AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:13 #1 Skrevet onsdag kl. 17:13 Hvorfor snakker noen så lavt at man må spørre om igjen hva de sier? Når de får beskjed om å snakke høyere, er det mange som ikke klarer det. Har en kollega som snakker lavt og veldig forsiktig, og vi jobber med eldre som ofte har dårlig hørsel, og det er en dårlig kombinasjon. Hva er grunnen? Angst, fysisk skade/sykdom? Anonymkode: 52fb3...d74 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:17 #2 Skrevet onsdag kl. 17:17 Dette minner meg om samen som snakket lavere og lavere. Anonymkode: 46c51...bc7 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:26 #3 Skrevet onsdag kl. 17:26 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette minner meg om samen som snakket lavere og lavere. Anonymkode: 46c51...bc7 Hadde en kjæreste som ikke snakket lavt til vanlig, men når han skulle lese noe høyt ble stemmen hans lavere og lavere for hver setning, og til slutt hørte jeg ikke hva han sa og måtte be han lese litt høyere, og da ble han irritert. Merkelig😀 Ts Anonymkode: 52fb3...d74
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:30 #4 Skrevet onsdag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette minner meg om samen som snakket lavere og lavere. Anonymkode: 46c51...bc7 Var det ikke omvendt da... Anonymkode: a86b1...c85
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:31 #5 Skrevet onsdag kl. 17:31 Er vel gjerne litt forsiktige/beskjedne folk som snakker lavt - de som ikke ønsker å ta så mye plass. For meg mest slitsomt i kantina - noen kan være vanskelig å høre... noen ganger orker man ikke spørre om igjen heller... Anonymkode: a86b1...c85 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:32 #6 Skrevet onsdag kl. 17:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var det ikke omvendt da... Anonymkode: a86b1...c85 Google it. Anonymkode: 46c51...bc7
visp Skrevet onsdag kl. 17:37 #7 Skrevet onsdag kl. 17:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er vel gjerne litt forsiktige/beskjedne folk som snakker lavt - de som ikke ønsker å ta så mye plass. For meg mest slitsomt i kantina - noen kan være vanskelig å høre... noen ganger orker man ikke spørre om igjen heller... Anonymkode: a86b1...c85 De bør jo tenke på at de tar dobbelt så stor plass om ikke folk hører de første gang. Det er jo bedre om folk hører hva de sier med en gang, så slipper de å gjenta Ja, man slutter å spørre, men opplever at de som snakker lavt er de som initierer samtalen (på jobben min). Jeg skulle heller ønske at de ikke snakket til meg når det er umulig å høre hva de sier. Syns det er respektløst at de aldri gjør en innsats for at folk skal høre hva de sier. 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:40 #8 Skrevet onsdag kl. 17:40 Jeg hever bare stemmen til eldre og idioter. Resten forventer jeg at klarer å vaske øra for ørevoks. Anonymkode: 742fa...8a5 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:47 #9 Skrevet onsdag kl. 17:47 Naturlig lav stemme. Jeg er verken engstelig, syk eller beskjeden - men det er vanskelig for meg å øke stemmevolumet og høres da lett ut som jeg roper. Anonymkode: a0232...17b 7 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:48 #10 Skrevet onsdag kl. 17:48 Synes det er grusomt med folk som snakker lavt. Jeg hører litt dårlig så det blir mye "Hva sa du?" Enda verre er de som snakker lavere og lavere uti setningen. Anonymkode: df588...08a 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:49 #11 Skrevet onsdag kl. 17:49 Jeg er døv og det sies at jeg snakker lavt. Jeg hører ikke min egen stemme, og vil ikke rope, for det skjer også innimellom... Da holder jeg nok ubevisst tilbake. Andre grunner for andre kan være at de er sjenerte, har naturlig lav stemme. Anonymkode: 5ae82...7cd 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:55 #12 Skrevet onsdag kl. 17:55 Jeg har bare lav stemme, helt enkelt. Jeg kan ikke gjøre så mye med det, hever jeg stemmen min så anstrenger jeg stemmebåndene, med resultatet at jeg får vondt/blir hes. Det er bare sånn stemmeleiet mitt er og alltid har vært - jeg er ikke spesielt beskjeden eller engstelig eller forsiktig som person. Enkelte mennesker hører jeg jo alt fra gjennom et hav av prat og gjennom veggen omtrent, mens min egen stemme bærer ikke gjennom rommet en gang. Å be meg snakke høyere er like logisk som å be en tunghørt høre bedre etter. Anonymkode: 13f94...d6f 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:57 #13 Skrevet onsdag kl. 17:57 visp skrev (19 minutter siden): De bør jo tenke på at de tar dobbelt så stor plass om ikke folk hører de første gang. Det er jo bedre om folk hører hva de sier med en gang, så slipper de å gjenta Ja, man slutter å spørre, men opplever at de som snakker lavt er de som initierer samtalen (på jobben min). Jeg skulle heller ønske at de ikke snakket til meg når det er umulig å høre hva de sier. Syns det er respektløst at de aldri gjør en innsats for at folk skal høre hva de sier. Handler da ikke om respekt om folk bare har lav stemme. Synes du de med nedsatt hørsel er frekke fordi de ikke hører også? Anonymkode: 13f94...d6f 1
visp Skrevet onsdag kl. 18:00 #14 Skrevet onsdag kl. 18:00 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har bare lav stemme, helt enkelt. Jeg kan ikke gjøre så mye med det, hever jeg stemmen min så anstrenger jeg stemmebåndene, med resultatet at jeg får vondt/blir hes. Det er bare sånn stemmeleiet mitt er og alltid har vært - jeg er ikke spesielt beskjeden eller engstelig eller forsiktig som person. Enkelte mennesker hører jeg jo alt fra gjennom et hav av prat og gjennom veggen omtrent, mens min egen stemme bærer ikke gjennom rommet en gang. Å be meg snakke høyere er like logisk som å be en tunghørt høre bedre etter. Anonymkode: 13f94...d6f Det er en del mennesker som har veldig lite kraft i stemmen sin, og det er jo greit det, men det er noen ganger det er null problem å høre hva de sier, og noen ganger forsvinner stemmen deres inn i kroppen deres igjen. Det som er slitsomt er jo at de vet at visse sliter med å høre de, og de gjør ingen innsats for å bedre situasjonen. Man bruker jo utrolig mye energi for å prøve å sy sammen hva som blir sagt. 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:03 #15 Skrevet onsdag kl. 18:03 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor snakker noen så lavt at man må spørre om igjen hva de sier? Når de får beskjed om å snakke høyere, er det mange som ikke klarer det. Har en kollega som snakker lavt og veldig forsiktig, og vi jobber med eldre som ofte har dårlig hørsel, og det er en dårlig kombinasjon. Hva er grunnen? Angst, fysisk skade/sykdom? Anonymkode: 52fb3...d74 Hvorfor forventer du at den som snakker lavt tilrettelegger for din skade heller enn at du tilrettelegger for dem? Har du dårlig hørsel så må du gå til legen og få hjelpemidler. Tilsvarende med eldre. Å velge å ikke bruke hjelpemidler når man har en hørselsskade er et valg som har konsekvenser. Omgivelsene må enten gjøre seg ubekvem eller så - hører dere intet. Om du bad meg snakke høyere på regelmessig basis ville jeg også snakket lavere. Og lavere. Og jeg ville nok også tatt opp adferden din med hr. Hører du ikke og det gjentar seg så er det en sak for legen din. Men jeg mistenker nok at det står ikke så mye på evnen som på viljen. Anonymkode: 14953...058 2
Koneko Skrevet onsdag kl. 18:04 #16 Skrevet onsdag kl. 18:04 (endret) visp skrev (4 minutter siden): Det er en del mennesker som har veldig lite kraft i stemmen sin, og det er jo greit det, men det er noen ganger det er null problem å høre hva de sier, og noen ganger forsvinner stemmen deres inn i kroppen deres igjen. Det som er slitsomt er jo at de vet at visse sliter med å høre de, og de gjør ingen innsats for å bedre situasjonen. Man bruker jo utrolig mye energi for å prøve å sy sammen hva som blir sagt. Jeg har lav stemme jeg også. Problemet mitt her er at det anstrenger stemmen min å heve den. Jeg får ofte laryngitt når jeg må anstrenge stemmen mer enn naturlig for meg, og da blir det ikke akkurat bedre. Det er ingen "kur" mot det, det er heller ingen sykdom. Hva mener du jeg skal gjøre? Endret onsdag kl. 18:04 av Koneko 1
visp Skrevet onsdag kl. 18:04 #17 Skrevet onsdag kl. 18:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Handler da ikke om respekt om folk bare har lav stemme. Synes du de med nedsatt hørsel er frekke fordi de ikke hører også? Anonymkode: 13f94...d6f Svarte på en måte litt lengre opp, men jeg må si jeg opplever mye frekkheter fra folk som snakker lavt. "Vask øra dine" er en gjenganger fra spesielt en på jobb. Det som er litt synd er at jeg trekker meg unna, men det gjør absolutt ikke hun. Hun skal alltid slå av en prat. Det kan jo ikke være så morsomt at folk sier hva hele tiden heller? Men skal man bare stå og late som man hører da eller? 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:07 #18 Skrevet onsdag kl. 18:07 visp skrev (Akkurat nå): Svarte på en måte litt lengre opp, men jeg må si jeg opplever mye frekkheter fra folk som snakker lavt. "Vask øra dine" er en gjenganger fra spesielt en på jobb. Det som er litt synd er at jeg trekker meg unna, men det gjør absolutt ikke hun. Hun skal alltid slå av en prat. Det kan jo ikke være så morsomt at folk sier hva hele tiden heller? Men skal man bare stå og late som man hører da eller? Man kan da vise hensyn begge veier og oppsøke et stillere sted der det er mulig å både høre og bli hørt, da? Må det være noen sin skyld, eller at noen er den "slemme" i situasjonene her? Synes man kan være litt rausere med folk når de ikke kan noe for at det er slik det er. Anonymkode: 13f94...d6f 1
visp Skrevet onsdag kl. 18:07 #19 Skrevet onsdag kl. 18:07 Koneko skrev (2 minutter siden): Problemet er at det anstrenger stemmen min å heve den. Jeg får ofte laryngitt når jeg må anstrenge stemmen mer enn naturlig for meg, og da blir det ikke akkurat bedre. Det er ingen "kur" mot det, det er heller ingen sykdom. Hva mener du jeg skal gjøre? Laryngitt har jeg aldri hørt om, men det er jo sikkert et problem. Men det er jo sikkert mange som ikke har noe problemer med å høre hva du sier, men jeg ville sikkert hatt det og da syns jeg det er veldig slitsomt å snakke sammen for mye. Det er jo bare sånn det er. 1
visp Skrevet onsdag kl. 18:09 #20 Skrevet onsdag kl. 18:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan da vise hensyn begge veier og oppsøke et stillere sted der det er mulig å både høre og bli hørt, da? Må det være noen sin skyld, eller at noen er den "slemme" i situasjonene her? Synes man kan være litt rausere med folk når de ikke kan noe for at det er slik det er. Anonymkode: 13f94...d6f Ja, det bør gå begge veier. Min opplevelse er at det aldri blir tatt hensyn til at noen hører dårligere enn andre. Jeg gjør en innsats for å prøve å forstå hva som blir sagt, men den som snakker lavt snakker i nøyaktig samme volum. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå