AnonymBruker Skrevet 28. januar #41 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg jobber på Anestesi. Vi bruker ikke spesifikk tilnærming til det, men møter hver oss individuelt. Noen har sprøyteskrekk og angst for sykehus etter opplevelser som barn. Da tilbyr jeg ofte å puste lystgass før stikk. Og evt en hånd og holde i mens de sovner. Og mange overgrepsutsatte vil at jeg skal love å være der hele tiden mens de sover og det er jeg jo, så det er lett å love. Anonymkode: c912d...c19 Også om det kreves en spesifikk tilnærming og avtale i god tid før operasjon for å unngå venteangst? Anonymkode: 8e9e4...ccd
AnonymBruker Skrevet 28. januar #42 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Også om det kreves en spesifikk tilnærming og avtale i god tid før operasjon for å unngå venteangst? Anonymkode: 8e9e4...ccd Det er litt vanskeligere. Da uforutsette ting kan skje både inne på operasjon og at det kommer inn akutte ting. Anonymkode: c912d...c19 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #43 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Også om det kreves en spesifikk tilnærming og avtale i god tid før operasjon for å unngå venteangst? Anonymkode: 8e9e4...ccd Jeg har vært ute så skjedd litt her i tråden i mellomtiden, men jeg kan i hvert fall bekrefte at jeg automatisk fikk det tilrettelagt ved en operasjon. Jeg ba ikke om det selv heller. Jeg ble informert om at jeg var satt opp først for å ivareta at jeg ikke måtte vente. Jeg er i utgangspunktet en tålmodig sjel, men satt veldig pris på det. Nå var det også en større operasjon så sikkert fint å ta den tidlig (vil jeg tro?). Jeg fikk som nevnt tidligere også kateter satt inn under narkose istedenfor før. En sykepleier dekket meg også til automatisk når hun skulle ta den ut på avdelingen, og gjorde det under og veldig forsiktig. Jeg hadde mer panikk for å få satt det i, enn for å ta det ut, så det gikk så bra som det kunne gå tror jeg. Anonymkode: 93baf...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #44 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er litt vanskeligere. Da uforutsette ting kan skje både inne på operasjon og at det kommer inn akutte ting. Anonymkode: c912d...c19 Tror du misforsto litt. Avtale om en spesifikk tilnærming gjort i god tid i forveien, altså uker i forveien. Uforutsette livstruende situasjoner kan jo skje, men en avtale om hva som skal skje utenom det. Anonymkode: 8e9e4...ccd
AnonymBruker Skrevet 28. januar #45 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Også om det kreves en spesifikk tilnærming og avtale i god tid før operasjon for å unngå venteangst? Anonymkode: 8e9e4...ccd Venteangst? Tror du ikke de fleste har angst i varierende grad fordi de må vente på viktig behandling eller en stor operasjon? Tror du ikke alle som står i kø for kreftbehandling eller annet som haster kjenner frykt for at sykdommen skal bli verre, evt uhelbredeli, mens de venter+ Hvorfor skal du prioriteres foran dem? Anonymkode: 19f05...5d9
AnonymBruker Skrevet 28. januar #46 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Venteangst? Tror du ikke de fleste har angst i varierende grad fordi de må vente på viktig behandling eller en stor operasjon? Tror du ikke alle som står i kø for kreftbehandling eller annet som haster kjenner frykt for at sykdommen skal bli verre, evt uhelbredeli, mens de venter+ Hvorfor skal du prioriteres foran dem? Anonymkode: 19f05...5d9 🤦♀️ Det er ikke snakk om vanlig frykt. Men en angst som gjør at man ikke fungerer i hverdagen, men som kan unngås ved en samtale og en avtale. Uten det møter ikke pasient opp og får ikke nødvendig helsehjelp. Anonymkode: 8e9e4...ccd
AnonymBruker Skrevet 28. januar #47 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 🤦♀️ Det er ikke snakk om vanlig frykt. Men en angst som gjør at man ikke fungerer i hverdagen, men som kan unngås ved en samtale og en avtale. Uten det møter ikke pasient opp og får ikke nødvendig helsehjelp. Anonymkode: 8e9e4...ccd For veldig mange vil en slik "venteangst" gjøre at de ikke fungerer ordentlig i hverdagen, går og gruer seg og tenker på det hver dag, føler seg alt fra stresset til redd til nummen... klarer ikke konsentrere seg ordentlig om annet, tankene sirkler... Hvorfor skal du ha forrang over dem? Anonymkode: 19f05...5d9
AnonymBruker Skrevet 28. januar #48 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For veldig mange vil en slik "venteangst" gjøre at de ikke fungerer ordentlig i hverdagen, går og gruer seg og tenker på det hver dag, føler seg alt fra stresset til redd til nummen... klarer ikke konsentrere seg ordentlig om annet, tankene sirkler... Hvorfor skal du ha forrang over dem? Anonymkode: 19f05...5d9 Det handler ikke om 'forrang' eller hvem det er mest synd på. Det er ikke en konkurranse i hvem som gruer seg mest til kreftbehandling. Forskjellen er denne: 1. Vanlig 'venteangst' og frykt: En naturlig reaksjon på en livskrise. De fleste klarer, tross frykten, å gjennomføre undersøkelser og motta beskjeder. De er redde, men de er 'tilstede' i situasjonen. 2. Traumatisk aktivering (triggere): Dette er ikke en tanke eller en følelse man kan 'ta seg sammen' fra. Det er en nevrobiologisk alarmrespons i hjernen som gjør at kroppen tror den er i livsfare her og nå (ofte pga. tidligere erfaringer som overgrep). Når dette skjer, 'skrur hjernen seg av' (man dissosierer eller får panikk), og det er fysisk og psykisk umulig å samarbeide om den medisinske behandlingen. Å be om en traumesensitiv tilnærming er ikke å be om å snike i køen. Det er å be om at når det endelig er min tur i køen, så blir behandlingen utført på en måte som gjør at jeg faktisk klarer å gjennomføre den uten å knekke sammen eller flykte. Hvis sykehuset vet at en pasient har en traumebakgrunn, men velger å ignorere det, risikerer de at pasienten avbryter livsnødvendig behandling. Det er dårlig ressursbruk for sykehuset, og det er uforsvarlig helsehjelp. Anonymkode: 8e9e4...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar #49 Skrevet 28. januar Snakker du om behandling? Eller mener du traumesensitiv kommunikasjon og forståelse? Det er to forskjellige ting. Siden du bruker ordet behandling så er det ikke alle som har ekstra utdanning eller kurs innenfor det. Trengs det behandling så vil man henvises til rett instans. Om det er til lignende tilbud som rask psykisk helsehjelp, DPS eller andre tilbud vil jo vurderes. Så vil det jo vurderes videre hvilken type behandling som er egnet. Om du tenker mer på kommunikasjon og forståelse så har jo helsepersonell kunnskap som skal gjøre at en skal kunne forstå/mistenke traumerelaterte reaksjoner og tegn. Og skal tilpasse seg enkeltindividet under kommunikasjon. Det kan jo være alt fra å ikke berøre pasienten unødvendig hvis du merker pasienten trekker seg unna/viser at h*n er ubekvem. Eller til å gi ekstra veiledning og trygging før en undersøkelse fordi pasienten selv har informert om overgrep og derfor er svært engstelig for å få noe ført inn i munnen. Eller til at helsepersonellet ser blåmerker på unormale steder på kroppen som gir mistanke om at personen er utsatt for vold og tar opp bekymringen sin med vedkommende. Videre er det ikke slik at alt helsepersonell der og da kan gi en traumesensitiv behandling. Helsepersonellet må vurdere om det er noe som er mulig å tilpasse der og da eller om man gir råd og veiledning om hvem vedkommende kan henvende seg til for videre hjelp. Vet forresten om at noen tannleger har ekstra kurs/utdanning i «tannlegeskrekk». Vil tro det snakkes om årsaker til tannlegeskrekk også og hvor traumer kan være en årsak. Anonymkode: fde3d...a0a
AnonymBruker Skrevet 28. januar #50 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakker du om behandling? Eller mener du traumesensitiv kommunikasjon og forståelse? Det er to forskjellige ting. Siden du bruker ordet behandling så er det ikke alle som har ekstra utdanning eller kurs innenfor det. Trengs det behandling så vil man henvises til rett instans. Om det er til lignende tilbud som rask psykisk helsehjelp, DPS eller andre tilbud vil jo vurderes. Så vil det jo vurderes videre hvilken type behandling som er egnet. Om du tenker mer på kommunikasjon og forståelse så har jo helsepersonell kunnskap som skal gjøre at en skal kunne forstå/mistenke traumerelaterte reaksjoner og tegn. Og skal tilpasse seg enkeltindividet under kommunikasjon. Det kan jo være alt fra å ikke berøre pasienten unødvendig hvis du merker pasienten trekker seg unna/viser at h*n er ubekvem. Eller til å gi ekstra veiledning og trygging før en undersøkelse fordi pasienten selv har informert om overgrep og derfor er svært engstelig for å få noe ført inn i munnen. Eller til at helsepersonellet ser blåmerker på unormale steder på kroppen som gir mistanke om at personen er utsatt for vold og tar opp bekymringen sin med vedkommende. Videre er det ikke slik at alt helsepersonell der og da kan gi en traumesensitiv behandling. Helsepersonellet må vurdere om det er noe som er mulig å tilpasse der og da eller om man gir råd og veiledning om hvem vedkommende kan henvende seg til for videre hjelp. Vet forresten om at noen tannleger har ekstra kurs/utdanning i «tannlegeskrekk». Vil tro det snakkes om årsaker til tannlegeskrekk også og hvor traumer kan være en årsak. Anonymkode: fde3d...a0a Jeg tenker på hvordan blir møtt av leger og sykepleiere i situasjoner som trigger. At man må bli møtt på en spesifikk måte i enkelte situasjoner for å ikke utløse panikk. Anonymkode: 8e9e4...ccd
AnonymBruker Skrevet 28. januar #51 Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): At ingen svarer, skal jeg tolke det som at dere ikke lærer om traumesensitiv behandling? Anonymkode: 8e9e4...ccd Du har ikke tenkt tanken at de kanskje er på jobb og ikke har tid til å sitte her og svare deg hele dagen? Anonymkode: a0ea2...4e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå