Gå til innhold

Middag til enslige

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fordelen med å være enslig er jo at man bestemmer helt selv hva det skal være til middag! Og så kan man i større grad la "dagsformen" avgjøre hva man vil ha. 

Hos meg kan det variere veldig. Men prøver å lage middag mest mulig fra grunnen. Dog er jeg heldig ved at vi har bra kantine på jobben, så jeg kan får varmmat der, om enn noe små porsjoner. Likevel holder det slik at jeg mandager stort sett bare kjøper et ferskt brød og har noe godt pålegg på - alt fra kjøttpålegg til en boks makrell i tomat. 

De andre dagene tenker jeg litt ut at jeg i alle fall skal lage en skikkelig middag som varer over to dager. Er også heldig å kunne ha hjemmekontor - noe som er veldig praktisk når man skal gjøre ting som tar litt tid å tilberede - sånn at jeg bruker pausene til f.eks. tilberedning - etappevis. 

Denne uken har jeg f.eks. fiskeboller - da blir det middag i to dager - enten påfølgende, eller med ett døgns opphold, slik at jeg får litt variasjon. Første dagen har jeg fiskeboller i hvit saus, den andre dagen tilsetter jeg karri for å få en litt annen rett. 

Når jeg først koker poteter koker jeg et par ekstra som kan gå i en annen rett. På en uke der jeg lager en "skikkelig" middag til hverdags, kan det bli enklere saker andre dager - f.eks. ferdige karbonader med poteter og grønnsaker, kanskje en ferdigrett - som vestlending liker jeg Fjorland raspeballer innimmellom.....

.. noe har jeg også i fryseren. F.eks. går en halv kg kjøttdeig til 3 gode middager med pastasaus (bruker den i kartong fra Coop) - lettvint. Har også en par pakker moussaka i fryseren, som jeg laget helt fra grunnen en helg i høst. 

Så stort sett blir det 1-3 hjemmelagede middager fra grunnen av hver uke - og 1-2 mer type ferdigmat i større eller mindre grad. 

En annnen ting jeg liker å lage på hjemmekontor er suppe - som krever en del oppkutting og slilk. Hadde tre dager med kjøttsuppe av rester på pinnekjøtt. Ellers er rødbetsuppe også veldig godt og litt tidkrevende, så her kommer hjemmekontoret igjen til nytte. 

Anonymkode: 11c26...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager det samme om jeg er alene eller med mange. Restemat har jeg ikke noe i mot. Ting kan holde seg lenge i kjøleskapet, evt i fryseren. 

Anonymkode: 56978...c5b

Skrevet

Da jeg bodde alene kjøpte jeg kjøttdeig, kylling, svinestrimler, fryst fisk, fiskekaker, kjøttboller osv. Sørget for å ikke kjøpe de største pakkene grunnet liten frys. Men da kunne jeg dele opp i porsjoner og enkelt ta opp kvelden før. Du kan også fryse ned says i porsjoner, feks bolognese til pasta. Bare å koke riktig mengde pasta og varme saus.

Har du airfryer er det veldig lettvint. Fisk og grønnsaker (varier gjerne) med potetbåter (evt ris). Til laks, svin og kylling kan du bruke sweet chilli saus. Veldig lettvint. Rømme eller litt smeltet smør til fisk.

Kan også variere med salat på siden. Da kan du samtidig lage en ekstra porsjon til morgendagens lunsj. Jeg kuttet også ofte opp rå grønnsaker som paprika, tomat, agurk til middag. 

På late dager kunne jeg spise omelett (fint til rester), ostesmørbrød, rundstykke med egg, havregrøt osv.

Anonymkode: 52634...58d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...