Gjest Bøllefrøet Skrevet 5. april 2006 #1 Skrevet 5. april 2006 Trenger man en spesialneglklipper eller hva? Ikke så lenge siden jeg fikk meg to innekatter, og nå trenger de å klippe klørne. De sitter ofte fast pga klørne har jeg merket. Noen som har erfaring på hvordan man gjør det?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Det beste er selvsagt å best å bruke en kloklipper som du får kjøpt i dyrebutikken. Når jeg klipper klørne på mine katter setter jeg katten på fanget på samme måten som du ville hatt en menneskeunge på fanget. Så klemmer jeg ut kloa. Hvis katten har hvite klør er det veldig lett å klippe riktig, da ser man nerven som man ikke skal klippe i. Jeg klipper klørne jevnlig på mine innekatter, ca 2-3 ganger i måneden
Titti72 Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Du kan også reise til dyrlegen første gangen så kan de vise deg hvordan du gjør det og hva du ikke skal gjøre. Et klorebrett er supert også hvis du ikke allerede har det (hjelper ikke på klørene da).
Abr@xas Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 På dyrebutikken får du en kloklipper, kjøp en med en metallplate bak, en "stopper", slik at hvis katten skulle nappe til seg labben, så risikerer du ikke å klippe av hele kloa. Vær forsiktig og stopp i god tid før du kommer ned til det røde partiet på klørne. Selv klipper jeg kun den ytterste, hvite tuppen.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #5 Skrevet 6. april 2006 Jeg har i alle år brukt vanlig negleklipper på mine to. Må bare passe på at jeg holder klipperen vertikalt (eller sidelengs) når jeg klipper. Jeg setter også pus på fanget som et menneskebarn når jeg klipper. Passer på å ikke komme i nærheten av det røde (nervene) - bedre å heller klippe oftere.
Gjest Binna Skrevet 6. april 2006 #6 Skrevet 6. april 2006 Jeg vil tro det er lettest med en katteklo- tang. nettopp kjøpt meg en ny til 70kr på dyrebutikken. Det kan være lurt å trene kattene på at du inspiserer klørne, slik at de blir vandt med det og ikke får panikk.. Selv har jeg to katter, den ene har problemer med å trekke klørne inn igjen når kun klatrer eller leker med ting. De sitter ofte fast, samme hvor korte de er. Den andre har aldri hatt noe problem sånn.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 6. april 2006 #7 Skrevet 6. april 2006 Takk for svar Tror ikke det burde være noe problem å få gjort det hvertfall, for de bryr seg ikke i det hele tatt når jeg tar på klørne deres
Korall Skrevet 6. april 2006 #8 Skrevet 6. april 2006 Her var det mange fine tips å få. Synd at katten min har blitt ett år før jeg fant ut at jeg ikke kommer unna det å klippe klørne. Jeg har utekatt, og trodde han ville slite ned klørne, men det har han ikke gjort Så nå må jeg klippe....
Gjest Miloine Skrevet 7. april 2006 #9 Skrevet 7. april 2006 Kloklipper er det beste! Klipp kun ytterst på klørne så du ikke treffer nervene. Ser at det jeg skrev nå er nevnt før, men det er viktig
jordbær Skrevet 7. april 2006 #10 Skrevet 7. april 2006 Etter å ha klipt ørten tusen ilderklør, er min erfaring at det beste resultatet får man med vanlig negleklipper, så lenge man holder den i rett vinkel. Ikke glem å ha potetmel tilgjengelig for blodig klodypping, hvis du skulle klippe feil. Klipp aldri mer enn du må og unngå nerven!
~Belle~ Skrevet 7. april 2006 #11 Skrevet 7. april 2006 Jeg har også to innekatter, men har hittil aldri klippet klørne deres, de er 8 og 4 måneder gamle. Er det nødvendig på alle katter? De bruker klorebrettet veldig hyppig og klørne på bakbena er litt runde, ikke så spisse som forran. Kanskje jeg skulle prøve det en dag.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #12 Skrevet 7. april 2006 Jeg har også to innekatter, men har hittil aldri klippet klørne deres, de er 8 og 4 måneder gamle. Er det nødvendig på alle katter? De bruker klorebrettet veldig hyppig og klørne på bakbena er litt runde, ikke så spisse som forran. Kanskje jeg skulle prøve det en dag. ← Innekatter bør så absolutt få klippet klørne. dette fordi de ikke får slitt ned klørne. Klørne på bakbeina blir mer slitt, fordi katten bruker klørne til å ta avsats når den skal hoppe. Å kvesse klørne på klorebrett er altså ikke det som i størst grad sliter ned klærne. Særlig "tommelkloen" på frambeina er det viktig å få klippet. Særlig denne (men også de andre klørne), kan bli så lange at de vokser seg inn i puten på poten, og dette er smertefullt for katten. Jeg vil anbefale deg å vende kattene til å få klippet klørne fra de er små. Mine to har ingenting imot å få klippet klør. Han ene maler tom når jeg gjør det (men han er nå litt rar )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå