Gå til innhold

Lovverk rundt samværsstans

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Er det noen her som vet lovverket når det gjelder dette? 

Jeg har stanset samvær grunnet at far viser tegn til vrangforestillinger og psykose. Han har før stansen blandet barnet inn i hans forestillinger, som forøvrig er helt på viddene. Å han ruser seg. 

Så da lurer jeg på, er det noen flere grep jeg må ta nå? Må jeg kontakte advokat eller hva gjør jeg? 

Anonymkode: 3c49b...e2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kontaktet barnevernet og forklart situasjonen med far. Ville også varslet fars fastlege og eventuelt hans familie. Du skal holde igjen samvær i denne situasjonen, far kan eventuelt ta det til retten, men da har du sørget for at barnevernet er informert. Dokumenter skriftlig det du kan. 

Anonymkode: b16f4...d7c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ville kontaktet barnevernet og forklart situasjonen med far. Ville også varslet fars fastlege og eventuelt hans familie. Du skal holde igjen samvær i denne situasjonen, far kan eventuelt ta det til retten, men da har du sørget for at barnevernet er informert. Dokumenter skriftlig det du kan. 

Anonymkode: b16f4...d7c

Ok takk. Da er jeg hvertfall på rett side av loven. Uansett hadde jeg ikke kunnet sende barnet sammen med han nå, det ville vært omsorgssvikt av oss begge. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan egentlig sitte stille i båten til han eventuelt tar juridiske grep. Det er jo klart mest økonomisk. 

En utfordring er at lovverket er så diffust og lite sanksjonerende, at han uansett kan plukke opp barnet i skole eller barnehage om han vil. Det gjelder langt på vei også om det foreligger en dom, da.

Det kan være fornuftig å kontakte barneverntjenesten og be om veiledning. Den har ingen myndighet på samværsordninger, men du stiller langt sterkere i en rettslig prosess hvis noen eksterne støtter vurderingene dine. Barneverntjenesten kan også tilby far å avlegge rusprøver.

Snakk gjerne også med egen fastlege og barnets helsesykepleier og skole/barnehage. Da journalføres utfordringen og hva du opplyser, samt at du søker råd og å skjerme barnet. Også nyttig i eventuell rettsprosess.

Be gjerne noen eksterne snakke med barnet. Uttalelser direkte fra barnet til f.eks sosiallærer eller helsesykepleier regnes som langt mer troverdig enn om du som part i en "foreldrekonflikt" gjenforteller noe.

Anonymkode: 7cf7c...772

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så da lurer jeg på, er det noen flere grep jeg må ta nå? Må jeg kontakte advokat eller hva gjør jeg? 

Akkurat nå driver du med samværsabotasje.

Kontakt de du kan.

Anonymkode: d1358...f66

AnonymBruker
Skrevet

Ja du må kontakte advokat. Du er pliktig til å beskytte barnet samtidig har ikke du noe rett til å nekte far samvær. 

Det ryddigste for deg fremover er å snakke med en advokat så det er tydelig at du følger riktig prosess i tilfelle dette ender opp i retten i fremtiden. Ja det er dyrt. Det er en utgift du bør ta. Advokaten vil gi deg råd på beste fremgang videre.

Anonymkode: be264...c88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En har faktisk plikt til å sørge for barnets beste. Hvis hun mener samvær er skadelig for barnet, så er det rett å stanse det. 

Anonymkode: a7993...405

Så lenge hun ikke forteller det til noen så er det bare sabotasje utad.

Anonymkode: d1358...f66

AnonymBruker
Skrevet

BV gjør vel ingenting vedrørende samvær? 

TS, du skal ikke gjøre noen ting - la far ta kontakt med advokat, Familievernkontoret etc... 

Anonymkode: e9b37...b5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...