Gå til innhold

Hvilken hund passer for meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt uhøytidelig spørsmål. Jeg hadde vært takknemlig om forslag til hunderaser som dere tror passer for meg. Jeg har tatt «hunderasevelger» undersøkelser, som jeg egentlig ikke tar særlig seriøst. Da har jeg fått vite at Coton de Tulear og Cockapoo passer best for meg. En venn foreslo også Staffordshire Bull Terrier. Whippet/mynder er ikke aktuelt for meg.

* Jeg bor i en stor leilighet, og jobber hjemme.

* Har erfaring med hund fra før, fra jeg var ung tenåring og til jeg flyttet ut. Hadde delvis ansvar for hunden.

* Hunden må være en rase som som ikke pleier å bjeffe ofte/mye. Litt bjeffing er selvfølgelig greit.

* Den må kunne være alene 3-4 timer om dagen, men jeg kan jobbe med separasjonsangst.

* Vil ikke ha en veldig stor og er egentlig ikke så interessert i en miniatyrhund.

* Hunden kan få middels mye mosjon, eller lite, hvis den behøver det. Er glad i å gå tur, men ikke over en time totalt om dagen.

* Vil ikke ha en veldig reservert hund.

Anonymkode: 31d7b...2c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min bror har en Cockapoo som er det nydeligste hunde-vesenet jeg vet om. Ser ut til å passe med alle dine kriterier, hva er grunnen til at du ikke vil ha en sånn?

Anonymkode: 3054c...aa8

AnonymBruker
Skrevet

En time totalt om dagen er for lite for nesten enhver hund. Da må du i så fall se på de rene selskapsrasene, gjerne i miniatyrhundkategorien. En Cockapoo er ingen rase, men en blanding av puddel og Cocker Spaniel som er to arbeidsraser. En time holder overhodet ikke for den type hund.

Å trene bort separasjonsangst er noe av det aller vanskeligste og mest krevende som finnes, og det er lett å falle i den fella når man jobber hjemmefra og hunden ikke trenger å være alene før den plutselig må være det en dag, uten at man har lært det inn skikkelig.

Hvor mye trening/aktivisering og hjernertrim kan du tilby siden du ikke skal gå noe særlig tur med den?

Anonymkode: 21f3f...2fd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min bror har en Cockapoo som er det nydeligste hunde-vesenet jeg vet om. Ser ut til å passe med alle dine kriterier, hva er grunnen til at du ikke vil ha en sånn?

Beklager hvis innlegget mitt skapte misforståelelser. Jeg mente bare at disse «hundevelger» undersøkelsene er noe jeg ikke tar alt for seriøst. Jeg kan være interessert i både Cockapoo, Coton de Tulear, (selv om jeg synes denne rasen er litt for liten), og Staffordshire Bull Terrier, men hadde satt pris på forslag her i forumet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beklager hvis innlegget mitt skapte misforståelelser. Jeg mente bare at disse «hundevelger» undersøkelsene er noe jeg ikke tar alt for seriøst. Jeg kan være interessert i både Cockapoo, Coton de Tulear, (selv om jeg synes denne rasen er litt for liten), og Staffordshire Bull Terrier, men hadde satt pris på forslag her i forumet. 

Da foreslår jeg Cockapoo, jeg er i hvert fall helt forelsket i rasen og kunne tenkt meg en sånn selv om det ikke var for våre tre katter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En time totalt om dagen er for lite for nesten enhver hund. Da må du i så fall se på de rene selskapsrasene, gjerne i miniatyrhundkategorien. En Cockapoo er ingen rase, men en blanding av puddel og Cocker Spaniel som er to arbeidsraser. En time holder overhodet ikke for den type hund.

Å trene bort separasjonsangst er noe av det aller vanskeligste og mest krevende som finnes, og det er lett å falle i den fella når man jobber hjemmefra og hunden ikke trenger å være alene før den plutselig må være det en dag, uten at man har lært det inn skikkelig.

Hvor mye trening/aktivisering og hjernertrim kan du tilby siden du ikke skal gå noe særlig tur med den?

1.5 timer går også fint, men jeg skulle spesifisert under to timer. Det holder for flere hunderaser. Jeg er også interessert i selskapsraser. Jeg har vært med på å trene hunden hjemme hos foreldrene mine mot separasjonsangst. Jeg har også erfaring med puddel og Staffordshire Bull Terrier. Har passet dem for venner.

Jeg vet at Cockapoo er en blandingsrase. Poenget mitt var bare at den ble foreslått av den ene «hunderasevelgeren.»

Jeg kommer til å tilby hunden masse kos, leking, og hjernetrim (etter behov fra hvor mye hunden trenger hjernetrim).

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Glad i det gå tur, men ikke mer enn en time. Da er du ikke så veldig glad i å gå tur.

Anonymkode: 21327...9ff

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke komme på en eneste rase som totalt ikke skal ha over en time tur totalt om dagen. 1 time per dag er ingenting, hunden skal ha tre turer om dagen. 

Anonymkode: c1a27...d27

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke komme på en eneste rase som totalt ikke skal ha over en time tur totalt om dagen. 1 time per dag er ingenting, hunden skal ha tre turer om dagen. 

Anonymkode: c1a27...d27

Det vet jeg. Vi gikk alltid tur med hunden vår tre ganger om dagen, av og til fire,  men den var fornøyd med både en-tre timer om dagen. Gidder ikke krangle om dette. Kjente hunderasen godt, og vi selvsagt råd fra oppdretter om dette. Det står også spesifisert om hunderasen på nett. Det var en liten hund, men ikke miniatyrhund.

Skulle spesifisert under to timer gåtur totalt. Jeg går også til tider i tur i skog og mark, og jogger enkelte dager. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da foreslår jeg Cockapoo, jeg er i hvert fall helt forelsket i rasen og kunne tenkt meg en sånn selv om det ikke var for våre tre katter.

Slutt å kalle det en "rase"! Det er ingen rase, det er en blandingshund mellom to rene raser.

Folk altså..

Anonymkode: f8e8e...e5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mops, Boston Terrier, Fransk Bulldog, Malteser, Pomeranian osv osv holder det faktisk med en time tur om dagen. Nå har jeg sagt at under to timer kan jeg gå tur om dagen. Hvis hunden orker blir det også mer tur noen dager. Etter at jeg har spesifisert dette, kan vi gå tilbake til forslag om hvilken hunderaser/blandingsraser som passer for meg?

Takk til deg som foreslo Cockapoo. 🙂

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mops, Boston Terrier, Fransk Bulldog, Malteser, Pomeranian osv osv holder det faktisk med en time tur om dagen. Nå har jeg sagt at under to timer kan jeg gå tur om dagen. Hvis hunden orker blir det også mer tur noen dager. Etter at jeg har spesifisert dette, kan vi gå tilbake til forslag om hvilken hunderaser/blandingsraser som passer for meg?

Takk til deg som foreslo Cockapoo. 🙂

Ts

Nå er jo akkurat disse raser med jevnt over dårlig helse, det har kanskje sammenheng med at de tar til takke med lite mosjon. 

Men Malteser, Coton og noen av de andre Bichonraser er kanskje en grei match.

En staff vil ikke trives med så liten mosjon overhodet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satset på mellompuddel :) 

Anonymkode: 710d6...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satset på mellompuddel :) 

Anonymkode: 710d6...3e7

Mye smartere for det du beskriver, en cockapoo kan bli fin for deg, men det er ikke en rase, så du risikerer en aktiv spaniel med litt krøller og da høres aktivitetsnivået du beskriver litt for lavt ut.

Anonymkode: 28993...f29

Skrevet

Australian Cobberdog, kan være noe for deg.

Skrevet (endret)

Jeg har en cockapoo. Det er en helt herlig hund med et godt gemytt. Han er veldig smart og kosete. Elsker lange turer og trening, kan også være en skikkelig sofagris. 

Det du må være oppmerksom på når det gjelder en slik blanding er pelsstell. Noen av dem har en veldig vanskelig pels så det kan være en enorm jobb å holde den i orden. Da må du enten lære deg det selv eller gå til hundefrisør. Fordelen er at de ikke røyter. (noen av dem kan gjøre det om de får lite av puddelpelsen)

Ellers så må du tenke på at de også kan være utsatt for allergier. Det kan bli dyrt så ha en bra forsikring. 

Jeg hadde lett gått for en slik blanding igjen, men hadde nok sjekket pelskvalitet og allergier litt bedre neste gang. 

Endret av Capricorn
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som katt passer bedre til dine kriterier. 

Anonymkode: 69d55...b8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns det høres ut som katt passer bedre til dine kriterier. 

Hva skal egentlig til for å ha hund da, mener du? 

Anonymkode: d9456...c70

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

å være villig til å bruke tid på den? 1 time tur i løpet av en hel dag er jo ingenting. Og hvis hun bor i leilighet har hun sannsynligvis ikke hage heller som hunden kan være i. Det at en rase ikke "trenger" masse mosjon betyr ikke at den ikke har stor glede av å være ute.

AnonymBruker
Skrevet

Å ha hund er en livsstil. Det er som å ha en 3 åring i 10-15 år. En treårig som trenger fysisk aktivitet, kognitiv stimuli, kos, oppmerksomhet og omsorg hver eneste dag. Hunder er flokkdyr og trives ikke godt alene. Hunder vil helst være med deg 24 timer i døgnet. 

Katter er som tenåringer. De kan ligge å sove i flere timer, så dukker de plutselig opp og forlanger mat og oppmerksomhet. En (psykisk frisk) katt greier seg fint alene på dagtid. De går tur selv. De er generelt mer selvstendige, og kommer i flere unike personligheter. 

Å reise på ferie når man har kjæledyr blir en kabal som må løses uansett hvilket dyr man velger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...