Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min er særboere og har vært det i mange år pga mine, dine barn. Før jul ble jeg syk, og ville ikke treffe ham for å ikke smitte ham før jul. Så jeg holdt meg hjemme til jeg var smittefri. Vi skulle ikke møtes så mye i jula, pga mine, dine, våre familier og slikt så vi fikk ikke treffes så mye på en lenger stund. 

Han er skuffet for at jeg holdt meg hjemme ikke inviterte ham og ikke ba ham om hjelp for at jeg viste at jeg ikke trengte ham på en måte. Han kunne forstå jeg ikke ville smitte ham men han er skuffet for at jeg ikke trodde jeg kunne spørre ham om hjelp til feks å handle. 

Jeg spurte ikke om hjelp, for han hadde jobbet mye ekstra i det siste og jeg ville ikke belaste ham mer før jula siden han var sliten. Og ville ikke ha ham hit pga smitte før jul.  Jeg på min side er skuffet for at han ikke spurte om det var noe han kunne gjøre for meg (feks handle, hente medisiner eller lignende), selv om jeg også visste at han var veldig sliten. Jeg hadde nok takket nei, for jeg klarte meg selv men det hadde vært hyggelig med omtanken som lå i at han spurte. Men kansje signaliserte jeg så tydelig at jeg ikke trengte hjelp?

Jada. Jada. Kommunikasjon og parterapi. Selvsagt kunne vi kommunisert om dette men jeg orker ikke det da som syk så kom jula osv så vi snakka aldri om det. Men jeg er nysgjerrig på andres ståsted. 

Anonymkode: e742a...2a9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge!

Anonymkode: d1b3d...cd4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Begge, ingen.

Forventninger og ønsker i et forhold er sånn "snakke sammen," ingen mal.

Anonymkode: a4635...21f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begge!

Anonymkode: d1b3d...cd4

☝️

Anonymkode: 06231...c5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge to.

Dette tror jeg er en utfordring som dere greit kan fikse, med litt kommunikasjon.

Det virker som om dere ikke inkluderer hverandre helt, selv om dere egentlig ønsker det. 

Han burde spurt deg om du trengte hjelp - men du burde også spurt ham om hjelp. Du burde sagt fra at du ikke ville ha hjelp fordi du var redd for å smitte ham som jobbet så mye akkurat da, og at du dessuten greide deg selv der og da. Og kanskje en unnskyldning fordi du fikk ham til å føle at du ikke ville ha ham nær, ikke ville inkludere ham, ikke ville la ham få hjelpe deg. Han på sin side var lei seg, men han burde også ta ansvar for at han ikke spurte, og kanskje gitt en unnskyldning for det.

Jeg tror dette er noe dere kan fikse med en enkelt samtale. Dere virker oppegående begge to, så dere kan til og med kanskje ta det humoristisk, selv om det er alvor. For dette var en typisk situasjon hvor begge får masse vonde følelser som kunne vært unngått om dere begge to hadde sagt 1-2 setninger mer enn dere gjorde. 

Trygg hverandre at dere fremdeles føler det dere gjør for hverandre. Snakk om at nettopp fordi dere bor hver for dere så stiller det større krav til kommunikasjon og for å vise omtanke og for å unngå (slike) misforståelser (som dere nå opplevde).

Ta det opp, for dette er egentlig en bagatell - hvis dere bare rydder opp. Om dere bare lar det gå uten å snakke om det vil det trolig kommet tilbake til dere og skape større utfordringer fordi ting begynner å hope seg opp.

Anonymkode: a62d3...1c4

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lær av det. Ingen av dere er synske. Trenger du hjelp, ber du om hjelp. Har han hjelp å tilby, så tilbyr han seg. 

Snakk litt om at du ikke vil slite han ut når han har så mye å gjøre. Så kan dere bli enige om at du spør likevel hvis han lover å si nei hvis han er for sliten. 

Ikke alle uenigheter bør løses med hvem som har rett og feil. Løs det med å bli enige om gode løsninger, sammen. 

Anonymkode: cc206...56e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

At dere orker.

Anonymkode: 1b7ad...2b1

• Liker 2
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...