AnonymBruker Skrevet 28. januar #1 Skrevet 28. januar Dersom jeg får epidural, er det mulig å dosere slik at bare de mest ekstreme smertene forsvinner? Eller er det en "alt eller ingenting" metode? Er det vondt å få den satt? Klarer man å bevege seg som normalt? Anonymkode: f26a5...f7a
AnonymBruker Skrevet 28. januar #2 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dersom jeg får epidural, er det mulig å dosere slik at bare de mest ekstreme smertene forsvinner? Eller er det en "alt eller ingenting" metode? Er det vondt å få den satt? Klarer man å bevege seg som normalt? Anonymkode: f26a5...f7a Vet ikke svaret på spørsmål 1, men ift smerter så setter de først lokalbedøvelse, som svir noe. Selve epiduralen husker jeg som «rar» når den ble satt, men ikke spesielt vondt. Men det er vel ikke tilfeldig at de timer stikket med rier og at man ofte har lystgass samtidig 😅 jeg ble lam i det ene benet etter den var satt, var litt knotete når de ber deg om å tisse (en gang i timen eller noe sånt?). Måtte ha dostol ved siden av senga.. Lammelsen gikk over etter fødsel. Kommer garantert til å ta epidural igjen hvis det blir flere barn. Den smertestillende effekten var himmelsk når det stod på. Anonymkode: f9389...265 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar #3 Skrevet 28. januar Man får ikke slike epiduraldoser som man ser i usa her i Norge det hjelper men tar ofte ikke alt. Går greit å få satt, de fleste synes lokalbedøvelsen er verst. Det er typ som bedøvelsen hos tannlegen. Blir ofte litt kribling, noen ganger lyning når epiduralkateyeret føres inn. Om den settes "feil" tar den bare ene siden og man kan oppleve lammelse i foten som nevnt her. Anonymkode: 4fd8e...232 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #4 Skrevet 28. januar De kan justere dosen ja. Du får lokalbedøvelse før de setter den ja, men man kan kjenne det og det kan være litt ubehagelig. Du kan bevege deg og gå rundt, men badekar og slike ting utgår. Hatt to fødsler med epidural, første gang virket det kjempebra, andre gang hadde den ingen effekt. Greit å være forberedt på det også Anonymkode: e9aa8...974 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #5 Skrevet 28. januar Den kan skrus både opp og ned 😊 jeg hadde faktisk ikke tenkt på dette før fødsel. Anonymkode: 0b09f...92e 1
mangolassie Skrevet 28. januar #6 Skrevet 28. januar Fødte første barn uten smertelindring, og andre med. Min epidural ble satt litt vel sent og fikk ikke maksimal uttelling, men mener å huske at jeg fikk dosere selv ved å trykke på en knapp? Den tok heller ikke alle smertene hos meg, men antagelig var det fordi effekten ikke slo inn før jeg omtrent var i pressfasen, og det hjelper den ikke stort mot. Kunne ellers bevege meg helt som normalt både under og etter, hadde utvilsomt valgt det igjen. Fikk også lystgass den andre gangen, og det var HELT magisk, anbefaler. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #7 Skrevet 28. januar Ble så vidt litt nummen i ene låret, ellers er jeg ganske sikker på at epiduralen ikke hjalp noe som helst. Synes ikke det var vondt å sette den. Ville insistert på pudendalblokade, det er jeg ganske sikker på hjalp meg (ihvertfall var utdrivningsfasen det minst vonde ved hele fødselen for meg. Anonymkode: 3132a...789 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #8 Skrevet 28. januar Epidural er flott, men du må dra med deg et stativ hvis du skal bevege deg rundt. Da jeg fikk epidural etter 5 dager med rier, var det veldig velkomment, for å si det sånn. Ble dessverre keisersnitt da, for barnet ville ikke ut. Anonymkode: a6283...b03 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #9 Skrevet 28. januar Fikk epidural med nr 3, jeg vil estimere at ca halvparten av smertene dovnet vekk 😇 Jeg sto med prekestol med epidural, det gikk fint. Var i dusjen halvannen time etter fødsel, og fikk tisset slik at jeg fikk komme på barselhotellet 😊 Anonymkode: 14a65...e64 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #10 Skrevet 28. januar Dosen kan justeres opp og ned. I tillegg gir de ikke kontinuerlig tilførsel lengre, men bolus (i allefall på Ullevål), men det gir fortsatt veldig god smertelindring. Jeg kjente ingenting til at epiduralen ble satt, kun lokalbedøvelsen. Kunne bevege meg fritt, men jeg ble uvel av å stå oppreist. Likte godt å sitte på yogaball og lene meg over senga. Jeg kjente fortsatt godt til riene og måtte puste meg gjennom, men samtidig syns jeg ikke de var vonde. Det var bare et veldig sterkt press nedover i bekkenet. Vil dog ikke ha epidural ved neste fødsel, siden jeg kjente nada pressrier og følte at kroppen ikke spilte på lag under pressfasen. Anonymkode: 83f33...22b 1
Mymlen Skrevet 28. januar #11 Skrevet 28. januar Dersom jeg får epidural, er det mulig å dosere slik at bare de mest ekstreme smertene forsvinner? Eller er det en "alt eller ingenting" metode? Dosen kan tilpasses, mange får også en egen trykkert for å justere selv. Er det vondt å få den satt? Stort sett ikke, litt ubehagelig bare. Kan være utfordrene å sitte stille mens man har rier. Klarer man å bevege seg som normalt? Ja, det skal man kunne gjøre. Jeg kunne stå, gå, ta en tur på do, sitte på ball, ligge i senga osv. Om den er satt feil, kan man oppleve midlertidig lammelse i beina, men dette må man si ifra om slik at man kan rette opp i det. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar #12 Skrevet 29. januar Mener de kan skru den opp og ned. De kan og skru den helt av selv om den er satt. For meg tok den 100% av smertene for riene fra den ble satt på 5-6 cm til jeg var 9 cm. Pressfasen hjalp den 0% i. Litt usikker om de skrudde den av pga jeg fikk dårlige rier.. Virker som folk har utrolig forskjellige erfaringer med smertelindringen og hvilke faser av fødsel som gjør mest vondt. Jeg har litt sprøyteskrekk og lav tålegrense på smerte men jeg merket ingenting. Tror de satte midt i en ri da. Jeg kunne bevege meg rundt men med det stativet. Klarte ikke tisse etter fødsel så måtte ligge et døgn med kateter, det var litt styrete syntes jeg. Anonymkode: 0089f...b2f 1
Tjoheiii Skrevet 29. januar #13 Skrevet 29. januar Man kan justere dosen ja jeg syntes ikke den var noe vond å sette i det hele tatt. Er kun tanken på å ta epidural som er ekkel, å få den nåla i ryggraden liksom😅 men når fødselen har kommet i gang og jeg fikk ordentlige rier var det ikke noe å lure på, da kunne de ikke fått satt den fort nok 😜 jeg hadde ikke noe problemer med å bevege meg. Kunne gå på do og alt, jordmor måtte følge meg vel å merke men det var virkelig ikke noe stress. Har født to av tre barn med epidural og anbefaler det 10/10 1
Anononyma Skrevet 29. januar #14 Skrevet 29. januar Jeg tror de nevnte noe om at man kunne justere. Fikk pressrier rett etter den var satt så fikk ikke så mye ut av den 😅 Ikke vondt å få den satt, bare ubehagelig å sitte sånn sammenkrøllet med rier! Kunne bevege meg normalt, merket ikke noe særlig til den epiduralen egentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #15 Skrevet 30. januar Epiduralen kan skrus av og på, opp og ned alt etter behov. Ubehagelig å sitte krøket når de stikker, noen må stikke flere ganger for å treffe, men man får lokalbedøvelse først så var ikke vondt. De fleste kan bevege seg helt fint, noen blir tunge i beina og synes det er litt vanskeligere å gå enn vanlig, noen får litt halvsidig effekt men dette kan korrigeres av anestesilegen. En sjelden gang blir man veldig tung i beina slik at det å gå rundt blir risikabelt, men da kan man snu seg i forskjellige stillinger i senga. Anonymkode: fd918...df6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #16 Skrevet 30. januar Dosen justeres underveis, kan skrus opp eller ned. Jeg har født tre ganger, hadde epidural med førstemann. Tror ikke det gjorde vondt å få satt den, men hadde så vondt at jeg omtrent ikke husker at den ble satt. Som smertelindring synes jeg den hjalp lite (men kan så klart hende at det hadde vært enda vondere uten). Valgte derfor å føde uten epidural med nummer 2 og 3, som heldigvis var mye enklere fødsler. Anonymkode: dbfdd...6b1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå