FrøkenNordby93 Skrevet tirsdag kl. 09:39 #1 Skrevet tirsdag kl. 09:39 Jeg har i 4år vært forstoppet. Og legene har behandlet meg med movicol i 1år, men så fort jeg slutter med det så er det rett tilbake til der det var. Også var jeg DUM å googlet, og så det at tarmene kan bli permanent utstrukket. Skal til koloskopi i mars, og kjenner jeg gruer meg for hva dem finner, men hvis det er slik at dem er som en gammel pløs av en strømpebukse baki der.. Kan dette repareres? 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:01 #2 Skrevet tirsdag kl. 13:01 Er det tynntarm eller tjukktarm som er problemet? Anonymkode: ddba2...4c4
FrøkenNordby93 Skrevet tirsdag kl. 13:30 Forfatter #3 Skrevet tirsdag kl. 13:30 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det tynntarm eller tjukktarm som er problemet? Anonymkode: ddba2...4c4 Legen vet ikke fordi jeg måtte bestille sånn 5 legetimer før han GADD å sende henvisning, og fastlegen er der bare 2uker i mnd. Skal på koloskopi i mars fordi magemedisineren måtte henvise fordi fastlegen mener jeg er lat, men det er så gæli at jeg faktisk tetter dassen om jeg ikke tar movicol.. Og da sier både ernæringsfysiolog og magemedisiner at her er det noe galt..
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:07 #4 Skrevet tirsdag kl. 17:07 Du tetter dassen hvis du ikke tar movicol? Er du ikke forstoppa uten da? Anonymkode: dec43...746 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:15 #5 Skrevet tirsdag kl. 17:15 Jeg har gått på movicol i 5 år, slitt med mage og tarm i 8 år. Men har ikke hørt noe om at tarmen kan bli ødelagt. Jeg ble nektet å få koloskopi på sykehuset, fordi jeg har bmi på 30. Anonymkode: 4fcc3...e94 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:43 #6 Skrevet tirsdag kl. 17:43 Hjelper ikke mat for tarmen? Hvordan er kostholdet ditt? Mosjonerer du? Anonymkode: a0797...648
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:46 #7 Skrevet tirsdag kl. 17:46 Du tetter doen om du ikke tar Movicol? Hva mener du, da er du jo ikke forstopppet? Hvordan er kostholdet ditt? Anonymkode: 8d785...8ea
FrøkenNordby93 Skrevet tirsdag kl. 19:07 Forfatter #8 Skrevet tirsdag kl. 19:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tetter dassen hvis du ikke tar movicol? Er du ikke forstoppa uten da? Anonymkode: dec43...746 Jo, men når jeg da omsider må på toalettet som fort tar opp til 1 uke, så er volumet så stort at det tetter dassen, så jeg må skylle ned i dass sånn 2 ganger.. Og det er jo ikke sånn det skal være..
FrøkenNordby93 Skrevet tirsdag kl. 19:08 Forfatter #9 Skrevet tirsdag kl. 19:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper ikke mat for tarmen? Hvordan er kostholdet ditt? Mosjonerer du? Anonymkode: a0797...648 Jeg eter 6 små måltider om dagen, går 1t tur hver eneste dag, og drikker 3L vann. 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:16 #10 Skrevet tirsdag kl. 19:16 FrøkenNordby93 skrev (9 timer siden): Jeg har i 4år vært forstoppet. Og legene har behandlet meg med movicol i 1år, men så fort jeg slutter med det så er det rett tilbake til der det var. Også var jeg DUM å googlet, og så det at tarmene kan bli permanent utstrukket. Skal til koloskopi i mars, og kjenner jeg gruer meg for hva dem finner, men hvis det er slik at dem er som en gammel pløs av en strømpebukse baki der.. Kan dette repareres? Dette kjenner jeg veldig godt til. Jeg har hatt mageproblem/forstoppelse hele livet, og jeg nærmer meg 50. Ifjor ble jeg så dårlig med magesmerter og dårlig allmenntilstand, så jeg tok kontakt med privatlege. Grunnen til det, er at fastlegen ikke har gjort noe tidligere. Samme svar hver gang, spist sunt og vær i bevegelse. Uansett, jeg kom til privatlege som henviste meg direkte til koloskopi. En uke etter var jeg på sykehuset og fikk en grundig sjekk. Alt var fint. Ingen sykdom eller betennelser. Jeg har IBS. Har også begynt på movicol, og det går jeg fast på. Endelig noe som hjelper. Legen sa at movicol er det eneste som ikke skader tarmen på noe vis, så det kan folk gå på fast. I motsetning til andre typer avføringsmiddel, som kan gjøre stikk motsatt om man går for lenge på det. Så nei, movicol kan ikke skade tarmen på noen måte. Koloskopi er ingenting å grue seg for. Det verste var fastingen og tarmtømmingen i forkant. Dette går fint. Lykke til. Anonymkode: 51fd9...4f1 1 1
FrøkenNordby93 Skrevet tirsdag kl. 19:19 Forfatter #11 Skrevet tirsdag kl. 19:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette kjenner jeg veldig godt til. Jeg har hatt mageproblem/forstoppelse hele livet, og jeg nærmer meg 50. Ifjor ble jeg så dårlig med magesmerter og dårlig allmenntilstand, så jeg tok kontakt med privatlege. Grunnen til det, er at fastlegen ikke har gjort noe tidligere. Samme svar hver gang, spist sunt og vær i bevegelse. Uansett, jeg kom til privatlege som henviste meg direkte til koloskopi. En uke etter var jeg på sykehuset og fikk en grundig sjekk. Alt var fint. Ingen sykdom eller betennelser. Jeg har IBS. Har også begynt på movicol, og det går jeg fast på. Endelig noe som hjelper. Legen sa at movicol er det eneste som ikke skader tarmen på noe vis, så det kan folk gå på fast. I motsetning til andre typer avføringsmiddel, som kan gjøre stikk motsatt om man går for lenge på det. Så nei, movicol kan ikke skade tarmen på noen måte. Koloskopi er ingenting å grue seg for. Det verste var fastingen og tarmtømmingen i forkant. Dette går fint. Lykke til. Anonymkode: 51fd9...4f1 Jeg bare skulle ønske jeg kunne slippe movicol, fordi jeg hadde ikke dette problemet for 4år siden. Så det er veldig rart, men om jeg ikke tar det får jeg fisurer i bakenden og det er ikke behagelig.. Ble egentlig henvist til koloskopi for 4år siden av legen som sjekka først, men hun andre legen mente det ikke var nødvendig, så da har jeg bare gått rundt sånn her i 4år 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:51 #12 Skrevet tirsdag kl. 22:51 FrøkenNordby93 skrev (3 timer siden): Jeg bare skulle ønske jeg kunne slippe movicol, fordi jeg hadde ikke dette problemet for 4år siden. Så det er veldig rart, men om jeg ikke tar det får jeg fisurer i bakenden og det er ikke behagelig.. Ble egentlig henvist til koloskopi for 4år siden av legen som sjekka først, men hun andre legen mente det ikke var nødvendig, så da har jeg bare gått rundt sånn her i 4år Så bra at du skal på koloskopi nå! Det jeg selv må gjøre daglig for tarmhelsa er (mulig du gjør det allerede, men skriver det likevel) : Drikker 2-3 dl kombucha spise en eller to sylteagurk, oliven eller andre sylta ting. ligge på gulvet 2-5 minutter og gjør litt bevegelser for kroppen lærte meg akupressur-punktet for forstoppelse (dette kan googles) Så har jeg nettopp lånt meg en bok som heter "Vagusnerven, kroppens skjulte superkraft",og synst det er spennende lesing. Jeg har ikke kommet så langt ennå, men den er om hvordan vagusnerven påvirker myyyy i kroppen inkludert fordøyelse og så er det enkle øvelser og råd om hvordan styrke vagusnerven. God bedring ❤️ Anonymkode: ddba2...4c4
monican94 Skrevet tirsdag kl. 23:01 #13 Skrevet tirsdag kl. 23:01 For meg har det hjulpet med chiafrø, drikker en halvliter vann med 2ss chiafrø hver dag og fått myyyye bedre mahe/tarmfunksjon... Kunne gå 3-4 dager uten før og bli enormt oppblåst og vondt..
FrøkenNordby93 Skrevet tirsdag kl. 23:04 Forfatter #14 Skrevet tirsdag kl. 23:04 monican94 skrev (2 minutter siden): For meg har det hjulpet med chiafrø, drikker en halvliter vann med 2ss chiafrø hver dag og fått myyyye bedre mahe/tarmfunksjon... Kunne gå 3-4 dager uten før og bli enormt oppblåst og vondt.. Jeg er der at forstoppelsen har ødelagt bekkenmuskulaturen min og gir meg smerter i halebeinet
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:57 #15 Skrevet onsdag kl. 15:57 jeg har ikke lest hele tråden men føler virkelig med deg. Jeg hadde så store plager at jeg fikk stomi til slutt Har du forsøkt Constella om morgenen? Det er et preparat som tømmer tarm. Noen bruker også resolur, som får opp peristalistikken. Anonymkode: ed2bf...d7e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:28 #16 Skrevet onsdag kl. 17:28 Magnesium har hjulpet meg Anonymkode: 769c7...655
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:23 #17 Skrevet onsdag kl. 18:23 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Magnesium har hjulpet meg Anonymkode: 769c7...655 Hvor mye magnesium? Og hvilken type? Anonymkode: a0797...648
Anonym6789 Skrevet onsdag kl. 19:35 #18 Skrevet onsdag kl. 19:35 Vet ikke hvordan du har gjort det, men fikk beskjed om at det må trappes roooolig ned på movicol over lang tid
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:39 #19 Skrevet onsdag kl. 19:39 FrøkenNordby93 skrev (20 timer siden): Jeg er der at forstoppelsen har ødelagt bekkenmuskulaturen min og gir meg smerter i halebeinet Hva har det å gjøre med chia-frø? Forsto ikke sammenhengen... Anonymkode: ddba2...4c4
FrøkenNordby93 Skrevet onsdag kl. 20:00 Forfatter #20 Skrevet onsdag kl. 20:00 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva har det å gjøre med chia-frø? Forsto ikke sammenhengen... Anonymkode: ddba2...4c4 Sorry, poenget er at jeg har fått streng beskjed om å ikke spise mat som øker i volum, da det gjør det mye verre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå