Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 42 tommer tv nå og fant en billig 55 tommer på finn som skal være i god stand, vil det være stor forskjell på størrelsen? Jeg er dårlig til å se for meg slikt 🤠

Anonymkode: 67938...b07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det er en merkbar oppgradering :) Selv gikk jeg fra 55 - 75, syns prisen på eldre modeller (store) ikke nødvendigvis er så dyrt, dette er jo individuelt såklart. 

Samsung 55" The Frame LS03FA QLED 4K smart-TV (2025) + hvit ramme - 50 - 59 tommer TV | Komplett.no kampanje nå 13 000

Jeg er ikke fan av å kjøpe stor elektronikk brukt, såklart går det nok bra, men jeg liker å ha en garanti og noen jeg kan ringe å kjefte på om produktet ikke fungerer som det skal :)

Lykke til med nytv`n! 

Skrevet

Vær obs på at det kan være stor forskjell på bildekvalitet og fysisk størrelse på ramme som gjør at den store TVen er vesentlig dårligere. Større bilde er ikke alltid best. Så sjekk det før du kjøper :)

Skrevet

Vær obs på en ting når det gjelder tv-er i dag. De som produserer tv-ene, gir oppdateringer til soft-waren i tv-en bare et visst antall år. Sju år er det vanlige. Så stopper det opp, og tv-en får ikke flere. Etter en stund vil da strømmetjenester som Netflix slutte å virke på din tv. Det skjedde meg. Kom opp melding på skjermen at tv-en var utdatert og for dårlig til å sende på. Så jeg måtte kjøpe ny. Skal nevnes at tv-en da var 9 år gammel, men jeg synes den fungerte helt fint, jeg! Det var oppdateringer av soft-ware som ikke fungerte lenger, tydeligvis.

Så hvor gammel er den brukte tv-en du skal kjøpe? Det minsker jo antall år den får oppdateringer, og ting kan slutte og fungere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Vær obs på en ting når det gjelder tv-er i dag. De som produserer tv-ene, gir oppdateringer til soft-waren i tv-en bare et visst antall år. Sju år er det vanlige. Så stopper det opp, og tv-en får ikke flere. Etter en stund vil da strømmetjenester som Netflix slutte å virke på din tv. Det skjedde meg. Kom opp melding på skjermen at tv-en var utdatert og for dårlig til å sende på. Så jeg måtte kjøpe ny. Skal nevnes at tv-en da var 9 år gammel, men jeg synes den fungerte helt fint, jeg! Det var oppdateringer av soft-ware som ikke fungerte lenger, tydeligvis.

Så hvor gammel er den brukte tv-en du skal kjøpe? Det minsker jo antall år den får oppdateringer, og ting kan slutte og fungere.

Skal betale 500 for den 

kjøpt for 3 år siden , Samsung

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal betale 500 for den 

kjøpt for 3 år siden , Samsung

Da har du antagelig fire år igjen med oppdateringer av programvaren på den. Men for fem hundre kr er det vel verdt det :- ) Brukte tv-er går billig unna.

Samsung er forresten bra tv-er! Har det selv nå, den nye jeg kjøpte i høst. Jeg byttet fra 55 tommer til 65. Deilig med stor skjerm!

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Veldig godt poeng.

Mitt råd her er å aldri stole på TV til streamingtjenester. Ingen produsenter kan garantere for å støtte alle tjenester i flere år.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (52 minutter siden):

Det skjedde meg. Kom opp melding på skjermen at tv-en var utdatert og for dårlig til å sende på. Så jeg måtte kjøpe ny.

Kunne feks vært løst med å bruke kabeltv-boks, Chromecast eller Apple TV.

Anonymkode: 4a2fb...e42

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kunne feks vært løst med å bruke kabeltv-boks, Chromecast eller Apple TV.

Anonymkode: 4a2fb...e42

Au.... Nå er jeg nok litt dum, men jeg kan ikke så mye om de tingene der... Tror det var innebygd Chromecast i den. Er det sånn funksjon der jeg kan caste innholdet på min Chromebook skjerm på tv-skjermen i stua? Det kunne jeg på både den gamle tv-en og den nye. 

Apple-tv har jeg fått som funksjon på den nye tv-en min via Allente, etter hva jeg forstår. Hadde ikke det da jeg hadde den gamle tv-en. Den nye er Samsung, den gamle var Panasonic.

Jeg har en tv-boks koblet til tv-en, men om det heter "kabeltv-boks" vet jeg ikke. Den gjør at jeg får inn det Allente tilbyr av tv, trådløst. Vi har ikke kabel-tv i borettslaget lenger, de som vil ha tv, må strømme det via bredbåndet (hvis det var kablet kabel-tv du mente?). 

Beklager min uvitenhet på disse greiene 😛 

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (10 minutter siden):

Au.... Nå er jeg nok litt dum, men jeg kan ikke så mye om de tingene der... Tror det var innebygd Chromecast i den. Er det sånn funksjon der jeg kan caste innholdet på min Chromebook skjerm på tv-skjermen i stua? Det kunne jeg på både den gamle tv-en og den nye. 

Apple-tv har jeg fått som funksjon på den nye tv-en min via Allente, etter hva jeg forstår. Hadde ikke det da jeg hadde den gamle tv-en. Den nye er Samsung, den gamle var Panasonic.

Jeg har en tv-boks koblet til tv-en, men om det heter "kabeltv-boks" vet jeg ikke. Den gjør at jeg får inn det Allente tilbyr av tv, trådløst. Vi har ikke kabel-tv i borettslaget lenger, de som vil ha tv, må strømme det via bredbåndet (hvis det var kablet kabel-tv du mente?). 

Beklager min uvitenhet på disse greiene 😛 

Det er den eksterne boksen det her er snakk om ja :)

Fordelen med en ekstern boks er at dersom den blir utdatert så bytter du kun den, og ikke hele TVen.

Og når Netflix, Viaplay og alle disse som bytter navn og teknologi skal fungere så er det fort gjort at en TV ikke lenger klarer å følge med.

For øvrig så er Chromecast og AirPlay begge deler en trådløs teknologi for å dele innhold fra PC/mobil til skjermen. Du finner frem innholdet på enheten og så får TV beskjed om å spille av det innholdet.

Men nå får man og kjøpt Chromecast som en egen boks på lik linje med Apple TV. Da ligger tjenestene på den boksen, man velger innholdet man vil se og de spilles direkte.

For å forvirre litt ekstra så har Apple valgt å kalle både boksen sin og strømmetjenesten sin for Apple TV. Men det du har på Allente boksen er strømmetjenesten Apple TV, ikke boksen Apple TV :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sverger til Apple TV for all strømming av TV-innhold. Enkel å bruke, og fungerer helt suverent etter min mening. 

Anonymkode: 3feee...264

Skrevet

Har folk fortsatt så små tv’er? 1 inch er 2,5cm regn selv. Min er 75". 

AnonymBruker
Skrevet
Tidsklemmen skrev (13 minutter siden):

Har folk fortsatt så små tv’er? 1 inch er 2,5cm regn selv. Min er 75". 

Oi, trodde du at alle hadde så stor som deg? Lurer på hvordan du fikk den oppfatningen?

Anonymkode: 67d23...bac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 42 tommers tv, og vurderer å kjøpe 65. Min tv er 20 år gammel. Og jeg sverger til Apple tv boksen. 

Anonymkode: a36d5...e81

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (På 29.1.2026 den 11.24):

Vær obs på at det kan være stor forskjell på bildekvalitet og fysisk størrelse på ramme som gjør at den store TVen er vesentlig dårligere. Større bilde er ikke alltid best. Så sjekk det før du kjøper :)

Bildekvalitet vil nok være ganske dårlig på både 42 og 55 tommer brukt. 

Større TVer har ofte dyrere paneler og ser bedre ut, enn mindre modeller som 55 tommer som ofte bruker restepanel som ikke var gode nok til å putte i topp modellene.

Så når man kjøper 42 og 55 tommer så er det nok hips om haps, dårlig kvalitet uansett når man kjøper brukt i dette størrelsesområdet.

Anonymkode: 37c66...559

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bildekvalitet vil nok være ganske dårlig på både 42 og 55 tommer brukt. 

Større TVer har ofte dyrere paneler og ser bedre ut, enn mindre modeller som 55 tommer som ofte bruker restepanel som ikke var gode nok til å putte i topp modellene.

Så når man kjøper 42 og 55 tommer så er det nok hips om haps, dårlig kvalitet uansett når man kjøper brukt i dette størrelsesområdet.

Anonymkode: 37c66...559

Hips om haps?? 😆 Det heter ikke det 

Anonymkode: 79109...1d7

Skrevet
Million skrev (På 29.1.2026 den 11.25):

På den annen side så finnes det jo mange veier rundt det, Chromecast/casting fra mobil, google tv, apple tv :) INgen grunn til å bytte ut skjermen så lenge den funker

Skrevet (endret)
Crazydoglady skrev (1 time siden):

På den annen side så finnes det jo mange veier rundt det, Chromecast/casting fra mobil, google tv, apple tv :) INgen grunn til å bytte ut skjermen så lenge den funker

Litt sent å tenke på det nå :) Den nye tv-en har stått i stuen her i flere måneder allerede. Og jeg er veldig fornøyd med den. Jeg må tilstå at den gamle skjermen kanskje var et hakk dårligere visuelt og i skarphet enn denne nye. Det har et par besøkende her nevnt også. Så den ni år gamle tv-en var jo "bra nok" fordi jeg ikke var vant til noe annet, men ni år innen teknologi i dag er jo lang, lang tid, eller hva? Utviklingen går fort.

Noe som var veldig frekt, som jeg kom på nå, var de budsjåførene fra Elkjøp som kom med den nye tv-en. Jeg hadde bestilt bortkjøring/fjerning av den gamle tv-en samtidig, for det har jeg ingen mulighet til å gjøre selv (har verken bil eller førerkort). De to sjåførene sto og vurderte den gamle tv-en liksom, snakket seg i mellom på sitt eget språk så jeg ikke skulle forstå, og så snudde han ene seg og begynte å spørre meg ut hva som var feil med den. Jeg svarte, og da ba han meg plutselig om å få fjernkontrollen til den!?? Hva skulle han med det, tv-en var ikke til han! Men han bare "Hvor er fjernkontrollen? Få den" liksom. 

De tok med seg den gamle tv-en og fjernkontrollen og dro sin kos, etter å ha levert den nye på stuegulvet her.

Jeg mistenker at Elkjøps sjåfører SELV tar en del av disse tingene de får i retur. Kanskje de selger dem på bruktmarkedet og putter pengene i egen lomme...? Eller så trengte fyren en tv selv og så en sjanse. Men han bare var så frekk der han nærmest forlangte å få vite hvor fjernkontrollen var og at den skulle han ha!

Jeg trodde slik elektronikk ble dumpet på Elkjøps sted for elektronisk avfall og destruert.... ikke at det gikk i lomma på Elkjøps sjåfører, etter at jeg har BETALT FOR bortkjøringen!

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...