Gå til innhold

Erfaring med spansk vannhund?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du erfaring med rasen? Kom med både positive og negative erfaringer.
Hvordan er eks pelsstellet? Hvilke oppdretter anbefaler du? Hva bruker du hunden til? Mye lyd? 

Anonymkode: dd7bc...efb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nervøs og aggressiv rase. Lojal mot eier men har vansker med å knytte seg til andre. De jeg kjenner klippes kort pga mye floker dersom pelsen ikke gres ofte. 

http://spanskvannhundklubb.no/wp-content/uploads/2018/05/Helse-og-atferdsundersøkelsen-Spansk-vannhund-rapport-20171125-til-Årsmøtet-2018.pdf

Anonymkode: cd6c2...398

Veldig interessant! Takk for at du delte! Fins det slike undersøkelse på andre raser, hvor finner jeg det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nervøs og aggressiv rase. Lojal mot eier men har vansker med å knytte seg til andre. De jeg kjenner klippes kort pga mye floker dersom pelsen ikke gres ofte. 

http://spanskvannhundklubb.no/wp-content/uploads/2018/05/Helse-og-atferdsundersøkelsen-Spansk-vannhund-rapport-20171125-til-Årsmøtet-2018.pdf

Anonymkode: cd6c2...398

For en bra undersøkelse, takk for at du delte.

Kjenner et par stykker og vet at rasen har et frynsete rykte, men at det sto så dårlig til ante jeg ikke! 😱

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veldig interessant! Takk for at du delte! Fins det slike undersøkelse på andre raser, hvor finner jeg det? 

Flere raseklubber har lignende liggende på hjemmesiden 🙂

Skrevet

Vi har hatt spansk vannhund. Veldig vanskelig rase synes vi. Redd og dermed aggressiv mot andre hunder. Veldig tålmodig og snill med barn. 

Skrevet
Blondiemamma skrev (2 timer siden):

Vi har hatt spansk vannhund. Veldig vanskelig rase synes vi. Redd og dermed aggressiv mot andre hunder. Veldig tålmodig og snill med barn. 

Takk for svar! Mye lyd i den? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Takk for svar! Mye lyd i den? 

Synes ikke den var mer bråkete enn andre hunderaser vi har hatt, nei. 

Skrevet

Mye greier på denne rasen, anbefaler heller sjekke ut lagotto selv om det nok er litt der også, så er det ikke i like stor grad like mye ustabilt gemytt/frynsete nerver.

Anonymkode: b9792...367

Skrevet

De vannhundene jeg har møtt har hatt veldig godt gemytt. Virkelig trivelige hunder. Men så har de vært trent masse, og har hatt flinke, aktive hundeeiere. Noen av dem har vært plaget med allergier, men jeg har veldig godt inntrykk av "portiser"

Anonymkode: a3a3b...b15

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De vannhundene jeg har møtt har hatt veldig godt gemytt. Virkelig trivelige hunder. Men så har de vært trent masse, og har hatt flinke, aktive hundeeiere. Noen av dem har vært plaget med allergier, men jeg har veldig godt inntrykk av "portiser"

Portugisisk og spansk vannhund er ikke så like i gemyttet, selv om begge er vannhunder. Opplever portisen som mere sosial og trygg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har en på 2 år...verdens beste hund. Han e snill, elsker å kose, bjeffer ikke mot andre hunder eller mennesker. Han er helt fantastisk. Vi har 2 barn som han e fantastisk mot

Pels stell er lett om du begynner mor de er valp og forsetter hele tiden. Pelsen vil bli vanskeligere når de blir ungdom 

Men vi barbere 2-4 ganger i året:) 

Portugisisk vannhund 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du snakker om portiser i innlegget ditt når du referer til vannhunder?

Skrevet
Blondiemamma skrev (På 27.1.2026 den 19.53):

Hvilken kennel fikk du den i fra? 

Skrevet

Vurderte spansk vannhund, men pga mye dårlig gemytt gikk vi for mellompuddel i stedet. Noen vi kjenner fikk seg spansk vannhund senere, glad vi valgte puddelen.

Anonymkode: 5be93...d3b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Se litt på Barbet Fransk vannhund - det er en mer avbalansert rase. Rolig inne, full fart ute. Min bjeffer kun når han vil leke. Er litt pelsstell og de må klippes. Fordelen er at de ikke røyter noe særlig. Er litt større enn portugiseren og ganske mye større enn spansk vannhund. Mye mindre arbeid enn med puddel, det er jo ganske krevende raser. 

Endret av lillaGumman
Skrevet
lillaGumman skrev (15 timer siden):

Se litt på Barbet Fransk vannhund - det er en mer avbalansert rase. Rolig inne, full fart ute. Min bjeffer kun når han vil leke. Er litt pelsstell og de må klippes. Fordelen er at de ikke røyter noe særlig. Er litt større enn portugiseren og ganske mye større enn spansk vannhund. Mye mindre arbeid enn med puddel, det er jo ganske krevende raser. 

Det fins veldig få av disse, men virker både spennende og aktuell ut! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...