AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:18 #1 Skrevet lørdag kl. 22:18 Jeg har gått 2 år på Neurontin pga en nerveskade etter operasjon. Jeg går på høyeste dose (3600mg), tar 1200mg x 3 daglig. jeg gikk tom for medisinen min forleden dag og pga jobb og andre ting som kom helt i veien fikk jeg ikke hentet resepten før 36t etter siste dose. jeg følte jeg fikk abstinenser! Nervesmertene økte (såklart), men jeg fikk også angst og begynte skjelve i hender, høy puls og ble generelt uvel. Det ga seg da jeg fikk tatt medisinen igjen. Har dere som har gått på den merket slike symptomer ved evt avslutning av bruk etter lang tid eller ved mistet dose? Blir man avhengig av denne medisinen? Fikk aldri noe info om dette av lege, da det ikke var vært et tema å seponere. Anonymkode: edac2...b26 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:23 #2 Skrevet lørdag kl. 22:23 Helt normalt ja, har du ikke lest pakningsvedlegget? Denne skal seponeres gradvis, og seponeringssymptomer som du beskriver er vanlig. Anonymkode: 76ccc...693 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:12 #3 Skrevet lørdag kl. 23:12 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har gått 2 år på Neurontin pga en nerveskade etter operasjon. Jeg går på høyeste dose (3600mg), tar 1200mg x 3 daglig. jeg gikk tom for medisinen min forleden dag og pga jobb og andre ting som kom helt i veien fikk jeg ikke hentet resepten før 36t etter siste dose. jeg følte jeg fikk abstinenser! Nervesmertene økte (såklart), men jeg fikk også angst og begynte skjelve i hender, høy puls og ble generelt uvel. Det ga seg da jeg fikk tatt medisinen igjen. Har dere som har gått på den merket slike symptomer ved evt avslutning av bruk etter lang tid eller ved mistet dose? Blir man avhengig av denne medisinen? Fikk aldri noe info om dette av lege, da det ikke var vært et tema å seponere. Anonymkode: edac2...b26 Langvarig bruk av gabapentin skaper fysisk avhengighet. Veldig synd at legen din ikke vet det eller ikke tar det alvorlig nok til å fortelle deg. Anonymkode: a79c8...569 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 00:01 #4 Skrevet søndag kl. 00:01 Har du opplevd tap av sexlyst og manglende evne til å få orgasme? Går selv på neurontin og opplever dette og synes det er så kjipt 😝 Anonymkode: e1cae...523
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:18 #5 Skrevet søndag kl. 11:18 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Langvarig bruk av gabapentin skaper fysisk avhengighet. Veldig synd at legen din ikke vet det eller ikke tar det alvorlig nok til å fortelle deg. Anonymkode: a79c8...569 Legen vet jo selvfølgelig hvordan medisin fungerer, dette er ikke noe unikt for Gapapentin. Man skal alltid lese pakningsvedlegget når man starter på en medisin, der har man et ansvar selv som voksen. For meg er det en selvfølge at man kan få en reaksjon hvis man står på maksdose av en medisin og ikke tar den på 36 timer. Det er det samme for veldig mange typer medisiner. Anonymkode: ad20a...98a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:45 #6 Skrevet søndag kl. 12:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legen vet jo selvfølgelig hvordan medisin fungerer, dette er ikke noe unikt for Gapapentin. Man skal alltid lese pakningsvedlegget når man starter på en medisin, der har man et ansvar selv som voksen. For meg er det en selvfølge at man kan få en reaksjon hvis man står på maksdose av en medisin og ikke tar den på 36 timer. Det er det samme for veldig mange typer medisiner. Anonymkode: ad20a...98a Leger har lovpålagt informasjonsplikt og skal opplyse om fare for avhengighet, bivirkninger, kombinasjon med andre stoffer og medikamenter, risiko for overdose, abstinenser og nedtrappingsplan FØR rekvirering. Ikke bare skal de opplyse, men de skal også journalføre all informasjon som ble gitt. Anonymkode: a79c8...569
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:27 #7 Skrevet søndag kl. 17:27 Takk for svar. Ja, jeg har lest pakningsvedlegget. Nei, jeg snakket ikke med legen om evt nedtrapping og abstinenser ved oppstart. Vi har heller ikke snakket om at den evt er vanskelig å trappe ned. Jeg er veldig fornøyd med min lege generelt. Rart vi ikke snakket om dette. Det har ikke vært aktuelt å stoppe med den pga sterke smerter som lindres godt, men visste ikke den var avhengighetsskapende og kunne gi så kraftige plager ved seponering. Derfor jeg lurer på om noen har erfaring med nettopp dette. Anonymkode: edac2...b26
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:30 #8 Skrevet søndag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har du opplevd tap av sexlyst og manglende evne til å få orgasme? Går selv på neurontin og opplever dette og synes det er så kjipt 😝 Anonymkode: e1cae...523 Ja, jeg har opplevd det samme. I tillegg har jeg noe hukommelsesproblemer, hvor jeg ikke husker hendelser som har vært imens jeg har godt på medisinen like godt som vanlig. Anonymkode: edac2...b26 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:51 #9 Skrevet søndag kl. 17:51 Det burde vært et b preparat. Det har både ruspotensiale og er fysisk avhengighetsskapende. Rart legen ikke informerer, men også rart at du ikke søker opp medisinen før du går opp til max dose. Anonymkode: b48f0...e84 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:39 #10 Skrevet søndag kl. 22:39 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Ja, jeg har lest pakningsvedlegget. Nei, jeg snakket ikke med legen om evt nedtrapping og abstinenser ved oppstart. Vi har heller ikke snakket om at den evt er vanskelig å trappe ned. Jeg er veldig fornøyd med min lege generelt. Rart vi ikke snakket om dette. Det har ikke vært aktuelt å stoppe med den pga sterke smerter som lindres godt, men visste ikke den var avhengighetsskapende og kunne gi så kraftige plager ved seponering. Derfor jeg lurer på om noen har erfaring med nettopp dette. Anonymkode: edac2...b26 Ja, jeg glemte 2 av 3 doser en dag da jeg gikk på det. Fikk kraftige abstinenser med oppkast. Det gir en fysisk avhengighet, men ikke av den typen avhengighet der man føler man MÅ ha det slik som folk som er avhengig av rusmidler, for det er jo ikke et rusmiddel. Jeg brukte det vel i 8 mnd. Hadde en gradvis nedtrapping og det var problemfritt. Jeg brukte det forebyggende for å ikke få nervesmerter etter at mange nerver ble kappet av i en ulykke og ble sydd på igjen. Anonymkode: 979c2...dcf 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:54 #11 Skrevet søndag kl. 22:54 AnonymBruker skrev (På 24.1.2026 den 23.18): Jeg har gått 2 år på Neurontin pga en nerveskade etter operasjon. Jeg går på høyeste dose (3600mg), tar 1200mg x 3 daglig. jeg gikk tom for medisinen min forleden dag og pga jobb og andre ting som kom helt i veien fikk jeg ikke hentet resepten før 36t etter siste dose. jeg følte jeg fikk abstinenser! Nervesmertene økte (såklart), men jeg fikk også angst og begynte skjelve i hender, høy puls og ble generelt uvel. Det ga seg da jeg fikk tatt medisinen igjen. Har dere som har gått på den merket slike symptomer ved evt avslutning av bruk etter lang tid eller ved mistet dose? Blir man avhengig av denne medisinen? Fikk aldri noe info om dette av lege, da det ikke var vært et tema å seponere. Anonymkode: edac2...b26 Ja, man blir fort avhengig. Personlig sleit jeg med abstinenser mye lenger etter neurontin enn oxinorm. Sistnevnte brukte jeg max døgndose, og etter seponering hadde jeg milde abstinenser i 2 døgn. Jeg brukte lav dose med neurontin. 3 stk for dagen i 2 mnd, før jeg da ble operert. Fikk streng beskjed om å seponere naurontinen og ikke bråslutte. På tross av dette hadde jeg heftige abstinenser i nærmere en måned. Restless legs i ekstrem grad var verst og gjorde at jeg fikk alvorlig søvnmangel. Anonymkode: f6e88...3fe
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, man blir fort avhengig. Personlig sleit jeg med abstinenser mye lenger etter neurontin enn oxinorm. Sistnevnte brukte jeg max døgndose, og etter seponering hadde jeg milde abstinenser i 2 døgn. Anonymkode: f6e88...3fe Gabapentin og opioider påvirker forskjellige reseptorer og har ulike virkningsmekanismer, det blir derfor forskjeller både i måten avhengigheten oppstår og abstinenser. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg brukte lav dose med neurontin. 3 stk for dagen i 2 mnd, før jeg da ble operert. Fikk streng beskjed om å seponere naurontinen og ikke bråslutte. På tross av dette hadde jeg heftige abstinenser i nærmere en måned. Restless legs i ekstrem grad var verst og gjorde at jeg fikk alvorlig søvnmangel. Anonymkode: f6e88...3fe Sannsynligvis fikk du feil seponering protokoll. Leger flest vet dessverre lite om nedtrapping. De vet at medisinen skal trappes ned, men ikke hvordan, og de bruker som oftest utdatert linear nedtrapping som fører til store og unødvendige lidelser. Bra du har klart deg fint ❤️ Anonymkode: a79c8...569
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå