AnonymBruker Skrevet i går, 14:35 #1 Skrevet i går, 14:35 Ditt beste tips for å komme seg ut av depresjon? 🤞🏻 Anonymkode: 2a9de...5b4
AnonymBruker Skrevet i går, 16:01 #2 Skrevet i går, 16:01 For meg var det medisiner, sykemelding, psykolog og å sakte, men sikkert begynne å gjøre ting jeg syns var gøy før jeg ble deprimert. Dette helt uavhengig hva jeg syns om det der og da. Gikk seg til i løpet av et år. Anonymkode: 9607d...b05
AnonymBruker Skrevet i går, 16:16 #3 Skrevet i går, 16:16 Dagslys, skikkelig mat, mosjon, mindre sukker, brus og ultraprossesert mat. D-vitaminer, zink, magnesium og skikkelige smør. Er ikke deprimert men vet dette hjelper. Anonymkode: 8dfcd...9ed
Purple_Pixiedust Skrevet i går, 16:17 #4 Skrevet i går, 16:17 Fysisk aktivitet, medisiner, psykolog osv. Jeg har vært mye deprimert, og ved langvarig alvorlig depresjon så har jeg fått ECT. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:23 #5 Skrevet i går, 16:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ditt beste tips for å komme seg ut av depresjon? 🤞🏻 Anonymkode: 2a9de...5b4 Jeg vil påstå det er umulig å svare på, fordi depresjon har et så vidt spekter. Første gang jeg fikk depresjonsdiagnose ble jeg også innlagt, hvor jeg var i tre måneder. Intensiv psykoterapi, være rundt mennesker, bedre rutiner på søvn og mat og diverse annet gjorde nytten, men det tok jo lang, lang tid. Anonymkode: 3728f...743
AnonymBruker Skrevet i går, 16:28 #6 Skrevet i går, 16:28 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dagslys, skikkelig mat, mosjon, mindre sukker, brus og ultraprossesert mat. D-vitaminer, zink, magnesium og skikkelige smør. Er ikke deprimert men vet dette hjelper. Anonymkode: 8dfcd...9ed Jeg tror jeg aldri har spist så mye godteri som de gangene jeg har vært innlagt for depresjon. Sykehusmaten kan man jo og si så mangt om, en del ultraprosessert der og. Det hjelper nok for noen, men det er på ingen måte en universell oppskrift. Dagslys er viktig, d-vitamin er viktig, mosjon er viktig, men man kan bli deprimert av så mange årsaker. Det er ikke slik at friluftsmennesker som tilbringer mye av livet ute i lys, på tur, med godt kosthold og "gode blodprøveverdier" ikke kan bli deprimerte. Og løsningen er ikke da MER friluft. Det er dette som er så vanskelig. Depresjon har liksom blitt noe som enkelte sier de har en ettermiddag, eller en uke. Også har man de som får virkelig seriøs psykobehandling, som ECT på lukket avdeling. Anonymkode: 3728f...743 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:29 #7 Skrevet i går, 16:29 Jeg slutta å jobbe, fant noen studier innenfor det jeg interesserte meg for i håp om at det skulle piffe opp kreativiteten min igjen. Endte opp i studier i 3 år. Samtidig pushet jeg meg til å bli kjent med klassen, bli med på ting for å ikke bli isolert. Brukte resten av tiden på å grine og se i veggen. Spiste sunt og trente. Hver gang jeg tenkte negativt så måtte jeg bytte det ut med fine tanker. Jeg gikk rundt å takket for alt jeg hadde. etter noen år slapp depresjonen taket og jeg klarte å le på ekte for første gang på 4 år. Anonymkode: ab349...7f7
AnonymBruker Skrevet i går, 16:33 #8 Skrevet i går, 16:33 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror jeg aldri har spist så mye godteri som de gangene jeg har vært innlagt for depresjon. Sykehusmaten kan man jo og si så mangt om, en del ultraprosessert der og. Det hjelper nok for noen, men det er på ingen måte en universell oppskrift. Dagslys er viktig, d-vitamin er viktig, mosjon er viktig, men man kan bli deprimert av så mange årsaker. Det er ikke slik at friluftsmennesker som tilbringer mye av livet ute i lys, på tur, med godt kosthold og "gode blodprøveverdier" ikke kan bli deprimerte. Og løsningen er ikke da MER friluft. Det er dette som er så vanskelig. Depresjon har liksom blitt noe som enkelte sier de har en ettermiddag, eller en uke. Også har man de som får virkelig seriøs psykobehandling, som ECT på lukket avdeling. Anonymkode: 3728f...743 Hvordan blir man INNLAGT for depresjon i dette skakkjørte helsesystemet? Anonymkode: 527a9...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Så god døgnrytme som mulig, eksponering for dagslys, tilstrekkelig med vitamin D (ta gjerne en blodprøve og få anbefaling for dosering). Trening! Litt etter litt. Eventuelt begynn å gå tur, trene etterhvert. Sett deg på en kafé for eksempel og bare se på folk. Prøv å gjøre ting som du likte før. Dette høres sikkert teit ut, men øv deg på å tenke godt om deg selv. Si noe fint om dine egenskaper hver dag. Hjelp noen, en nabo, en i familien, en venn. Anonymkode: 4ee11...e3c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Mine beste tips: Vær så mye ute i naturen som du klarer. Hvis du ikke orker å gå langt, kan du gå kort. Ta med termos, sitteunderlag, etc. Skriv dagbok i tre deler: 1) første delskriver du fritt og tømmer deg for alle tanker, bekymringer osv. alt som faller deg inn. 2) skriv ned 2-3 ting du er takknemlig for. Dette kan være vanskelig for noen av oss, men prøv. Alt fra "jeg har folk som er glad i meg", "jeg lever i et land det ikke er krig" til "det er sol i dag". 3) Sett deg noen mål for dagen. Noen realistiske mål. Det kan være "gå en tur" eller "ta ut av oppvaskmaskinen". Hvis dette er for mye kan også "ta en dusj" være et mål. Spis skikkelig mat. Anonymkode: 3af57...f37
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden I tillegg til alle de gode tipsene som er delt her vil jeg legge til: at tiden fikk gå. Å holde ut. De fleste depresjoner går faktisk over i løpet av 3 til 6 måneder og det gjorde det også for meg. Anonymkode: e5606...28f 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så god døgnrytme som mulig, eksponering for dagslys, tilstrekkelig med vitamin D (ta gjerne en blodprøve og få anbefaling for dosering). Trening! Litt etter litt. Eventuelt begynn å gå tur, trene etterhvert. Sett deg på en kafé for eksempel og bare se på folk. Prøv å gjøre ting som du likte før. Dette høres sikkert teit ut, men øv deg på å tenke godt om deg selv. Si noe fint om dine egenskaper hver dag. Hjelp noen, en nabo, en i familien, en venn. Anonymkode: 4ee11...e3c Tror det kan være lurt med en blodprøve, ja. Det sies at vi så langt mot nord får for lite D-vitaminer så det er alltid anbefalt å ta tilskudd, men det er ikke lurt med for mye D-vitamin heller. (Jeg trenger det, og jeg passet på at datteren min også tok det, men så viser det seg at datteren min har for mye D-vitamin så hun måtte slutte med tilskudd. D-vitamin er viktig for mye, men det kan bli for mye også.) Anonymkode: c8a1f...ef9
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror det kan være lurt med en blodprøve, ja. Det sies at vi så langt mot nord får for lite D-vitaminer så det er alltid anbefalt å ta tilskudd, men det er ikke lurt med for mye D-vitamin heller. (Jeg trenger det, og jeg passet på at datteren min også tok det, men så viser det seg at datteren min har for mye D-vitamin så hun måtte slutte med tilskudd. D-vitamin er viktig for mye, men det kan bli for mye også.) Anonymkode: c8a1f...ef9 Takk for alle tips alle sammen! Jeg har akkurat tatt blodprøve hos legen for å sjekke alt av vitaminer og venter på svar. Brukt multivitamin i flere år. Men ikke alltid det er nok. Jeg prøver meg frem, gjør ting jeg til vanlig ville likt og går mye turer i dagslys og får med meg sola. Har stor tro på det selv. Neste steg nå er å klare å sosialisere med folk igjen, det sitter langt inne, noen tips der? Anonymkode: 2a9de...5b4
Eneri Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neste steg nå er å klare å sosialisere med folk igjen, det sitter langt inne, noen tips der? Anonymkode: 2a9de...5b4 Jeg har ikke erfaring med depresjon, men etpar tanker om sosialisering. Starte med å holde det "lavterskel". Eksempel 1: passe på at det er et kort treff rent tidsmessig; lunsje på kafé der du og/eller den andre kun har kort tid til rådighet fordi det er arbeidsdag. Eksempel 2: dra på kino sammen med en venn. Man sitter for det meste i stillhet ved siden av hverandre så ikke krevende med tanke på å måtte holde en samtale i lang tid. Ellers: la det gå passelig med tid mellom hver gang du har en plan om noe sosialt. Du kan styre hvor mange du treffer samtidig ut fra hva du syns er krevende; er det enklere å være en-til-en, eller å være en del av en gjeng og kunne være mindre deltakende i samtalen uten at det er påfallende? Velge dager der det ikke samtidig skjer noe som erfaringsmessig tapper deg for energi, så du har større sjanse for en positiv opplevelse av det sosiale treffet.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 23.1.2026 den 15.35): Ditt beste tips for å komme seg ut av depresjon? 🤞🏻 Anonymkode: 2a9de...5b4 97% av de som er deprimerte er ikke diagnosert depressiv. Så om du er diagnosert så får du hjelp fra legen/psykologen din. Om du er en av de som har diagnosert deg selv så er første regel: Skjerp deg og ta deg sammen. Anonymkode: d28a3...a8f
frøkna Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for alle tips alle sammen! Jeg har akkurat tatt blodprøve hos legen for å sjekke alt av vitaminer og venter på svar. Brukt multivitamin i flere år. Men ikke alltid det er nok. Jeg prøver meg frem, gjør ting jeg til vanlig ville likt og går mye turer i dagslys og får med meg sola. Har stor tro på det selv. Neste steg nå er å klare å sosialisere med folk igjen, det sitter langt inne, noen tips der? Anonymkode: 2a9de...5b4 Ta det opp med psykologen din. Da jeg var deprimert var det en trygghet å vite at akkurat nå har jeg ikke overskudd til å være sosial. Det var ikke mulig for meg å presse meg til det. Jeg er usikker på hva som hjalp meg egentlig, men ble bra etter gradert sykmelding og ukentlig besøk til psykolog i 6 mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå