tdm900 Skrevet 31. januar #21 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2026 den 13.21): Fungerer det nå? Anonymkode: aa6d4...c3e Denne skrur du MED klokka for å stenge, men om den ikke har vert i bruk på ei stund må det litt kraft til.
AnonymBruker Skrevet 31. januar #22 Skrevet 31. januar tdm900 skrev (2 timer siden): Denne skrur du MED klokka for å stenge, men om den ikke har vert i bruk på ei stund må det litt kraft til. Takk. Jeg fikset den før du svarte i tråden. Det stemmer at den skulle skrus med klokka for å stenge. Hvordan så du det på kranen? Jeg fant det kun ut etter å ha prøvd å vri begge veier. Jeg skriver også i denne tråden hvordan jeg gjorde det i tilfelle noen andre får lignende problem. Jeg vasket den for å fjerne skitt som noen andre foreslo. Jeg prøvde først å vri den med vannpumpetang. Den klarte jeg ikke. Så prøvde jeg å gi den noen dunk med hammer. Her skal man være forsiktig, den kan brekke om man slår hardt. Så jeg ga den kun noen lette dunk. Prøvde igjen å skru og da rikket den seg litt. Så prøvde jeg penetrerende olje(jeg brukte merket WD-40 Penetrant). Jeg ga så kranen noen nye lette dunk og prøvde å vri med tangen og da gikk det når jeg brukte mye makt. Jeg fikk ikke brukt ut tipset med å skru på mutteren på toppen litt løsere. Jeg slet med å få tangen til å få tak i mutteren. Jeg vet ikke om jeg brukte feil verktøy eller om jeg brukte feil teknikk. Jeg rakk ikke å teste tipset med å bruke varme til å utvide metallet. Men det var planen min å bruke det tipset om det ikke holdt med penetrerende olje. Slik jeg har forstått det så kan man bruke mye makt når man har kontinuerlig bevegelse som når man skrur med tang. Men man må være forsiktig med sjokk som hammerslag. Som andre anbefalte så skaffet jeg også tilgang til vannlåsen inn til leiligheten slik at jeg kunne stenge den om det gikk galt. Utrykning fra rørleggeren på kveld og i helger er dyrere enn på dagtid. Men jeg jobber på dagtid så jeg gjorde det på kveldstid. Fant også ut at disse stoppekranene helst skal skrus hver 3. måned. Så nå har jeg det i kalenderen. TS Anonymkode: aa6d4...c3e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå