Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby på 11 måneder er hjemme med far som er i perm, og jeg er på jobb igjen. Barnefar er forkjølet (man flu- sår hals, snue, litt frostig men frisk nok til å scrolle/se på tv/spise middag og gå ut og hente posten) og jeg hadde tilfeldigvis turnusfri og var også hjemme og kunne være med baby. Jeg spurte han hva han forventer videre i perm om han er syk og jeg er på jobb og da mener han at jeg skal ta fri for å ta vare på baby. 

Jeg mener dette er sterkt avhengig av allmenntilstand og at han må forbrede seg på å kvinne seg opp og ta ansvar tross eget ubehag (slik jeg har gjort når jeg har vært syk i min perm- han er tross alt forelder nå). Er han slått i gulvet av omgangssyke og spyr eller har influensa og 40 i feber kan jeg revurdere det, men jeg merker jeg gremmes av ideen om å ringe inn til jobb og ta fravær pga syk mann. 

Hva tenker dere? Am I the asshole?

Anonymkode: fd07b...0cf

• Liker 10
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok ha fri fra sin jobb når/hvis du var syk når du hadde perm? Og da tok alt ansvar for barnet? 🤨 

Det har du svaret ditt….

Anonymkode: 448a1...49a

• Liker 9
Skrevet

Du har rett på å bruke omsorgsdager på barn så fremt den andre forelderen er syk, men til en viss grad selvfølgelig, da må han jo faktisk være for syk til å ta vare på barnet, ikke fordi han er litt forkjølet.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter det å være hjemme om han virkelig ikke kan ta vare på baby, men ikke for litt forkjølelse og vondt i hodet. Dumt å bruke de dagene nå også når barnet mest sannsynlig begynner i barnehagen etterhvert og dere vil få behov for alle sykt barn dagene 

Anonymkode: 1b960...ff1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

han er voksen, på tide å klare voksenting. 

Anonymkode: e927e...13e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok litt ann på. Jeg er gravid i 9 mnd og er alikevel sykemeldt så er ikke helt samme gruppa, men den siste mnd har jeg hatt den type sykdommer som du beskriver. Forkjølelse som utvikler seg til mellomørebetennelse til halsbetennelse tilbake til forkjølelse osv. Mannen tar alt på ettermiddagene med barna våre så jeg får slappet av. 

Scrolle/se på tv/spise middag og gå ut og hente posten er ganske vanlige/lavtersel ting å gjøre, jeg klarer også å handle på butikken selv om det da tar "alt" av energi den dagen og jeg lider av bekkenlåsning senere. 

Men hvordan var han da du var hjemme med baby i permisjon? Å ta vare på baby er nok betydelig mer krevende enn å ligge på sofaen og scrolle. Lot han deg ha slike dager? Man har 10 syk-barn dager, evt syk-barnepasser dager. Det er vondt å være syk, selv om man ser frisk ut på utsiden. 

Hva er best for barnet deres? Være hjemme med syk eller "syk" far eller være med deg? Om han faker så hadde jeg faktisk vurdert å gå fra han, for da er det bare starten. 

Anonymkode: bb041...444

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok ha fri fra sin jobb når/hvis du var syk når du hadde perm? Og da tok alt ansvar for barnet? 🤨 

Det har du svaret ditt….

Anonymkode: 448a1...49a

👆🏻

Anonymkode: 6b9f8...7a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved omgangssyke tenker jeg den friske foreldren må være hjemme. Ved andre sykdommer bør den syke så langt det lar seg gjøre stå i det å ha barnet, og heller få hvile seg godt når den friske kommer hjem. Med det sagt er det å være syk selv, med frisk baby/barn å ta vare på helt grusomt😅 så man bør være raus med hverandre i den perioden 😊 

Anonymkode: d1280...6d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kommer an på graden av sykdom. Er man helt utslått med feber og spysyka, så tenker jeg det er greit. Er man snufsete og litt redusert, så klarer man. Hva med når hele gjengen ligger med spysyka? Hvem skal trå til da? 

Anonymkode: 1d780...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du muligens snakker like nedlatende til han som du gjør om han her og at han rett og slett ikke gidder. 

Anonymkode: 5918b...0f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnefar er forkjølet (man flu- sår hals, snue, litt frostig men frisk nok til å scrolle/se på tv/spise middag og gå ut og hente posten) og jeg hadde tilfeldigvis turnusfri og var også hjemme og kunne være med baby. Jeg spurte han hva han forventer videre i perm om han er syk og jeg er på jobb og da mener han at jeg skal ta fri for å ta vare på baby. 

Han har tydeligvis lav terskel for hva som er å være syk. Han klarer å spise middag og hente post, da klarer han å ta seg ungen også. 

Om han har oppkast, diare eller feber, da er det innafor er han ordentlig syk. Ved forkjølelse, da skal han klare å ta seg av ungen. Du burde ikke tatt deg av ungen i det hele tatt denne gangen da han var forkjølet. Du satte faktisk en liten standard her... 

Anonymkode: 9d51f...c25

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er så syk at man vanligvis ville tatt fri fra jobb er det innenfor at den andre foreldren tar en "syk barnepasser"-dag fra jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ungen skal begynne i bhg ila året trenger dere alle «sykt barn/barnepasser» til det. Så han bør være hjemme og klare seg alene, så tar du over når du kommer hjem

Anonymkode: f3267...cc2

• Liker 2
Skrevet

Mannen blir hjemme med barna om jeg er skikkelig syk og ikke er i stand til å ta meg av dem. Bortsett fra det så er den som er i perm ansvarlig for barna, også på dårlige dager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du var hjemme?. Kanskje han samla krefter til han skulle være alene med barnet? Kan forventningene din for hvordan han skal være påvirke her?. 

Anonymkode: 65416...3b7

AnonymBruker
Skrevet

Det er en kort periode i livet dette er en problemstilling. Hadde tatt fri fra jobb om mannen ikke føler han var i form til å ta vare på baby, men hadde forventet det samme tilbake selvfølgelig. 

Anonymkode: d2614...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...