AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:12 #1 Skrevet mandag kl. 12:12 Hei, jeg trenger å få stengt av hovedkranen, men den ser ut til å sitte fast. Jeg har prøvd å vri hardt, men jeg har ikke turt å bruke tang eller noe i tilfelle jeg ødelegger den. Når jeg forsøkte å vri så flyttet jeg vekk den svarte slangen slik den ikke var i veien. Jeg legger ved bilde:013d0aa0-b707-4bae-9596-7ffa64329d7a.jfif Anonymkode: aa6d4...c3e 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:20 #2 Skrevet mandag kl. 12:20 013d0aa0-b707-4bae-9596-7ffa64329d7a.jfifAnonymkode: aa6d4...c3e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:21 #3 Skrevet mandag kl. 12:21 Fungerer det nå? Anonymkode: aa6d4...c3e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:47 #4 Skrevet mandag kl. 12:47 Drar du riktig vei? Anonymkode: 8da9c...278
newman01 Skrevet mandag kl. 13:53 #5 Skrevet mandag kl. 13:53 Skal vel rotere mot klokka for å stenge?
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:34 #6 Skrevet mandag kl. 14:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Drar du riktig vei? Anonymkode: 8da9c...278 newman01 skrev (32 minutter siden): Skal vel rotere mot klokka for å stenge? Takk, jeg trodde man skrudde med klokka for å stenge. Men jeg har prøvd begge veier. TS Anonymkode: aa6d4...c3e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:43 #7 Skrevet mandag kl. 14:43 Mot klokken for å stenge. Får du ikke rikket den og ikke har en venn eller nabo du kan spørre, må du nesten bare ringe til en rørlegger. Å få uten som har vakt koster minst før 16, sånn hvis det kan vente til imorgen. Anonymkode: dcdb8...72b 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:51 #8 Skrevet mandag kl. 14:51 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mot klokken for å stenge. Får du ikke rikket den og ikke har en venn eller nabo du kan spørre, må du nesten bare ringe til en rørlegger. Å få uten som har vakt koster minst før 16, sånn hvis det kan vente til imorgen. Anonymkode: dcdb8...72b Tusen takk! TS Anonymkode: aa6d4...c3e
skrue Skrevet mandag kl. 17:47 #9 Skrevet mandag kl. 17:47 Det hjelper ikke nå såklart, men slike vri-ventiler (er vel en slags seteventil) er ofte vonde å vridd i stilling, spesielt om de brukes sjelden. Jeg fikk byttet til en kuleventil for endel år siden. De er langt lettere å håndtere. Et eksempel: https://www.megaflis.no/bad/sluk-vann-og-avlop/ror-og-avlop/fonta-kuleventil-1-12 Anbefaler å planlegge å få byttet. 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:00 #10 Skrevet mandag kl. 18:00 Jeg hadde prøvd å dunke litt i den, gjerne med en gummiklubbe eller lignende. Anonymkode: 56753...5cb
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:39 #11 Skrevet tirsdag kl. 09:39 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg hadde prøvd å dunke litt i den, gjerne med en gummiklubbe eller lignende. Anonymkode: 56753...5cb Takk, jeg prøvde, men den rikker seg ikke. skrue skrev (15 timer siden): Det hjelper ikke nå såklart, men slike vri-ventiler (er vel en slags seteventil) er ofte vonde å vridd i stilling, spesielt om de brukes sjelden. Jeg fikk byttet til en kuleventil for endel år siden. De er langt lettere å håndtere. Et eksempel: https://www.megaflis.no/bad/sluk-vann-og-avlop/ror-og-avlop/fonta-kuleventil-1-12 Anbefaler å planlegge å få byttet. Takk, jeg også tror jeg bør bytte. Å kjøpe ventilen i butikk er ikke så dyrt, men det koster en del med rørleggerarbeidet. Jeg sjekket pris nå og så fra 6500 og oppover til 10 000(det var innvendig stoppekran). Jeg skal sjekke litt mer på pris. Jeg skal også spørre naboer om de har slitt med det samme og hvilken løsning de valgte. TS Anonymkode: aa6d4...c3e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:00 #12 Skrevet tirsdag kl. 10:00 Den skal vris med klokka. De kan sitte litt hardt, men kun i ett tilfelle har jeg opplevd at den faktisk satt så hardt at jeg måtte hente en diger rørtang for å vri den rundt. Den gang var det imidlertid en hard kamp til tross for det ekstra momentet tangen ga... Normalt er vrideren av metall, og tåler mye. Jeg ville nok forsøkt en venn (med stor rørtang/vannpumpetang) før jeg brukte en liten formue på å få den byttet. Anonymkode: 21185...1a1
Soft mann Skrevet tirsdag kl. 10:06 #13 Skrevet tirsdag kl. 10:06 skrue skrev (16 timer siden): Det hjelper ikke nå såklart, men slike vri-ventiler (er vel en slags seteventil) er ofte vonde å vridd i stilling, spesielt om de brukes sjelden. Jeg fikk byttet til en kuleventil for endel år siden. De er langt lettere å håndtere. Et eksempel: https://www.megaflis.no/bad/sluk-vann-og-avlop/ror-og-avlop/fonta-kuleventil-1-12 Anbefaler å planlegge å få byttet. Er vel en kuleventil det der tenker eg
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:07 #14 Skrevet tirsdag kl. 10:07 En liten tanke, kranen ser ganske møkkete ut, så det kan være at den sitter fast fordi den har stått urørt lenge og smuss og fett har stivnet i den. Så ta og fukt et håndkle godt med skikkelig varmt vann og tull rundt den. La det stå slik i en 10 min og prøv igjen. Du kan også ta en tang og prøve å løsne bare mutter ytterst litt, for er den strammet for hardt blir resten av håndtaket hard også. Anonymkode: dcdb8...72b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:27 #15 Skrevet tirsdag kl. 10:27 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Den skal vris med klokka. De kan sitte litt hardt, men kun i ett tilfelle har jeg opplevd at den faktisk satt så hardt at jeg måtte hente en diger rørtang for å vri den rundt. Den gang var det imidlertid en hard kamp til tross for det ekstra momentet tangen ga... Normalt er vrideren av metall, og tåler mye. Jeg ville nok forsøkt en venn (med stor rørtang/vannpumpetang) før jeg brukte en liten formue på å få den byttet. Anonymkode: 21185...1a1 Takk. Flere i tråden skrev den skulle vris mot klokka. Ser du skriver at den skal vris med klokka. På korker så skrur man alltid med klokka for å lukke. Men ser ut som man noen ganger skrur motsatt på stoppekraner? Hvordan ser man hva som er riktig vei å skru? Jeg skal sjekke med tang når jeg kommer hjem fra jobb. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En liten tanke, kranen ser ganske møkkete ut, så det kan være at den sitter fast fordi den har stått urørt lenge og smuss og fett har stivnet i den. Så ta og fukt et håndkle godt med skikkelig varmt vann og tull rundt den. La det stå slik i en 10 min og prøv igjen. Du kan også ta en tang og prøve å løsne bare mutter ytterst litt, for er den strammet for hardt blir resten av håndtaket hard også. Anonymkode: dcdb8...72b Takk, ja den er møkkete. Jeg skal sjekke om tipsene dine hjelper når jeg kommer hjem. TS Anonymkode: aa6d4...c3e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:52 #16 Skrevet tirsdag kl. 10:52 Normalt vil en slik kuleventil som dette vris med klokka for å stenge (righty-tighty), men noen går andre veien... Siden disse stoppekranene nesten aldri brukes så kan gjerne kalk og partikler gjøre den treg eller rett og slett få den til å sette seg. Det heter seg at man ikke skal bruke overdreven kraft i forsøket på å stenge/åpne: det er jo en liten risiko for at en ødelegger og lager lekkasje, og da er det selvsagt krise dersom en ikke vet hvor selve hovedkranen er (gjerne ute i hagen på eneboliger – krever spesialnøkkel, eller en kuleventil i kjelleren i en blokk). Egentlig bør stoppekranen åpnes og lukkes et par ganger å året for å være sikker på at den fungerer som den skal – det kan være gull verdt hvis krisen skulle inntreffe. Anonymkode: 21185...1a1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:59 #17 Skrevet tirsdag kl. 10:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Normalt vil en slik kuleventil som dette vris med klokka for å stenge (righty-tighty), men noen går andre veien... Siden disse stoppekranene nesten aldri brukes så kan gjerne kalk og partikler gjøre den treg eller rett og slett få den til å sette seg. Det heter seg at man ikke skal bruke overdreven kraft i forsøket på å stenge/åpne: det er jo en liten risiko for at en ødelegger og lager lekkasje, og da er det selvsagt krise dersom en ikke vet hvor selve hovedkranen er (gjerne ute i hagen på eneboliger – krever spesialnøkkel, eller en kuleventil i kjelleren i en blokk). Egentlig bør stoppekranen åpnes og lukkes et par ganger å året for å være sikker på at den fungerer som den skal – det kan være gull verdt hvis krisen skulle inntreffe. Anonymkode: 21185...1a1 Takk. Jeg skjønte det nå at stoppekrana bør åpnes og lukkes et par ganger i året og har satt det inn i kalenderen på telefonen nå. Så blir jeg minnet på det. Jeg også tenkte at det er lurt å ha kontroll på hovedkranen inn i leiligheten før jeg gjør noe mer med stoppekranen inne. Jeg har sendt melding til styrelederen med spørsmål om tilgang til hovedkranen inn i leiligheten. TS Anonymkode: aa6d4...c3e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:07 #18 Skrevet tirsdag kl. 11:07 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk. Jeg skjønte det nå at stoppekrana bør åpnes og lukkes et par ganger i året og har satt det inn i kalenderen på telefonen nå. Så blir jeg minnet på det. Jeg også tenkte at det er lurt å ha kontroll på hovedkranen inn i leiligheten før jeg gjør noe mer med stoppekranen inne. Jeg har sendt melding til styrelederen med spørsmål om tilgang til hovedkranen inn i leiligheten. TS Anonymkode: aa6d4...c3e Veldig lurt!👍 Anonymkode: 21185...1a1
newman01 Skrevet tirsdag kl. 11:24 #19 Skrevet tirsdag kl. 11:24 Sjekket min stoppekran. Stoppekranen min stenger når jeg roterer med klokka, og åpen posisjon mot klokka. Har en nyere type med hendel. Kanskje det er noen spor på undersiden som stopper den røde delen fra å kunne rotere den rundt flere ganger. Om du finner det bør det være lett å se hvilken vei den skal roteres
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå