Rucula Skrevet lørdag kl. 23:13 #21 Skrevet lørdag kl. 23:13 Folkens! Kanskje roe noe ned på "fjern diagnoseringa"?? Det er en uting 1 2
Grüner Skrevet lørdag kl. 23:17 #22 Skrevet lørdag kl. 23:17 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men spiser ENDA mindre om hun ikke trener, så nei, Anonymkode: 7f0a3...5ea Det i seg selv tyder jo på et unormalt og forstyrret forhold til mat: hun bruker jo trening som bevisst strategi for kaloriregulering. Når hun trener mye, kan hun unne seg litt mer mat, med visshet om at det blir forbrent på trening, men når hun har trent lite straffer hun seg selv med å la være å spise. Med den høye treningsmengden og det lave matinntaket og allerede undervekt, står hun også i fare for RED og osteoporose. Med undervekt og underernæring antar jeg at hun har mistet menstruasjonen og det øker risikoen ytterligere. Både RED og forstyrret spising el spiseforstyrrelser er alvorlige tilstander og datteren din trenger profesjonell hjelp. Endret lørdag kl. 23:18 av Grüner 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:21 #23 Skrevet lørdag kl. 23:21 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er slik at hun faktisk vil opp i vekt, må hun være villig til faktisk å prøve å spise mer og oftere. Anonymkode: 1dc2b...6fc Ja, det er ikke særlig komplisert. Sier ikke at hun har en spiseforstyrrelse, men det kan være lurt å være oppmerksom på at det kan være en mulighet. Vi lyver. Vi manipulerer. Vi kan alle triksene. Det er ikke fordi vi er lystløgnere, men fordi vi enten vil beholde spiseforstyrrelsen, eller fordi vi enda ikke har forstått at vi er syke. «Jeg er sliten, kvalm, har spist tidligere, har så mye å gjøre, orker ikke akkurat nå.» Væske er utmerket hvis noen til slutt blir mistenksom. Det er lett å kaste opp. Trenger ikke å følge med om jeg går på badet etterpå, det kan vekke mistanke. Kaster like så greit opp i bosspannet på soverommet. Anonymkode: 89c5f...855 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:18 #24 Skrevet søndag kl. 01:18 AprilLudgate skrev (10 timer siden): Dette høres ut som en type spiseforstyrrelse. Kan du bare slutte å kaste rundt oss med diagnoser basert på hva noen skriver på et forum? Det at barnet spiser mindre når de ikke trener er ikke automatisk ensbetydende med spiseforstyrrelse. Det er jo en kjensgjerning at trening kan øke appetitt så da trenger man jo ikke å være hjernekirurg for å forstå hva som skjer om man ikke trener. Anonymkode: 5be4a...048 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:52 #26 Skrevet søndag kl. 01:52 AnonymBruker skrev (På 22.1.2026 den 22.15): Ditt beste tips til å øke vekt for småspist tenåring som ønsker opp i vekt . Herbalife ? Proteindrikker ? Noen som har erfaring og tips ? Spiser lite og sjeldent . Vil ikke ha frokost så gjerne noe som kan erstatte det Anonymkode: 018e1...0a1 Hva med feks næringsdrikke som hun kan drikkes når hun står opp da er det 300 kalorier så feks 20 g valnøtter da er hun oppe i nesten 440 kalorier ekstra. Lag pizzaboller eller pizzastykker som er lett å ta med å lett å ta opp fra frysen. lag en stor smoothiemugge på morgen så går an å porsjonere ut over dagen. Ha i yoghurt med vanlig fettinnhold ,fløte, avocado eller litt olje for ekstra kalorier. Gjør det hun spiser mer kaloririkt. Strø ost i supper og gryter. hadde en venninne som slet med å få i seg mat. Der ble det bedre når hun satte på alarm 4 ganger om dagen å spiste da, vet ikke om det er noe som kan hjelpe Anonymkode: 40485...641
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:54 #27 Skrevet søndag kl. 01:54 AprilLudgate skrev (10 timer siden): Dette høres ut som en type spiseforstyrrelse. Hvorfor? Jeg trener mer i perioder med lite matlyst, nettopp for at det øker matlysten. Det er ikke slik at alle med undervekt og lav matlyst har en spiseforstyrrelse. Egg og kyllingwraps er fine å fryse ned. Om hun er villig til å drikke proteinshaker, så er det en ok måte å supplere med. Jeg har selv vært en aktiv tenåring som sårt ønsket å gå opp i vekt. Hadde satt pris på en mamma som deg! ❤️ Anonymkode: 62ae1...792
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:27 #28 Skrevet søndag kl. 02:27 Grüner skrev (2 timer siden): Det i seg selv tyder jo på et unormalt og forstyrret forhold til mat: hun bruker jo trening som bevisst strategi for kaloriregulering. Når hun trener mye, kan hun unne seg litt mer mat, med visshet om at det blir forbrent på trening, men når hun har trent lite straffer hun seg selv med å la være å spise. Med den høye treningsmengden og det lave matinntaket og allerede undervekt, står hun også i fare for RED og osteoporose. Med undervekt og underernæring antar jeg at hun har mistet menstruasjonen og det øker risikoen ytterligere. Både RED og forstyrret spising el spiseforstyrrelser er alvorlige tilstander og datteren din trenger profesjonell hjelp. Hun har ALDRI spist mye. Trener kun skole/lag og ikke egentrening så ikke trening for å kontrollere vekt. Trening aldri brukt som kaloriregulering. Jeg sa hun HAR vært på grensen til undervekt, ikke at hun er det nå (takket være den snacksen hun innimellom får i seg og pubertetskiloene) Hun har jevn mens. Står opp og litt frokost kl 6, litt ettertreningsmat kl 10, lunsj 11-12, etter skolen måltid/middag mellom 16-17 (hjemme mellom 15-17 hver dag) trening 4 dager og så kveldsmat etter trening. og kamp en dag Det ER ikke lett å få i seg 3500 kalorier for en jente på en dag. Treningsfrie dager trenger jo ikke kroppen 3500 kalorier og det spises mindre. Så klart tenker vi på REDs, det er en grunn til at jeg fikser lunsjen og litt mellommål. Igjen, det wr ikke noe forstyrret forhold til mat når sensitiviteten/kresenheten/metthetsfølelsen/lite sultfølelse har vært der siden hun var baby og ble ammet og mat ble introdusert. Trener man vil man så klart oftest kjenne sult etterpå, og vet at man må fylle på lagrene, men tenk deg at klokka er 21, har vært hjemme i en time den dagen mellom skole og trening, var oppe klokka 6, selv om man vet man bør spise så skal magen også ta imot en masse og det føles ikke så godt å bøtte nedpå mat. Tull å sykeliggjøre alt. Anonymkode: 7f0a3...5ea 2
Grüner Skrevet søndag kl. 08:04 #29 Skrevet søndag kl. 08:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun har ALDRI spist mye. Trener kun skole/lag og ikke egentrening så ikke trening for å kontrollere vekt. Trening aldri brukt som kaloriregulering. Jeg sa hun HAR vært på grensen til undervekt, ikke at hun er det nå (takket være den snacksen hun innimellom får i seg og pubertetskiloene) Hun har jevn mens. Står opp og litt frokost kl 6, litt ettertreningsmat kl 10, lunsj 11-12, etter skolen måltid/middag mellom 16-17 (hjemme mellom 15-17 hver dag) trening 4 dager og så kveldsmat etter trening. og kamp en dag Det ER ikke lett å få i seg 3500 kalorier for en jente på en dag. Treningsfrie dager trenger jo ikke kroppen 3500 kalorier og det spises mindre. Så klart tenker vi på REDs, det er en grunn til at jeg fikser lunsjen og litt mellommål. Igjen, det wr ikke noe forstyrret forhold til mat når sensitiviteten/kresenheten/metthetsfølelsen/lite sultfølelse har vært der siden hun var baby og ble ammet og mat ble introdusert. Trener man vil man så klart oftest kjenne sult etterpå, og vet at man må fylle på lagrene, men tenk deg at klokka er 21, har vært hjemme i en time den dagen mellom skole og trening, var oppe klokka 6, selv om man vet man bør spise så skal magen også ta imot en masse og det føles ikke så godt å bøtte nedpå mat. Tull å sykeliggjøre alt. Anonymkode: 7f0a3...5ea I de innledende innleggene virket det som hun knapt spiste og at det var veldig lite og sjelden og at hvis hun ikke trente spiste hun enda mindre, og da framstod det mer alvorlig. Men når du forklarer det mer detaljert som nå, gjør det ikke det lenger, så det er jo bra.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:12 #30 Skrevet søndag kl. 18:12 Grüner skrev (10 timer siden): I de innledende innleggene virket det som hun knapt spiste og at det var veldig lite og sjelden og at hvis hun ikke trente spiste hun enda mindre, og da framstod det mer alvorlig. Men når du forklarer det mer detaljert som nå, gjør det ikke det lenger, så det er jo bra. Man skal ikke måtte trenge å forklare seg og gå i dybden på hver minste detalj for å unngå at mennesker begynner å diagnostisere mennesker de aldri har møtt. Kan man ikke svare på det det blir spurt om så får man bare la være å svare. Anonymkode: 5be4a...048 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:18 #31 Skrevet søndag kl. 18:18 Når fattern hadde kreft og sleit med å få i seg nok næring var tipset å dytte inn sunne kalorier overalt. Feit fløte i stedet for mat i matlaging, rømme med mer fett, ekte smør osv. Ren og hel mat, men med mer kalorier. Avokado har masse kalorier! Og finn noe hun liker å spise, og som er lett å enten lage eller ha klart i kjøleskapet. Anonymkode: 64d82...f32
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:20 #32 Skrevet søndag kl. 18:20 To av mine hadde en slags spiseforstyrrelse, uten at de fikk hjelp. For all del, de fikk psykolog, men det som egentlig hjalp var jo at vi fulgte den opp med fristende sunn mat, og hadde felles måltider. Fokuserte på ernæring, hadde samtaler om hva kroppen trengte osv. Det er jo ikke slik at det er en magisk tryllestav hos BUP som ordner opp i noe...det er foreldre og barn som gjør jobben. Noe vi ser fra de alvorlig syke som har vært I Aftenposten. Så lite matlyst, småspill, sykdom...whatever- det handler om å få i seg nok kalorier og riktig mat som kroppen trenger. Og der tror jeg veldig mange ungdomsforeldre får seg en overraskelse på hvor mye oppfølging det er... Anonymkode: f3b90...0a4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:27 #33 Skrevet søndag kl. 22:27 Hvis ungdommen skal opp i vekt må kalorier prioriteres over frukt og grønnsaker. La de selvfølgelig få det og, men det må ikke fortrenge mye mer kaloritett mat. Ha ekstra olje/smør og fløte i den maten det er naturlig. Bytt til en fetere melk. Gi juice til drikke. Ha enkle alternativer tilgjenglig. Har to ungdommer selv med ulik spiseproblematikk, og her har det f.eks gått mye i smoothie (med egg, havregryn, fløte, proteinyoghurt osv), enkle ting å putte i airfryeren (fries, mozzarella sticks, jalapeno poppers, kyllingvinger, vårruller, løkringer og grilled cheese) og microen (minipizza, pastaskåler fra fjordland). I tillegg har jeg stått for det meste av både planlegging, tilberedning og servering. Ved veldig lite matlyst og liten ork til å spise har vi fokusert på snacks. Potetgull, sjokolade, oppskåret eple med peanøttsmør, kjeks - i tillegg til at de har drukket en del kalorier som juice, iste, sjokolademelk etc. Hatt null restriksjoner på sjokoladepålegg, sukrete frokostblandinger og sånn. Det har til tider føltes veldig feil når man tross alt fronter et sunt kosthold ellers, men jeg har hatt fagfolk i ryggen hele veien og er nå trygg på at det var helt riktig i vår situasjon. Spisevanskene er tilstede til begge mine enda, men de er oppe på normalvekt og er både i stand til å kjenne på sultfølelsen og handle ut fra den nå. Selv om jeg fortsatt legger tilrette en del, så spiser de nå jevnt over tre måltid i døgnet der jeg stort sett bare står for middagen. Og de spiser helt passe sunt - og er ganske glad i snacks - begge to nå. Anonymkode: db77f...863 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:54 #34 Skrevet mandag kl. 06:54 signerer vedkommende over meg. Sjokolademelk etter trening, melkesjokolade etc i hverdagen. Sjekk ut sunn idrett. De er gode på slikt. Har ungdom som har gått på Wang Ung, og der holdt de foredrag både for voksne og ungdommer. Det er forskjell på ungdom som er veldig aktive innen idrett, og annen ungdom/voksne når det kommer til kosthold. Anonymkode: 4b163...f85
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:55 #35 Skrevet mandag kl. 06:55 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): signerer vedkommende over meg. Sjokolademelk etter trening, melkesjokolade etc i hverdagen. Sjekk ut sunn idrett. De er gode på slikt. Har ungdom som har gått på Wang Ung, og der holdt de foredrag både for voksne og ungdommer. Det er forskjell på ungdom som er veldig aktive innen idrett, og annen ungdom/voksne når det kommer til kosthold. Anonymkode: 4b163...f85 Legger ved : https://sunnidrett.no/tips-for-a-oke-energiinntaket/ Anonymkode: 4b163...f85
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:28 #36 Skrevet mandag kl. 07:28 AnonymBruker skrev (På 24.1.2026 den 12.12): Men spiser ENDA mindre om hun ikke trener, så nei, Anonymkode: 7f0a3...5ea Dette er jo et stort varselflagg. Høres ut som hun/han har spiseforstyrrelser.. Anonymkode: 56017...dff
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:27 #37 Skrevet mandag kl. 11:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er jo et stort varselflagg. Høres ut som hun/han har spiseforstyrrelser.. Anonymkode: 56017...dff Nei, det er ikke automatisk et varselsignal, det kalles helt normal regulering. Appetitt styres i storgrad av trenings/aktivitetsnivå, døgnrytme og hormoner. med frokost, morgentrening, sulten, lunsj osv lærer kroppen et mønster. Står opp, frokost, trening, sulten av trening osv. På treningsfrie dager brytes jo dette mønsteret. Er ikke oppe klokka 6 og ferdig med trening kl 10. Apetittøkende hormoner (kortisol, grehlin, leptid) har ikke blitt produsert pga ingen trening. Så sultfølelsen blir naturlig lavere. Så på kvelden etter trening konkurrerer sult med trøtthet om opperksomhet. Kroppen kan prioritere søvn og restitusjon fremfor mat uten at det er sykelig og man nekter seg mat, men regulering av signalene for sult er ikke sterke nok. Spiseforstyrrelser handler om kontroll, rigiditet og frykt, ikke nødvendigvis at man har lav sultfølelse og at apetitten i tillegg varierer med belastning. Så kan vi snakke fordøyelse. Med mye trening går det mye blod rundt i kroppen til muskler og nerver, og fordøyelsen kan bli nedprioritert litt og føles litt treg. Dette gjør at idrettsutøvere kan slite med tungt fordøyelig mat, men foretrekker lett mat i små porsjonerer , ikke fordi de vil kontrollere matinntaket, men kroppen sender signaler om at det er ikke ok med mer mat. Noen har nok litt kraftigere signaler her og sliter mer. Så snakker vi om ungdom, de vokser, hormonene svinger og bare det gjør at sultsignaler ikke er så forutsigbare. Spiser ungdom om det blir mer tilrettelagt/lagt til rette for det, (f.eks smoothie, at noen lager salat, wrap osv) men ikke når det er tung mat, tørr brødskive så ser jeg ikke varselflagg. Hadde det vært rigide regler for mat, ja bekymret. Om frykten for å gå opp i vekt hadde vært der ja, men ikke om ønsket om snacks for å få i seg nok lettfordøyelig mat for å få nok energi. Ta eksempel i går, hadde tidlig kamp kl 9.30 med 50 minutters reisevei, så måtte bryte med både ukesrutine og helgrutine. Trøtt så sultsignalene var ikke så sterke og orken til å lage frokost minimal. Så vi tilrettelegger for mat. Litt ciabatta med smør for å vekke appetitten litt sammen med smoothie og så «tvang» (dvs ba henne være fornuftig å spise nok) vi henne spise en porsjon havregrøt med litt sukker/kanel og litt mer bær. Humøret og energien kom raskt. Havregrøt har ganske nasty konsistens og pappsmak uten tilsetning. Hun trengte jo også litt ekstra energi i form av sukker. Men hun har ikke ork eller lyst til å fikse seg sånt hver dag, DA blir det et følt tvangsregime om hva man må spise, men noen ganger må det bli verktøy for å få i seg nok, som snacks, sjokolade, proteinvafler mm. Kosthold idrettsungdom vs vanlig ungdom bør helst ikke sammenlignes direkte. Det er også en vanlig misforståelse at kun «sunn mat» er optimalt for idrettsungdom. For mye av det som er sunt er fiberrikt, fettrik og proteinrikt og veldig tungt å fordøye. Det har jeg allerede nevnt ikke er så hensiktsmessig. Idrettsungdom trenger oftere lettfordøyelig energi, rask tilgang på karbohydrater, mat som gir minst mulig ubehag i magen etter inntak. Det gjelder både før, men spesielt etter trening. Viktigere å tenke hvilken funksjon ulike typer mat har enn å definere sunn/usunn. Noen ganger gjelder rask restitusjon, andre ganger kan man tenke fiberrik kost. Her i huset er ikke sjokolade «usunn» på en treningsdag. For skal vi servere mye fiber/fett/protein så må mengden begrenses og fordeles i små bomber gjennom hele dagen og ikke gjennom stort hovedmåltid middag, da sier kroppen fra. Ungdom er gjerne ikke helt oppegående med alt og «energi» og vilje til alt. Datteren kan fint klare 2 timers beinhard økt, men å gå fra togstasjon og hjem føles som å bestige et høyt fjell, sånn blir det gjerne med mat også. Må det brukes mye tid på å lage den selv blir fjellet for høyt.. Jeg stiller helt ulike krav til tenåringene etter aktivitetsnivået deres. Så til slutt med idrettsungdom så greit å tenke på idretten de driver med og hvilken funksjon vekt har. I datterens idrett er det stor ulempe med lav vekt for da skubbes man jo lett bort. Anonymkode: 7f0a3...5ea 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:41 #38 Skrevet mandag kl. 13:41 Glemte en ting med ungdom og litt klaging på vondt i magen og mindre spising senere. Det kan komme klaging på vondt i magen for den føles for full, og de føler trykk, kvalme, maten står opp i halsen, mat med smak kommer opp. Dette er kroppens mekanikk og relatert til fordøyelsen som nevnt i innlegget over. Det kommer av at magesekken ikke klarer å tømme seg så fort, stress/høy aktivering, for mye fiber, fett, proteiner før trening og for lite tid mellom aktivitet og måltid. Dette gjelder altså i stor grad idrettsungdom. Mange ungdommer klager over vondt i magen og orker ikke spise, men den magevondten er egentlig sult. Å være ungdom og spesielt om mye stress føler man ikke vanlig sult, men signalene kroppen sender er kvalme, murring, urolig mage, hodepine, irrititasjon. Ikke rart det oppfattes som at kroppen ikke vil ha mat mer enn at kroppen er sulten. Lavt blodsukker/tomme glykogenlagre er vanlig da. Så hvem opplever det. Vanligst jenter som trener, ungdom som vokser og om man er sensitiv på signaler. Til slutt vondt i magen uten at man vet, det kan også bety at man ikke spiser, men mer med signaler enn fordøyelsen. Stress skaper krøll mellom hjerne og stress, det autonome nervesystemet er i betedskap, hormonene svinger alle veier som gjør at magen blir nedslagsfelt. Spørsmålet er hvorfor er det vanskelig å tolke signaler som f.eks sult så kan barn/ungdom ha umodent interoseptisk system, dvs umoden evne til å tolke kroppssignaler(overvektige kan ha motsatt problem med tolkning av metthet). Rask vekst gjør gjør det vanskelig å tolke, hormonelle svingninger, høyt ytre press. Ungdom kan føle det samme og egentlig tre ulike ting, og samme ubehag kan skylde en ting ene dagen og en annen ting den andre. Kan tro det var typen mat som ga problem, og endrer, men føler det samme dagen etter og da var det egentlig stress så ikke rart om ungdom ikke stoler på signalene eller blir forvirret. Så det å vente på sult er aldri god ide, noen vil ikke kjenne det helt (derfor vi foreldre hjelper unge som ikke har tydelige sultfølelser) Og hvorfor jeg HATER ideen om at barn/unge spiser når de blir sultne, som er nei.. Kan hjelpe de unge med regulering og vise at f.eks frokost kan hjelpe, og at ubehag kan bety ulike ting. Det å høre på kroppen ikke alltid nytter, men nedre å ha vaner og hjelpe til med vanene. Mer flytende mat er lurt for alle typer mageproblem som over, små porsjoner oftere, uregelmessighet skaper mer ubehag som over, lite fiber før økt om aktivitet og om ungdom er lite aktive så aktivitet for å aktivere sultsignaler. Igjen, det å se varselflagg bare for lite matlyst selv om trening, klager over «magevondt» , eller mener at sult er en selvfølgelig følelse kan for lite. Nå som barna er tenåringer og trener mer har jeg jo måttet lære mer. Hva jeg mente og trodde om mat, kresenhet, magevondt osv da mitt på grensen rundt undervekt var liten er ikke det samme som jeg mener nå. Jeg kan også mye mer om signaler, regulering, ulik sensitivitetsnivå til ulike matvarers smak/lukt. Så slutt å være kategorisk uten å se etter alternative forklaringer. Anonymkode: 7f0a3...5ea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå