Gå til innhold

Fordomsfulle svigers

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke si jeg noen gang har sittet med foreldre av kjærester, samboere,mann ect, og følt behovet for å fortelle de hva jeg kan bli tiltrukket av, utenom den jeg faktisk er sammen med.

"Sønnen din har blondt hår, men jeg kan også like menn med mørkt, som er mye høyere og kanskje litt barskere"

Anonymkode: 25792...6e2

Hehe, tenkte nøyaktig det samme. Sålenge TS er gift med en mann, så er det revnende likegyldig hva man ellers kan bli tiltrukket av. 

Kan det være at du selv er ganske verbal om dette, TS, dvs. forfekter pronomen, legning osv., som gjør at svigers må med sin eldre generasjonsoppfatning føler det er naturlig å "motsi"? 

Anonymkode: 00a5a...5ef

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke de høres så ille ut jeg da. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har slike besteforeldre selv. De er jo enda en eldre generasjon, men jeg har ofte hørt gjennom årene hvordan min morfar snakker ned utenlandske, og også sett hvordan han kan svare dem hvis de sitter i kassen på butikken etc. Foreldrene mine har alltid vært åpne om at alle skal aksepteres og at de forventer at vi behandler alle likt uansett legning, religion osv. 

Ingen av oss søsken har blitt påvirket av dette. Min mor har ofte sagt at "Morfar har sine holdninger, fordi han har vokst opp i en annen tid, etc". Det som er viktig her, er hva dere lærer dem. Barna gjenspeiler som regel foreldre. Husk også å lære dem, at det finnes folk som ikke aksepterer andre for hvem de er, og det ofte kommer fra en eldre generasjon osv. For meg hadde dette bare vært irriterende, men ikke noe jeg hadde lagt så mye vekt på. 

Anonymkode: 9023c...6ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men det er samme søla hver gang, de tar ikke innover seg hva jeg og deres sønn sier. De synes sikkert jeg også er helt håpløs, og blir nok provosert av det. 

Anonymkode: c46e2...387

Det er ikke lett å endre tankegang på en annen eldre generasjon. 

Anonymkode: 9023c...6ea

• Liker 1
Skrevet

Men hva er problemet? Er utlendinger/homofile stadig tema hos dere når dere er sammen? Snakk om noe annet, skift tema. Jeg har aldri deltatt i en eneste setting hvor det ikke går an å skifte samtaletema etter et par, tre fraser fram og tilbake. Med mindre de holder nazi-møter, da skjønner jeg at det blir vanskelig. (Ironi)

Og dette at du er bifil… jaja, det er vel høyst privat. Og nå er du per tiden sammen med en mann og har barn med denne, så da er du i et heterofilt forhold nå, og jeg antar at du ser for deg at det skal vare livet ut. Altså trenger du ikke styre med at du er bifil. Vær glad for at du har svigerforeldre du har et så i utgangspunktet godt forhold til, det er det ikke mange som har… 

Anonymkode: f17d1...adf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men det er samme søla hver gang, de tar ikke innover seg hva jeg og deres sønn sier. De synes sikkert jeg også er helt håpløs, og blir nok provosert av det. 

Hva med å ta en ORDENTLIG samtale med dem?

Trykke inn med store bokstaver at denne type ord - si spesifikt hva det gjelder - vil dere ikke ha nevnt i deres hus eller i nærheten av barna. 

Det er ikke vanlig for vår generasjons foreldre å være rasistiske/homofobe. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De prøver å overtale meg/oss til å være enige med dem. At våre hvite barn ikke skal gifte seg med "negere" eller samme kjønn, at gutten ikke skal få lov å gå i rosa, at jenta ikke får ha kort hår og at dersom barna opplever at de er det motsatte kjønn når de er ungdom så skal vi bestemme at nei det er de ikke. Osv

Når påstander som "det går ikke egentlig ann å være forelsket av samme kjønn, det er psykiatri" blir fremmet så er jeg, som bifil, faktisk uenig og har erfart det. Jeg forteller at jeg er uenig, men ikke at jeg har erfart det. 

Jeg tror du må være brutale med de. Si rett ut at den holdningen de viser ikke er akseptabel og at hvis barna deres er homofile eller finner seg noen med en annen hudfarge, så støtter dere dem fullt ut at de som besteforeldre bare skal holde kjeft. Ja, bruk gjerne den ordlyden, holde kjeft. Si at de har holdninger som tilhører en helt annen tid og at de snakker som de har vett til. Om du må gå til den ordlyden i morgen, eller om det blir om noen år, må nesten du avgjør. Men å trekke helt klare grenser, må jo gjøres.

Eller du kan starte med å si at de får ha de holdningene de selv vil, men at de ikke skal uttrykkes rundt dere og barna deres og at dere får helles enes om å være uenige før brutaliteten kommer? 

Anonymkode: 59fdb...9e4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk av den generasjonen er like forskjellige som alle andre generasjoner. Hva er denne greia med å sette en hel generasjon i bås?

Mine foreldre tilhører samme generasjon, de er overhode ikke rasistiske. Vi har flere inngiftede med mørk hud, ingen problem i det hele tatt. De ser personen, ikke hudfargen, slik de gjør med alle personer uansett hudfarge og opprinnelse. Nøyaktig slik som vi av yngre generasjoner gjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen min har vært sammen i over 10 år og er gift. Vi er i 30-årene og har to barn (gutt og jente), begge under 4 år.

Svigerforeldrene mine er i utgangspunktet fine folk. Jeg liker dem, de er gode besteforeldre og har mange gode sider. Jeg gjentar, de har mange gode sider. Denn tråden tar for seg de dårlige sidene, og selv om det er veldig dårlige sider, er de sum av summarum positive å ha i livet vårt. Vi vil derfor ikke kutte dem ut eller begrense kontakten noe mer, vi er/har besøk ca 2 ganger i mnd.

De 65+ og tydelig preget av en eldre generasjon som ikke har oppdatert holdninger.

De bruker ord og uttrykk som oppleves rasistiske og nedsettende, ofte helt unødvendig i samtaler. Svigermor forstår heller ikke forskjellen på kjønn, legning og pronomen, og kommenterer dette stadig – også om helt fremmede. Jeg er bifil, men har ikke sagt det til dem, fordi jeg opplever dem som fordomsfulle og ikke helt trygge å dele slikt med. Får dem vite så får dem vite, men jeg har ikke behov for å flagge det. Jeg flagger pride og går i tog, dette vet dem og sier ingenting på. Men de liker ikke at flagget er i øyehøyde for barna. Altså..

De er også veldig åpne om andres private forhold og hemmeligheter, noe som gjør at jeg ikke stoler helt på dem. Naboer, veninner, hverandre, sjefer, kolleger osv. 

De har sterke meninger om:
legning
hvem barna våre «bør» gifte seg med (hvite/skandinaviske)
kjønnsroller, klær og utseende. Klarer ikke å forstå eller respektere at folk er forskjellige. 

Vi har vært tydelige på at dette ikke er noe vi vil følge, diskutere eller høre mer om. Likevel tar de stadig opp temaene. Ofte dukker de opp uanmeldt når jeg har fri og mannen er på jobb, og prøver da å overtale meg. Jeg sier nei, men ønsker samtidig å bevare en god tone, fordi jeg er glad i dem og vil at barna skal ha dem i livet sitt. 98 % av tiden er de faktisk veldig hyggelige. De har aldri vært stygge/frekke med vilje, bare trår over grenser de burde holde seg unna. 

I tillegg bruker svigermor meg ofte som en slags psykolog og deler altfor mye om egne relasjoner og problemer. Jeg forsøker å trekke meg unna, og dette skjer mindre når mannen er til stede, men hun finner ofte «smutthull» for å få meg alene som å komme inn fra lekeplassen 20 minutter før de andre mens jeg vasker opp eller lignende.

Kan legge til at ingen av barna våre skiller seg ut på noe vis i bekledning eller oppførsel. De leker med alle, er inkluderende, liker bhg og er lykkelige barn. Ingenting som burde trigge svigers. 

Noen med erfaringer, tips, råd eller sympati 😅

Finn på noe bedre. 🙄 

':snapoutofit:

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva er problemet? Er utlendinger/homofile stadig tema hos dere når dere er sammen? Snakk om noe annet, skift tema. Jeg har aldri deltatt i en eneste setting hvor det ikke går an å skifte samtaletema etter et par, tre fraser fram og tilbake. Med mindre de holder nazi-møter, da skjønner jeg at det blir vanskelig. (Ironi)

Og dette at du er bifil… jaja, det er vel høyst privat. Og nå er du per tiden sammen med en mann og har barn med denne, så da er du i et heterofilt forhold nå, og jeg antar at du ser for deg at det skal vare livet ut. Altså trenger du ikke styre med at du er bifil. Vær glad for at du har svigerforeldre du har et så i utgangspunktet godt forhold til, det er det ikke mange som har… 

Anonymkode: f17d1...adf

Enig i det du skriver. Jeg har en tidligere kollega som kom ut av skapet. Som bifil. Hun var godt gift, og hadde unger. Må innrømme at jeg syns det var veldig snodig. Folk flest har null interesse av å vite at hun også kunne bli tiltrukket av kvinner. 

Anonymkode: ab33e...114

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, hvordan kommer dere stadig innom tema kjønn, legning og pronomen?

Er du litt med på å sette i gang en diskusjon også, uten å være klar over det?

Anonymkode: 35e61...76c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor i alle dager snakker dere om fremtidige ektefeller for barn i barnehagealder? Det er da noe hverken dere som er foreldre eller de som er besteforeldre skal bestemme. Barna deres er snart gamle nok til å være med og bestemme hvilke klær de skal ha. Vil gutten ha rosa og jenta blått, så er jo det barnas smak. Dere skal hverken dytte på gutten rosa klær eller nekte ham det. Hårfrisyre er heller ingen stor sak, det gror ut igjen. Dere vil snart nok oppleve at barna har lekt med saks og skamklippet hverandre. Både dere og svigerforeldrene deres må slappe av litt.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Og tenker man seg litt hardt om som forelder, så vet du nok at når dagen kommer og barna kommer hjem med sin første kjæreste, så er det ikke sikkert man blir kjempeglad... 😛

Man kan tro man er så fordomsfri man bare vil, helt til datteren kommer hjem med en fyr som mener staten er mot oss og jobb er oppskrytt og den eneste maten som inntas er vegansk..

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke skadelig for barn å oppleve at folk har forskjellige synspunkter og meninger. 

• Liker 2
Skrevet
Jdz skrev (4 timer siden):

Folk har forskjellige meninger og det bør de selvsagt respektere, men det må du også.

Selv er jeg 56 år og irettesetter svigerfar på 84 når han sier "neger". Det gjør også barnebarna hans. 

Han forstår ikke hvorfor han ikke kan bruke ordet, for det har de alltid gjort. Vi som er yngre, gir klar beskjed om at det ordet er utdatert for lenge siden. Så blir han sur, men det gir vi andre blanke blaffen i. 

Anonymkode: 52adb...4e4

• Liker 3
Skrevet

Når barna blir eldre er de så gamle at barna ikke kommer til å høre på dem uansett. Bare å si det rett ut til barna etter hvert - bestefar tar feil/bestemor tenker veldig gammeldags, nå vet vi at det ikke er sånn lenger, du må ikke høre på dem

Anonymkode: 1a55e...781

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv er jeg 56 år og irettesetter svigerfar på 84 når han sier "neger". Det gjør også barnebarna hans. 

Han forstår ikke hvorfor han ikke kan bruke ordet, for det har de alltid gjort. Vi som er yngre, gir klar beskjed om at det ordet er utdatert for lenge siden. Så blir han sur, men det gir vi andre blanke blaffen i. 

Anonymkode: 52adb...4e4

Jeg er 60 år og sier også «neger». Det er helt vanvittig at det nå blir sett på som rasistisk. Jeg sier også «asiat». Begge ordene er bare en beskrivelse av genetisk opphav og er likestilte. Siden folk blir helt på tuppa, så sier jeg det bare til folk i egen generasjon og eldre. Jeg er overrasket over at du som er 56 år ikke kjenner til hva som tradisjonelt legges i de ordene. 

Ord som derimot ER rasistiske, er «nigger» og «guling». De ordene tar jeg sterkt avstand fra.

Anonymkode: 937a4...10c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra noen forsøker å snakke fornuft til dere når barn under 4 år forvirres med snakk om legning og pronomen i hjemmet og barnehagen. 

Anonymkode: 767c7...2d8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg og mannen min har vært sammen i over 10 år og er gift. Vi er i 30-årene og har to barn (gutt og jente), begge under 4 år.

Svigerforeldrene mine er i utgangspunktet fine folk. Jeg liker dem, de er gode besteforeldre og har mange gode sider. Jeg gjentar, de har mange gode sider. Denn tråden tar for seg de dårlige sidene, og selv om det er veldig dårlige sider, er de sum av summarum positive å ha i livet vårt. Vi vil derfor ikke kutte dem ut eller begrense kontakten noe mer, vi er/har besøk ca 2 ganger i mnd.

De 65+ og tydelig preget av en eldre generasjon som ikke har oppdatert holdninger.

De bruker ord og uttrykk som oppleves rasistiske og nedsettende, ofte helt unødvendig i samtaler. Svigermor forstår heller ikke forskjellen på kjønn, legning og pronomen, og kommenterer dette stadig – også om helt fremmede. Jeg er bifil, men har ikke sagt det til dem, fordi jeg opplever dem som fordomsfulle og ikke helt trygge å dele slikt med. Får dem vite så får dem vite, men jeg har ikke behov for å flagge det. Jeg flagger pride og går i tog, dette vet dem og sier ingenting på. Men de liker ikke at flagget er i øyehøyde for barna. Altså..

De er også veldig åpne om andres private forhold og hemmeligheter, noe som gjør at jeg ikke stoler helt på dem. Naboer, veninner, hverandre, sjefer, kolleger osv. 

De har sterke meninger om:
legning
hvem barna våre «bør» gifte seg med (hvite/skandinaviske)
kjønnsroller, klær og utseende. Klarer ikke å forstå eller respektere at folk er forskjellige. 

Vi har vært tydelige på at dette ikke er noe vi vil følge, diskutere eller høre mer om. Likevel tar de stadig opp temaene. Ofte dukker de opp uanmeldt når jeg har fri og mannen er på jobb, og prøver da å overtale meg. Jeg sier nei, men ønsker samtidig å bevare en god tone, fordi jeg er glad i dem og vil at barna skal ha dem i livet sitt. 98 % av tiden er de faktisk veldig hyggelige. De har aldri vært stygge/frekke med vilje, bare trår over grenser de burde holde seg unna. 

I tillegg bruker svigermor meg ofte som en slags psykolog og deler altfor mye om egne relasjoner og problemer. Jeg forsøker å trekke meg unna, og dette skjer mindre når mannen er til stede, men hun finner ofte «smutthull» for å få meg alene som å komme inn fra lekeplassen 20 minutter før de andre mens jeg vasker opp eller lignende.

Kan legge til at ingen av barna våre skiller seg ut på noe vis i bekledning eller oppførsel. De leker med alle, er inkluderende, liker bhg og er lykkelige barn. Ingenting som burde trigge svigers. 

Noen med erfaringer, tips, råd eller sympati 😅

Noen litt humoristiske forslag fra meg her:

1.Ta diskusjonen med dem og vær saklig. Til dags dato har jeg ikke diskutert med en eneste person som klarer å svare reelt på "og hva er problemet" på sånne tema.

2. Hver gang de tar opp dette, så tar dere opp tema dom irriterer/plager dem. Det kan være ulekre detaljer om omgangssjuken eller en laaaang historie uten poeng til slutt. Si rett ut at dere gjør dette hver gang de gnåler om dette.

3. Dere kan true med å heise prideflagget i flaggstanga deres mens de sover.

4. Når hun deler for mye, så foreslå rett og slett at hun oppsøker psykolog.

Anonymkode: c9c2e...6ab

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra noen forsøker å snakke fornuft til dere når barn under 4 år forvirres med snakk om legning og pronomen i hjemmet og barnehagen. 

Anonymkode: 767c7...2d8

Hvordan blir barna forvirret? Sønnen min spurte om jeg var mann eller dame. Jeg svarte dame. Er det både biplogisk, "mentalt" og utseendemessig. Så spurte han om hvorfor noen hadde to mammaer eller to pappaer. Da forklarte jeg ham det. Treåringen virket lite forvirret etterpå.

Anonymkode: c9c2e...6ab

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...