Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange eksperter mener at man bør fortelle om utroskap dersom man står i fare for å bli avslørt, men hva om ingen sladrer? Bør man også da fortelle partner om dette og risikere at forholdet er over? Noen mener jo at det man ikke vet har man ikke vondt av…

Anonymkode: a65e2...50a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det synes jeg. Personen som har vert utro har tatt et valg om å være utro, så da burde partneren få sjansen til å gå om hn ønsker det.

Anonymkode: 0ab38...03c

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville visst det. 

Anonymkode: b923f...e6c

• Liker 3
Skrevet

Det beste er å aldri være utro i utgangspunktet.

Anonymkode: e1ffc...0ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man forteller om det, gjør det slutt, eller best av alt; man er ikke utro i utgangspunktet. Holder man det skjult er man et råttent menneske.

Anonymkode: 20934...7ca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange eksperter mener at man bør fortelle om utroskap dersom man står i fare for å bli avslørt, men hva om ingen sladrer? Bør man også da fortelle partner om dette og risikere at forholdet er over? Noen mener jo at det man ikke vet har man ikke vondt av…

Hvis man er elskerinnen: 
Nei.
Fører ingenting godt med seg.

Hvis man er den utro: 

Absolutt, hvis det har skjedd i nyere tid. 

Hvis det var noe som skjedde én gang i fylla for 15 år siden, som var et stort feilgrep man skulle ha vært for uten…

Vel, da kan man ta det med seg i grava. 🪦

• Liker 2
Skrevet

Presisering: gjelder den utro part og utroskapen har pågått over noen måneder, et halvår, med en person. Det er også følelser involvert.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det beste er å aldri være utro i utgangspunktet.

Anonymkode: e1ffc...0ac

Klokt

Anonymkode: 08228...978

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Presisering: gjelder den utro part og utroskapen har pågått over noen måneder, et halvår, med en person. Det er også følelser involvert.

Da synes jeg du skal avslutte ekteskapet / forholdet du var i. 

Å drite seg ut én gang ved «et uhell» er én ting. 

Å lyve, bedra og gå bak ryggen på noen i et halvt år er noe annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ønsker partneren din å vite? Det er det eneste spørsmålet som teller. 

Anonymkode: e4ab6...d04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette er ikke «bare» utroskap. Dette er bedrageri der man lever en livsløgn uten partners viten.

• Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Hvis man er elskerinnen: 
Nei.
Fører ingenting godt med seg.

Hvis man er den utro: 

Absolutt, hvis det har skjedd i nyere tid. 

Hvis det var noe som skjedde én gang i fylla for 15 år siden, som var et stort feilgrep man skulle ha vært for uten…

Vel, da kan man ta det med seg i grava. 🪦

Som regel er jeg enig med dine synspunkter, men her må jeg si meg uenig. Å ha vært utro og å ha holdt det skjult i 15 år er et enda større svik enn å "kun" ha begått en tabbe og å ha vært utro i utgangspunktet. Jeg mener man bør tilstå uansett hva, og at det blir verre jo lenger man holder det skjult.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som regel er jeg enig med dine synspunkter, men her må jeg si meg uenig. Å ha vært utro og å ha holdt det skjult i 15 år er et enda større svik enn å "kun" ha begått en tabbe og å ha vært utro i utgangspunktet. Jeg mener man bør tilstå uansett hva, og at det blir verre jo lenger man holder det skjult.

Å avsløre et utroskap som ligger mange år tilbake i tid vil vel fungere litt som en emosjonell håndgranat? 

Den som har blitt bedratt vil trolig oppleve smerten som akutt, på samme måte som om det hadde skjedd i nyere tid.

Så starter det mentale detektivarbeidet. 
Hvem, hva, hvor, når, hvorfor, hvordan, osv. 

Hvilke tegn har man gått glipp av? 
Har det vært flere personer og flere tilfeller? 

Og hvordan kan man vite at personen snakker sant hvis vedkommende sier at det ikke har vært andre personer?
Eller mer enn bare et engangstilfelle?

Hvorfor har det bitt holdt hemmelig? 
Hvem andre vet?

Osv. 

Tenker at den som har vært utro heller får leve med dårlig samvittighet som en konsekvens resten av livet.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Først, du vet at forholdet ditt er ødelagt, og trenger mye innsats fra deg for å bli bra igjen. Din partner føler det, men vet det ikke. Ikke tro at den har det fint å flott samtidig som du har fått deg en ny kjæreste. 

Så skal jeg begynne med å argumentere for at du ikke skal fortelle, og deretter for at du skal fortelle. 

Mener å ha sett at 70 % av dem som er i seriøse langvarige forhold, der utroskap blir avslørt prøver å få forholdet å fungere igjen. Som er utrolig tøft og vanskelig, og man må regne med tøffe år også hvis man får det til. Ja, noen som ble rammet av utroskap og som ble, sier at forholdet til slutt ble kjempebra, men de fleste tror jeg aldri kommer tilbake ditt dem hadde ønsket, til enn naiv tillit til at din partner vil deg godt og prioriterer deg. Med det som bakteppe, og langt ifra en pliktetisk tilnærming syns jeg det er et argument for å ikke fortelle men med forutsetninger. For det først, du må være klar på å bryte hardt med din nye kjæreste. Null kontakt og kun stygge tanker om hen og deres forhold. For det andre må du fra nå akseptere at du kan bli utro, så du må lage en plan for endret adferd ovenfor det motsatte kjønn, lage grenser for deg selv som du opplagt ikke hadde tidligere. For det siste må du gjøre en hard og god jobb med å se til at din partner faktisk blir prioritert av deg igjen, og noen du respekterer. Selvfølgelig må du se til at dere blir skikkelige kjærester igjen. 

Er du klar for dette, så syns jeg du kan argumentere for å ikke fortelle. 

Så til argumentet for å fortelle, som er meget sterkt. Forhold er basert på fortløpende frivillighet, men velger hverandre hver dag. Men den autonomien og selvbestemmelse krever at man faktisk vet hva man velger. Ved å ikke fortelle fjerner du din partners autonomi i et av de viktigste valgene vi gjør i livet, hvem vi skal leve vårt liv sammen med. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva tenker du selv? Ville du visst at din partner er utro? 

Anonymkode: e90a8...d90

Skrevet

Det spørs jo litt.. jeg tenker at man skal sette partners behov først her, ikke bare egne behov og ikke bare prinsipper. 

Ville partner visst? Si at det er noe du egentlig vet partner ikke vil vite, eller vet at den vil tilgi og fortsette forholdet - men at man bare skaper masse smerte og usikkerhet med å si det. Jada, man er ærlig - men kommer det noe bra ut av det? Er det nyttig, er det snilt? Så kan man si at det burde man tenkt på før man gjorde det i det hele tatt, men når det først er gjort, burde man ikke velge å håndtere det på en måte som gjør minst mulig skade på alle involverte? Jeg tror noen ganger svaret på det er ja, selv om det innebærer å holde det skjult.

Anonymkode: 78948...f06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...