AnonymBruker Skrevet i går, 16:51 #1 Skrevet i går, 16:51 Du som er alene, hva lager du til middag? Jeg synes det er vanskelig å motivere meg til å lage mat til bare meg, og håper noen har gode tips. Anonymkode: acacd...934
AnonymBruker Skrevet i går, 17:02 #2 Skrevet i går, 17:02 Jeg har alltid laget det samme som jeg ville laget om vi var flere, og hatt resten i flere omganger. F.ex. fårikål er jo lettvint og varer lenge mens det blir bare bedre og bedre. Fryse ned kan man også. Anonymkode: eb0a8...98e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:05 #3 Skrevet i går, 17:05 Jeg bruker Godt Levert og har maten som middag to dager på rad. Fantastisk gode retter og levert på døra! Anonymkode: 0b45a...04d 1
RaggyReggie Skrevet i går, 17:07 #4 Skrevet i går, 17:07 Har samme problem! Eg bruker oppskriftsbøker for å få inspirasjon, for utan bøkene hadde eg nok ete pasta og pesto kvar dag. Og så bruker eg å lage ganske store posjonar, slik at eg har mat til fleire dagar.
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 17:10 #5 Skrevet i går, 17:10 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du som er alene, hva lager du til middag? Jeg synes det er vanskelig å motivere meg til å lage mat til bare meg, og håper noen har gode tips. Anonymkode: acacd...934 Lager det samme, men i mindre porsjoner. Eller veksler mellom varm-mat og kald mat. Steker opp nok kylling eller fisk til en rett en dag, men lager f.eks en salat dagen etter, for å få litt variasjon. Kjøttmiddager spiser jeg stort sett hos andre eller ute.
AnonymBruker Skrevet i går, 17:10 #6 Skrevet i går, 17:10 Lager det samme som da man er flere, men fryser ned, eller spiser samme middag 2 dager på rad. Anonymkode: 96ef5...656 1
Eva-Lena Skrevet i går, 17:16 #7 Skrevet i går, 17:16 Jeg lager samme posisjon som om vi var 2-3 personer. Da har jeg rester og slipper på den måten å lage middag flere ganger i uken. Jeg jobber skift, så det er veldig enkelt å ha med rester på kveldsvakter. Nå klarer jeg meg fint uten middag hver dag, så tar like så godt focaccia med godt pålegg på. Knekkebrød går det også en del av. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:17 #8 Skrevet i går, 17:17 Helt vanlig digg middag. Anonymkode: 41fb3...f97
AnonymBruker Skrevet i går, 17:41 #9 Skrevet i går, 17:41 Det blir fiskeboller. Anonymkode: 210e2...dc4
AnonymBruker Skrevet i går, 17:47 #10 Skrevet i går, 17:47 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det blir fiskeboller. Anonymkode: 210e2...dc4 Her blir det fiskepinner. Anonymkode: 94cb5...6e2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:54 #11 Skrevet i går, 17:54 Jeg lager stor porsjon når jeg har tid.. minst 15 porsjoner som jeg fryser ned. Har alltid minst to-tre sorter å variere i. Sper på med salat og dressing. Indisk, pastaform, kjøttgryte osv. Så kjører jeg noe annet litt innimellom.. det jeg får lyst på og blir inspirert av. For eksempel veldig mye godt man kan putte i en tortillalefse. Er også glad i hjemmelaget pizza og når deigen settes er det for mange dager fremover. De siste dagene blir de beste pizzaene. Anonymkode: 438c4...9b4
AnonymBruker Skrevet i går, 18:41 #12 Skrevet i går, 18:41 Enkelte ting lager jeg stor porsjon av og fryser ned. Nå har jeg både ribbe og reinskavsgryte i fryseren. Hjemmelaget potetmos holder 3 dager i kjøleskapet. Spiser ofte entrecôte med bernaise (fra Jacobs) med pommes frites eller potetmos samt ønsket grønnsaker. Kjapt og lite jobb. Anonymkode: 3d295...49e
AnonymBruker Skrevet i går, 19:28 #13 Skrevet i går, 19:28 Akkurat nå har jeg dilla på torsk. Da tiner jeg antall torskefileter jeg vil ha, smører inn med pesto og gjerne en blanding av chili og hvitløk. Inn i ovnen med litt plommetomater. Også lager jeg hjemmelagd potetstappe til. Og innimellom dampet brokkoli. Og når jeg først koker poteter, koker jeg litt ekstra om jeg oppbevarer i kjøleskapet. Da kan jeg lett steke meg poteter, bruke poteter i omelett eller frittata, lage potetsalat og lignende. Og når jeg først er inne på poteter, er jo bakt potet som fylles med masse godt helt nydelig. Jeg har gjerne noen pizzasnurrer i fryseren også, som jeg tar opp på dager jeg egentlig ikke orker noe middag. Blir jo ganske godt med litt salat og en dæsj aioli. Det kan jeg lage selv, men jeg syns også at bama sin er veldig god, og bruker å ha en i kjøleskapet til enhver tid. Jeg bruker også å kjøpe meg ferdig hummus, lager meg en enkel tabbouleh, marinerer kylling i shwarma-krydder som jeg steker og server med libanesisk brød. Også kan jeg også steke meg noen falaffel (coop sine er skikkelig gode) i tillegg, evt istedenfor kylling. Også er jeg veldig glad i chili con carne. Da bruker jeg å lage store porsjoner som jeg fyser ned. Ellers kan jeg jo være like fornøyd med et godt ostesmørbrød til middag også. Anonymkode: ffec0...fc5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:38 #14 Skrevet i går, 19:38 Her går det ofte i brødskiver med kokt egg eller speilegg. Eller omelett med løk og en karbonade. En sjelden gang proteinkilde + ovnsbakte grønnsaker. Anonymkode: eaaed...ea8
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 20:52 #15 Skrevet i går, 20:52 Det samme som jeg ville gjort hvis vi var flere. Noen retter lager jeg store porsjoner av og fryser i porsjoner. Andre retter er enkelt å lage en porsjon. Mange varer i er ca. porsjonsstørrelse (fileter fisk/kylling, biff, fiskekaker, osv). Bruker grønsaker til (salat, ovnsbakte, råkost osv).
mamanodrama Skrevet i går, 20:56 #16 Skrevet i går, 20:56 Er alene i månedsvis i slengen pga mann som reiser med jobb. Lager og spiser det jeg har lyst på. En dag er det full biffmiddag, en annen dag er det nudler. I dag er jeg syk og det ble to maiskolber bare fordi de lå i kjøleskapet og kunne slenges i mikroen. En av tingene som hjalp meg var å fri meg fra den norske tankegangen om "hverdagsmat" og "helgemat".
AnonymBruker Skrevet i går, 20:57 #17 Skrevet i går, 20:57 Å spise stor middag hver dag er oppskrytt. Man kan spise både frokost og lunsjmat dersom det er å foretrekke. Når jeg lager middag, spiser jeg det typ i 4-5 dager i strekk. Det krever lite innsats på kjøkkenet. Anonymkode: 4101a...230
AnonymBruker Skrevet i går, 20:58 #18 Skrevet i går, 20:58 Finner mye her, enkle oppskrifter beregnet på én: https://hurtigmiddag.wordpress.com Lager supper med det jeg har i grønnsaksskuffen, kjøper fiskeburgere (eller lager selv) og lager potetmos/grønnsaksmos, steker en hel kylling og deler opp i minst fire middager utover uka, koker kraft på skroget og bruker til grønnsakssuppene. Om sommeren lager jeg salater med skinke eller reker. Ostesmørbrød er også middag av og til. Anonymkode: 33a66...8cc
AnonymBruker Skrevet i går, 21:04 #19 Skrevet i går, 21:04 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du som er alene, hva lager du til middag? Jeg synes det er vanskelig å motivere meg til å lage mat til bare meg, og håper noen har gode tips. Anonymkode: acacd...934 Det er ikke det letteste, det skal jeg innrømme. Men, det blir mye egg, kjøttdeig, pølser, kylling, fiskegrateng, pasta, supper osv. Prøver å alltid grønnsaker til. Men, trikset for meg er å lage så mye, at jeg har to dager på rad. Spiser gjerne ute også ett par ganger i måneden. Kan være så enkelt som pizza eller burger, men da slipper jeg å kokkelere selv. Anonymkode: e1778...952
Brunhilde Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden Jeg liker heldigvis å lage mat, og er flink til å fryse ned rester. Jeg lager, blant annet: *Suppe, ofte kylling- eller fiskesuppe laget fra bunn (bruker ferdig buljong ) *Kotelett med ris og grønnsaker *Stekt ris med resten av risen fra dagen før *Laks med couscous *Kylling, ofte lårfilet, i en eller annen form for curry *Fiskeburger med potet og revet gulrot *Hjemmelaget pizza *Enchilladas *Fiskegrateng potet og revet gulrot *Taco eller fajitas i pitabrød *Omelett *En sjelden gang pølse i brød *Seibiff, fra frysedisken, med ekstra løk *Annen fisk fra frysedisken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå