Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, har litt spørsmål angående arv. Si at man arver et stort hus med alt at inventar, møbler osv. og man ikke orker å rydde dette, vil huset bare bli tvangssolgt etterhvert? Blir man oppringt da når det er solgt, jeg har telefon og kontonummer og sånt offentlig i registre.

Det er snakk om loft, kjeller og garasje, stue, kjøkken osv. er ganske mye å rydde ut, ville tatt uker og måneder å bli kvitt alt, men har samtidig en bror som jeg tror vil prøve å lure til seg alt av arv. Nå går vel ikke det uansett da.

Alt av møbler måtte jo ha blitt lagt ut på finn, og så bruke måneder på å selge det, tror ikke jeg orker rett og slett. Jeg er 40 nå, når jeg arver kanskje 60.

Hvis alt bare blir tvangssolgt da, man får pengene likevel? Jeg vil egentlig ha forskudd på arv nå så jeg kan ha det litt moro, men har foreldra som ikke unner meg arven engang tror jeg, men det er nå så, man arver uansett.

Ja, kan bare la være å gjøre noe så alt blir tvangssolgt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvis du takker ja til arv så er det ditt hus og ergo ditt ansvar å få solgt. Gjør du ikke det så står alt sammen og bare råtner på rot og synker i verdi, samtidig som du får regninger på de kommunale avgiftene. Tror du virkelig at staten tar ansvar for å tvangssalg av boliger og gir pengene til arvtakeren som en slags gratis eiendomsmegler? Er det derimot gjeld i boligen så kan banken kreve tvangssalg, men de selger bare til førstbydne til den summen de har utestående. Det vil si at hvis boligen er verdt 5 mill og avdøde skylder 500 000 så selger banken til første som vil kjøpe for 500 000 slik at de får igjen sine penger. At det er verdt mye mer bryr ikke banken seg om. Deres eneste interesse er pengene de har utestående. Sånn fungerer et tvangssalg.

Anonymkode: f8dd3...4ae

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Regningene kan man jo ta i ettertid da etter man huset er tvangssolgt og man har fått pengene?

Skrevet

Takk for fin svar! Jeg må vel forholde meg til huset da

AnonymBruker
Skrevet
Lapu skrev (3 minutter siden):

Regningene kan man jo ta i ettertid da etter man huset er tvangssolgt og man har fått pengene?

Ikke sånn det funker nei😅 du må nok ta ansvar selv.

Anonymkode: a7bca...100

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fryktelig urettferdig da, arver når jeg er 60, hva skal jeg med pengene da. Måneder med jobb bare

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sånn det funker nei😅 du må nok ta ansvar selv.

Ja, skjønner. Måneder med jobb da

AnonymBruker
Skrevet
Lapu skrev (4 minutter siden):

Og driter du i regninger og det går på tvang så får du vel ikke en krone

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lapu skrev (Akkurat nå):

Ja, skjønner. Måneder med jobb da

Står i samme selv. Er 45. Men ikke så mange år igjen dessverre. Vil helst ha mine her 20 år til. Men begge er veldig syke. Jeg er enebarn. Vet det blir mye jobb. Men har 2 store barn og samboer som må hjelpe 

Skrevet

Og driter du i regninger og det går på tvang så får du vel ikke en krone

Har du noen tips til hvordan å snakke seg til forskudd på arv istedet? Er 40 nå og kunne trengt å hatt det litt moro og fått et nytt liv med nytt hus, bil osv. Har leid en god stund nå bare, blir liksom ikke damer heller med en sliten leilighet. Pappa ville spandere en scooter på meg, men har hatt det allerede, blir ikke noe damer med det da

Skrevet
Lapu skrev (25 minutter siden):

Hei, har litt spørsmål angående arv. Si at man arver et stort hus med alt at inventar, møbler osv. og man ikke orker å rydde dette, vil huset bare bli tvangssolgt etterhvert? Blir man oppringt da når det er solgt, jeg har telefon og kontonummer og sånt offentlig i registre.

Det er snakk om loft, kjeller og garasje, stue, kjøkken osv. er ganske mye å rydde ut, ville tatt uker og måneder å bli kvitt alt, men har samtidig en bror som jeg tror vil prøve å lure til seg alt av arv. Nå går vel ikke det uansett da.

Alt av møbler måtte jo ha blitt lagt ut på finn, og så bruke måneder på å selge det, tror ikke jeg orker rett og slett. Jeg er 40 nå, når jeg arver kanskje 60.

Hvis alt bare blir tvangssolgt da, man får pengene likevel? Jeg vil egentlig ha forskudd på arv nå så jeg kan ha det litt moro, men har foreldra som ikke unner meg arven engang tror jeg, men det er nå så, man arver uansett.

Ja, kan bare la være å gjøre noe så alt blir tvangssolgt?

Følger ikke hel tankerekkene dine.

Fast eiendom (hus, hytte, osv) har som regel en eller annen form for verdi, utover ren affeksjonsverdi. 

Man kan frasi seg arv, men da frasier man seg alt. Ingen tar drittjobben for en, og vips så står pengene magisk på konto.

Hvis dere er flere søsken så vil dere alle arve hver deres del, med mindre et testament sier noe annet.

Hadde jeg vært eneste arving av et kråkeslott, med rot fra gulv til tak, i alle etasjer så ville jeg først ha kontaktet alle som driver med dugnad og veldedig arbeid. 
Korps, flyktningmottak, frivillige som hjelper fengselsinnsatte som er ferdige med å sone, osv. tar ofte i mot ting.

I stede for å gå og vente på tvangssalg så ville jeg ha kontaktet ymse meglere og entreprenører. 

Solgt rubbel og bit. 

Entrepenører kan kjøpe opp hus som må rives, så lenge tomta er bra, har potensiale for å bli flere leiligheter, osv. 

Mange gamle forfalne hus har store tomter som er godt egnet til å bygge noe nytt og større. Særlig i attraktive boligområder kan man få en allright pris.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lapu skrev (1 minutt siden):

Har du noen tips til hvordan å snakke seg til forskudd på arv istedet? Er 40 nå og kunne trengt å hatt det litt moro og fått et nytt liv med nytt hus, bil osv. Har leid en god stund nå bare, blir liksom ikke damer heller med en sliten leilighet. Pappa ville spandere en scooter på meg, men har hatt det allerede, blir ikke noe damer med det da

Nei jeg tenker ikke sånn. Vil bare ha mine her med oss. La de kose seg på sine eldre dager. Ikke vær så grisk!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg tenker ikke sånn. Vil bare ha mine her med oss. La de kose seg på sine eldre dager. Ikke vær så grisk!

Er ikke grisk, men er ikke noe vits å arve når man er 60 da, hvor er moroa da

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke grisk, men er ikke noe vits å arve når man er 60 da, hvor er moroa da

Fortsatt nok igjen av livet til å kose seg 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Står i samme selv. Er 45. Men ikke så mange år igjen dessverre. Vil helst ha mine her 20 år til. Men begge er veldig syke. Jeg er enebarn. Vet det blir mye jobb. Men har 2 store barn og samboer som må hjelpe 

Jeg kunne dritet i arven, men da får to halvbrødre alt, unner de det ikke

Skrevet

Fortsatt nok igjen av livet til å kose seg 

Det er bare tull, man har grått hår osv. blir ikke damer

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne dritet i arven, men da får to halvbrødre alt, unner de det ikke

Hvor mange søsken er dere? 
Hele og halve?

Lever begge foreldrene dine og steforeldrene dine?

Anonymkode: f4f12...129

Skrevet

Hvor mange søsken er dere? 
Hele og halve?

Lever begge foreldrene dine og steforeldrene dine?

Det er meg på 40, og så to halvbrødre, jeg arver 50 %. Ja, lever de, er glad for det, er bare at jeg vet ikke om jeg orker all jobben. Hele livet har vært et slit, er sliten

AnonymBruker
Skrevet

Det er meg på 40, og så to halvbrødre, jeg arver 50 %. Ja, lever de, er glad for det, er bare at jeg vet ikke om jeg orker all jobben. Hele livet har vært et slit, er sliten

På fars side? 
På mors side?

Hvem eier huset?

Skrevet

På fars side? 
På mors side?

Hvem eier huset?

Det er min mors side da, de eier huset i sammen foreldra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...