Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er fler som har opplevd økt angst etter fødsel og babytid? Og også sliter med insomni pga og dette og ligger «på vent» for baby som skal våkne.. 

har en baby på 4 mnd som er så snill- men sliter så med å få sove selv.. kjenner noen seg igjen? 

Anonymkode: 80acb...851

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig. Jeg hadde det veldig med min nr. 1. ble litt bedre med de to andre. Når man får den første ungen er jo alt helt nytt. Kroppen klarer ikke helt å slappe av. Jeg var også livredd for å miste han i trapper eller miste kontroll på vogna. Det skal også sies at jeg hadde fødselsdepresjon med min første, så det kan hende det forsterket angsten. Snakk om det på barselkontroll hvis du er bekymret, og prøv å sove 🙂

Anonymkode: 827ed...14a

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Veldig vanlig. Jeg hadde det veldig med min nr. 1. ble litt bedre med de to andre. Når man får den første ungen er jo alt helt nytt. Kroppen klarer ikke helt å slappe av. Jeg var også livredd for å miste han i trapper eller miste kontroll på vogna. Det skal også sies at jeg hadde fødselsdepresjon med min første, så det kan hende det forsterket angsten. Snakk om det på barselkontroll hvis du er bekymret, og prøv å sove 🙂

Anonymkode: 827ed...14a

Godt å høre at noe kjenner seg igjen.. prøver på nytt hver kveld å sove. Men kommer bare til den følelsen at man faller utfor et stup og så våkner jeg til. faller ikk videre i søvn. 
når følte du det ble lettere ? 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min hadde mye angst etter første barn. Fikk god hjelp av fastlege, medisiner og psykolog😊

Anonymkode: 78437...66f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik med første barnet. Nå med andre barnet og ser tilbake hadde jeg nok fødselsdepresjon og den slapp ikke før barnet fylte 2 år. Anbefaler deg sterkt å søke hjelp for angsten. Det verste for meg var at jeg ble utbrent tilslutt av angsten og sendte barnet i bhg, slutta i jobben for å ligge hjemme i senga et halvt år

Anonymkode: 91b9c...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik i tiden etter fødsel og de første månedene. Jeg hadde så mye angst for å vere alene, da mannen skulle ut i jobb igjen. Hvorfor det «eskalerte» med de følelsene vet jeg ikke, men da mannen jobbet borte hadde jeg ett enormt behov for å vere sammen med mamma. Å dele dagene med noen, å kunne ha samtaler gjennom dagen var viktig for meg, for å stå i de tøffeste periodene. 
Nå går alt bedre, ting gikk seg til, og den «lille» babyen min er nå 1,5 år❤️

Anonymkode: e9e5d...f26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lurer på om det er fler som har opplevd økt angst etter fødsel og babytid? Og også sliter med insomni pga og dette og ligger «på vent» for baby som skal våkne.. 

har en baby på 4 mnd som er så snill- men sliter så med å få sove selv.. kjenner noen seg igjen? 

Anonymkode: 80acb...851

Dette er jo veldig vanlig. Har du ikke fått noen samtaler når du var på barselavdeling eller med jordmor og/eller helsesykepleier etter fødsel? For dette er informasjon som er ganske utbredt. Jeg fikk i hvertfall mye info og ble veldig «beroliget» av hva de sa på utreisesamtale på barsel samt med jordmor osv i ettertid. 

Psykisk helse er jo nå nasjonalt utbredt som ALLE gravide og nybakte mødre skal få inn med te-skje av disse ansatte. 

Anonymkode: 328e6...a8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo veldig vanlig. Har du ikke fått noen samtaler når du var på barselavdeling eller med jordmor og/eller helsesykepleier etter fødsel? For dette er informasjon som er ganske utbredt. Jeg fikk i hvertfall mye info og ble veldig «beroliget» av hva de sa på utreisesamtale på barsel samt med jordmor osv i ettertid. 

Psykisk helse er jo nå nasjonalt utbredt som ALLE gravide og nybakte mødre skal få inn med te-skje av disse ansatte. 

Det skjer dessverre ikke. 

Mange opplever at jordmor er mer opptatt av å snakke om prevensjon og viktigheten av å gå igang sexlivet igjen(stakkars mann, må vite), at mors psykiske helse ble glemt.

Jeg husker jeg ble møkkasint og forlot helsestasjonen i sinne etter min 6 ukers kontroll hvor jordmor jattet mer om sex og samliv enn psykisk helse og amming. 

Anonymkode: d0671...6a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble veldig tatt på sengen over alle katastrofetankene jeg hadde. Turte nesten ikke bære i trapper, så for meg at jeg vogna skulle blåse bort når jeg var ute i dårlig vær, at broen jeg gikk over skulle kollapse. Gikk og tenkte på hvordan jeg skulle fått svømt og holdt baby samtidig. Ikke hyggelig i det hele tatt. 

Fikk vite at dette var ganske vanlig, men skulle gjerne hatt litt info om det på forhånd også. 

Prøv å hør på lydbok eller en fin podcast når du ikke får sove. Da får du fokus vekk fra baby litt og kanskje det hjelper 

Anonymkode: f4f0a...57c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn. Hadde også katastrofetanker og mye angst. Skjønte først i ettertid at jeg hadde fødselsdepresjon - anbefaler deg å snakke med fastlege eller noen på helsestasjonen om hvordan du har det og hva du sliter med.

Jeg synes generelt det er veldig vanskelig å be om hjelp, og den gangen tenkte jeg hele tiden at «det er jo normalt at det er litt vanskelig», «andre har det sikkert verre» og «det blir sikkert bedre snart». Det dummeste jeg gjorde var å ikke be om hjelp, anbefaler deg virkelig å kontakte helsestasjonen og snakke om det ❤️

Anonymkode: f7fa3...999

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk ingen samtaler om sånt nei.. pluss at vi reiste hjem når kroppen enda var i «lykkerus» over at fødsel var over.. 

søvnproblemene og angsten for å ikke få sove har bygget seg opp etter dette. 
hjelper ikke på at man skal være hjemme i flere måneder ganske isolert..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde det også sånn. Hadde også katastrofetanker og mye angst. Skjønte først i ettertid at jeg hadde fødselsdepresjon - anbefaler deg å snakke med fastlege eller noen på helsestasjonen om hvordan du har det og hva du sliter med.

Jeg synes generelt det er veldig vanskelig å be om hjelp, og den gangen tenkte jeg hele tiden at «det er jo normalt at det er litt vanskelig», «andre har det sikkert verre» og «det blir sikkert bedre snart». Det dummeste jeg gjorde var å ikke be om hjelp, anbefaler deg virkelig å kontakte helsestasjonen og snakke om det ❤️

Anonymkode: f7fa3...999

Var til samtale på helsestasjonen ❤️ 

følte det var lite hjelpsomt.. men har startet hos psykolog og hatt min tredje time- så håper det gjør alt litt lettere.. 

hun konstanterer igår at det er angst og katastrofetanker. Men er ikke nødvendigvis overfor baby, men for meg selv. At jeg ikke får nok søvn og føler denne baby tiden er litt «kjedelig» 🙈 

gleder meg veldig til tassen blir større og vi kan prate sammen som mennesker. 
satser på ting løsner litt etter litt- er vel mye hormoner og enda som herjer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skjer dessverre ikke. 

Mange opplever at jordmor er mer opptatt av å snakke om prevensjon og viktigheten av å gå igang sexlivet igjen(stakkars mann, må vite), at mors psykiske helse ble glemt.

Jeg husker jeg ble møkkasint og forlot helsestasjonen i sinne etter min 6 ukers kontroll hvor jordmor jattet mer om sex og samliv enn psykisk helse og amming. 

Anonymkode: d0671...6a6

Wow! Så uprofesjonelt. Når var dette? Nye nasjonale retningslinjer har psykisk helse for både mor og far veldig høyt prioritert. Helsesykepleier også. 

Anonym145 skrev (1 time siden):

Fikk ingen samtaler om sånt nei.. pluss at vi reiste hjem når kroppen enda var i «lykkerus» over at fødsel var over.. 

søvnproblemene og angsten for å ikke få sove har bygget seg opp etter dette. 
hjelper ikke på at man skal være hjemme i flere måneder ganske isolert..

Så trist at tilbudet varierer så mye ut i fra hvor du bor. 

Det er jo ganske vanlig med disse barselstårene og store, svingende følelser etter fødsel. Mange hormonelle endringer og en helt ny, krevende livssituasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...