Gå til innhold

Til dere jusstudenter

Shanka

Anbefalte innlegg

Hei, hei! :)

Er det noen her som studerer jus eller har gjort det?

Jeg lurer på om dere kan fortelle litt hva det studiet innebærer av stoff, lesing, oppgaver, vanskelighetsgrad osv..

Jeg er nemlig velidig interessert i å begynne å studere det fordi jeg liker godt å jobbe med lover, argumente og løse problemstillinger !

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Pia_*
Hei, hei!  :)

Er det noen her som studerer jus eller har gjort det?

Jeg lurer på om dere kan fortelle litt hva det studiet innebærer av stoff, lesing, oppgaver, vanskelighetsgrad osv..

Jeg er nemlig velidig interessert i å begynne å studere det fordi jeg liker godt å jobbe med lover, argumente og løse problemstillinger ! 

:)

Hei! Jeg var ferdig på jussen for to år siden. Anbefaler det gjerne.

Utdannelsen har endret seg siden jeg studerte - da vi holdt på var det mye lesing på egen hånd og store eksamener med mye pensum. Nå er det mer "videregående-aktig" med tett oppføgning, mye oppgaveinnleveringer osv.. Vet ikke så mye om det, dessverre.

Vanskelighetsgrad - tja - kan vel si utfordrende, men overkommelig? Regn med å måtte gjøre en innsats, i hvert fall, det er ganske mye arbeid.

Man lærer litt om mange forskjellige rettsområder - men det viktigste du lærer er den juridiske metoden, det vil si hvordan du bruker rettskilder for å komme frem til en løsning. Veldig gøy! :)

Jeg vil anbefale deg å ta studiet i Bergen - veldig godt studiemiljø der. I Oslo er det mer snobbete, pluss at de ikke har ett samlet lokale for alle, og det gjør at det blir litt spredt. Bergen er en fantastisk by å studere i!!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jusstudent

Hmm ikke helt riktig det gjesten over meg sier. Er selv jusstudent i Oslo, og studiet er abs ikke "videregående-aktig". SELVSTUDIUM..SELVSTUDIUM!. Vi har hatt 3 frivilligere fak oppgaver som vi har hatt muligheten tilå levere i mars, ellers ingen eksamener, ingen oppfølging frem til eksamen.!!!!!!!!.

1 og 2 avd. studentene er ganske "samlet" i Oslo på Domus Nova.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pia_*
Hmm ikke helt riktig det gjesten over meg sier. Er selv jusstudent i Oslo, og studiet er abs ikke "videregående-aktig". SELVSTUDIUM..SELVSTUDIUM!. Vi har hatt 3 frivilligere fak oppgaver som vi har hatt muligheten tilå levere i mars, ellers ingen eksamener, ingen oppfølging frem til eksamen.!!!!!!!!.

1 og 2 avd. studentene er ganske "samlet" i Oslo på Domus Nova.

Lykke til med valget.

I Bergen er det sånn som jeg skrev, og jeg trodde det var sånn i Oslo og Tromsø også for de som begynner nå. Man blir ikke cand.jur lengre, men tar master i juss. Og så er studietiden kortet ned med ett år. Jeg er selv fan av den gamle ordningen, tror vi lærer juridisk metode bedre på den måten (lange studieperioder og store eksamener) enn med den nye ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar! Det blir nok jus på meg i Oslo... Det går nok bra for meg uansett hvordan det blir, jeg er veldig selvstendig, og liker å jobbe for meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...