Gå til innhold

Malte plater på veggene

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Vi skal bygge ut, og i gangen hadde vi tenkt å ha malte plater. Men hva slags plater er det vanlig å bruke? For vanlig, ubehandlede sponplater blir jo ikke pent....

Videoannonse
Annonse
Gjest Binna
Skrevet

Vi har brukt sponplater, som vi har sparklet og limt tapet på. Vet ikke hva som er vanligst.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svaret. Vet du er vanlig med sponplater når man tapetserer. Men har lite lyst til tapetsere egentlig, siden jeg ikke kan tapetsere... Kommer til å satse på å gjøre mest mulig selv..

Gjest Binna
Skrevet

Det går visst fint å male rett på sponplater, men man må være sinnsykt nøye med sparklinga. (spurte handy`n min..)

Gjest gjest1
Skrevet

Oki. Tusen takk for at du spurte :) du låner ikke bort han da ;) *hehe*

Gjest gjest1
Skrevet

Det er vanlig å bare male på sponplater, men de små sparkles og pusses skikkelig først. Grunnmaling er også et must.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan bruke Huntonit-plater, de ser ut som panel. Finnes også andre merkenavm, f.eks. Svanepanel eller Beverpanel. Leveres ferdig malt, eller ferdig grunnet, eller ubehandlet. Vi har brukt slike over nesten hele huset - utrolig enkelt. Vi valgte å male selv fordi vi ikke ville ha noen av ferdigfargene.

Utrolig enkelt å sette opp, ingen sparkling og pussing - bare å male rett på.

Skrevet

Litt utenfor spørsmålet ditt kasnkje men gipsplater er noe av det sunneste du kan ha som innervegger. På gipsplater legger du en armeringsstrie (tror jeg det heter) som ikke har noe mønster og maler på denne.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal bygge ut, og i gangen hadde vi tenkt å ha malte plater. Men hva slags plater er det vanlig å bruke? For vanlig, ubehandlede sponplater blir jo ikke pent....

Det som er vanlig å bruke er enten sponplater eller gipsplater. Vi har begge deler. Vi har rehabilitert flere rom de siste årene, og da har snekkerne brukt gipsplater.

Anbefaler gipsplater i forhold til brannsikkerhet.

Litt utenfor spørsmålet ditt kasnkje men gipsplater er noe av det sunneste du kan ha som innervegger. På gipsplater legger du en armeringsstrie (tror jeg det heter) som ikke har noe mønster og maler på denne.

Vi har brukt gipsplater med malt armeringsstrie. Blir veldig fint hvis man ønsker helt slette malte vegger. Legging av armeringsstrie er en jobb for profesjonelle, da det er vanskelig å få fint hvis man ikke har gjort det tidligere. Her er fremgangsmåte: http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fa...apet_sering.htm

Det går imidlertid å male rett på gipsplater, men da har man ikke beskyttelsen som armeringsstrien gir (kan lettere få hull, men det går an å fikse). Her er fremgangsmåte: http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fa...n_gipsplate.htm

Gjest gjest1
Skrevet

Er ikke gips plater noe (beklager språkbruken) dritt å ha på veggene? tenker på når en skal henge opp ting osv..

Gjest Binna
Skrevet
Oki. Tusen takk for at du spurte :) du låner ikke bort han da ;) *hehe*

Hehe, trukke det ;)

Er ikke gips plater noe (beklager språkbruken) dritt å ha på veggene? tenker på når en skal henge opp ting osv..

Jo, det hjelper kanskje med armering? Vi har kun brukt sponplater (tak og vegger), det samboern syntes var enklest å legge selv, og sikkert det billigste alternativet? Pluss at vi spikrer opp det som måtte passe oss der og da, jeg har ikke tålmodighet til styre med gipsskruer hver gang.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg som anbefalte gipsplater. Det går fint å henge opp ting i gipsplater, men jeg har vegret meg endel - tenker meg veldig godt om før noe blir hengt opp. Hull etter oppheng, kan man imidlertid reparere om det blir behov for det.

Her er "brosjyre" som forklarer fordeler med gipsplater - http://www.norgips.no/Arkiv/root/Norgips%2...atemontasje.pdf -

Lett å jobbe med og enkle å montere. Gipsplater har enda flere fordeler enn at de er brannhemmende. De er også lydisolerende, i tillegg til at det er allergivennlig.

Jeg har nylig sett en brann utvikle seg i ett bolighus i nabolaget. Det tok ti minutter fra brannen ble oppdaget i kjelleren (av folk i huset), til flammene sto gjennom taket. Hadde det vært brukt gipsplater, kunne det ha utgjort en forskjell.

Glad vi har valgt gipsplater etter å ha sett dette. Det samme argumentet brukte svogeren min - de opplevde brann i leid leilighet for ca. 20 år siden. Da de skulle bygge hus, brukte de kun gipsplater pga opplevelsen de hadde hatt.

Skrevet

Dersom du vet hvor du skal henge tunge ting på veggen (f.eks. kjøkkenskap) kan du legge inn spikerslag på baksiden av gipsplaten så gir den nok hold. Det er vanlig å bruke en plankebit mellom stenderne bak platen.

Ellers har jeg hengt ganske tunge bilder bare på en stålspiker i gipsplate, men jeg har slått inn spikeren på skrå nedover.

Hilsen Lille meg

Gjest gjest1
Skrevet

okei. Skal bare være på gangen/soverommet og det er jo ikke så mye tungt der.. og under er det vanlig tre panel. Velger å ikke ha gipsplater på badet pga baderoms innredningen er rimelig tung..

Gjest Gjest
Skrevet
okei. Skal bare være på gangen/soverommet og det er jo ikke så mye tungt der.. og under er det vanlig tre panel.  Velger å ikke ha gipsplater på badet pga baderoms innredningen er rimelig tung..

Til orientering: Med trepanel bak gipsplater har man spikerfeste iflg. snekkerne våre. Våre kjøkkenskap og vitrineskap henger rett på veggen uten ekstra spikerfeste - har trepanel bak gipsplater.

Skrevet

Skal du feste gipsplatene utenpå trepanel så har du jo spikerfeste overalt på veggen... Dersom du skal flislegge badet ditt er det absolutt å anbefale å ha gipsplate siden den er et dødt materiale. Du slipper at veggen sprekker opp / beveger seg.

Siden det er trepanel bak tror jeg du kan slippe unna med å bruke rehab-gips som er 6 mm tykk (vanlig gips er 13 mm). Det er det sikkert penger å spare på, men det er mulig at det stilles strengere krav til hvor slett underlaget er.

Hilsen Lille meg

Gjest Gjest
Skrevet
Siden det er trepanel bak tror jeg du kan slippe unna med å bruke rehab-gips som er 6 mm tykk (vanlig gips er 13 mm). Det er det sikkert penger å spare på, men det er mulig at det stilles strengere krav til hvor slett underlaget er.

Hilsen Lille meg

Jeg har oppfattet at tynne gipsplater er dyrere enn vanlige.

På bad kan man også bruke våtromsplater, jfr. http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fa..._litexplate.htm

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Jeg har faktisk "glatte" vegger i gangen, jeg fjernet all den gamle tapeten, grunnet sponplatene, sparklet sjøter, så brukte jeg noe som heter "armerings-strie", ei tynn glassfiber-strie, denne tapetserte jeg med, der jeg skjærte sjøtene med tapetkniv, det resulterte i at sjøtene ikke viser, så malte jeg et strøk på veggene, pusset hele veggene med fint sandpapir, for og fjerne fibrer som reiste seg når jeg malte, så malte jeg to strøk med ønsket farge, veggen ser ut som en "glatt" moderne gipsvegg.

NB! Hvis du maler rett på sponplater uten og bruke "armeringstrie" vil sponplate sjøtene med tiden vise pga spon er ikke dødt materiale slik som gipsen, men d hindrer "armerings-strien".

Håper dette var til hjelp, Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...