Gjest gjest1 Skrevet 5. april 2006 #1 Del Skrevet 5. april 2006 Sitat Dagbladet, onsdag 5. april 2006 av Helene Uri Språkforskere i flere land har påvist store forskjeller mellom kvinners og menns språk. For eksempel mener noen forskere at kvinner betrakter sine medsøstre som likeverdige og at de i samtaler søker å bekrefte dette fellesskapet. Menn derimot prater for å styrke sin posisjon. De er på et vis i stadig maktkamp med sine samtalepartnere. Er det sånn? Prøver kvinner og få bekreftet at de andre kvinnene er enig, mens menn prøver å vinne diskusjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #2 Del Skrevet 5. april 2006 Nei, jeg kan ikke si jeg synes det stemmer utfra de jeg kjenner. Jeg er jente selv, og liker å "vinne" en diskusjon:-) Men jeg liker vel ellers også å få bekreftelse på ting jeg har lurt på, sider ved meg selv osv. Men det kommer jo helt an på hva man snakker om. Det er tross alt ikke alt som er en konkurranse, det tror jeg alle skjønner... Kanskje det har å gjøre med hva slgs tema man snakker om også, om det er noen emner som lettere blir til noe man kan vinne... Typisk Dagbladet-måte å vinkle det på også. MANGE ...forskere --> NOEN forskere mener. Hallo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #3 Del Skrevet 5. april 2006 Nei jeg er ikke enig i denne fremstillingen. Jeg foretrekker de samtalene og diskusjonene jeg kan lære noe av, jeg har helt klart hatt flere av dem sammen med menn. Eller der jeg har følelsen av å ha vært i stand til å gi noen en ny vinkling på en tanke de har. Noe som ikke betyr at jeg har vunnet diskusjonen, men opplevd at de jeg diskuterer med setter pris på tankene mine. En meningsfull meningsutveksling. Disse har jeg hatt flere av blant menn. Selvfølgelig finnes de i begge leire, men vil nok påstå at de jeg oftest har blitt utsatt for, som med livet som innsats må vinne diskusjonen for en hver pris, oftest har vært kvinner. Det er vel naturlig at mennesket som flokkdyr søker en form for gruppetilhørighet med andre mennesker. Men når kvinner stikker hodene sammen har jeg inntrykk av at det blir mest sladder. Det er ikke et tema jeg synes er veldig spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. april 2006 #4 Del Skrevet 5. april 2006 mysan skrev: Er det sånn? Prøver kvinner og få bekreftet at de andre kvinnene er enig, mens menn prøver å vinne diskusjonen? ← Hvis man ser litt stort på det, så tror jeg det er sånn. Jeg har merket litt av det fenomenet på kroppen. Har alltid jobbet i et mannsdominert miljø, men i en periode var jeg i et miljø med en del kvinner. Jeg oppdaget fort at jeg hadde lært meg noen "koder" som ikke var gangbar vare hos en del av damene. Husker spesielt godt et tilfelle der jeg ble spurt om å bli med 2-3 andre damer på kino. Jeg hadde av en eller annen grunn ikke anledning til det da, så jeg takket nei med et "Neitakk, det passer ikke i kveld." Kort og greit, trodde jeg. Jeg merket imidlertid at jeg fikk et par skråblikk. De hadde åpenbart forventet mer "rundt grøten" snakk à la :"Beklager, men jeg tror kanskje ikke jeg kan i kveld, men jeg skal se om jeg kan få det til likevel, eller så kan vi kanskje ta det en annen kveld, hvis det går bra for dere?" De ble rett og slett litt støtt fordi jeg bare takket nei uten noen omskrivninger. Har merket dette ved flere anledninger. Jeg har også merket at blant mannfolka er det klare beskjeder som gjelder: "Nei, slik kan vi ikke gjøre det. Derimot så kan vi gjøre det på denne måten." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aeriana Skrevet 5. april 2006 #5 Del Skrevet 5. april 2006 Vi jenter er ganske opptatt av å snakke sammen om små og store problemer, gjerne høre om andres meninger og erfaringer og dermed søke et slags fellesskap på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #6 Del Skrevet 6. april 2006 Jeg kjenner meg veeeldig godt igjen i den beskrivelsen. Lite flatterende, men sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #7 Del Skrevet 6. april 2006 Det er da slik vi blir lært opp fra vi er små. Jenter skal kommer overens, mens gutter skal slåss. (jada, satt helt på spissen) Dette bærer vi med oss til vi er voksne, og man søker etter likheter for å finne fellesnevneren man kan holde seg til når alt annet går galt. Når vi er ungdommer er det kjempeviktig å være likt kledd, ha samme leppestift, bruke samme parfymen, like de samme guttene o.s.v. Man skal ikke føle seg utenfor, og det er dette som slår gjennom og blir til "betrakter sine medsøstre som likeverdige og at de i samtaler søker å bekrefte dette fellesskapet." Tror JEG. Leyla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane Skrevet 6. april 2006 #8 Del Skrevet 6. april 2006 Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det der liksom. For det første ser jeg ikke på andre tilfeldige jenter som mine "medsøstere", og ikke alltid som mine jevnbyrdige heller. For det andre prøver jeg tidvis å "vinne" diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #9 Del Skrevet 6. april 2006 Christiane skrev: Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det der liksom. For det første ser jeg ikke på andre tilfeldige jenter som mine "medsøstere", og ikke alltid som mine jevnbyrdige heller. For det andre prøver jeg tidvis å "vinne" diskusjonen. ← Du har vel heller ikke mange og lange samtaler med andrer tilfeldige jenter, antar jeg? Og det er forskjell på å tidvis ville vinne en diskusjon og å ha dette som mål i alle diskusjoner.... Nå er jo dette generaliseringer selvfølgelig, og selvfølgelig gjelder det ikke alle og enhver, men sånn i det store og det hele, tror jeg det kan være litt sånn... Det tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kane Skrevet 6. april 2006 #10 Del Skrevet 6. april 2006 hos oss er det i allefall ikke slik, her er det jeg som vil vinne enhver diskusjon mens min mann forsøker få en bekreftelse på at jeg skjønner hva han mener.... Uff da, jeg ser at det nok kan være han som er en skikkelig helt altså... som holder ut med meg ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #11 Del Skrevet 6. april 2006 mysan skrev: Er det sånn? Prøver kvinner og få bekreftet at de andre kvinnene er enig, mens menn prøver å vinne diskusjonen? ← På KG har man vel flere Quote + innlegg enn andre forum, så det kan se ut som det er noe i det . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #12 Del Skrevet 6. april 2006 Christiane skrev: For det første ser jeg ikke på andre tilfeldige jenter som mine "medsøstere", og ikke alltid som mine jevnbyrdige heller. ← Må nok innrømme at jeg deler denne oppfattningen. Og en over her nevnte at vi vil være like når det gjelder klær, parfymer, trekkes mot de samme gutta, i tenårene. Jeg har liksom ikke vært helt der heller jeg. Foretrakk faktisk å være min egen person fremfor en blant mange kopier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #13 Del Skrevet 8. april 2006 Dette er ikke noe nytt fenomen. Jeg leste om dette lenge før Helene Uri kom med det. Jeg er helt enig og har observert nøyaktig det samme selv. Mine erfaringer og observasjoner stemmer meget godt inn i hva Helene Uri sier. Det skulle bare mangle om det ikke var språk/intensjonsforskjeller mellom menn og kvinner... Det er bare å lese boken "Det er ikke det jeg sier"....som beskriver kommunikasjonsvansker mellom menn og kvinner nettopp på grunn av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #14 Del Skrevet 8. april 2006 Cata skrev: Hvis man ser litt stort på det, så tror jeg det er sånn. Jeg har merket litt av det fenomenet på kroppen. Har alltid jobbet i et mannsdominert miljø, men i en periode var jeg i et miljø med en del kvinner. Jeg oppdaget fort at jeg hadde lært meg noen "koder" som ikke var gangbar vare hos en del av damene. Husker spesielt godt et tilfelle der jeg ble spurt om å bli med 2-3 andre damer på kino. Jeg hadde av en eller annen grunn ikke anledning til det da, så jeg takket nei med et "Neitakk, det passer ikke i kveld." Kort og greit, trodde jeg. Jeg merket imidlertid at jeg fikk et par skråblikk. De hadde åpenbart forventet mer "rundt grøten" snakk à la :"Beklager, men jeg tror kanskje ikke jeg kan i kveld, men jeg skal se om jeg kan få det til likevel, eller så kan vi kanskje ta det en annen kveld, hvis det går bra for dere?" De ble rett og slett litt støtt fordi jeg bare takket nei uten noen omskrivninger. Har merket dette ved flere anledninger. Jeg har også merket at blant mannfolka er det klare beskjeder som gjelder: "Nei, slik kan vi ikke gjøre det. Derimot så kan vi gjøre det på denne måten." ← Helt enig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #15 Del Skrevet 14. april 2006 Gjest skrev: På KG har man vel flere Quote + innlegg enn andre forum, så det kan se ut som det er noe i det . ← Ja, ikke sant. :enig_anim: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå