Gå til innhold

Ikke delta i konfirmasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er jeg urimelig som velger å ikke delta i konfirmasjon til en tremenning?

Jeg har null kontakt med tremenning eller familien hans ellers i året. Ikke noen uenigheter eller lignende, men vi har ingen kontakt utenom den årlige 'sommerfesten' med familien. Da er det et kort 'hei' og 'hvordan går det' før jeg går videre. (Ingenting til felles, yaddayadda). 

Min mor mener jeg skal dra, men jeg personlig synes at en konfirmasjon til noen "langt" ute i slektstreet blir litt mye.
Til info så er jeg 27 år gammel og bestemmer detta helt selv, noe jeg også forklare mor 🤭

Konfirmasjonen er nå på tidlig våren, så jeg har litt tid til dvele 😂

Anonymkode: 32cdb...529

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke urimelig. Du er invitert kun for gave.

Anonymkode: d45a6...3a6

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke dratt. Men sendt en hilsen og en liten gave.

Anonymkode: f28cd...5ec

• Liker 5
Skrevet

Tremenning er såpass langt ute i slekten at man burde ha et forhold til dem for å be i slike selskaper. Hvis dere kun ses en gang i året og det er pga et felles familietreff, hadde ikke jeg dratt hvis jeg ikke hadde veldig lyst.

• Liker 1
Skrevet

Den hadde jeg fint droppet. 

Anonymkode: c003e...8a1

Skrevet

Jeg tenker at det er odde å invitere tremenninger i det store og hele. Har konfirmanten liten slekt, eller har hen kun kontakt med den ene siden av slekten, siden det inviteres så bredt?

Til sammenligning vet jeg ikke engang navnet på alle mine tremenninger, langt mindre hvor de bor, hvordan de ser ut, hva de gjør eller for den del hvor mange de er. Om jeg skulle ha invitert bare søskenbarn ville vi vært et festlig lag på 50-70 mennesker (avhengig, nettopp, av hvor mange barn som velger å komme). 

Hva din mor velger eller ikke velger å mene er for øvrig helt irrelevant. Du skal la være å argumentere, diskutere eller på annet vis omtale dette med henne. Du er nå i den alder der det er viktig at du etablerer klare grenser. Hun kan ikke innenfor normal høflighet velge å ubedt dele sin mening om noe du gjør (eller ikke gjør) uten t det er så såpass ubehøvlet at du må påpeke mangelen på dannelse og skarpt irettesette henne.

Mener hun ubedt noe om hvilke selskaper du takker ja til, hvilken utdanning du tar, hvor du bor, hvem du tilbringer tid med, hvordan du kler deg eller hva du gjør i feriene? Irettesett. Argumenter aldri. Bare gjør det klart at hun tråkker langt utenfor normal høflighet og at du ikke har og ikke vil invitere til hennes synspunkt. De er deg revnende likegyldig.

Anonymkode: c900a...5ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at det er odde å invitere tremenninger i det store og hele. Har konfirmanten liten slekt, eller har hen kun kontakt med den ene siden av slekten, siden det inviteres så bredt?

Til sammenligning vet jeg ikke engang navnet på alle mine tremenninger, langt mindre hvor de bor, hvordan de ser ut, hva de gjør eller for den del hvor mange de er. Om jeg skulle ha invitert bare søskenbarn ville vi vært et festlig lag på 50-70 mennesker (avhengig, nettopp, av hvor mange barn som velger å komme). 

Hva din mor velger eller ikke velger å mene er for øvrig helt irrelevant. Du skal la være å argumentere, diskutere eller på annet vis omtale dette med henne. Du er nå i den alder der det er viktig at du etablerer klare grenser. Hun kan ikke innenfor normal høflighet velge å ubedt dele sin mening om noe du gjør (eller ikke gjør) uten t det er så såpass ubehøvlet at du må påpeke mangelen på dannelse og skarpt irettesette henne.

Mener hun ubedt noe om hvilke selskaper du takker ja til, hvilken utdanning du tar, hvor du bor, hvem du tilbringer tid med, hvordan du kler deg eller hva du gjør i feriene? Irettesett. Argumenter aldri. Bare gjør det klart at hun tråkker langt utenfor normal høflighet og at du ikke har og ikke vil invitere til hennes synspunkt. De er deg revnende likegyldig.

Anonymkode: c900a...5ca

Stor slekt på alle kanter og ingen de ikke har kontakt med, så jeg synes det hele er rart. 

Mor får mene hva hun vil, men hun får ikke trampe over meg lenger. Det ble jeg heldigvis ferdig med for noen år tilbake, da jeg endelig lærte meg å sette litt grenser 🤭

• Liker 1
Skrevet

Ikke urimelig i det hele tatt. Noen inviterer også for å ikke ekskludere, eller om nevnt over, pga gave. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er jeg urimelig som velger å ikke delta i konfirmasjon til en tremenning?

Jeg har null kontakt med tremenning eller familien hans ellers i året. Ikke noen uenigheter eller lignende, men vi har ingen kontakt utenom den årlige 'sommerfesten' med familien. Da er det et kort 'hei' og 'hvordan går det' før jeg går videre. (Ingenting til felles, yaddayadda). 

Min mor mener jeg skal dra, men jeg personlig synes at en konfirmasjon til noen "langt" ute i slektstreet blir litt mye.
Til info så er jeg 27 år gammel og bestemmer detta helt selv, noe jeg også forklare mor 🤭

Konfirmasjonen er nå på tidlig våren, så jeg har litt tid til dvele 😂

Jeg hadde absolutt ikke deltatt i konfirmasjon til min tremenning. 
Hadde nylig rund dag, og ble ikke gratulert av søskenbarna mine. Bare av de i generasjonen over meg pluss andre bekjentskaper. Men det kommer også an på hvor nært du bor de og hvor stor/liten din omgangskrets er. Bor du så nær de at du kan dra dit uten mye anstrengelse går det an å takke ja også gjøre en innsats for å få en nærere relasjon i fremtiden. Har du ikke så stor omgangskrets kan du også takke ja. 🙂

Anonymkode: 75930...17d

Skrevet

Dette avgjør du helt selv, det er som flere sier såpass langt uti slekta at det nesten er litt rart å bli invitert, spesielt når dere ikke har kontakt ellers. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...