Gå til innhold

Chat gpt - Hva syns du om

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Takk om du deler dine erfaringer ‼️

Endret av galaxii
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker det i jobbsammenheng for å f.eks. lage oppgaver ut fra faktatekster eller lignende. Må alltid kontrollere det den lager, for den er kjent for å lyve og finne på ting. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg misliker det. Det gjør menneskeheten enda dummere og mer passive enn vi er ment å være. Har man ikke utviklet kritisk sans i utgangspunktet, står man også i fare for å spre feilinformasjon, siden AI absolutt kan ta feil siden de henter informasjonen fra nett.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har testet Chat GPT som logg om et spesielt tema for en periode, og ser at den har store problemer med å forholde seg til tidslinjer, den forholder seg kun til nyeste informasjon, og evner dårlig å kombinere ny med gammel informasjon, og ser derfor ikke komplekse sammenhenger over tid.

Anonymkode: 12ec3...060

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes den føyer seg til listen over selvdestruktive, menneskelige innovasjoner.

Vi higer så etter forenklinger at vi ødelegger oss selv. Vi blir dummere, latere og mindre i kontakt med det som er bra for oss. 

Anonymkode: 72d56...886

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er langt igjen, for å si det sånn. Den lyver dersom den ikke vet. Vi hadde et prøveprosjekt på jobben i 2025 hvor vi brukte det en del, nå har vi kuttet KI helt ut. 

Anonymkode: 61280...a7c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den er veldig nyttig på enkelte ting, som f.eks å sette opp ukesplan for middag med oppskrifter, basert på kritierer jeg har om sunnhet, ingredienser osv. Eller bare liste opp hvilke ingredienser jeg har i hus og be om forslag til hva jeg kan lage og slike ting.

ChatGPT har også hjulpet mange hvis du bare ønsker litt støtte og noen å "prate med". ChatGPT vil alltid forstå ditt synspunkt.

Men jeg har funnet mange, mange faktafeil og den har lett for å rote og blande ting.

Anonymkode: 71e60...d37

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker ikke chat gpt, men andre KI apper. Det er litt betenkelig at alt innhold ser så sakelig og troverdig ut. Derfor er det lett å tro at det gis faktabaserte fasitsvar. 

Det blir som fake news, du må sjekke kildene.

Som en techperson sa til meg; KI er bare en robot som hallusinerer. 

Godt verktøy til sitt bruk, men pass deg for å sitere derfra eller tro det er faktabasert.

Må innrømme jeg blir litt lat av det.🙈, men har i alle fall sluttet å stjele bilder fra nettet som illustrasjoner til de interne presentasjonene mine. 🙊

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Veldig nyttig, bruker den ofte til å lage sammendrag av pensum materiale.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukt den to ganger. Ikke noe for meg. 

Anonymkode: c0748...bde

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Chat mye (betalingsversjon) innenfor retningslinjene til høyskolen jeg studerer ved. En helt ny verden har opnet seg for meg der jeg får god hjelp til å lage gode setninger og strukturere teksten min. Det er min sparringspartner. 

Anonymkode: bc0c3...8ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker det mye, fra ukeplan til motivasjon til mattehjelp til å lage barnerim. Funker fint om du ikke tar det for seriøst. 

Anonymkode: b90db...c96

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (9 timer siden):

Jeg bruker det i jobbsammenheng for å f.eks. lage oppgaver ut fra faktatekster eller lignende. Må alltid kontrollere det den lager, for den er kjent for å lyve og finne på ting. 

Hvordan fikk dere på plass databehandler avtale og slikt?

Anonymkode: 787a6...9f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For Copilot 365 brukt på lisens og innenfor virksomheten trenger du ikke dette (det samles ikke inn data). På samme måte som at du ikke behøver å utarbeide databehandleravtale hvis du skal bruke Excel, Word , PowerPoint osv.

Anonymkode: 4d840...46d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker ChatGPT daglig og finner stor nytte i den.

Men man må vite om begrensningene til den.

Alt arbeid den produserer for deg må sjekkes. Både formuleringer, påstander og kilder. Så derfor brukes den ofte til å strukturere tekst eller formulere tekster på en god måte ut fra målgruppen.

Den er veldig overbevisende og ofte veldig støttende. Så ber du den om råd må du vite at svaret du får er veldig unyansert og farget av spørsmålet. Derfor bruker jeg den til å brainstorme uten å ta svaret for gitt. Du skal fortsatt ta avgjørelsen og leve med konsekvensene.

Den kjenner til ekstremt mange andre systemer, metoder og vinklinger. Jeg har flere ganger funnet andre måter å løse problemer på eller verktøy jeg tidligere ikke har kjent til med å be om råd. Men det betyr ikke at svaret er det eneste eller beste, så du må selv vurdere om det er rett eller om det finnes bedre alternativer og løsninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er Copilot jeg bruker, men det er sjelden jeg har tid til å lage opplegg på jobb, så det gjør jeg hjemme. Trenger ikke databehandleravtale for å legge inn en tekst og be AI om å lage spørsmål fra teksten. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...