Gå til innhold

Er du neseblind for hundelukt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En Newfoundlandhund nektes adgang på bussen pga lukt. Og jeg er ikke overrasket. De gangene jeg har vært på hundeutstilling har jeg kunnet lukte de store molosserene som Nuffe og St. Bernhard bla før jeg ser de..  De lukter ofte sterkt og vondt. Skitten hund ++

Jeg har selv erfaring med mange raser, men meste pelstell raser som vaskes jevnlig. Så jeg blir bare veldig overrasket over at eieren til denne Albert ikke bare vasker hunden sin før den skal ut blant folk. Har du en god blåser så er det gjort på en fei. Og vel verdt tiden det tar for å ha en ren hund så fremt den bor innendørs. Hunder som bor utendørs i Norge burde ikke bades på vinteren.

Et bad ville løst problemet med lukt, men det er tydelig ikke tatt opp i artikkelen en gang. Ofte kan lukt komme av hudproblemer som burde stelles.. 

Når du får tilbakemeldinger på at hunden din stinker så er det vel greit å gjøre noe med det? Eller er folk så neseblind at de ikke merker lukten i det hele tatt? Kan du kjenne at hunden din burde fått et bad? 

https://www.nrk.no/trondelag/albert-nektet-adgang-pa-bussen-1.17725858

Anonymkode: ff0e2...8d1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydeligvis. Hadde jeg vært hundeeier hadde jeg vært oppriktig flau over denne saken. Nå synes jeg generelt hunder ikke lukter noe særlig godt, men det må virkelig være ille når Vy har fått gjentatte klager på lukten. Som Vy nevner:

Sitat

Grunnlaget for vår beslutning i denne konkrete saken går på tilbakemeldinger fra medpassasjerer som føler sjenanse med stram lukt i flere timer, og at lukten oppleves å bli hengende i bussen i etterkant.

Stakkars medpassasjerer.(..)

• Liker 5
Skrevet

Ja, har lest artikkelen. Eieren er frekk. 

Anonymkode: d0bf8...ede

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring med newfoundlendere er at de lukter mye hund, men om man synes det er en vond lukt er jo individuelt. Jeg personlig er ikke så glad i raser som lukter og sikler, men bare jeg slipper det hjemme så er det helt greit. Noen timer på f.eks. en buss går helt fint. Det er mange mennesker som lukter langt verre enn hunder, men man kan jo ikke akkurat nekte dem å ta bussen. 

Men du sier at det er jo "bare å bade". Jeg vil tro at det er ikke bare bare å bade en hund på 60 kilo vinterstid på en hytte i fjellet. Ikke en gang jeg, som har eget badekar/dusj til hunden og alle fasiliteter, gjør det nå midt på vinteren i tosifret antall minusgrader. Bl.a. fordi hunder som skal være ute trenger det fettlaget de har i pelsen som beskyttelse mot kulden. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Leo skrev (6 minutter siden):

Min erfaring med newfoundlendere er at de lukter mye hund, men om man synes det er en vond lukt er jo individuelt. Jeg personlig er ikke så glad i raser som lukter og sikler, men bare jeg slipper det hjemme så er det helt greit. Noen timer på f.eks. en buss går helt fint. Det er mange mennesker som lukter langt verre enn hunder, men man kan jo ikke akkurat nekte dem å ta bussen. 

Men du sier at det er jo "bare å bade". Jeg vil tro at det er ikke bare bare å bade en hund på 60 kilo vinterstid på en hytte i fjellet. Ikke en gang jeg, som har eget badekar/dusj til hunden og alle fasiliteter, gjør det nå midt på vinteren i tosifret antall minusgrader. Bl.a. fordi hunder som skal være ute trenger det fettlaget de har i pelsen som beskyttelse mot kulden. 

Da kan eieren kjøre bil 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan eieren kjøre bil 

Hun har ikke førerkort.

• Nyttig 1
Skrevet

Tre timer på buss med stinkende hund har jeg ikke orka.

Anonymkode: 62f8e...43e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Leo skrev (6 minutter siden):

Hun har ikke førerkort.

Hennes problem 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nemlig, men folk er jo så konfliktskye, bare sitter der, hater hunden og eieren, men sier ingenting 

Skrevet
Leo skrev (21 minutter siden):

Det går helt fint ann å gi hunden sin et bad i måneden, eller halvåret - spesielt om du har en god blåser og ikke skal på langtur i snøen i -10 dagen derpå. Jeg har vasket store hunder selv flere ganger på vinterstid, men jeg gjør det når det er enten er mildvær/de har dekken og anpasser aktiviteten de neste dagene. Fettlaget i huden kommer tilbake igjen. At det er maks tungvindt om du er på en liten fjellhytte det vil jeg tro, men det er jo opp til eieren. En gang i halvåret går det vel ann å kanskje kjøpe seg fri fra jobben også? Da får en ferdig tørr og ren hund om du er villig til å betale.

Med en sånn stor hund så vaskes vegger og tak for sikkel og pels (og kanskje løpetidblod om du har tispe) rimelig ofte. Tak og veggvask følger med hunden, kanskje pelsstellet også kunne blitt prioritert like mye? Men det er jo om de forstår at med mye hund, bir det mye lukt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det går helt fint ann å gi hunden sin et bad i måneden, eller halvåret - spesielt om du har en god blåser og ikke skal på langtur i snøen i -10 dagen derpå. Jeg har vasket store hunder selv flere ganger på vinterstid, men jeg gjør det når det er enten er mildvær/de har dekken og anpasser aktiviteten de neste dagene. Fettlaget i huden kommer tilbake igjen. At det er maks tungvindt om du er på en liten fjellhytte det vil jeg tro, men det er jo opp til eieren. En gang i halvåret går det vel ann å kanskje kjøpe seg fri fra jobben også? Da får en ferdig tørr og ren hund om du er villig til å betale.

Med en sånn stor hund så vaskes vegger og tak for sikkel og pels (og kanskje løpetidblod om du har tispe) rimelig ofte. Tak og veggvask følger med hunden, kanskje pelsstellet også kunne blitt prioritert like mye? Men det er jo om de forstår at med mye hund, bir det mye lukt. 

Hvis begge parter hadde vært litt på tilbudssiden så antar jeg at dette ikke hadde vært noe problem i det hele tatt! ;)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En Newfoundlandhund nektes adgang på bussen pga lukt. Og jeg er ikke overrasket. De gangene jeg har vært på hundeutstilling har jeg kunnet lukte de store molosserene som Nuffe og St. Bernhard bla før jeg ser de..  De lukter ofte sterkt og vondt. Skitten hund ++

Jeg har selv erfaring med mange raser, men meste pelstell raser som vaskes jevnlig. Så jeg blir bare veldig overrasket over at eieren til denne Albert ikke bare vasker hunden sin før den skal ut blant folk. Har du en god blåser så er det gjort på en fei. Og vel verdt tiden det tar for å ha en ren hund så fremt den bor innendørs. Hunder som bor utendørs i Norge burde ikke bades på vinteren.

Et bad ville løst problemet med lukt, men det er tydelig ikke tatt opp i artikkelen en gang. Ofte kan lukt komme av hudproblemer som burde stelles.. 

Når du får tilbakemeldinger på at hunden din stinker så er det vel greit å gjøre noe med det? Eller er folk så neseblind at de ikke merker lukten i det hele tatt? Kan du kjenne at hunden din burde fått et bad? 

https://www.nrk.no/trondelag/albert-nektet-adgang-pa-bussen-1.17725858

Det er en grunn til at «lukter som våt hund» har blitt et uttrykk. 

Jeg elsker hunder, men mange hunder lukter intenst når de er våte. 
Regn, slaps og snø vil jo gjøre at hunden lukter. 

Skjønner at man ekskulderer hunder på grunn av allergi,
men skal man ekskludere på grunn av lukt
så er det veldig mange tenåringer som stinker parfyme,
folk som lukter intens svette
og folk som lukter som et vandrende askebeger
som ikke får bli ned bussen… 🚌

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (8 timer siden):

Det er en grunn til at «lukter som våt hund» har blitt et uttrykk. 

Jeg elsker hunder, men mange hunder lukter intenst når de er våte. 
Regn, slaps og snø vil jo gjøre at hunden lukter. 

Skjønner at man ekskulderer hunder på grunn av allergi,
men skal man ekskludere på grunn av lukt
så er det veldig mange tenåringer som stinker parfyme,
folk som lukter intens svette
og folk som lukter som et vandrende askebeger
som ikke får bli ned bussen… 🚌

Disse bør også ekskluderes ja. Det var faktisk en reklame om det i Sverige: hvis du stinker, ikke ta offentlig transport, noe sånt. Synd vi ikke har det her. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg og en kompis skulle kjøre en lang strekke en gang, Norge på tvers i avstand. Han tok med hunden sin og det har aldri vært et problem med særlig lukt fra den hunden helt til den løp nedi en elv på en luftetur og ble våt. Den luktet så jævlig at vi måtte stoppe på en bensinstasjon og prøve å vaske og tørke den litt, heldigvis var det sommer og sol.

Jeg hadde ikke orka 3 timer på buss med en fuktig luktende hund, hadde spydd tipper jeg. 

Anonymkode: 162bc...720

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner at folk reagerer. Stank av våt hund er grusomt. Har også en oppfatning av at hunder med lang pels ofte har rester av urin og avføring hengende igjen pelsen. Vet ikke om det stemmer, men synes gjerne langhårede hunder kan lukte av tiss eller bæsj. 

Anonymkode: cbd2b...02e

Skrevet

Jeg har hatt flere hunder selv og jeg merket ikke noe lukt fra de sett bort fra da pelsen var våt. Våt pels etter dusjing eller tur i regnvær/bading i snø lukter helt jævlig. Lukta er intens, synes jeg.

Kjenner noen som har St. Bernhard og den sikler og lukter hele tiden. Heldigvis er hunden alltid hjemme da de besøker meg. Jeg manner meg opp før besøk hos de og har som regel på meg klær jeg ikke bryr meg om lukt i. Denne hunden har ofte sikkel hengende på begge sider av munnen og plutselig så rister den på hodet og sikkelet slenges i alle himmelretninger 🤮. Jeg har også opplevd at eierne tørker hunden rundt munne med håndkle, håper det håndkleet brukes kun på hund.

• Nyttig 2
Skrevet
Leo skrev (9 timer siden):

Hun har ikke førerkort.

Det er hennes problem. Vi har alle vært der, og de fleste av oss har fått ordnet det på et vis.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde blitt ordentlig kvalm. Jeg blir lett bilsyk og sliter allerede når bussjåføren kjører rally, vinduene er igjen mans varmluft står på fullt, folk er nedrykket i parfyme.. det er en grunn (av flere) til at jeg unngår å kjøre mye kollektivtransport. Sitter alltid lengst fremme, men det har vært episoder der jeg har måttet gå av bussen før jeg var fremme.

Nemlig, men folk er jo så konfliktskye, bare sitter der, hater hunden og eieren, men sier ingenting 

Hadde ikke trengt å si noe, jeg hadde nok spydd som en gris 🙈

Anonymkode: e013f...aec

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

nå skal det vel nevnes da at om hunden er aldri så ren så vil den lukte om den for eksempel blir våt... Og så fisefin kan man ikke være at man ikke orker lukten en kort stund, det finnes mange menensker som lukter vondt også - er det neste at de skal nektes adgang? 

Anonymkode: 01e22...b1a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hennes problem 

Da vil jeg si at det er passasjerenes problem at de ikke tåler lukt av hund. Det er mange andre eklere lukter på offentlig transport. For ikke å snakke om den dårlige lukten som plasseres i seter, som vi sitter i etterpå... Hunden står tross alt kun på gulvet...

Anonymkode: 07cc1...684

• Liker 1
Skrevet

Kan skjønne at noen plages av lukten av våt og/eller møkkete hund, men å gå rett til utestengning er veldig drastisk.

Her burde eier først fått opplyst om klagen og gitt en mulighet til å vaske og kle på hunden de våte dagene.

I samme slengen burde alle som stinker svette, krydder og altfor krydret parfyme fått samme brev, da de luktene er enda verre.

Anonymkode: 58fe1...0a6

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...