Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke å lese noe uvanlig i det du skriver. Anbefaler deg forøvrig å legge inn alle opplysningene i hovedinnlegget istedenfor å spe på med ekstra info i svarene, f.eks dette med løs mage i 2 uker. Vektnedgang i forbindelse med amming er veldig vanlig. Stress og helseangst vil også tappe deg for energi og kan dessuten gi løs mage. Med symptomer i kun 2 uker ville jeg ikke løpt til legen, men det er bare min mening. Prøv å ro deg ned, les det folk har skrevet og forsøk å finne en trøst i at mange har opplevd det samme. Fortsetter symptomene i flere uker til på tross av det så bestill en legetime og få det sjekket bare for å utelukke ting som enkelt kan behandles, f.eks høyt stoffskifte.

Kan tilføye at jeg selv mistet all vekten jeg la på meg under svangerskapet (12 kg) innen 5 døgn etter fødsel. Jeg var i nedre del av BMI-skalaen for normalvektig før graviditet så det var snakk om få kilo før jeg bikket over til undervektig. Amming drenerte meg fullstendig og jeg måtte kjempe i månedsvis for å holde vekten som begynte å gå under startvekt før graviditet. De første 3-5 mnd gjorde jeg ikke annet enn å spise hver gang babyen sov. Det måtte helt sinnsyke mengder med kalorier inn for å opprettholde vektstabilitet. Til slutt måtte jeg ty til mye sukker også for det holdt ikke med vanlig mat, fikk hull i tennene noe jeg ikke hadde gjort på årevis. Kjente meg ikke igjen i det andre skrev om at de la på seg av amming. Etter 5-6 mnd roet det seg gradvis ned og jeg har siden holdt min vanlige vekt uten noen tilpasninger eller innsats. Dette med vektnedgang kan variere fra svangerskap til svangerskap så at du ikke har opplevd det tidligere betyr ikke at det er unormalt. 

Endret av Fizzypo
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2026 den 8.39):

Hei! 

Jeg er nysgjerrig på vektnedgang etter svangerskap og i ammeperioden da jeg føler jeg har unormal vektnedgang...

Veide 72 kg ved start av svangerskapet og gikk ned til 70 kg pga kvalme. La på meg igjen og gikk opp til 87 kg ved fødsel. Ganske raskt etter fødsel gikk jeg ned til 82-83 kg, før jeg stabilt landet på 76-77 kg frem til slutten av desember. Da fikk jeg influensa og mistet 3 kg på et par dager. Disse kg har ikke kommet tilbake selv med noenlunde normal kost.

Har i 2,5 uker bouncet mellom 73,5 og 73,1, før jeg nå idag har kommet ned på 72 tallet. Tror jeg spiser sånn ca vedlikehold, men liker ikke at den bare går ned. Bør jeg være bekymret for dette? Andre som har opplevd lignende? 😅

Anonymkode: 26932...0dd

Bouncet?

Det er normalt at vekten varierer i løpet av en dag.

Og hvertfall en uke.

Du vet ikke hva du veier, med mindre du veier deg hver dag tidlig om morgenen, etter do, og tar snittvekten i løpet av uken.

Det du tenker på nå, betyr ingenting.

Anonymkode: 4db47...b15

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp fra 77 kilo til 104 siste svangerskap i fjor. Jeg gikk raskt ned til 85. Var vel rundt 6 uker etter fødsel. Så har vekten gått ned jevnt og trutt til 73 kilo 7 mnd etter fødsel. Så veier mindre enn før jeg var gravid med nr 2. Nå er jeg ikke så bekymret for jeg ønsker jo gå ned i vekt og går ned sakte nå så skal ikke trigge miljøgifter. Vektnedgangen i begynnelsen kunne jeg ikke styre. Samme med nr 1. Gikk opp 22 kilo og innen 1 mnd var over halvparten av vekten borte. Innen 3 mnd var jeg tilbake til normal vekten min. 

Anonymkode: 58721...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Av nysgjerrighet - dere som har gått ned så raskt: hvordan spiser dere? Jeg er snart 5 mnd etter fødsel. Gikk opp 25 kg og er nå bare 10 kg ned. Dette har negativ helsemessig effekt for meg, siden jeg er betydelig tyngre og sliter med å gjøre mye av det jeg gjorde før. Som dere sier så skal man jo absolutt ikke slanke seg, så hva skyldes deres raske vektnedgang? Veldig lite matinntak? Jeg får stor appetitt grunnet amming, så det er veldig krevende å regulere matinntaket synes jeg.

Anonymkode: cbfff...8c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av nysgjerrighet - dere som har gått ned så raskt: hvordan spiser dere? Jeg er snart 5 mnd etter fødsel. Gikk opp 25 kg og er nå bare 10 kg ned. Dette har negativ helsemessig effekt for meg, siden jeg er betydelig tyngre og sliter med å gjøre mye av det jeg gjorde før. Som dere sier så skal man jo absolutt ikke slanke seg, så hva skyldes deres raske vektnedgang? Veldig lite matinntak? Jeg får stor appetitt grunnet amming, så det er veldig krevende å regulere matinntaket synes jeg.

Anonymkode: cbfff...8c3

"Krevende" baby var vel egentlig hovedgrunnen. Måtte bæres omtrent kontinuerlig og sov kun 30 min om gangen, så fikk ikke laget meg noe skikkelig mat. Levde på kokte egg, bananer, knekkebrød med ost, og masse nøtter. Middagen byttet jeg og far på å spise, så vi stoppet som regel begge etter en moderat porsjon uansett hvor god mat det var. Måtte legge meg samtidig med babyen, så null snacking om kvelden. 

Anonymkode: 79b97...3c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 13.48):

"Krevende" baby var vel egentlig hovedgrunnen. Måtte bæres omtrent kontinuerlig og sov kun 30 min om gangen, så fikk ikke laget meg noe skikkelig mat. Levde på kokte egg, bananer, knekkebrød med ost, og masse nøtter. Middagen byttet jeg og far på å spise, så vi stoppet som regel begge etter en moderat porsjon uansett hvor god mat det var. Måtte legge meg samtidig med babyen, så null snacking om kvelden. 

Og du fikk til å fullamme hvor lenge? I situasjoner som dette vil jeg jo tro at man mister melkeproduksjonen etter hvert? 

Anonymkode: 9796a...835

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du fikk til å fullamme hvor lenge? I situasjoner som dette vil jeg jo tro at man mister melkeproduksjonen etter hvert? 

Anonymkode: 9796a...835

Det var aldri noe problem. Fullammet til vi begynte med fast føde, fortsatte til ett år, så ammet vi kun morgen + kveld til 2 år. Det var bare meg det gikk ut over 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...