AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:14 #1 Skrevet fredag kl. 07:14 Hvordan planlegger du middagen? Har du plan for en mnd framover eller tar du det dag for dag? Eller noe midt i mellom? Fortell! Anonymkode: ff2ad...1fd
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:19 #2 Skrevet fredag kl. 07:19 Som oftest minst inneværende uke. Av og til noen dager ut i neste uke uten at det er fastsatt hvilken dag middagen skal være på. Har en planlegger på kjøleskapet hvor vi skriver på om det er noe vi spesielt har lyst på, eller om det er noe som må brukes før det blir ødelagt. Anonymkode: 0417d...0d0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:23 #3 Skrevet fredag kl. 07:23 Veldig sjelden detaljert plan. Middag hver dag laget fra bunnen av. Kjøper inn med tanke på at ting passer sammen, grønnsaker, kjøtt, fisk. Men så liker jeg å lage mat da. Anonymkode: b04a8...989
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:36 #4 Skrevet fredag kl. 07:36 Vi får abonnementskasse med friske grønnsaker og frukt på døren annenhver uke. Samme kveld planlegger jeg ut fra det middager for minst en uke fram i tid, der de grønnsakene som har kortest holdbarhet brukes først osv, og etter hva de kan kombineres med av det vi har i fryseren og/eller ferske råvarer som er i sesong (akkurat nå: ting som skrei, blåskjell og reker feks). Vi lager også alt fra bunnen, og om jeg vet at vi får en travel dag i uken som kommer legger jeg er rask og lettlaget middag til den dagen (eller en takeaway når det trengs). Jeg har planlagt på denne måten i mange år, og det fungerer utmerket for oss. Føringene og rammene grønnsaksleveringen gir genererer kreativitet - full frihet blir bare handlingslammende. Anonymkode: 2f045...034
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 14:55 #5 Skrevet fredag kl. 14:55 Jeg tar det som regel på sparket etter hva jeg har lyst på. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:52 #6 Skrevet fredag kl. 15:52 Kan ha det opp til en uke, men da hender det at det blir endringer ut fra dagsformen og hva som frister. Anonymkode: 77096...034
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:01 #7 Skrevet fredag kl. 16:01 Jeg tar det på sparket. Jeg prøver i år å månedshandle. Så smekker jeg sammen noe av det jeg har. Har alltid fryseren full. Jeg er vant til å handle hver dag. Går bestandig i datodisken. Er det noe der så er det føringen på middagen den dagen. Så vi får se om jeg klarer å gå over til månedshandel da. Jeg tenkte jeg skulle bare kjøpe frykt og grønt når det blir tomt. Enda ikke vært på butikken. Handla 15 januar. Så det er stort av meg som har gått hver dag i ca 20 år. Anonymkode: 66396...38c
Mala_L Skrevet fredag kl. 16:30 #8 Skrevet fredag kl. 16:30 Som regel noen dager av gangen som oftest ukedagene. Og så helga.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:34 #9 Skrevet fredag kl. 16:34 Singel, barnløs, tar det på sparket. Anonymkode: 60fde...d76
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:37 #10 Skrevet fredag kl. 16:37 Varierer veldig. Iblant planlegger vi for noen dager eller en uke, andre ganger på sparket. Det kommer an på om vi har få eller mange retter som frister. Anonymkode: 57c16...e49
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:38 #11 Skrevet fredag kl. 16:38 Vi lager ukeplan, og det har vi gjort i veldig mange år. Veldig deilig å vite hva man skal ha til middag hver dag, og slippe å finne opp noe nytt daglig 😊 Funker veldig bra for oss! Vi skriver handleliste på fredag/lørdag, storhandler på lørdag. Handler også litt inni uka, alltid noe ekstra man trenger 😊 Vi tar forresten opp kjøtt om morgenen, og førstemann hjemme starter som oftest å lage middag, Anonymkode: f11d9...2f5
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 16:39 #12 Skrevet fredag kl. 16:39 4 av 7 dager er preppet for minst 4-6 uker
Million Skrevet fredag kl. 16:55 #13 Skrevet fredag kl. 16:55 Ukeshandler på Oda og får det levert på døren en gang pr uke. Fungerer fint. Men noen ganger er jeg lite flink til å sjekke hva jeg allerede har i kjøleskapet (tror jeg husker det og så er det feil). Men i det store og hele går det fint.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:59 #14 Skrevet fredag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan planlegger du middagen? Har du plan for en mnd framover eller tar du det dag for dag? Eller noe midt i mellom? Fortell! Anonymkode: ff2ad...1fd Timene før. Har alltid masse liggende, men aldri noen nøyaktig plan. Det kommer helt an på dagsform og hva man har lyst på. Med 3 barn er det lettere å bare fylle opp med litt av alt og lage utfra en slik tankegang syns jeg. Ofte blir det kjøttkaker midt i uka, lurer på å lage kyllingfrikasse i helgen, da har vi middag både lørdag og søndag. Anonymkode: 3065f...ba8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:00 #15 Skrevet fredag kl. 17:00 Handler ca en gang i uka, og skriver middagsmeny for 7 dager. Har to frysere med mat og hjemmebakte brød 🙂 Anonymkode: 7688b...b9d
17.11 Skrevet fredag kl. 17:08 #16 Skrevet fredag kl. 17:08 Planlegger 2-3 maks 4 dager frem. Har prøvde ukesplanlegging men det blir av en eller annen grunn alltid noe surr med det, så vi kaster mindre mat om vi ikke prøver å planlegge så langt frem i tid.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:21 #17 Skrevet fredag kl. 17:21 Veldig varierende. Noen ganger en uke frem, andre dag til dag. Anonymkode: 2bc7b...80b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:22 #18 Skrevet fredag kl. 17:22 Kanskje et par timers tid. Anonymkode: 6cf33...ac8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:27 #19 Skrevet fredag kl. 17:27 Bor alene - hverdagsmat tas stort sett på sparket. Leser litt kundeavise for å sjekke for gode tilbud, og det gir også noen tips til hva som kan være aktuelt. Helgematen planlegges allerede fra onsdag-torsdag. Her spiller kundavisene igjen inn - ofte er det et eller annet til 30 prosent på Meny og da er utvalget av varene også som regel bra. 30 prosent på skalldyr i dag, så da blir det reker til kvelds, til dømes. Ofte sikrer jeg meg "hovedråvare" til lørdagen på fredag ettermiddag, slik jeg har de vel i hus.. Anonymkode: cc695...69d
Daria Skrevet fredag kl. 17:29 #20 Skrevet fredag kl. 17:29 Som regel har jeg planlagt og kjøpt inn til 3-5 middager for kommende uke, men hva som blir hvilken dag kommer an på lyst og dagsform og andre planer - og noen ganger ender de beste intensjoner i ingenting... Nødløsninger er alltid tilgjengelig, i fryser og skap.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå