Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen vet hvor man kan ta ut euro, utenom på flyplasser? Jeg tenker å dra til Tyskland «Hamburg», men ikke med fly så er litt usikker på hvor man gjør det? Tenker å enten reise med buss eller tog. Ønsker helst å ta ut pengene i Norge så jeg vet at jeg har litt kontant før jeg ankommer landet, selvom det kanskje er litt dyrere.

Anonymkode: e2b00...e84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall Forex vekslingskontor både på Oslo S og Galleri Oslo (Oslo bussterminal). Der får du Euro, muligens i automat også.

Når det er sagt så har jeg på mine tre siste turer til Tyskland ikke vært i nærheten av noen minibank eller håndtert cash, og det har gått utmerket...

Anonymkode: 3eafc...c7e

AnonymBruker
Skrevet

Var i Tyskland i fjor (inkl Hamburg) og det er ikke lenger nødvendig med cash i Tyskland lenger. 

Anonymkode: b9215...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var i Tyskland i fjor (inkl Hamburg) og det er ikke lenger nødvendig med cash i Tyskland lenger. 

På utallige puber er det i hvert fall skilt med "cash only". Selv i store byer. 

Så hvis man skal ta seg en øl, er det lurt med cash. Er ikke mer enn en uke siden jeg var der. 

Anonymkode: 6400c...58b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På utallige puber er det i hvert fall skilt med "cash only". Selv i store byer. 

Så hvis man skal ta seg en øl, er det lurt med cash. Er ikke mer enn en uke siden jeg var der. 

Ja, men de har minibanker i Tyskland og så hvis du ser du trenger det så kan du ta ut penger der og ikke styre med det her? 
Der jeg gikk var det QR kode bestilling og Apple Pay som gjaldt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men de har minibanker i Tyskland og så hvis du ser du trenger det så kan du ta ut penger der og ikke styre med det her? 
Der jeg gikk var det QR kode bestilling og Apple Pay som gjaldt 

Er alltid en minibank i nærheten ja :) 

I følge en som jobbet på puben der, så var det så høye gebyrer. Så var det visst litt fra gammelt av at myndighetene ikke skulle bestemme over små bedrifter, så det er vel kanskje litt stahet inne i bildet også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.1.2026 den 17.35):

Det er i alle fall Forex vekslingskontor både på Oslo S og Galleri Oslo (Oslo bussterminal). Der får du Euro, muligens i automat også.

Når det er sagt så har jeg på mine tre siste turer til Tyskland ikke vært i nærheten av noen minibank eller håndtert cash, og det har gått utmerket...

Men på turen før disse 3 hadde du problemer?

Anonymkode: 06a08...843

AnonymBruker
Skrevet

Ta ut direkte fra banken din. Da slipper du alle gebyrene som kommer med ATM.

Anonymkode: 88acc...b36

AnonymBruker
Skrevet

Hva er "Hamburg"?

Anonymkode: 9213d...6bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er "Hamburg"?

Anonymkode: 9213d...6bb

Tysklands nest største by 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tysklands nest største by 😂

Tror ikke du skjønte spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men på turen før disse 3 hadde du problemer?

Det var slik du valgte å tolke det?

Jeg sitter med en grei slant Euro i cash etter å ha jobbet og bodd på kontinentet, og jeg hadde som vanlig også med cash. Poenget mitt var at på mine tre siste turer til Berlin, som alle var i 2025, så brukte jeg kun (norsk) kort, slik jeg foretrekker. Taxier, butikker, restauranter etc. Derfor bet jeg meg merke i det.

Men så skal heller ikke jeg stikke under stol at Tyskland er et land der cash er svært vanlig fremdeles. Mange kneiper, små spisesteder, små butikker etc. har skilt der det står "Nur Barzahlung" eller bare "Nur Bar", altså "kun kontanter". I tillegg er det enkelte tilsvarende steder som tar kort, men da kun Girocard. Dette er tyske debetkort. Og så har du steder som tar utenlandske kort, men da kun hvis du handler for minst 5 eller 10 euro....

Ja, jeg er ikke uenig i at det akkurat i Tyskland kan være greit å ha litt cash i lomma. Men det kan en like gjerne ta ut i en minibank underveis eller når en kommer dit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke du skjønte spørsmålet.

Åpenbart ikke. Men forklar gjerne 

AnonymBruker
Skrevet

Nokas har mange minibanker i Norge med Euro.

Sjekk nettsiden deres hvilke som har Euro.

Anonymkode: 575e2...fc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Åpenbart ikke. Men forklar gjerne 

Ikke meg du spør, men TS skrev Hamburg i anførselstegn, og da kan man jo lure på hva som menes det. Menes det noe annet enn Hamburg, er det noe spesielt vi skal assosiere med Hamburg i anførselstegn?

Anonymkode: cbd4f...225

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var der på julemarked, og der måtte man ha cash mange steder.

Anonymkode: 1ad47...8c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I fjor fikk jeg trøbbel i Frankfurt fordi taxisjåføren ikke hadde betalingsterminal i bilen. 

Ganske ekkelt å bli kjørt til nærmeste minibank med en diger taxisjåfør klint opp til ryggen min mens jeg tok ut penger. Han ville forsikre seg om at jeg ikke stakk av. 

Anonymkode: 7657a...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...