Gå til innhold

ferritin og jern

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Fikk brev fra legen min i dag om at jeg har for lav S-jern, men ferritin er normalt. Hva betyr dette? Hva er forskjellen mellom jern og ferritin.

Jeg har i perioder jernmangel, men tidligere har også ferritin vært for lav. Fikk beskjed om å ta jerntabeletter i 3 måneder for så å ta nye prøver. Jeg tok jerntabeletter det meste av høsten så jeg synes ikke jeg burde ha jernmangel nå. B-vitamin nivået mitt er normalt. Synes dere jeg bør ta kontakt med legen igjen med en gang eller skal jeg ta jern i 3 måneder for så å kontakte legen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jernoverskuddet i kroppen din bindes til små lagerprotein og lagres som ferritin eller hemosiderin. De største Jernlagrene finnes i benmargen, leveren og milten. Her ligger jernet inntil det er bruk for det igjen. Noe ferritin (lagerjern bundet til protein) lekker også ut i blodet. Hvis du får målt blodkonsentrasjonen av ferritin, gir det en ganske god pekepinn på hvor store (eller små) jernlagrene dine er. Slik kan du oppdage om du har jernmangel elle ikke.

Jern resirkuleres i kroppen. Når jern skal mellom de ulike cellene bruker det blodet som transportveg. Jernet binder seg til små transportprotein, transferrin. Denne konsentrasjonen kan også måles og gi en pekepinn på størrelsen av jernlagrene dine.

Herfra: http://www.lommelegen.no/art/art1801.asp

Vet ikke om du ble så mye klokere, selv ble jeg ikke det. Tror nok jeg ville ha ringt legen hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Gjør som legen din har sagt, verken mer eller mindre.

Ferritin er som -Fisken- sier et uttryk for "jernlager", men serumjern er ikke det samme som transferrin. For å gjøre forvirringen total beregner man også TIBC (total jernbindingskapasitet), men det er jo strengt tatt ikke noe du behøver å forstå, sannsynligvis forstår legen din det. ;)

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gjør som legen din har sagt, verken mer eller mindre.

Ferritin er som -Fisken- sier et uttryk for "jernlager", men serumjern er ikke det samme som transferrin. For å gjøre forvirringen total beregner man også TIBC (total jernbindingskapasitet), men det er jo strengt tatt ikke noe du behøver å forstå, sannsynligvis forstår legen din det. ;)

:forvirra:

Det der skjønte jeg ikke mye av. Legen som har sagt at jeg skal ta jern nå er en annen enn den som bad meg gjøre det i høst, og vet derfor ikke at jeg har tatt jern. Jeg lurer på om det kansje ikke er på tide å se om det finnes en årsak til jernmangelen og har det da noen diagnostisk verdi at ferritin er normal mens serumjern er for lav eller er det bare tilfeldig? Jeg har ikke kraftig menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Jeg fant dette (og tenkte kansje noen andre også var interressert i å vite dette):

"Ved utvikling av jernmangel faller først konsentrasjonen av ferritin i serum. Samtidig oppreguleres syntesen av transferrin og transferrinreseptor, for å fange opp mer jern. S-jern faller, og s-TIBC øker. Etter hvert kan det påvises økt andel hypokrome celler i perifert blod. Hb, MCV og MCH faller, og et trent øye kan i et teknisk vellykket blodutstryk se små og bleke erytrocytter. Ved ukomplisert jernmangelanemi ser vi altså lavt s-ferritin og kombinasjonen av lavt s-jern og høy s-TIBC (lav transferrinmetning). Det kan imidlertid være vanskelig å skjelne jernmangelanemi fra sekundær anemi, som sees ved kroniske immunopatier og systemsykdommer, langvarige infeksjoner, leversykdommer og maligne tilstander. Også her er s-jern lavt. Konsentrasjonen av ferritin, et såkalt akuttfaseprotein, øker ved inflammatoriske tilstander, mens transferrin oppfører seg motsatt, slik at s-TIBC synker. Det typiske mønster for laboratoriesvar ved sekundær anemi er derfor lavt s-jern, lav s-TIBC og normalt eller høyt s-ferritin. Vanligvis er MCV normal i slike tilfeller, men det kan sees mikrocytose og hypokromasi, fordi makrofagene nekter å gi fra seg jern (fra utrangerte erytrocytter) i samme takt som de erytropoetiske celler i beinmargen krever det. "

Ovennevnte sitat er hentet fra: http://www.tidsskriftet.no/tsweb/199919/leder5.html

Jeg er så redd for å mase for mye på legene, men jeg synes dette er litt rart. Altså at ferritin nivået er normalt og s-jern er for lavt. Ifølge ovenstående så tyder dette på at det er noe annet enn for lite jern i kosten og for dårlig opptak, hvis jeg har skjønt det rett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Du, hvis du er så usikker, så ringer du legen og ber om å få det inn med teskje. Det er faktisk det de er der for. Det er ingen her som kan stille noen diagnose for deg. :icon_smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du, hvis du er så usikker, så ringer du legen og ber om å få det inn med teskje. Det er faktisk det de er der for. Det er ingen her som kan stille noen diagnose for deg. :icon_smile:

Så hyggelig du er da! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Neimen herlighet, det var da absolutt ikke nedlatende ment, det er bare det beste rådet jeg kan gi deg. Du sier du er redd for å mase for mye på legen, jeg mente bare at det har du da all mulig rett til.

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva er "serumjern" for noe?

Jeg tror serumjern er det som Fisken siterer over: Jern resirkuleres i kroppen. Når jern skal mellom de ulike cellene bruker det blodet som transportveg.

s-jern er jernet som sirkulerer fritt slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg var i samme situasjon for en stund siden; jernlager så vidt innenfor normalen og for lavt s-jern. Jeg tok jerntabletter, og hadde normale verdier (etter noen uker med tabletter. vet ikke om jeg har normale verdier nå..).

Tok også en skikkelig ormekur i tilfelle det var parasitter i tarmene som drakk blod...)

I ettertid lurer jeg på om jeg kanskje ikke egentlig hadde kobbermangel isteden. Her står det litt om hvordan jern og kobber virker sammen: http://www.ithyroid.com/getting_started.htm

(Har fått høyt stoffskifte. Jernmangel er visstnok nokså vanlig ved begynnende høyt stoffskifte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg var i samme situasjon for en stund siden; jernlager så vidt innenfor normalen og for lavt s-jern. Jeg tok jerntabletter, og hadde normale verdier (etter noen uker med tabletter. vet ikke om jeg har normale verdier nå..).

Tok også en skikkelig ormekur i tilfelle det var parasitter i tarmene som drakk blod...)

I ettertid lurer jeg på om jeg kanskje ikke egentlig hadde kobbermangel isteden. Her står det litt om hvordan jern og kobber virker sammen: http://www.ithyroid.com/getting_started.htm

(Har fått høyt stoffskifte. Jernmangel er visstnok nokså vanlig ved begynnende høyt stoffskifte).

Takk for tips! Vet du om kobber er noe man kan måle ved hjelp av f.eks. blodprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...