AnonymBruker Skrevet 27. januar #41 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ser bare ikke vitsen med å starte det så tidlig som allerede 4-5 år. Det blir et hav med bursdager fra skolealder, og det blir en god del penger ut i løp av mnd når ALLE inviterer til bursdag. Jeg sier ikke at absolutt alt må være et nødvendig ånde, men akkurat bursdager kan man faktisk vente med. Å det er ikke bare å la vær å sende ungen i bursdag heller. Ungene snakker om det i barnehagen, og de gleder seg. Desverre for min unge så er ikke barnebursdager nødvendigvis så bra for hen heller. Det er noen diagnoser som gjør sånne overveldende ting vanskelig. Hvorfor er det så trist at vi voksne legger føringer for hvordan vi vil ha ting? Jeg er helt for at man kan samle bursdagene for 3mnd av gangen, og heller vippse foreldrene 50kr. Da kan de med alle pengene samla kjøpe en ordentlig fin gave, istedet for alt det tullet man finner på flying tiger, eller småleker som er gøy i 2 sekunder. Det er ikke stort du får kjøpt for 100kr i dag. Å 200kr er altfor mye å legge i en barnebursdag når det er flere av de i mnd. TS. Anonymkode: e720d...593 Vitsen er at de fleste barn synes det er gøy. Det er trist når det legges masse føringer som først og fremst er fordi foreldre vil ha en enklere hverdag, når det går på bekostning av noe som er gøy og ofte viktig for barn, som bursdager. Regner med at du som voksen gjerne vil gå på julebord, i venners bryllup og i noen selskap iløpet av året også og ikke tenker at alle over 35 bør droppe å markere noe som helst eller møtes til fest fordi det blir så stress og dyrt. Mitt barn er også overstimulert og hyper etter bursdag men det må vi bare stå i tenker jeg. Sånn blir hun iblant når vi gjør noe gøy, det blir litt kræsj etterpå så må vi bare håndtere det og legge til rette så godt vi kan for å hjelpe å regulere. Hos oss har vi ikke gaver i bursdager i barnehagen. Jeg synes at det er fint med små gaver fra barna men har forståelse for at andre er uenige og det gjør det jo lettere, så det er jo en ting man kan lufte som er litt mindre drastisk enn å droppe bursdager helt. Anonymkode: ca65f...f5d 1
Maleficenta Skrevet 27. januar #42 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vitsen er at de fleste barn synes det er gøy. Det er trist når det legges masse føringer som først og fremst er fordi foreldre vil ha en enklere hverdag, når det går på bekostning av noe som er gøy og ofte viktig for barn, som bursdager. Regner med at du som voksen gjerne vil gå på julebord, i venners bryllup og i noen selskap iløpet av året også og ikke tenker at alle over 35 bør droppe å markere noe som helst eller møtes til fest fordi det blir så stress og dyrt. Mitt barn er også overstimulert og hyper etter bursdag men det må vi bare stå i tenker jeg. Sånn blir hun iblant når vi gjør noe gøy, det blir litt kræsj etterpå så må vi bare håndtere det og legge til rette så godt vi kan for å hjelpe å regulere. Hos oss har vi ikke gaver i bursdager i barnehagen. Jeg synes at det er fint med små gaver fra barna men har forståelse for at andre er uenige og det gjør det jo lettere, så det er jo en ting man kan lufte som er litt mindre drastisk enn å droppe bursdager helt. Anonymkode: ca65f...f5d Det blir viktig for barn når voksne hauser det opp. Vedkommende sier ikke at sånt ikke er gøy for barn men det er nå først i skolen det begynner å bli en viktig greie 1
Maleficenta Skrevet 27. januar #43 Skrevet 27. januar (endret) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Veldig mye enklere for alle at de som ikke ønsker seg delta i bursdager takker nei. Både jeg og barna elsker bursdager og har gjort det fra de var små. De feiret første gang ved 4 år på eldste og 5 år på yngste. Yngste måtte vente pga covid. Vi har alltid hatt på lekeland når de var så små, da vi ikke har plass til så mange inne. Folk får begynne å ta forhåndsregler etter hva deres barn tåler og faktisk lære barna at de ikke kan være med på alt, alltid. Det er lærdom i det også. Anonymkode: 2d9bf...c83 Nei man takker ikke nei for når barnet blir invitert vil det jo så klart komme. Men da blir det jo press på foreldrene at de og må starte tidligere med barnebursdag enn de hadde tenkt. Samtidig er det ikke riktig å nekte barnet å komme på noe det er invitert i bare fordi foreldrene ikke har lyst. Har man ikke mulighet er det jo en annen sak Endret 27. januar av Maleficenta 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #44 Skrevet 27. januar Maleficenta skrev (12 minutter siden): Nei man takker ikke nei for når barnet blir invitert vil det jo så klart komme. Men da blir det jo press på foreldrene at de og må starte tidligere med barnebursdag enn de hadde tenkt. Samtidig er det ikke riktig å nekte barnet å komme på noe det er invitert i bare fordi foreldrene ikke har lyst. Har man ikke mulighet er det jo en annen sak Du har ett langt liv foran deg hvis det skal bli urettferdig for ditt barn om noen gjør noe du ikke har mulighet til eller råd til. Bygg opp robusthet for deg selv og for barnet. Barnet ditt kommer til å bli eksponert for andre som drar på hytta hver helg, drar til syden flere ganger i året, fikk Nintendo til jul, har sånne og sånne klær osv osv osv. En av de viktigste tingene vi kan lære dem er at familier er forskjellige og at de løser ting på forskjellige måter. Dette burde du begynne med allerede i barnehagen. Anonymkode: 0ae9c...6c1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #45 Skrevet 27. januar Maleficenta skrev (6 minutter siden): Det blir viktig for barn når voksne hauser det opp. Vedkommende sier ikke at sånt ikke er gøy for barn men det er nå først i skolen det begynner å bli en viktig greie Til dels enig i at det kommer fra voksne, sånn er det jo med mye, men det er jo en type opphausing man ikke alltid har kontroll over og som også er veldig vanlig (i mangel av bedre ord). Det man gjør som forelder er å markere bursdag og feire med familie fra barn er små, fordi det er det som er tradisjon og vanlig i samfunnet. Så da skjønner jo barna at bursdag er positivt. Men barna ser jo også bursdager på TV og leser om det i barnebøker, det dukker stadig opp. I barnehagen får de krone og har frukt og flagger. Mitt barn var iallfall helt klar på hva barnebursdag var før hun fylte 3 år uten at vi foreldre hadde snakket noe om det. Min oppfatning er at barnehagebarn også synes bursdag er viktig. Men det spørs jo hva man legger i viktig. Nå synes jeg ikke det er grunnen til bursdagsfeiring, jeg tenker hovedpoenget med det er at barna koser seg og synes det er gøy. Samt at det er tradisjoner for å feire bursdag. Jeg er nesten 40 og har vokst opp med barnebursdag fra barnehage-alder. Anonymkode: ca65f...f5d
Maleficenta Skrevet 27. januar #46 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Til dels enig i at det kommer fra voksne, sånn er det jo med mye, men det er jo en type opphausing man ikke alltid har kontroll over og som også er veldig vanlig (i mangel av bedre ord). Det man gjør som forelder er å markere bursdag og feire med familie fra barn er små, fordi det er det som er tradisjon og vanlig i samfunnet. Så da skjønner jo barna at bursdag er positivt. Men barna ser jo også bursdager på TV og leser om det i barnebøker, det dukker stadig opp. I barnehagen får de krone og har frukt og flagger. Mitt barn var iallfall helt klar på hva barnebursdag var før hun fylte 3 år uten at vi foreldre hadde snakket noe om det. Min oppfatning er at barnehagebarn også synes bursdag er viktig. Men det spørs jo hva man legger i viktig. Nå synes jeg ikke det er grunnen til bursdagsfeiring, jeg tenker hovedpoenget med det er at barna koser seg og synes det er gøy. Samt at det er tradisjoner for å feire bursdag. Jeg er nesten 40 og har vokst opp med barnebursdag fra barnehage-alder. Anonymkode: ca65f...f5d Men barna blir jo feira i barnehagen. Variabelt hva de får. Noen steder er det frukt. Andre steder er det muffins/kake. De får iallefall mye oppmerksomhet på dagen sin i barnehagen sammen med vennene sine der så jeg syns det er rart å fokusere på stakkars barna som ikke får ha barnebursdag utenfor barnehagen.
Maleficenta Skrevet 27. januar #47 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har ett langt liv foran deg hvis det skal bli urettferdig for ditt barn om noen gjør noe du ikke har mulighet til eller råd til. Bygg opp robusthet for deg selv og for barnet. Barnet ditt kommer til å bli eksponert for andre som drar på hytta hver helg, drar til syden flere ganger i året, fikk Nintendo til jul, har sånne og sånne klær osv osv osv. En av de viktigste tingene vi kan lære dem er at familier er forskjellige og at de løser ting på forskjellige måter. Dette burde du begynne med allerede i barnehagen. Anonymkode: 0ae9c...6c1 Mulighet eller råd er en ting. Sier nei fordi gidder ikke blir noe annet
AnonymBruker Skrevet 27. januar #48 Skrevet 27. januar Maleficenta skrev (37 minutter siden): Nei man takker ikke nei for når barnet blir invitert vil det jo så klart komme. Men da blir det jo press på foreldrene at de og må starte tidligere med barnebursdag enn de hadde tenkt. Samtidig er det ikke riktig å nekte barnet å komme på noe det er invitert i bare fordi foreldrene ikke har lyst. Har man ikke mulighet er det jo en annen sak Skal du pakke barna dine inn i bobleplast også? Beskytte de mot alt som er urettferdig? Det blir vanskelig for barna dine når de opplever virkeligheten. Virkeligheten er at man starter med feiringer, ting man ønsker når det passer hver familie. Man feirer der man vil, og hvordan man vil. Sure folk som ikke vil kan takke nei. Jeg har selv gjort det hvis vi har hatt andre ting på agendaen. Ikke viktige, men ting vi har planlagt. Sånn er livet. Anonymkode: 2d9bf...c83 1
Maleficenta Skrevet 27. januar #49 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal du pakke barna dine inn i bobleplast også? Beskytte de mot alt som er urettferdig? Det blir vanskelig for barna dine når de opplever virkeligheten. Virkeligheten er at man starter med feiringer, ting man ønsker når det passer hver familie. Man feirer der man vil, og hvordan man vil. Sure folk som ikke vil kan takke nei. Jeg har selv gjort det hvis vi har hatt andre ting på agendaen. Ikke viktige, men ting vi har planlagt. Sånn er livet. Anonymkode: 2d9bf...c83 Men hvorfor skal "sure" foreldre takke nei på vegne av barnet av egne ego grunner? Er ikke det dårlig gjort ovenfor et barn som har kjempelyst å gå i den bursdagen? Hva om du som voksen ble nektet å gå i et selskap du hadde lyst til å gå i?
AnonymBruker Skrevet 27. januar #50 Skrevet 27. januar Maleficenta skrev (20 minutter siden): Men hvorfor skal "sure" foreldre takke nei på vegne av barnet av egne ego grunner? Er ikke det dårlig gjort ovenfor et barn som har kjempelyst å gå i den bursdagen? Hva om du som voksen ble nektet å gå i et selskap du hadde lyst til å gå i? Ikke alltid jeg som voksen kan være med på alt heller. Sånn er det bare. Anonymkode: 2d9bf...c83
AnonymBruker Skrevet 27. januar #51 Skrevet 27. januar Maleficenta skrev (36 minutter siden): Men hvorfor skal "sure" foreldre takke nei på vegne av barnet av egne ego grunner? Er ikke det dårlig gjort ovenfor et barn som har kjempelyst å gå i den bursdagen? Hva om du som voksen ble nektet å gå i et selskap du hadde lyst til å gå i? Helt innafor å takke nei til en invitasjon hvis man ikke har lyst. «Kan ikke» er ikke synonymt med «andre planer», det kan vel så være at man hadde lyst til å gjøre noe annet (feks være hjemme) Anonymkode: 0ae9c...6c1
Maleficenta Skrevet 27. januar #52 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt innafor å takke nei til en invitasjon hvis man ikke har lyst. «Kan ikke» er ikke synonymt med «andre planer», det kan vel så være at man hadde lyst til å gjøre noe annet (feks være hjemme) Anonymkode: 0ae9c...6c1 Hvis man selv ikke har lyst ja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå