettere sagt enn gjort. 

Anonymkode: c46e2...387

Når barna blir eldre, så sier barna i fra selv. 
Det har hvertfall barna gjort her. De vet godt hva sommer «lov eller ikke lov» å si etc, og at besteforeldre snakker slik de gjør - påvirker ikke dem. Annet enn at vi snakker og ler litt av det innimellom her hjemme, om hvordan språket har utviklet seg f.eks når det kommer til n-ordet, og at de er gamle Og litt uvitende når det kommer til slikt. 

Det jeg ikke skjønner er at dere har så små barn også kommer temaet om hvem barna bør gifte seg med opp så ofte? 

Hadde bare sagt hver gang, at det viktigste for oss er at de finner noen de har det bra sammen med. Om det er Mohammed, eller Turid spiller ingen rolle. 

Om du ikke vil være en psykisk støtte for svigermor, så Må du nesten si i fra. Men du må jo ta det som et kompliment også. Hun stoler på deg, og ser på deg som en som hun kan lufte tankene sine med.

Fokuser på at de er 98% bra.

Anonymkode: c314c...7b6

• Liker 3
Skrevet

Det kan jo gå 30 år før deres barn overhodet etablerer seg. Da er mest sannsynlig dine svigerforeldre ikke her lenger. De er statistisk sett ikke lenger i live når deres barn blir voksne engang.

Fokuser på å ha en god relasjon til dem.

Og at du er bifil har ingenting med noe å gjøre. Hvorfor skulle det være relevant med mindre dere har et åpent ekteskap?

Anonymkode: 3d3e2...45f

• Liker 2
Skrevet

Hmm, rundt snille mennesker så skal man kunne være seg selv, noe jeg føler du ikke er? De må jo tro at du er enig i oppgulpet deres. Utfra innlegget ditt tolker jeg deg som en som tier og samtykker. Stå opp for deg selv og vis hvor skapet står for de ulykkelige menneskene. Folk som er fornøyde med seg selv og livet sitt har ikke behov for å pisse på mennesker som ikke har gjort de noe ondt. Minn de på at deres foreldre lærte dem kunnskap og holdninger som i dag er 100 år gamle bokstavlig talt, og at verden har forandret seg en del siden da. I dag vet vi så mye mer heldighvis.

Anonymkode: d0302...87e

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hehe, tenkte nøyaktig det samme. Sålenge TS er gift med en mann, så er det revnende likegyldig hva man ellers kan bli tiltrukket av. 

Kan det være at du selv er ganske verbal om dette, TS, dvs. forfekter pronomen, legning osv., som gjør at svigers må med sin eldre generasjonsoppfatning føler det er naturlig å "motsi"? 

Anonymkode: 00a5a...5ef

Dette. 

Jeg er bifil. Jeg har også vært sammen med/gift med den samme mannen i rundt 20 år, og har ingen planer om endre på det. Jeg er ikke i skapet, og kunne like gjerne endt opp ed en kvinnelig livspartner. 

Mine varme, åpne, inkluderende foreldre vet ikke at jeg er bifil, fordi jeg aldri har vært i et seriøst forhold med ei dame, og dermed er den informasjonen helt irrelevant for dem, på samme måte som andre seksuelle preferanser jeg skulle ha. 

Hvis jeg hadde fått meg kvinnelig kjæreste så hadde de selvfølgelig fått vite det, og vært like støttende som de nå er til min mann. 

Men så lenge det ikke er snakk om et forhold så er min tiltrekning til kvinner en sex-ting, og ikke noe som trengs å deles med foreldre, svigers, naboen eller kolleger. 

Anonymkode: 6809c...363

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (18 timer siden):

Hva med å ta en ORDENTLIG samtale med dem?

Trykke inn med store bokstaver at denne type ord - si spesifikt hva det gjelder - vil dere ikke ha nevnt i deres hus eller i nærheten av barna. 

Det er ikke vanlig for vår generasjons foreldre å være rasistiske/homofobe. 

Jeg synes ikke det er et godt råd altså. De er gamle folk som sikkert er veldig satt i sine ideer. Forstår det er vanskelig da, min egen mor var litt sånn, og jeg var faktisk redd for hva hun kom til å si til min sønn på 5 som hadde en god veninne med aner fra iran og ja...jeg passet på for å si det slik. Men å diskutere med svigers hadde jeg aldri gjort. Mannen til TS derimot, kan jo ta det med dem. 

Anonymkode: 750dc...ca3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det er et godt råd altså. De er gamle folk som sikkert er veldig satt i sine ideer. Forstår det er vanskelig da, min egen mor var litt sånn, og jeg var faktisk redd for hva hun kom til å si til min sønn på 5 som hadde en god veninne med aner fra iran og ja...jeg passet på for å si det slik. Men å diskutere med svigers hadde jeg aldri gjort. Mannen til TS derimot, kan jo ta det med dem. 

Jeg er nok eldre en TS, og mine foreldre kunne fint fått beskjed. De er 70/72. 

Ikke at de hadde sagt noe sånt før evt demens, men. 

Skrevet

Jeg har svigerforeldre fra en liten bygd, og selv om de såvidt er i 60-årene så har de svært gammeldagse holdninger.

Spesielt rundt dette med transkjønnede, det har de snakket veldig fordomsfullt rundt, samtidig som det er en i slekta som har endret kjønn.

Etter å ha kjent de i 10+ år har jeg valgt å lukke ørene, og ikke gå inn i diskusjoner. De vil ikke endre holdninger, og jeg orker ikke legge masse energi på diskusjoner. Vi har det ellers hyggelig sammen, og ses ikke så ofte pga avstand.

Vi oppdrar våre barn i et lokalmiljø med mange ulike nasjonaliteter, så regner med de ikke blir så påvirket av besteforeldrenes holdninger.

Anonymkode: fc3d7...e00

Skrevet
Amy71 skrev (22 timer siden):

Min svigermor misliker innvandrere, synes det gis for mye bistand til utlandet, kaller mørkhudede for neger osv osv. Har gitt opp å endre hennes holdninger så jeg overser hennes utsagn og svarer ikke.

Det gjør også min mor dessverre. Hun er nok ikke rasist, men har sterke meninger om bla innvandrere som ikke jobber og snylter på det offentlige. Kan legge til at hun mener navere (de som er uføretrygdet, men kunne ha jobbet. Altså ikke de som er virkelig syke) 

I teorien har hun litt rett, men hun sier time på en måte som gjør de5 kommer feil ut…

Anonymkode: 055ee...26e

Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Jeg er nok eldre en TS, og mine foreldre kunne fint fått beskjed. De er 70/72. 

Ikke at de hadde sagt noe sånt før evt demens, men. 

Men det er svigers det er snakk om, ikke TS sine foreldre.. Det er en viss forskjell der. Jeg kan vel krangle litt med pappa om sånt, men eks svigers hadde jeg nok ikke kranglet med.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor hang alle seg opp i at TS er bifil? Er vel ikke det at hun på død og liv må fortelle svigers det, men det var jo for å sette en kontekst om hva hun står for kontra svigerforeldrene..

Høres veldig slitsomt ut TS, og irriterende at de greier å dra inn sånne temaer hele tiden. Burde jo være temaer man greier å holde seg unna. 

Anonymkode: 48d32...a6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jasså, så det er vi 60+ som er fordomsfulle.

Hvilket miljø tilhører i å fall disse svigerforeldrene? 

Jeg vil gjerne minne om et par ting:

1) Vi tilhører sekstiåtter-generasjonen som ikke er kjent for å være spesielt fordomsfulle, snarere tvert i mot. ☮️

2) 40 % av unge menn i aldersgruppen 17-25 år vil stemme FRP

Ts er redd for hvilken påvirkning det vil ha på hennes barn at noen har andre oppfatninger enn henne. Ok, velkommen til livet. Før eller siden vil barna møte slike.

Noe annet er denne påtrengende fortroligheten. Tenker det vil forsvinne litt når du avfeier det, unngår situasjonen, ikke følger opp samtalen eller på direkte måte uttrykker at du ikke vil involveres i temaet. 

Språket må også tilpasses tiden vi lever i, det kan da ikke være vanskelig med mindre disse svigers er særlig ressurssvake.

Anonymkode: ea07a...9df

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...