Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kalte det vel skrubb tidligere, eller peeling. Tips til en krem til dette? Har sensitive hud.

Anonymkode: 22e61...dd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glycolic asid. Sånn skrubb med store klumper som skal skure sndiktshuden har man gått litt bort fra. 

Anonymkode: d73a6...b39

Skrevet (endret)

Selv om det kanskje ikke høres slik ut, så er faktisk syrepeeling mer skånsom mot huden enn fysisk eksfoliering med skrubbepartikler.

Syreeksfoliering virker ved å løse opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen. En fordel med flere eksfolierende syrer er at de også øker hudens evne til å absorbere fukt, i tillegg til at de er antioksidanter. Antioksidanter beskytter mot frie radikaler som bryter ned og ødelegger hudcellene.

Ettersom du har sensitiv hud, vil jeg foreslå en eksfoliering med melkesyre, som er ennå mer skånsom enn glycolsyre. Melkesyre bidrar også til å styrke hudbarrieren. Prøv f.eks. The Ordinary Lactic Acid 5% + HA, som du får hos de fleste apotek. 

Dette produktet er ment å bli liggende på huden over natten, men til å begynne med kan du også la det virke i 10 minutter og deretter skylle det av. Påfør fuktighetskrem etterpå.

Husk patch test før du begynner å bruke produktet, og så er det tilstrekkelig å eksfoliere maks 2 kvelder i uka. 

Endret av Roci
  • Liker 1
Skrevet

Huden eksfolieres også hvis man bruker en klut under rensen, som kan være nok for noen. Men min favorittmetode, som har hud som av og til blir ekstremt sensitiv, er å bruke en mandelsyre (ganske mild), legge den på (rett i hendene og så på ansiktet, ikke bomullsdott) mens jeg pusser tennene, greier håret og slikt før dusjen, så dusje den av etter kanskje 5 minutter. Da rekker den å gjøre litt jobben den skal, men huden blir ikke så sensitiv fordi den ikke blir liggende på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...