Gå til innhold

Mann og underlivssopp. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos fastlegen for en stund siden. Han fortalte at det ikke var vanlig at menn fikk underlivssopp og tok selvsagt sjekk for kjønnssykdommer. Testene kom tilbake negative. Han nevnte at det kunne være tegn på diabetes, og tok en blodsukkermåling som også var normal.

Nå vet jeg ikke om det er sopp, han testa ikke noe for dette. I etterkant har det kommet tilbake oftere enn før, samtidig virker behandlingen mot sopp og utslettet blir borte for en periode. Hver gang har det vært mye tjafs på jobb, reiser og en fastlege som har fulle lister og de forteller at det bare må henvendes dit med virkelige behov.

Jeg mistenker at blodsukkeret faktisk varierer litt. Samtidig har jeg vært gjennom en stressende periode, med samlivsbrudd, begynt å trene ganske mye mer, samtidig har kroppsvekten falt betraktelig (men jeg er fortsatt normalvektig, kanskje litt overvektig). Tap av vekt har kommet av en kombinasjon sikkert, mistet matlysten helt under samlivsbruddet. Samtidig har jeg blitt bevisst på sukkerinntaket etter legetimen og redusert snacks til en minimum, i tillegg til den økte treningen selvsagt. Jeg vet også at diabetes fører til vekttap, og kan ikke utelukke noe der heller, men hvis det bare er variasjon, så er det vel kanskje ikke så sannsynlig synder. Det er vanskelig å trene seg slank, så det må i så fall være redusert snacksinntak og mindre spising.

Nå merker jeg igjen at det liksom er «tørt» under forhuden, og ser antydning til røde prikker. Jeg blir oppgitt selvsagt, og hvis det faktisk blir utbrudd nå, eller senere, så bestiller jeg selvsagt time hos legen. 

Det er så jævlig irriterende, tar energi og er plagsomt. I tillegg ønsker jeg jo å begynne å date snart også, og da vil jeg helst slippe å bekymre meg over slikt. Erfaringer? Hypoteser? Råd?

Anonymkode: b519f...981

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en del år tilbake, men jeg hadde aldri hatt sopp før, jeg er kvinne. Ble sammen med en mann og kort tid etter fikk jeg sopp for første gang i mitt liv.

Jeg dro til lege, fikk behandling (var kun på resept den gang). Så fikk jeg sopp igjen, ny behandling, ny sopp, ny behandling. Hver eneste gang spurte jeg legen, og en gang dennes vikar, at det eneste logiske var at jeg fikk det av mannen, noe begge legene benektet, fordi menn visstnok aldri fikk sopp i underlivet. 

Jeg ba så kjæresten om å dra til lege, men hans lege nektet å gi ham behandling, for visstnok fikk ikke menn sopp i underlivet. 

Jeg fikk atter en gang sopp, ny behandling, lege påstod fremdeles at menn ikke kunne få sopp. Da fikk jeg nok, gikk til kjæresten og sa at fra og med den dagen ville det ikke bli sex mer på noen måte, ikke før han hadde gjennomført full behandling mot sopp. Han dro til ny lege som sa det samme som de andre, men da kjæresten var rimelig stresset over sex-stopp, så fikk han behandling likevel (selv om legen også lurte på om jeg var den rette når jeg visstnok var så dramatisk).

Etter at han var ferdig med sin behandling fikk jeg aldri sopp igjen! Bortsett fra én gang noen år senere, kort tid etter at jeg hadde blitt sammen med en annen mann. Jeg krevde det samme da, at begge måtte behandles før vi hadde sex igjen, han gjorde det, og etter det har jeg aldri hatt sopp i underlivet.

Med andre ord, jeg har kun hatt sopp når jeg har blitt smittet av menn. Så jo, menn kan absolutt få sopp i underlivet. Utfordringen er at der kvinner kan få store plager av sopp i underlivet, så er mannens symptomer som regel langt mindre, og ofte totalt uten symptomer, noe jeg tror er årsaken til at myten om at menn ikke får sopp lever videre, selv hos menn.

Da jeg fortalte dette til flere kvinner jeg kjente som slet med "kronisk sopp", så fikk de sine menn til også å behandle seg når de selv måtte det, og etter det fikk disse kvinnene ikke sopp igjen. Hvem som smittet hvem i de forholdet aner jeg ikke, men poenget står, menn kan ha sopp i underlivet, enten de har symptomer på det eller ikke.

Jeg skrev dette kun for å vise at det nok ikke er så uvanlig at menn får sopp i underlivet som altfor mange leger påstår, så ikke gi deg, få det behandlet!

Ellers tenker jeg du har gjort en viktig observasjon med det at du har oppdaget at dette slår ut når det blir ekstra mye stress. Det du har vært gjennom med samlivsbrudd, det er jo enormt stress, og det igjen kan svekke immunforsvaret. For stort sukkerinntak og ustabilt blodsukker kan også få sopp til å blomstre opp og slå ut.

Så jeg tenker at du både bør kreve behandling for sopp, og at du kanskje ber om noe hjelp for å håndtere følelsene rundt dette og stress generelt.

Du har gjort en kjempeviktig jobb allerede, med å gå ned i vekt og trene mer - så all ære til deg for det! Fortsett med det! Men se om du kan få inn et stabilt, sunt kosthold og at du finner måter å stresse ned.

Anonymkode: 8a9d2...b52

Skrevet

Jeg har også blitt smittet av sopp av menn. Skjønner ikke hvorfor leger tror menn ikke kan få det? Jeg var plaget med gjentatt infeksjon og tvang mannen til å ta soppkur. Det ble borte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så jeg tenker at du både bør kreve behandling for sopp, og at du kanskje ber om noe hjelp for å håndtere følelsene rundt dette og stress generelt.

Hva slags behandling fikk mannen din? Jeg har bare brukt reseptfrie daktacort og canesten-kremer.

Anonymkode: b519f...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...