Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er nysgjerrig på vektnedgang etter svangerskap og i ammeperioden da jeg føler jeg har unormal vektnedgang...

Veide 72 kg ved start av svangerskapet og gikk ned til 70 kg pga kvalme. La på meg igjen og gikk opp til 87 kg ved fødsel. Ganske raskt etter fødsel gikk jeg ned til 82-83 kg, før jeg stabilt landet på 76-77 kg frem til slutten av desember. Da fikk jeg influensa og mistet 3 kg på et par dager. Disse kg har ikke kommet tilbake selv med noenlunde normal kost.

Har i 2,5 uker bouncet mellom 73,5 og 73,1, før jeg nå idag har kommet ned på 72 tallet. Tror jeg spiser sånn ca vedlikehold, men liker ikke at den bare går ned. Bør jeg være bekymret for dette? Andre som har opplevd lignende? 😅

Anonymkode: 26932...0dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være bekymret, barnet tar det den trenger fra deg. Bare pass på vitaminer og mineraler slik at du ikke får noen mangler. 

Noen går ned fort, andre sakte. Store variabler. Om du går langt under startvekten din kan det være at du forbrenner ekstra mye under amming, og først da kan det være bekymringsverdig. Da får du nok resept på næringsdrikker fra legen

Anonymkode: 9eefd...0f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger ikke være bekymret, barnet tar det den trenger fra deg. Bare pass på vitaminer og mineraler slik at du ikke får noen mangler. 

Noen går ned fort, andre sakte. Store variabler. Om du går langt under startvekten din kan det være at du forbrenner ekstra mye under amming, og først da kan det være bekymringsverdig. Da får du nok resept på næringsdrikker fra legen

Anonymkode: 9eefd...0f8

Takk for svar 😊 er snart nede på startvekt (72) men har sikkert 10 kg for mye på kroppen, så sånn sett ikke negativt. Sliter med å spise 2500 kcal daglig, så ligger nok 300-400 i underskudd. Var bare bekymret for om det kunne være relatert til underliggende sykdom da jeg ikke gjør noe aktivt for å gå ned.

Skrevet

Amming tilsvarer ca 500 kcal daglig (gjennomsnittlig), men det er selvsagt interne variasjoner både mors og kropp og babys spising. Hvis du nå går ned 1 kg/ mnd så ville jeg ikke reagert på det, men hvis det er snakk om endel mer ville jeg reagert og sjekket med lege. Det er veldig vanlig å gå ned til litt lavere vekt under amming enn hva man veier før graviditet. Likevel er det flere som går tilbake til høyere vekt etter ammeslutt enn det man har før svangerskapet enn motsatt. Så de fleste får tilbake kg + noen ekstra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide 72 før graviditet, 81 ved fødsel, og 61 et halvt år etter fødsel. Tok det opp med fastlegen, hun mente det var absolutt null problem. Er nå stabil rundt 65, 3 år etter fødsel. 

Anonymkode: 79b97...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Amming tapper mye kalorier, dette har du blitt fortalt før, hvorfor spør du igjen når du nekter å høre på at det der er helt normalt? Slutt å vei deg, du er litt opphengt. Dra til legen hvis du fortsatt er så engstelig for det. Den eneste som kan svare deg på om du er alvorlig syk er legen. 

Anonymkode: 7d22b...340

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg raste ned 15 kilo på to måneder etter fødsel før vektnedgangen stoppet opp. Jeg prøvde ikke å gå ned, det skjedde bare, selv om jeg spiste smågodt mellom alle måltider. Når vektnedgangen stoppet veide jeg 60, noe som er innenfor normalen for meg. Legen var ikke bekymret. 

Anonymkode: ce4a4...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Du er fortsatt overvektig, så hvorfor så bekymra? 

Anonymkode: 05694...1e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du er fortsatt overvektig, så hvorfor så bekymra? 

Anonymkode: 05694...1e1

Er ikke redd for å bli radmager, er mer vektnedgang uten at jeg gjør noe for det kombinert med at jeg har løs mage for 2 uken på rad (redd for sammenheng)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg veide 72 før graviditet, 81 ved fødsel, og 61 et halvt år etter fødsel. Tok det opp med fastlegen, hun mente det var absolutt null problem. Er nå stabil rundt 65, 3 år etter fødsel. 

Anonymkode: 79b97...3c0

Oi, ned 10 ekstra etter startvekt, det er jo litt! Virker som det varierer mye fra person til person, noen går ned alt pluss litt til, noen til startvekt og andre nesten ingenting.. 

Jeg hadde antageligvis ikke gått ned de 3 kg så raskt hadde det ikke vært for høy feber og amming 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Amming tapper mye kalorier, dette har du blitt fortalt før, hvorfor spør du igjen når du nekter å høre på at det der er helt normalt? Slutt å vei deg, du er litt opphengt. Dra til legen hvis du fortsatt er så engstelig for det. Den eneste som kan svare deg på om du er alvorlig syk er legen. 

Ja, amming tapper mye kalorier, det vet jeg. Når alt kommer til alt handler dette om sterk helseangst som jeg sliter mer med i perioder enn andre. Nå er en dårlig periode igjen. Ble kicket igang av den uventede nedgangen som jeg ikke hadde merket om jeg ikke hadde brukt vekta til å veie lille (hun har gått lite opp i vekt, jeg følger derfor litt med hjemme så jeg ikke på til hs hver uke). Har ikke fullammet så "lenge" heller og derfor ikke opplevd dette med de andre to barna mine. Samme gjelder såpass høy feber som gir frostrier.

Til syvende og sist handler det om at jeg engster meg for løs mage som har vært daglig i 2 uker i morgen og ikke vektnedgang pga influensa eller hva det enn var. Og at jeg tenker vektnedgang handler om det. Virker som jeg er helt alene om å oppleve dette, spesielt under amming når de fleste gjerne er forstoppet, noe jeg også var for 1 mnd siden, omtrent daglig.

Skulle tatt meg en tur til Wilhelmsen kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 10-12 kg. i svangerskapene, og strevde med å få i meg næring da pga. kvalme og oppkast. Mens jeg ammet, gikk jeg også fort ned i vekt, selv om jeg var sulten, og endelig ikke kvalm mer, og mente jeg spiste mye. Før andre svangerskap var jeg helt i nedre del av området for normalvekt (etter å ha ammet første barn), og mens jeg ammet barn nr. to ble jeg så tynn at folk rundt reagerte. Nøtter og peanøttsmør fant jeg etter hvert ut at hjalp på å bremse vektnedgangen. I løpet av det første året etter at jeg var ferdig med å amme barn nr. to gikk vekta sakte men sikkert opp til der den var før første svangerskap igjen. 

Jeg husker helsesykepleieren sa at det er en del som strever med dette, det er ikke helt uvanlig. Hun hadde hatt samme utfordring selv, og det var hun som tipset meg om å spise nøtter. Så det er ikke unormalt. Men en av grunnene til at jeg ønsket å unngå raskt vektnedgang mens jeg ammet, er at det frigjøres miljøgifter som er bundet i fett i kroppen i morsmelka når fettet i mors kropp brytes ned. 

Anonymkode: d4a68...c12

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener virkelig ikke å være mammapoliti her med denne kommentaren, men tenkte det kunne være greit å opplyse om dette i tilfelle ts eller andre som kommenterer ikke var klar over det: vektnedgang betyr at det frigis miljøgifter som går over i morsmelken, som baby da inntar (miljøgifter er lagret i fettet vårt, så når vi forbrenner fett frigis disse). Jo mer man går ned, jo mer får baby i seg. Det anbefales derfor å ikke gå ned særlig mye under ammeperioden, men for noen er dette en helt umulig oppgave. Jeg har selv gått ned en del mens jeg ammet, og det er jo veldig mange av oss som gjør det. Men bare greit å ha i bakhodet, så man ikke aktivt prøver å slanke seg.

Anonymkode: 75f4c...0a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener virkelig ikke å være mammapoliti her med denne kommentaren, men tenkte det kunne være greit å opplyse om dette i tilfelle ts eller andre som kommenterer ikke var klar over det: vektnedgang betyr at det frigis miljøgifter som går over i morsmelken, som baby da inntar (miljøgifter er lagret i fettet vårt, så når vi forbrenner fett frigis disse). Jo mer man går ned, jo mer får baby i seg. Det anbefales derfor å ikke gå ned særlig mye under ammeperioden, men for noen er dette en helt umulig oppgave. Jeg har selv gått ned en del mens jeg ammet, og det er jo veldig mange av oss som gjør det. Men bare greit å ha i bakhodet, så man ikke aktivt prøver å slanke seg.

Anonymkode: 

Stemmer, ønsker ikke gå fort ned i vekt grunnet dette med miljøgifter. 

De 3 kiloene som forsvant under "flunså" kunne jeg dessverre ikke styre (visste ikke jeg gikk ned i vekt av det engang), men ellers ønsker jeg vekta skal gå ned/ligge stabilt og bevege seg minst mulig av hensyn til babyen. 

Ønsker å begynne å trene, men bør nok passe på matinntaket da i større grad

AnonymBruker
Skrevet

Da baby var 4 måneder veide jeg 7 kg mindre enn startvekt da jeg ble gravid. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men det er mye for en person som vanligvis veier 50 kg. Det var absolutt ikke med vilje, men jeg var mye alene med klistremerkebaby og prioriterte søvn over mat. Jeg måtte begynne å ta med matpakke på alle stedene hvor babyen ammet, så jeg kunne spise når babyen spiste. 

Det var nære på at jeg nesten mistet melken grunnet vektnedgangen, men jeg oppretholdt produksjonen, heldigvis. 

Anonymkode: fb285...42a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, amming tapper mye kalorier, det vet jeg. Når alt kommer til alt handler dette om sterk helseangst som jeg sliter mer med i perioder enn andre. Nå er en dårlig periode igjen. Ble kicket igang av den uventede nedgangen som jeg ikke hadde merket om jeg ikke hadde brukt vekta til å veie lille (hun har gått lite opp i vekt, jeg følger derfor litt med hjemme så jeg ikke på til hs hver uke). Har ikke fullammet så "lenge" heller og derfor ikke opplevd dette med de andre to barna mine. Samme gjelder såpass høy feber som gir frostrier.

Til syvende og sist handler det om at jeg engster meg for løs mage som har vært daglig i 2 uker i morgen og ikke vektnedgang pga influensa eller hva det enn var. Og at jeg tenker vektnedgang handler om det. Virker som jeg er helt alene om å oppleve dette, spesielt under amming når de fleste gjerne er forstoppet, noe jeg også var for 1 mnd siden, omtrent daglig.

Skulle tatt meg en tur til Wilhelmsen kanskje.

Ja helseangst tror jeg alle har skjønt at du har, men igjen, dette kommer du ikke unna å dra til legen med hvis du vil endre det. Finnes behandling, ville gjort det nå før du overfører helseangsten din til ungen. Jeg har alltid gått ned i vekt etter fødsler btw, helt normalt det altså. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden du fødte, men det er innenfor normalen å gå raskt ned mye vekt rast etter fødsel. Hvis du gikk ned 16 kilo på 1-2 måneder ville jeg kalt det unormalt, men helt innenfor på ca 6 mnd. Mye er jo bare vann osv.

Anonymkode: 112a9...402

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden du fødte, men det er innenfor normalen å gå raskt ned mye vekt rast etter fødsel. Hvis du gikk ned 16 kilo på 1-2 måneder ville jeg kalt det unormalt, men helt innenfor på ca 6 mnd. Mye er jo bare vann osv.

Anonymkode: 112a9...402

Fødte i slutten av oktober 😊 nei gikk ned en ca 4 kg med en gang. Frem til desember gikk jeg ned 7 kg til tror jeg før det stoppet opp

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja helseangst tror jeg alle har skjønt at du har, men igjen, dette kommer du ikke unna å dra til legen med hvis du vil endre det. Finnes behandling, ville gjort det nå før du overfører helseangsten din til ungen. Jeg har alltid gått ned i vekt etter fødsler btw, helt normalt det altså. 

Det er planen ja

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 15 kg i svangerskapene. Begge gangene var jeg -20 kg bare uker etter fødsel. I løpet av tiden jeg ammet ble jeg et levende skjelett, et beinrangel uten noe fett på kroppen. Babyene slukte alt! Men jeg hadde veldog mye melk og babyene vokste fint. Etter amming la kroppen på seg naturlig til startvekt igjen. 

Tror kropper reagerer forskjellig, men så lenge du passer på at du får i deg de ulike næringsstoffene som kroppen trenger, så går det fint. 

Anonymkode: 1b4a7...01f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...