mamanodrama Skrevet 22. mars #21 Skrevet 22. mars Jeg blir svett av å lese om alle remedier folk bruker. Jeg har to-stegs rutine. Rens og fukt. Og da bruker jeg CeraVe. Alt annet dill og dall er oppskrifta på problemhud for meg. Jo mindre fuss, jo bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #22 Skrevet 22. mars Jeg har også veldig liten tro på alle de rådyre kremene som selges med løfter om både det ene og det andre. Har gjennom livet vært litt plaget med tørr hud, og en hudlege anbefalte meg Carbaderm (selges i apotek). Den har jeg brukt siden, og jeg bruker ingen andre fuktighetskremer i ansiktet. Har helt myk, fin hud, trenger ikke bruke mye krem. Denne kremen koster ingenting sammenlignet med alle de som selges kjempedyrt hos parfymeriene og salongene. Hudkremen kan også brukes på hele kroppen. Anonymkode: c8da2...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #23 Skrevet 22. mars Jeg brukte ole henriksen en stund, men huden reagerte dårlig på det. Og veldig mange andre kremer. Bruker nå Cosrx på kvelden, og Embryolisse på morgenen. Embryolisse er spesielt bra om du bruker sminke/foundation.. den er snakket mye bra om overalt, og er spesielt bra som underlag til sminke. Anonymkode: bf9b7...311
Roci Skrevet 22. mars #24 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg bruker Clinique Even Better, og den har jeg brukt i mange år. Får bare håpe det er forbigående 😄 jeg synes huden virker mindre stram og tørr nå når vinterkulda er forbi. Det var smart, jeg har ikke tenkt på at de kan brukes feks som fotkrem! Anonymkode: 2cf2c...13e Godt å høre at huden kjennes bedre Ettersom det ikke hjalp med en fetere krem, kan det tenkes at huden din blir dehydrert om vinteren, det er ikke så uvanlig. Selv bruker jeg et fuktserum i tillegg til fuktighetskrem om vinteren og overgangen vinter/vår, fordi huden min lett blir dehydrert på den tiden av året. Foundationen din inneholder ganske mye silikon, noe som mest sannsynlig er årsaken til at den flasser/piller, spesielt når du bruker den sammen med kremen fra CeraVe som er oljebasert. Silikon og olje samarbeider dårlig. Ole Henriksen er vannbasert, men det samme problemet kan oppstå når du har et vannbasert underlag under en silikonbasert foundation. Du kan forsøke å "dytte" foundation på huden med en lett fuktet makeupsvamp/beautyblender på de mest problematiske områdene, da unngår du den friksjonen som gjerne oppstår når du bruker fingre eller kost til å påføre foundtation, noe som kan bidra til å forverre problemet.
Roci Skrevet 22. mars #25 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har også veldig liten tro på alle de rådyre kremene som selges med løfter om både det ene og det andre. Har gjennom livet vært litt plaget med tørr hud, og en hudlege anbefalte meg Carbaderm (selges i apotek). Den har jeg brukt siden, og jeg bruker ingen andre fuktighetskremer i ansiktet. Har helt myk, fin hud, trenger ikke bruke mye krem. Denne kremen koster ingenting sammenlignet med alle de som selges kjempedyrt hos parfymeriene og salongene. Hudkremen kan også brukes på hele kroppen. Anonymkode: c8da2...e5c Ole Henriksen er den eneste kremen jeg har funnet som gjør at jeg unngår å se ut som om jeg har smurt panna med meierismør etter noen timer. Jeg har kombinert hud som lett blir fet i t-sonen, og har prøvd maaaange ulike kremer, både dyre og billige, fra ulike produsenter og forhandlere. Så da valgte jeg rett og slett den kremen som funket best for min hud, akkurat slik som du har gjort Du er jo heldig som har funnet en rimelig krem som passer til ditt behov
AnonymBruker Skrevet 22. mars #26 Skrevet 22. mars Jeg er tørr og bruker La Roche posay toleraine riche. Veldig bra og lindrende, er grei under sminke. Anonymkode: 7c06a...204 1
Roci Skrevet 22. mars #27 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er tørr og bruker La Roche posay toleraine riche. Veldig bra og lindrende, er grei under sminke. Anonymkode: 7c06a...204 Men TS har dehydrert hud, det er noe annet. Tørr hud trenger fett, dehydrert hud trenger fukt. 1
TS-bruker Skrevet 22. mars #28 Skrevet 22. mars Roci skrev (2 timer siden): Men TS har dehydrert hud, det er noe annet. Tørr hud trenger fett, dehydrert hud trenger Hei, Roci🙌 Jeg trenger tips til en ny fuktighetskrem, finner aldri en krem jeg er fornøyd med. Har en fuktfattig hud som er sensitiv og reaktiv. Trenger mye fukt, men opplever at mange av de populære tonerne og kremene for fukt tetter igjen porene. Har sett på disse, ville du anbefalt noen av de her? Purito Oat in Calming/lyko.com Purito Ceramide Sleeping Pack/Lyko (Denne kan visstnok også anvendes som fuktighetskrem) Pyunkang Yul Calming Moisture Barrier Cream/Lyko Purito Luminous Ceramide Moisturizer/Lyko
Roci Skrevet mandag kl. 09:01 #29 Skrevet mandag kl. 09:01 TS-bruker skrev (15 timer siden): Hei, Roci🙌 Jeg trenger tips til en ny fuktighetskrem, finner aldri en krem jeg er fornøyd med. Har en fuktfattig hud som er sensitiv og reaktiv. Trenger mye fukt, men opplever at mange av de populære tonerne og kremene for fukt tetter igjen porene. Har sett på disse, ville du anbefalt noen av de her? Purito Oat in Calming/lyko.com Purito Ceramide Sleeping Pack/Lyko (Denne kan visstnok også anvendes som fuktighetskrem) Pyunkang Yul Calming Moisture Barrier Cream/Lyko Purito Luminous Ceramide Moisturizer/Lyko Den første kremen fra Purito inneholder ingen ingredienser som er kjent for å tette porene. Sleeping Pack inneholder sodium carbomer, som kan tette porene, men det kommer såpass langt ned på ingredienslista at jeg tror det skal gå bra. Krem nr. 3 inneholder flere ingredienser som bør unngås om man har lett for å få tette porer. Den siste kremen fra Purito inneholder sheasmør, som kan tette til porene hos noen. Ettersom du har lett for å få tette porer, vil jeg tipse deg om ingrediensskanneren fra Clearstem, der du kan skrive eller copy-paste inn ingredienser fra et produkt for å se om det er poretilstoppende. Håper dette kan være til hjelp 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:32 #30 Skrevet mandag kl. 16:32 Roci skrev (På 22.3.2026 den 14.07): Godt å høre at huden kjennes bedre Ettersom det ikke hjalp med en fetere krem, kan det tenkes at huden din blir dehydrert om vinteren, det er ikke så uvanlig. Selv bruker jeg et fuktserum i tillegg til fuktighetskrem om vinteren og overgangen vinter/vår, fordi huden min lett blir dehydrert på den tiden av året. Foundationen din inneholder ganske mye silikon, noe som mest sannsynlig er årsaken til at den flasser/piller, spesielt når du bruker den sammen med kremen fra CeraVe som er oljebasert. Silikon og olje samarbeider dårlig. Ole Henriksen er vannbasert, men det samme problemet kan oppstå når du har et vannbasert underlag under en silikonbasert foundation. Du kan forsøke å "dytte" foundation på huden med en lett fuktet makeupsvamp/beautyblender på de mest problematiske områdene, da unngår du den friksjonen som gjerne oppstår når du bruker fingre eller kost til å påføre foundtation, noe som kan bidra til å forverre problemet. Takk for tips! Vet du om foundations uten silikon, som kan passe bedre? Jeg bruker det egentlig ikke så ofte, men av og til vil man pynte seg litt 😄 Anonymkode: 2cf2c...13e
Roci Skrevet mandag kl. 18:36 #31 Skrevet mandag kl. 18:36 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips! Vet du om foundations uten silikon, som kan passe bedre? Jeg bruker det egentlig ikke så ofte, men av og til vil man pynte seg litt 😄 Anonymkode: 2cf2c...13e Følgende foundations er uten silikon: BareMinerals Original Pure Serum Liquid Foundation Nars Light Reflecting Foundation Art Deco Natural Skin Foundation Bare Minerals Complexion Rescue Tinted Moisturizer Estee Lauder Futurist Skin Tint Serum Foundation SPF20 (For ordens skyld, så kan du se bort fra eventuell solfaktor i hudsminke. Man bruker ikke tilstrekkelig sminke (1 teskje foundation til ansikt og hals) til å oppnå den beskyttelsen som står på forpakningen, så bruk din vanlige solkrem uansett). Håper dette kan være til hjelp
TS-bruker Skrevet mandag kl. 19:39 #32 Skrevet mandag kl. 19:39 Roci skrev (10 timer siden): Den første kremen fra Purito inneholder ingen ingredienser som er kjent for å tette porene. Sleeping Pack inneholder sodium carbomer, som kan tette porene, men det kommer såpass langt ned på ingredienslista at jeg tror det skal gå bra. Krem nr. 3 inneholder flere ingredienser som bør unngås om man har lett for å få tette porer. Den siste kremen fra Purito inneholder sheasmør, som kan tette til porene hos noen. Ettersom du har lett for å få tette porer, vil jeg tipse deg om ingrediensskanneren fra Clearstem, der du kan skrive eller copy-paste inn ingredienser fra et produkt for å se om det er poretilstoppende. Håper dette kan være til hjelp Takk for svar❤️ Da bestiller jeg Oat In Calming-kremen. Rakk å bestille ceramid-kremen, men den kommer jeg da kun til å bruke som nattkrem. Huden min er fuktfattig og jeg sliter med å finne produkter som gir mye fukt uten å tette igjen porene. Har sett på disse tonerne (Tirtir Milk Toner og ANUA Heartleaf toner), men etter dårlig erfaring med fuktighetsgivende tonere er jeg skeptisk. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:52 #33 Skrevet mandag kl. 19:52 Roci skrev (På 22.3.2026 den 14.12): Ole Henriksen er den eneste kremen jeg har funnet som gjør at jeg unngår å se ut som om jeg har smurt panna med meierismør etter noen timer. Jeg har kombinert hud som lett blir fet i t-sonen, og har prøvd maaaange ulike kremer, både dyre og billige, fra ulike produsenter og forhandlere. Så da valgte jeg rett og slett den kremen som funket best for min hud, akkurat slik som du har gjort Du er jo heldig som har funnet en rimelig krem som passer til ditt behov Hahahahaha åååh jeg lo av denne kommentaren! Anonymkode: 0131c...fa0 1
Tagetes Skrevet mandag kl. 19:54 #34 Skrevet mandag kl. 19:54 (endret) Weleda skin food, billig og god.Har også fjernet pigmentflekker i ansiktet mitt etter noen års bruk.Kan nok føles litt for fet for noen, men det finnes også en lettere versjon som heter skin food light, har ikke testet denne. Endret mandag kl. 20:03 av Tagetes
Nordlysstøv Skrevet mandag kl. 19:58 #35 Skrevet mandag kl. 19:58 Følger 🥰 Er 50+ og leter etter den ultimate dagkremen. Føler ofte at de ikke trekker godt nok inn .. at det ruller av huden bare jeg gnir litt, uansett hvor mange timer som har gått. Normal/tørr hud. Litt pigmentflekker på halsen...
Roci Skrevet mandag kl. 21:08 #36 Skrevet mandag kl. 21:08 TS-bruker skrev (1 time siden): Takk for svar❤️ Da bestiller jeg Oat In Calming-kremen. Rakk å bestille ceramid-kremen, men den kommer jeg da kun til å bruke som nattkrem. Huden min er fuktfattig og jeg sliter med å finne produkter som gir mye fukt uten å tette igjen porene. Har sett på disse tonerne (Tirtir Milk Toner og ANUA Heartleaf toner), men etter dårlig erfaring med fuktighetsgivende tonere er jeg skeptisk. Foreslår at du copy-paster ingredienslistene til tonerne inn i den scanneren hos Clearstem som jeg linket til, så ser du fort om produktene inneholder ingredienser som kan tette til porene😊 1
Roci Skrevet tirsdag kl. 07:36 #37 Skrevet tirsdag kl. 07:36 (endret) Nordlysstøv skrev (11 timer siden): Følger 🥰 Er 50+ og leter etter den ultimate dagkremen. Føler ofte at de ikke trekker godt nok inn .. at det ruller av huden bare jeg gnir litt, uansett hvor mange timer som har gått. Normal/tørr hud. Litt pigmentflekker på halsen... Det er flere årsaker til at fuktighetskremer ikke trekker god nok inn og/eller ruller av huden. Feil krem til hudtypen din kan være en årsak. Om du f.eks. har en fetere hudtype og bruker en tykk, "rik" krem vil mye av produktet ikke absorberes av huden og bli liggende på overflaten. En veldig lett og oljefri krem på en tørr hud vil kunne gi samme resultat. Tørr hud kan ofte ha en litt grovere hudstruktur med døde hudceller, og når man påfører en lett og oljefri krem på toppen av dette, kan de døde hudcellene og kremen "klumpe" seg og rulle av. Tørr hud absorberer også vannbaserte produkter dårlig, slik at produktet blir liggende på hudoverflaten i stedet for å trekke inn i huden. Det er også viktig å være obs på at tørr hud og dehydrert/fuktfattig hud ikke er det samme. Om man påfører for mye produkt, kan dette også være en årsak. En tredje grunn kan være at man ikke venter lenge nok mellom hvert produkt, dersom man f.eks. bruker serum, fuktighetskrem og solkrem. Det bør gå minst et par minutter mellom hvert lag, slik at produktene rekker å trekke inn huden. Om man bruker flere produkter, bør vannbaserte produkter legges før oljebaserte produkter. Det kan også hjelpe å klappe krem og andre produkter inn i huden, i stedet for å gni eller "smøre" - det skaper friksjon, som kan få produkt og døde hudceller til å klumpe seg sammen. Manglende eksfoliering, slik at huden har et overskudd av døde hudceller på hudoverflaten som hindrer kremen i å trekke inn i huden. Etterhvert som vi blir eldre, er ikke huden vår lenger like flink til å kvitte seg med døde hudceller på egenhånd, og trenger derfor litt hjelp i form av eksfoliering. Produkter som inneholder mye silikon. Silikon danner en tynn "film" på huden som bidrar til å glatte hudoverflaten og "låse" fukt til huden, men om produktet inneholder mye silikon - som ikke trekker inn i huden men blir liggene på hudoverflaten, kan dette lett føre til at produktet ruller av huden. Se etter ingredienser som endre på -cone, -siloxane, -silane, or -conol, spesielt dersom disse er blant de 5 første ingrediensene. Vanlige "syndere" er dimethicone, cyclopentasiloxane og cyclomethicone. Silikonbaserte produkter samarbeider også dårlig både med vann- og oljebaserte produkter, så om man kombinerer disse, vil det føre til at produkt ruller av huden. Det samme kan skje dersom man legger flere lag silikonbaserte produkter. Flere lag med silikonbaserte produkter vil kunne føre til samme problem. Har man først lagt et silikonbasert produkt, vil ikke produkter som påføres etter dette kunne absorberes av huden. For å oppsummere, så kan man gjøre følgende for å unngå at fuktighetskrem (og andre produkter) ruller av huden: Bruk en fuktighetskrem tilpasset hudtypen din Eksfolier huden med jevne mellomrom Ikke bruk for mye produkt Klapp inn produktet, ikke gni Bruk produkter som samarbeider, og legg silikonbaserte produkter aller sist. Unngå evt. også produkter med mye silikon. Jeg vil legge til mitt eget lille tips til slutt, og det er å påføre fuktighetsgivende produkter på lett fuktet hud. Fukt øker hudens absorpsjonsevne. Denne metoden bør imidlertid ikke brukes med produkter med aktive ingredienser, da det kan føre til irritasjon. Håper dette kan være til hjelp Endret tirsdag kl. 07:37 av Roci 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #38 Skrevet 22 timer siden Roci skrev (På 23.3.2026 den 19.36): Følgende foundations er uten silikon: BareMinerals Original Pure Serum Liquid Foundation Nars Light Reflecting Foundation Art Deco Natural Skin Foundation Bare Minerals Complexion Rescue Tinted Moisturizer Estee Lauder Futurist Skin Tint Serum Foundation SPF20 (For ordens skyld, så kan du se bort fra eventuell solfaktor i hudsminke. Man bruker ikke tilstrekkelig sminke (1 teskje foundation til ansikt og hals) til å oppnå den beskyttelsen som står på forpakningen, så bruk din vanlige solkrem uansett). Håper dette kan være til hjelp Takk! Sjekker dem ut 💐 Anonymkode: 2cf2c...13e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå