anonym5514 Skrevet fredag kl. 17:24 #1 Skrevet fredag kl. 17:24 Jeg har vært sammen med samboeren min i 3 år, bodd sammen i rett under 1 år. Han er vanligvis en flink, hjelpsom, omtenksom handymann. Han har alltid jobbet mye og driver firma på siden. For rundt 1 år siden fikk han en skade som gjorde at han ble sykemeldt og heller ikke kunne legge like mye innsats i firmaet sitt. Det ble en stor endring i hele mannen, han som alltid har ordnet alt og stilt opp med alt mulig hele tiden ble en skikkelig slask. Før pleide han å passe på når ting måtte ordnes med bilen min, han måkte snøen før jeg sto opp/kom hjem, hadde alltid gått tur med hunden når jeg jobbet sent. hvis jeg spurte han om noe var det gjort på null komma niks, osv. Nå er det som han har blitt en helt annen mann, han glemmer regninger, jeg må spør han 100 ganger om han kan se på bilen min før han gjør det, han lover han skal måke snøen utenfor i flere dager uten at det blir gjort. I tillegg til dette har hygienen blitt nedprioritert, pga skaden kan han ikke være like aktiv lenger og har lagt på seg masse, og siden han stort sett bare er hjemme går han kun i joggebukse. Han er nok litt deprimert, har prøvd å spurt og gravd men han er en mann som ikke vil snakke mye om følelser så det er begrenset hvor mye jeg får ut av han. Han sier dog at han ikke ser så mye mening i ting lenger og derfor strever med å komme igang med ting, og de blir fort glemt. Hadde dette vært ut av det blå hadde jeg nok gjort det slutt ganske fort, men jeg vet jo at det ikke egentlig er sånn han er! Alt dette har kommet som følger av skaden og sansynligvis den psykiske belastningen som har følgt med. Han er under behandling for skaden men det går veldig treigt, så vet ikke hvor lenge til, evt om han kommer til å bli helt frisk og komme seg ut i full jobb igjen. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre, vil jo ikke slå opp med mannen pga konsekvensene av en skade han ikke kunne noe for, samtidig som jeg snart ikke orker mer av denne situasjonen. Råd mottas med stor takk☹️ 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:28 #2 Skrevet fredag kl. 17:28 anonym5514 skrev (3 minutter siden): Det ble en stor endring i hele mannen, han som alltid har ordnet alt og stilt opp med alt mulig hele tiden ble en skikkelig slask. Før pleide han å passe på når ting måtte ordnes med bilen min, han måkte snøen før jeg sto opp/kom hjem, hadde alltid gått tur med hunden når jeg jobbet sent. hvis jeg spurte han om noe var det gjort på null komma niks, osv. Må du gjøre ting selv nå? Anonymkode: b4653...d80 11
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:35 #3 Skrevet fredag kl. 17:35 Svaret er enkelt og løsningen er vanskelig. En fysisk skade er som den er, det tar tid å bli kvitt. Den psykiske "skaden" dette har medført kan han gjøre noe med mye raskere. Svaret er å jobbe med psyken. Du får fremstille det som en kroppsdel han fortsatt har full bevegelighet i og fortsatt kan trene som han vil. Men han må søke hjelp, for han har åpenbart ikke erfaring med å trene akkurat denne kroppsdelen. Ingen av dere kan vente på at han skal bli fysisk frisk igjen, for det kan være at det aldri blir bra. Anonymkode: 47eae...ba3 3 3
anonym5514 Skrevet fredag kl. 17:40 Forfatter #4 Skrevet fredag kl. 17:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må du gjøre ting selv nå? Anonymkode: b4653...d80 Blir ofte sånn for at ting skal bli gjort. Feks spurte jeg han idag tidlig om han kunne måke oppkjørselen før jeg måtte gå, da det vanligvis er hans oppgave. Det skulle han gjøre sa han. Senere på dagen spurte jeg igjen, han skulle gjøre det straks. Hadde fortsatt ikke gjort det når jeg faktisk måtte gå, så gjorde det bare selv for å komme meg ut til bilen. Han mener at han ikke rakk det, hadde jo tenkt å gjøre det straks osv…
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:40 #5 Skrevet fredag kl. 17:40 Slutt å ødelegg bilen din hele tiden da. Han har en fysisk skade og likevel vil du at han måker snø? Prinsessa har møtt virkeligheten, fremstår dette som. Anonymkode: 0771a...073 9 2
BobbySocks Skrevet fredag kl. 17:42 #6 Skrevet fredag kl. 17:42 Ville «krevd» at han fikk behandling for depresjon. Jeg kan måke snø selv, men å bo med en ubehandlet deprimert partner kan jeg ikke. 6 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:42 #7 Skrevet fredag kl. 17:42 anonym5514 skrev (2 minutter siden): Feks spurte jeg han idag tidlig om han kunne måke oppkjørselen før jeg måtte gå Hva hindret deg i å gjøre det selv? Anonymkode: b4653...d80 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:45 #8 Skrevet fredag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva hindret deg i å gjøre det selv? Anonymkode: b4653...d80 Hun spurte, han sa ja. Spør heller han da hva som hindret han i å gjøre det. Han er hjemme hele dagen og gjør ikke noe.. Anonymkode: 6a303...148 2 3
anonym5514 Skrevet fredag kl. 17:46 Forfatter #9 Skrevet fredag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva hindret deg i å gjøre det selv? Anonymkode: b4653...d80 Ingenting som hindrer meg, annet enn at vi har våre faste oppgaver i hjemmet. Jeg gjør husarbeidet og lager maten, da det er ting jeg liker. Han gjør praktiske ting som snømåking, klippe plenen, fikse ting som blir ødelagt da det er sånt han liker. Hvis han absolutt ikke vil måke snø er det helt greit og vi kan endre inndelingen av oppgaven, men poenget er jo at han sier selv det er «hans» jobb og han skal gjøre det.. 3 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:46 #10 Skrevet fredag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun spurte, han sa ja. Spør heller han da hva som hindret han i å gjøre det. Han er hjemme hele dagen og gjør ikke noe.. Anonymkode: 6a303...148 Hun er nok ei prinsesse. Anonymkode: b4653...d80
BobbySocks Skrevet fredag kl. 17:47 #11 Skrevet fredag kl. 17:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er nok ei prinsesse. Anonymkode: b4653...d80 Ja, klart, hun må gjøre 100% av alle oppgavene, ellers er hun prissette. Hva hente med at menn tar sin del? 10 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:51 #12 Skrevet fredag kl. 17:51 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun er nok ei prinsesse. Anonymkode: b4653...d80 Du er nok meget singel Anonymkode: 6a303...148 7 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:54 #13 Skrevet fredag kl. 17:54 Han er nok deprimert og det medfører det du skriver: energiløshet og glemsomhet. Råd ham til å snakke med fastlegen om å få hjelp. Synes du er vel hard mot ham. Ville du krevd at han skulle måke dersom han var lam? Depresjon er en sykdom. Anonymkode: 7310d...d2b 4 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:02 #14 Skrevet fredag kl. 18:02 Skjønner dette er kjipt for deg, og det er litt uklart om han er blitt frisk eller ikke av skaden? Hvis skaden hemmer han fortsatt så må vel snømåking være for hardt å gjøre? Selv om du liker best husarbeid inne og dere tidligere hhar fordelt oppgaver sånn, så kan det jo være lurt å bytte på noe slik at han slippe tunge tak med skade. Anonymkode: f46ad...223 1
anonym5514 Skrevet fredag kl. 18:05 Forfatter #15 Skrevet fredag kl. 18:05 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han er nok deprimert og det medfører det du skriver: energiløshet og glemsomhet. Råd ham til å snakke med fastlegen om å få hjelp. Synes du er vel hard mot ham. Ville du krevd at han skulle måke dersom han var lam? Depresjon er en sykdom. Anonymkode: 7310d...d2b Selvfølgelig ikke, og dersom han hadde sagt at idag har jeg for vondt eller idag orker jeg ikke, så hadde det også selvfølgelig vært helt greit. Men han sier jo ikke det, han sier at ja det kan jeg gjøre. Da forventer jeg jo at det blir gjort. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:06 #16 Skrevet fredag kl. 18:06 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun er nok ei prinsesse. Anonymkode: b4653...d80 De har jo ethjem de tar vare på sammen. Og så har de en avtale at han gjør ditt og hun datt. Jeg måker selv her og måker også for late store sterke mannfolk som ikke orker ta sin part. De er vel prinsesser de da Anonymkode: eb73a...698 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:11 #17 Skrevet fredag kl. 18:11 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Må du gjøre ting selv nå? Ryggskade eller ei, fyren får iallefall måke snø! Anonymkode: b9590...970
anonym5514 Skrevet fredag kl. 18:25 Forfatter #18 Skrevet fredag kl. 18:25 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner dette er kjipt for deg, og det er litt uklart om han er blitt frisk eller ikke av skaden? Hvis skaden hemmer han fortsatt så må vel snømåking være for hardt å gjøre? Selv om du liker best husarbeid inne og dere tidligere hhar fordelt oppgaver sånn, så kan det jo være lurt å bytte på noe slik at han slippe tunge tak med skade. Anonymkode: f46ad...223 Han er ikke blitt frisk nei, men han har gode dager og dårlige dager. Det kan være en ide ja, men poenget var ikke akkurat snømåkingen. Det er akkurat det samme med oppgavene han tar ansvar for som ikke er fysisk belastende. Kontrollen til garasjen trengte nye batterier, det skulle han ordne sa han. På kvelden sier han at han hadde glemt det, tar det imorra. Det ble fortsatt ikke gjort, så etter et par dager så gjorde jeg det. Jeg kunne bare gjort det selv med en gang, men når han sier at han skal gjøre det tenker jeg jo at han skal gjøre det. Det er det samme om det er fysisk belastende og tar mye tid, eller ikke. 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:48 #19 Skrevet fredag kl. 18:48 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hun er nok ei prinsesse. Anonymkode: b4653...d80 Hva skjer med at det er uhørt at menn må bidra til at husholdningen går opp og at kvinner som ikke oppfører seg som mødrene deres/hotellansatt/kokk/vaskehjelp/personlig tjener/sexdukke og i det hele tatt lar dem slippe å måtte løfte en finger, i tillegg til å såklart ha 100% jobb selv og 100% ansvar for felles barn, er prinsesser? Det er mye jeg ikke forstår…. Anonymkode: dacf5...73e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:13 #20 Skrevet fredag kl. 19:13 Samboeren din har ikke blitt en slask. Han har åpenbart, utifra det jeg leser, blitt deprimert som et resultat av skaden han har pådratt seg. Jeg oppfatter at han var en veldig aktiv mann som jobbet masse og tok ansvar for mange oppgaver i hjemmet. Nå har han fått seg en knekk og det har gjerne påvirket selvtilliten hans. Å henge han ut på KG som en slask er ikke rettferdig syntes jeg. Du virker lite sympatisk. Hva hvis du fant deg selv i en situasjon hvor du ble deprimert og ikke orket tanken på å lage middag eller støvsuge? Ville det si at du var blitt en slask? Anonymkode: 0826f...71e 2 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå