AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:56 #1 Skrevet mandag kl. 18:56 Kjøpt en del fryst torskefilet. Trenger inspirasjon. Kan godt være en variasjon av barnevennlig og sunn (ikke dynket i smør eller fløte osv). Anonymkode: 18151...6d8
Vestlig Skrevet mandag kl. 19:55 #2 Skrevet mandag kl. 19:55 Er glad i å posjere hvit fisk i melk. 8-10 min i melk på ca 70 grader så får du perfekt torsk. Melka kan du da bruke til å lage en potetmos eller en selleritotpure, som da får passe rund og god smak fra fisken. Serverer med dampet kål, evt erter, og bacon eller chorizo om jeg har liggende. Kan også lage en chorizosalsa ved ånfrede opp Chorizo, sjalottløk, litt paprika og eller tomat og så ha i litt lime eller sitron. En annen vei å gå er å servere torsken med sandefjordsmør (kok inn fløte til ca halvparten, visp inn terninger av smør og ha i rikelig med bladpersille). 1
Soft mann Skrevet mandag kl. 19:59 #3 Skrevet mandag kl. 19:59 Eg hadde en venninne som ikke fekk ungene til og spise fisk. Så hun laget noe hun kalte sitrontors. Det var selvsagt mye sitron i vannet og fisken smakt faktisk sitron. Hun serverte med sitronsmør med purre. dette var noen ungen likte veldig godt, faktisk så likte eg og det😅
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:52 #4 Skrevet mandag kl. 21:52 "Fisk", "Barnevennlig" og "Sunn" er dessverre ofte en litt vanskelig kombinasjon. Men det kommer litt an på hva man legger i ordet sunt. Fisk er jo sunt i seg selv, og hvis det da innebærer å bruke andre litt mindre sunne ingredienser for å få barn til å spise mer fisk i kostholdet, så går det fint det om øvrige middager gjennom uka er sunne med mer varierte grønnsaker. Prøver man å lage en litt for sær og sunn fiskemiddag så blir det fort litt for "fiskete" for barn, og maten blir ikke spist. Og server for guds skyld ikke fisk med skinn og bein. Men jeg har noen forslag: Hjemmelaget fiskegrateng med makaroni og egg er for eksempel noe mange barn liker, og som jeg likte godt da jeg var liten. Man kan ha rause mengder fisk uten at det blir veldig fiskete, og likevel være god. For referanse så har first price sin ferdige grateng 30% fisk, mens de litt dyrere variantene fra findus kan ha 50-70%. Samme mengder kan man ha i hjemmelaget grateng også. Man får i seg mye fisk til tross for at de andre råvarene ellers kanskje er litt næringsfattige. Men det tar man igjen de øvrige dagene i uka. Kan gjerne bruke fullkornmakaroni. Et annet forslag er en kremet fiskesuppe basert på creme fraiche og diverse rotgrønnsaker. Jeg synes for eksempel at gulrot, potet, sellerirot, purreløk, vanlig løk, fiskebuljong, creme fraiche, hvit fisk (torsk), litt pepper, og vann er godt til slik suppe. (google en oppskrift for passe mengder). Man kan også strø litt fersk gressløk eller annen grønn urt som ser veldig lekkert ut mot den ellers hvite suppen. Videre så har man plukkfisk. Egentlig bare potetmos med fisk i. Men denne kan være litt hit or miss. Noen barn elsker det, andre hater det. Kanskje ikke verdens sunneste heller. Men fint for variasjon. Anonymkode: 7b429...76c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:26 #5 Skrevet mandag kl. 22:26 Denne oppskriften er utrolig god, men jeg vet ikke om den er barnevennlig: Finnes i denne boka: https://www.nb.no/maken/item/URN:NBN:no-nb_digibok_2008080104075/open Finnes i denne boka: Anonymkode: 4d69c...399
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:33 #6 Skrevet mandag kl. 22:33 https://www.godfisk.no/oppskrifter/torsk/torskepanne/ Anonymkode: 0b191...4e7
AnonymBruker Skrevet i går, 07:51 #7 Skrevet i går, 07:51 Favorittane til borna her med torsk er: Kokt torsk med kvit saus og bacon. Server med ynskja grønsaker, her er vi glade i gulrot og kålrot til. Har ofte egg i sausen for litt meir næring. Fiskegrateng. Veldig fint å lage av restane etter kokt torsk. Har grønsaker og bacon i gratengen. Ovnsbakt torsk med rotgrønsaker. Legg ynskja grønsaker i ei ildfast form med litt olje, krydder og honning. Steik ei stund før du legg torsken oppå og steiker alt saman til det er ferdig. Serverer med kokt potet eller ha potet i forma Her er favoritten potet, gulrot, kålrot og betemiks i forma. Anonymkode: cd506...b31
AnonymBruker Skrevet i går, 07:59 #8 Skrevet i går, 07:59 Kokt torsk med karrisaus , sprøstekt bacon og gulrot er populært her. Ellers går det i fiskegrateng med brokkoli, fisk purre. Panert torsk med potet, gulrot , remulade Panert torsk i wrap, med salat og dressing. Anonymkode: 629e5...e09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå