AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Skrevet 25. januar Fikk et jobbtilbud innen ledelse i adm i UH-sektoren. Er vant til privat sektor og eget kontor og kantine. Dere som kjenner UH og statlig sektor, er disse like? Er det vanlig i UH-sektoren for adm.ansatte med (?): - Hjemmekontor - Eget cellekontor - God ventilasjon - God årlig lønnsøkning Noen med kjennskap til sektoren? : ) Anonymkode: 2410a...c9f
AnonymBruker Skrevet 25. januar #2 Skrevet 25. januar Hjemmekontor har blitt mer vanlig, mulig for en del å få avtale på inntil to dager i uka. Ellers så er det åpent landskap, dårlig ventilasjon og årlige forhandlinger på lønn. Du må levere lønnskrav i staten for å nå opp, og du er ikke på noen måte sikret en god årlig lønnsøkning. PS: hos oss sitter også ledelsen i åpent landskap. Anonymkode: b87e3...19f
AnonymBruker Skrevet 25. januar #3 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hjemmekontor har blitt mer vanlig, mulig for en del å få avtale på inntil to dager i uka. Ellers så er det åpent landskap, dårlig ventilasjon og årlige forhandlinger på lønn. Du må levere lønnskrav i staten for å nå opp, og du er ikke på noen måte sikret en god årlig lønnsøkning. PS: hos oss sitter også ledelsen i åpent landskap. Anonymkode: b87e3...19f Takk for svar fra en som kjenner Universitet og høyskole administrasjonen og statlig sektor: vet ikke om de to er like men virker litt slik? Er det ikke merkelig at ventilasjonen ikke er bra når staten selv har pålegg om god HMS og gode arbeidsmiljø? (Dette er da Norge og ikke Albania.). Får en ikke årlig lønnsøkning og risikerer null?! Prisene øker jo hvert år, så ansatte her taper..?! Hvordan fungerer luftkvaliteten i landskap? Matpakker, lukt, kroppshygiene, folk som uheldigvis promper, kroppslyder etc.?! Hvis en blir presset til landskap så burde det en få hjemmekontor tre dager pr uke. Er det ikke engang skille«vegger» mellom pultene til de enkelte? Anonymkode: 2410a...c9f
AnonymBruker Skrevet 25. januar #4 Skrevet 25. januar Hos oss har vi cellekontor, mulighet for hjemmekontor og god ventilasjon. Årlig lønnsoppgjør etter statens regulativ. Lønn forhandles ved ansettelse og kan reguleres innen et år. Ellers følger vi hovedoppgjøret pr. 1/5. Anonymkode: 3f45a...c1a
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Skrevet 25. januar Hos oss har ledere med personalansvar eget kontor, for de uten personalansvar er det landskap og mulighet for å booke et cellekontor når det trengs. Type 30 ansatte på 20 kontorer, du reserverer de dagene du må ha vegger (som slett ikke er hver dag, det er mye møter og utenomkontorlig aktivitet), når du er på hjemmekontor trenger du uansett ikke ha et tomt kontor som bare stå der. Pleier å gå helt fint. Men ledere er av de som kan ha minst hjemmekontor, dog spørs det igjen helt hva du skal være leder for. Økonomiavdelingen, biblioteket, studieadministrasjonene eller hr. Ventilasjonen er grei, men staten sparer penger, så det er kaldere på bygget enn jeg helst ville valgt selv. Vi har egne kantine, men studentkantina har bedre utvalg, så handler ofte der. Du følger standardstige i økning på lønn, akademia har ikke flust av penger, og de man ha må man bruke på kompetansen som trengs for å utdanne studentene. Anonymkode: 1ff19...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer luftkvaliteten i landskap? Matpakker, lukt, kroppshygiene, folk som uheldigvis promper, kroppslyder etc.?! Hvis en blir presset til landskap så burde det en få hjemmekontor tre dager pr uke. Er det ikke engang skille«vegger» mellom pultene til de enkelte? Anonymkode: 2410a...c9f Det kan virke som du blir nødt til å jobbe med å omstille deg litt. Åpent landskap er ekstremt vanlig i dag, uavhengig av hva man nå måtte mene om det. Jeg har erfaring både med egen kontor (romslig), eget kontor (cellekontor), åpent landskap med fast plass, og åpent landskap med free seating og clean desk. Alle fire fungerer helt greit, hvis man er innstilt på det. Der jeg jobber nå har vi åpent landskap, free seating og clean desk. Det er skillevegger på én side av pultene (foran). Vi har maks to dager hjemmekontor i uken, men jeg pleier å ta maks to dager i måneden. Trives best på kontoret og misliker å sitte i Teams-møter kl. 9-15. Som leder har man gjerne mange møter i kjernetiden og sitter sjeldent på kontoret og jobber alene, så det spiller egentlig liten rolle for meg hvor jeg sitter de få timene det gjelder. Angående dette med matpakker: Vi spiser i kantinen. De som har med matpakke spiser også der. Angående lukt/kroppshygiene/promping/kroppslyder: Hva slags steder er det du har jobbet egentlig? Jeg har jobbet i 18 år og aldri opplevd noe av dette. Tror du konstruerer problemer. Anonymkode: 31299...cd1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fikk et jobbtilbud innen ledelse i adm i UH-sektoren. Er vant til privat sektor og eget kontor og kantine. Dere som kjenner UH og statlig sektor, er disse like? Er det vanlig i UH-sektoren for adm.ansatte med (?): - Hjemmekontor - Eget cellekontor - God ventilasjon - God årlig lønnsøkning Noen med kjennskap til sektoren? : ) Anonymkode: 2410a...c9f Veldig forskjell fra institutt til institutt. Der jeg jobbet før, får ikke administrative ansatt hjemmekontor og hvis de vil, må de «søke» om det. I den nye jobben, får alle mulighet med max 2 dager med hjemmekontor. Administrativ som har studentkontakt har ofte eget kontor. Anonymkode: 661a7...249
AnonymBruker Skrevet 26. januar #8 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2026 den 17.59): Hos oss har vi cellekontor, mulighet for hjemmekontor og god ventilasjon. Årlig lønnsoppgjør etter statens regulativ. Lønn forhandles ved ansettelse og kan reguleres innen et år. Ellers følger vi hovedoppgjøret pr. 1/5. Anonymkode: 3f45a...c1a Bra ventilasjonen er på plass og egne kontrer! I høyskole/universitetssektoren så får vel ikke alle lønnsøkning årlig selv om de leverer inn «forespørsel om årlig økt lønn». Er dette fordi staten nedprioriterer akademia, så administrative ansatte står stille og taper lønn? Anonymkode: 2410a...c9f
AnonymBruker Skrevet 26. januar #9 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Veldig forskjell fra institutt til institutt. Der jeg jobbet før, får ikke administrative ansatt hjemmekontor og hvis de vil, må de «søke» om det. I den nye jobben, får alle mulighet med max 2 dager med hjemmekontor. Administrativ som har studentkontakt har ofte eget kontor. Anonymkode: 661a7...249 Er det fordi arbeidsgiveren ikke stoler på at de ansatte gjør jobben sin? Landskap + ikke, ikke-hjemmekontor er ikke akseptabelt 😬😩 Anonymkode: 2410a...c9f
AnonymBruker Skrevet 26. januar #10 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det kan virke som du blir nødt til å jobbe med å omstille deg litt. Åpent landskap er ekstremt vanlig i dag, uavhengig av hva man nå måtte mene om det. Jeg har erfaring både med egen kontor (romslig), eget kontor (cellekontor), åpent landskap med fast plass, og åpent landskap med free seating og clean desk. Alle fire fungerer helt greit, hvis man er innstilt på det. Der jeg jobber nå har vi åpent landskap, free seating og clean desk. Det er skillevegger på én side av pultene (foran). Vi har maks to dager hjemmekontor i uken, men jeg pleier å ta maks to dager i måneden. Trives best på kontoret og misliker å sitte i Teams-møter kl. 9-15. Som leder har man gjerne mange møter i kjernetiden og sitter sjeldent på kontoret og jobber alene, så det spiller egentlig liten rolle for meg hvor jeg sitter de få timene det gjelder. Angående dette med matpakker: Vi spiser i kantinen. De som har med matpakke spiser også der. Angående lukt/kroppshygiene/promping/kroppslyder: Hva slags steder er det du har jobbet egentlig? Jeg har jobbet i 18 år og aldri opplevd noe av dette. Tror du konstruerer problemer. Anonymkode: 31299...cd1 Har ikke jobbet i landskap men kan tenke meg at det er varierende alder og helse på de fleste og mange sliter f.eks med cøliaki, luft i magen osv. og ikke alle dusjer når de bør. Noen puster veldig høyt og andre lager lyder.. Hvis det i tillegg da ikke er vinduer eller ventilasjon så ser jeg for meg kleine klasserommet på ungdomsskolen. Anonymkode: 2410a...c9f
AnonymBruker Skrevet 26. januar #11 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det fordi arbeidsgiveren ikke stoler på at de ansatte gjør jobben sin? Landskap + ikke, ikke-hjemmekontor er ikke akseptabelt 😬😩 Anonymkode: 2410a...c9f Her stremmet de inn da det ble oppdaget at noen misbrukte hjemmekontor til å gjøre private gjøremål. Landskap og deling av kontor er vanlig nå, selv min leder sitter med meg og to andre. Landskap er faktisk ok så lenge det er skillevegg så naboen ikke ser hva du gjør hele tiden. Anonymkode: 661a7...249
AnonymBruker Skrevet 26. januar #12 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Bra ventilasjonen er på plass og egne kontrer! I høyskole/universitetssektoren så får vel ikke alle lønnsøkning årlig selv om de leverer inn «forespørsel om årlig økt lønn». Er dette fordi staten nedprioriterer akademia, så administrative ansatte står stille og taper lønn? Anonymkode: 2410a...c9f Hos oss får alle det sentrale tillegget fra staten hvert år. Individuelle forhandlinger på lokalt lønnsoppgjør med fagforeninger. Anonymkode: 3f45a...c1a
AnonymBruker Skrevet 26. januar #13 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke jobbet i landskap men kan tenke meg at det er varierende alder og helse på de fleste og mange sliter f.eks med cøliaki, luft i magen osv. og ikke alle dusjer når de bør. Noen puster veldig høyt og andre lager lyder.. Hvis det i tillegg da ikke er vinduer eller ventilasjon så ser jeg for meg kleine klasserommet på ungdomsskolen. Anonymkode: 2410a...c9f Altså... Hvor mange kjenner du med cøliaki? Du er svært dømmende mot en usynlig sykdom hvis du tror du skal legge merke til om kolleger har cøliaki. Sett deg inn i sykdommer før du dømmer de... Folk som sliter med luft i magen sitter ikke å fiser i åpent landskap. Hva slags folk kjenner du egentlig? Når du snakker om "kleine klasserom på ungdomsskolen" så er det dine egne holdninger som hører hjemme der. Anonymkode: 4d81e...b66
AnonymBruker Skrevet 27. januar #14 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har ikke jobbet i landskap men kan tenke meg at det er varierende alder og helse på de fleste og mange sliter f.eks med cøliaki, luft i magen osv. og ikke alle dusjer når de bør. Noen puster veldig høyt og andre lager lyder.. Hvis det i tillegg da ikke er vinduer eller ventilasjon så ser jeg for meg kleine klasserommet på ungdomsskolen. Anonymkode: 2410a...c9f Sikker på at du har fått en stilling innen ledelse? Anonymkode: b87e3...19f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #15 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sikker på at du har fått en stilling innen ledelse? Anonymkode: b87e3...19f Alle de problemene hen ramser opp gjelder nok hen selv, tenker jeg. Derfor vil hen ha et kontor for seg selv slik at hen slipper å dusje og fise når hen vil! Anonymkode: 661a7...249
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå