Gå til innhold

Kaffegjester

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Elliem skrev (4 minutter siden):

Du kommer til å skape en dårlig relasjon med hans venner på denne måten. Det kommer ikke til å bli god stemning i bryllupet ditt. For din egen del og forholdet deres bør du absolutt ikke gå for denne løsningen. Pizza hos svigers er også en like dårlig ide, for der er jo ikke dere og resten av gjestene! Det blir tydelig ekskludering. Kaffe til noen er ment for perifere bekjentskaper, ikke hele vennegjengen til EN av dere!

Spar mer penger så dere har råd til alle gjestene deres. Jeg lover deg, dette kommer til å skape dårlig stemning på dagen deres.

Ingen skal være kaffegjest i et bryllup. Veldig ydmykende. 

Anonymkode: d59ab...efb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, hvor smålig er det mulig å være 🤦🏻‍♀️Han har hele 5 venner han vil be og du synes det er greit at de bare skal komme til kaffen 😳Til og med forloveren hans mente du i utgangspunktet 🤦🏻‍♀️Nei, ikke greit!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For det første: Det er så dårlig stil å lage en sånn annenrangs servering til en gruppe gjester. Da er d vanskelig å komme «inn i festen» når man har missa hele middagen. Og for det andre: Forloveren skal SELVSAGT være tilstede under hele festen, altså??? Hvis det er snakk om å spare penger; velg billigere mat, lokale eller kutt ned antall gjester. IKKE del gjestene inn i A og B lag. 

Anonymkode: 15f1f...894

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi skal snart sende ut bryllupsinvitasjoner. Vi skal gifte oss på hans hjemsted ettersom det der ligger et herregårdaktig festlokale vi begge elsker. Mine venner får da et stykke reisevei, mens hans stort sett bor på hjemstedet.

Jeg har foreslått at hans venner kommer til kaffe, mens mine er med på hele festen. De har lang reisevei, og de trenger da et varmt måltid. Hans mor foreslår da at de fem han vil be spiser noe enkelt i barndomshjemmet hans der de har gått inn og ut etter kirken, før de kommer til kaffe. Jeg tenker dette er unødvendig, og at de fint kan spise hjemme. Da vi sparer en del penger på dette.

Forloveden hans er ei venninne fra barnehagetiden. Kan hun bare være i kirken, så komme til kaffe? Hun bor jo også på stedet, så jeg tenker det er mest rettferdig overfor gjengen hennes.

Hva er deres erfaringer her? Jeg synes jo at dersom vi hadde feiret på mitt hjemsted, så ville det vært omvendt og hans venner hadde vært med hele tiden. Mens jeg hadde foreslått at mine bare kom til kakene.

Anonymkode: beae8...ae9

Gjester er med på hele festen. Spesielt forloveden. Han og skal feires, ikke bare du som er brud. Har man ikke råd til alle gjestene så kutt ned på gjester slik at alle som er bedt får være med. 

Anonymkode: 7b21b...503

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes jo at når det kommer til festen, så er det alle eller ingen 🙂

Da er det jo bedre at dere spiser middagen bare dere to (brudeparet), og så kommer begges forlovere og venner på kaffen etterpå 🙂 Da kan begges forlovere og venner spise pizza hos svigermoren din. 

Alternativt spiser dere med BEGGES forlovere og venner. Enten løsningen dere som brudepar har tenkt, eller pizza hos svigermor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja plass og relativt dyrt sted, samt at jeg selv har vært kaffegjest til en nær venn.

Men det er kun snakk om fem venner, det utgjør ikke all verden? 

Synes dine venner kan sitte i huset å spise pizza sammen med hans venner. 

Alle eller ingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 14.30):

Ja plass og relativt dyrt sted, samt at jeg selv har vært kaffegjest til en nær venn.

Høres ut som dere hsr valgt et for dyrt sted til bryllupet dere ville ha. Dere burde ha bestilt det litt lenger frem i tid å hatt litt mer tid å spare på.

AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 14.34):

Ok, dersom vi gjør det sånn da? At både mine og hans venner får middag i barndomshjemmet? Vil det være bedre da? Som nevnt tidligere ville vi tenkt det samme med mine venner om vi gifta seg der jeg er ifra.

Ja det er bedre, men da risikerer du jo igjen at vennene dine ikke kommer fordi de er bedt som kaffigjester. Synes hele opplegget er litt tåpelig og at dere har dummet dere litt ut. Dere har valgt dere et for dyrt sted for hva dere har råd til eller vil ta dere råd til.

Anonymkode: d8570...50e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg foretrekker å være kaffegjest. Jeg synes lange middager med taler er kjedelig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Når kommer kaffegjester? Først er man i kirka kl 14:00, så skal brudeparet bruke tre timer på bilder av seg selv, så da starter middagen kl 17:00. Tre retter varer jo en god stund, så da skal kaffegjestene komme kl 20:00, men siden ingen talere holder tiden er ikke middagen ferdig før 21:00. Så da sitter de i gangen og venter. Da skal bord flyttes, kaker settes fram og alt er litt sånn der kaotisk mens de andre gjestene ser sitt snitt i å lufte seg. Kl 22:00 er kakene på plass. Klokken 24:00 serveres nattmat. Kl 02:00 drar sistemann hjem. 

Det føles ikke ut som det er verd det altså. 

Endret av BobbySocks
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri giddet å dra i et slik bryllup.

Anonymkode: 2b704...114

• Liker 5
Skrevet

😳 Hadde jeg skullet gifte meg  og min fremtidige ektemann hadde fremsatt et slikt forslag hadde jeg sagt at da spiser jeg pizza med mine venner så kan du kose deg på herregården!

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke om jeg klarer finne riktig ord for å svare på dette, på noen som helst måte… Hva har du sniffet før du begynte skrive? Eller tenke, forsåvidt…

• Liker 3
Skrevet

Hadde avlyst bryllupet om du var min partner… 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette MÅ jo være tull 😄 Aldri vært borti at en av forloverene ikke er med under middagen, haha, snakk om å skrive trolleinnlegg. Her var du god! 

Sikker på at brudgommen får komme til middag? 

Anonymkode: a0b6a...f54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

...Men sånn i tilfelle du mener dette. 

1-tenk over hva du sender for signaler til din kommende, og hans familie og venner.

2-jeg har reist langt selv til bryllup, og klarte meg selv på dagen, og kom til kaffe kl. 19. 

3-det bør være like mange venner til middag, fra dere begge

4-Evt er middagen kun for dere, BEGGE forloverene og familie. Selv kjenner jeg meg litt på feil sted om jeg spiser middag i et bryllup jeg ikke er en gjest som faller inn under en av disse kategoriene.

Anonymkode: a0b6a...f54

• Liker 1
Skrevet

Har vært kaffegjest i flere bryllup og det er helt greit det 🙂. Vi valgte å inkludere alle til middag, da det ble vanskelig å dele opp.

Men det virker rart at dere velger kun den enes side som kaffegjester, så det hadde jeg stusset på. Tenker at enten er alle vennene deres, både dine og hans kaffegjester, eller så inkluderer dere alle til hele greia 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Alle innspill er lest. Vi bestemte oss i dag for at alle venner (både mine og hans) blir invitert på  pizza. Forlovere blir bedt på hovedmiddagen på herregården naturligvid. 

Festen begynner da klokka ni med dans og bakst, og vi ønsker å ha nattmat. 

Festen er ikke i matsalen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2026 den 15.19):

Overrasket over at tråden ikke er på facebook enda 😅

Anonymkode: 3db1a...54e

Men ikke overrasket over at den havnet der til slutt, virker som kriteriet er at det må være en tvilsom tulletråd.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk. Alle innspill er lest. Vi bestemte oss i dag for at alle venner (både mine og hans) blir invitert på  pizza. Forlovere blir bedt på hovedmiddagen på herregården naturligvid. 

Bra du tok til fornuften angående forloveren. Men ellers har du altså brukt rådene til å skaffe dere et enda billigere bryllup ved å bare høre på delen om å ikke gjøre forskjell på dine og hans venner. 

Anonymkode: 3db1a...54e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig, hadde ikke gjort det selv. Men ts prøver å rettferdiggjøre avgjørelsen med at det har vært vanlig i hennes familie, men som sagt, der dette praktiseres er det snakk om perife bekjentskaper og ikke alle vennene til en av de som skal gifte seg.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Festen begynner da klokka ni med dans og bakst, og vi ønsker å ha nattmat. 

Festen er ikke i matsalen. 

Husk at det ikke er sikkert de som må reise langt prioriterer bryllupet når de ikke får vært med på alt. Du ville ikke si noe om prisen, men hadde vært interessant å vite hvor mye dere sparer på å utelate de fra middagen, gitt at de kommer. Hvor mange er det som blir pizzagjester? 

Endret av nordlending
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...