Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ny innkrevingslov: Forbrukerrådet frykter evigvarende lønnstrekk for de med mye gjeld – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Synes det er urimelig at de fjerner tidsbegrensing på lønnstrekk. Synes ikkje folk skal bli satt i en livslang gjels slave posisjon. 

En har selvfølgelig et ansvar for å betjene gjelden sin, men en må ikkje glømme at utlåner også har et ansvar for å vurdere risikoen når de låner ut penger. Denne risikoen er grunnen til av vi betaler renter. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forsto ikke problemet. Alle kan søke gjeldsordning og kvitte seg med gammel gjeld (5år+). Det er alt for lite konsekvenser for folk som har sløst bort penger på tull.

Anonymkode: 4ee79...665

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg syns det er helt rimelig at du er forventet å betale den gjelden du har opparbeidet deg, selv om det tar mange år. Fyren i artikkelen, og alle andre i samme situasjon, har med viten og vilje tatt opp lån og brukt penger over evne, da må de selvfølgelig regne med å betale tilbake. Jeg syns for øvrig ikke gjeldsordning burde vært et alternativ før gjelden er over tjue år gammel heller, det er en alt for lett vei ut. 

Anonymkode: c6c3d...ce0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg forsto ikke problemet. Alle kan søke gjeldsordning og kvitte seg med gammel gjeld (5år+). Det er alt for lite konsekvenser for folk som har sløst bort penger på tull.

Du mener det er altfor lite konsekvenser for kapitalistiske pigs som låner ut til 21% rente og har alltid det siste ordet, og den eneste grunnen til at kapitalistiske griser ikke låner ut enda mer med enda høyere risiko er nettopp fordi Stortinget innførte gjeldsregister og andre regler angående hvordan gjeld skal telles. Fixed it for you. 

Det er alltid kapitalistisk gris som sitter på haugen sin med penger som har det siste ordet og vurderer å ta en risiko med usikret gjeld som er estimert til brutal profitt margin på 21% eller mer. 

Null synd på finans-institusjoner, ja.

Anonymkode: cd15c...560

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Ensom12 skrev (3 timer siden):

Ny innkrevingslov: Forbrukerrådet frykter evigvarende lønnstrekk for de med mye gjeld – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Synes det er urimelig at de fjerner tidsbegrensing på lønnstrekk. Synes ikkje folk skal bli satt i en livslang gjels slave posisjon. 

En har selvfølgelig et ansvar for å betjene gjelden sin, men en må ikkje glømme at utlåner også har et ansvar for å vurdere risikoen når de låner ut penger. Denne risikoen er grunnen til av vi betaler renter. 

Strengt tatt blir de vel ikke satt i en gjeldsslaveposisjon, men de har selv satt seg i den posisjonen. Det er veldig sjelden at folk med bunnløs gjeld ikke selv har forårsaket det og ikke har hatt noen mulighet for å unngå det. Bare rett og rimelig at folk gjør opp for egne dumheter.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Flott at folk må betale tilbake gjelda si. Akkurat som alle oss andre.

Anonymkode: 0945e...240

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes egentlig det er helt i orden at folk må betale ned egen gjeld. 

Ja, det finnes ting man kan gjøre som har livslange konsekvenser. 

Anonymkode: 03066...1bb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg syns det er helt rimelig at du er forventet å betale den gjelden du har opparbeidet deg, selv om det tar mange år. Fyren i artikkelen, og alle andre i samme situasjon, har med viten og vilje tatt opp lån og brukt penger over evne, da må de selvfølgelig regne med å betale tilbake. Jeg syns for øvrig ikke gjeldsordning burde vært et alternativ før gjelden er over tjue år gammel heller, det er en alt for lett vei ut. 

Anonymkode: c6c3d...ce0

Å betale for seg er én ting. Å betale skyhøye renter og straffegebyrer er noe heeeelt annet. 

Anonymkode: 82475...ea1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å betale for seg er én ting. Å betale skyhøye renter og straffegebyrer er noe heeeelt annet. 

De fleste ordner stopp av renter på lån som kreditorene vet at lånetaker ikke kan betjene. Det vil si at dem ikke betaler mer renter når de først ringer til kreditorene sine og forklarer situasjonen. De aller fleste kreditorer er bare glad hvis de får tilbake noe av pengene sine hos lånetakere som ikke har betalingsevne.

• Liker 2
Skrevet

i verste fall kan man søke gjeldsordning. det er mange muligheter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du mener det er altfor lite konsekvenser for kapitalistiske pigs som låner ut til 21% rente og har alltid det siste ordet, og den eneste grunnen til at kapitalistiske griser ikke låner ut enda mer med enda høyere risiko er nettopp fordi Stortinget innførte gjeldsregister og andre regler angående hvordan gjeld skal telles. Fixed it for you. 

Det er alltid kapitalistisk gris som sitter på haugen sin med penger som har det siste ordet og vurderer å ta en risiko med usikret gjeld som er estimert til brutal profitt margin på 21% eller mer. 

Null synd på finans-institusjoner, ja.

Anonymkode: cd15c...560

De står med gevær og truer folk til å ta opp lån mot deres vilje?

Anonymkode: 60035...719

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De står med gevær og truer folk til å ta opp lån mot deres vilje?

Anonymkode: 60035...719

Ja, er nok slik det fungere.

• Nyttig 1
Skrevet
Ensom12 skrev (3 timer siden):

Problemet med kort varighet var at man sendte en søknad om lønnstrekk, venter 9 mnd med å få svar fra namsmannen, og så ble ikke trekket iverksatt før om 17 mnd pga andre trekk, og da kunne det kun  løpe i 7 mnd før man måtte sende ny søknad, eks. Søkte man deretter for sent, havnet man igjen bakerst i køen. Unødvendig papirmølle.

Anonymkode: a0471...da7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke skyhøye renter eller gebyr på lønnstrekk.  

Når du tar opp lån med skyhøy renter må du selvsagt betale skyhøy rente. 

Anonymkode: df777...d2a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er også blitt lettere å få GO i senere tid. Den nye loven her er bare tull.

Anonymkode: fed7e...4f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt lønnstrekk i mange år, men kravet var alltid betalt ned innen 2 år.

Han som ble intervjuet i Nrk har 15 millioner i gjeld, det kan man jo aldri komme seg ut av. Skjønner godt folk tar livet sitt om man er dømt til å alltid væree omtrent under fattigdomsgrensen. 

Jeg var heldig, hadde mulighet til å jobbe så mye ekstravakter jeg bare klarte og kunne ha greit utbetalt i mnd, dette endrer seg jo også nå, de trekker ulikt mnd til mnd ut fra hva du tjener. Er så glad jeg kom meg ut av dette, hadde nesten 1 million i inkasso. Tok meg 12 år tror jeg. Er gjeldsfri i dag og har klart å spare bra. 

Håper folk tenker seg om før de tar opp forbrukslån og handler på klarna osv. Det er psykisk belastende og man får både telefonskrekk og postkasseskrekk av dette. 

Anonymkode: 8cea4...b82

• Liker 2
Skrevet
Ensom12 skrev (5 timer siden):

I dag krever jo kreditor nytt lønnstrekk etter to år så man slipper ikke unna i dag heller.

Anonymkode: 241dc...2ed

Skrevet

Hørte om en jeg ikke kjenner som hadde tatt opp 3 millioner i kredittlån. Fikk tatt ut dette i kontanter over tid. Gjemte bort pengene og etter 5 år søkte han gjeldsordning. Slettet gjelden og levde alle sine gode dager. Det finnes så mange smutthull i systemet, og kriminelle kan lure det lett om de ønsker.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er så typisk KG at alle gjeldsslaver blir puttet i en bås som sier at de har levd over evne, tatt opp mange forbrukslån, shoppet som gale osv. 

Så de "fortjener" å lide. For resten av livet. Kanskje også fortjener de å dø?

Våkn opp. Det er faktisk ganske mange som havner i gjeldstrøbbel uten å ha levd som i Luksusfellen. Mannen som er omtalt i artikkelen det lenkes til er en av dem.

Det er også en i min nære familie som mistet alt etter at et personlig firma gikk konkurs under pandemien. I tillegg til stort tap på boligsalg grunnet samlivsbrudd. Han lever ikke nå. 

Anonymkode: c6c26...be8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Problemet med kort varighet var at man sendte en søknad om lønnstrekk, venter 9 mnd med å få svar fra namsmannen, og så ble ikke trekket iverksatt før om 17 mnd pga andre trekk, og da kunne det kun  løpe i 7 mnd før man måtte sende ny søknad, eks. Søkte man deretter for sent, havnet man igjen bakerst i køen. Unødvendig papirmølle.

Anonymkode: a0471...da7

Uansett havner en bak. Det var erfaring fra min forrige arbeidsplass - arbeidsgiver hadde gått via namsmannen for å få dekket opp gjeld oppstått ved ubetalt faktura. Vedtaket hadde 24 mnd varighet. Så kom brevet om at mnd 1-3 var trekkbeløpet 0, rett etter kom nytt brev. Her ble trekket utsatt ytterligere ett år. Sannsynligvis pga restskatt. Så det ble da 8-9 mnd med trekk. Deretter var det ny søkerunde, 

Ennå verre, er det jo om de som har trekk, sørger for å endre skattekortet, slik at det blir restskatt.....og nytt trekk. 

Anonymkode: 7e56a...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...