AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:15 #1 Skrevet torsdag kl. 21:15 Ditt beste tips til å øke vekt for småspist tenåring som ønsker opp i vekt . Herbalife ? Proteindrikker ? Noen som har erfaring og tips ? Spiser lite og sjeldent . Vil ikke ha frokost så gjerne noe som kan erstatte det Anonymkode: 018e1...0a1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:24 #2 Skrevet torsdag kl. 21:24 Næringsdrikk? Peanøttsmør? Anonymkode: 56e59...1a5 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:50 #3 Skrevet torsdag kl. 21:50 Ja næringsdrikk skal jeg kjøpe. Ja peanøttsmør er hun glad i. Takk skal kjøpe inn. Anonymkode: 018e1...0a1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:57 #4 Skrevet torsdag kl. 21:57 Er du sikker på at hun faktisk ønsker å gå opp i vekt, og at det ikke bare er noe hun sier for å berolige deg? Kanskje det er lurt å ta en skikkelig prat om dette, helst også med helsepersonell. Anonymkode: 7c826...d95 6 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:33 #5 Skrevet torsdag kl. 23:33 Smoothies. Du kan putte både egg, cottage cheese, avokado og havregryn opp i. Anonymkode: f5e33...013 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:39 #6 Skrevet fredag kl. 06:39 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ditt beste tips til å øke vekt for småspist tenåring som ønsker opp i vekt . Herbalife ? Proteindrikker ? Noen som har erfaring og tips ? Spiser lite og sjeldent . Vil ikke ha frokost så gjerne noe som kan erstatte det Anonymkode: 018e1...0a1 Har tenåringsbarn som trener mye på skolen og kvelden og ikke har energi til å lage seg då mye. Lager mye vafler med priteinpulver, havregryn cottage cheese, masse egg, kulturmelk/rømme og litt sukker. Lager energibarer med dadler/honning og masse annet Til frokost i helgene (og noen ganger i ukedagene) lager jeg smoothier med bær, biola, linfrø, eplejuice. Vi har bare innsett at det å lage seg mat føles for slitsomt og selv om man som forelder mener at ditt og datt bør tenåringene klare selv så kan det være annet som tar all energien til å gjøre ting selv. Anonymkode: 7f0a3...5ea 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:49 #7 Skrevet fredag kl. 06:49 Smoothie. har en småspist tenåring. Til frokost lager vi smoothie av gresk yoghurt, frosne bær etter ønske (byttet på), gjerne en liten neve havregryn (som har lagt i bløtt), litt avocado (bruker å kjøpe frosne, eller fryse ned i biter om vi har noen rester), eggehviter, også sper vi på med melk/biola for å tynne den litt. Anonymkode: 4b163...f85 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:53 #8 Skrevet fredag kl. 22:53 AnonymBruker skrev (På 22.1.2026 den 22.15): Ditt beste tips til å øke vekt for småspist tenåring som ønsker opp i vekt . Herbalife ? Proteindrikker ? Noen som har erfaring og tips ? Spiser lite og sjeldent . Vil ikke ha frokost så gjerne noe som kan erstatte det Anonymkode: 018e1...0a1 Vi har en litt eldre ungdom som har problemer med å få i seg nok næring. Her går det på noe 400kalorier næringsdrikk, billigst på nett. Han er glad i omelett, så jeg lager omelett med 6 egg, 1,5 dl fløte, 150g stekt nakkekoteletter i biter, litt grønnsaker + mye ost på toppen. Vi steker opp flere, deler i porsjoner og fryser ned. Da er det lettvint for ungdommen å varme i mikroen. I tillegg steker vi hjemmelaget pizza med litt grovt mel, mye fyll + ost. Fryses i biter. Det er litt større sjanse for at han spiser når ok mat er lett tilgjengelig. Anonymkode: f64a7...021 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:54 #9 Skrevet fredag kl. 22:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har en litt eldre ungdom som har problemer med å få i seg nok næring. Her går det på noe 400kalorier næringsdrikk, billigst på nett. Han er glad i omelett, så jeg lager omelett med 6 egg, 1,5 dl fløte, 150g stekt nakkekoteletter i biter, litt grønnsaker + mye ost på toppen. Vi steker opp flere, deler i porsjoner og fryser ned. Da er det lettvint for ungdommen å varme i mikroen. I tillegg steker vi hjemmelaget pizza med litt grovt mel, mye fyll + ost. Fryses i biter. Det er litt større sjanse for at han spiser når ok mat er lett tilgjengelig. Anonymkode: f64a7...021 Evt finn noe tilsvarende som ungdommen liker. Anonymkode: f64a7...021
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:19 #10 Skrevet lørdag kl. 10:19 AnonymBruker skrev (På 23.1.2026 den 7.39): Har tenåringsbarn som trener mye på skolen og kvelden og ikke har energi til å lage seg då mye. (...) Vi har bare innsett at det å lage seg mat føles for slitsomt og selv om man som forelder mener at ditt og datt bør tenåringene klare selv så kan det være annet som tar all energien til å gjøre ting selv. Anonymkode: 7f0a3...5ea Du har ikke vurdert å be hen trene mindre? Anonymkode: dfc64...de4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:12 #11 Skrevet lørdag kl. 11:12 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du har ikke vurdert å be hen trene mindre? Anonymkode: dfc64...de4 Men spiser ENDA mindre om hun ikke trener, så nei, Anonymkode: 7f0a3...5ea
AprilLudgate Skrevet lørdag kl. 14:58 #12 Skrevet lørdag kl. 14:58 Liker hun sunne vafler? Jeg puttet oppi nøttesmør, chiafrø, banan, ekstra egg etc i vafler. Melet var fullkorn+havregryn. Prorteindrikk er ikke et godt alternativ, da må du heller blande inn feks frosne bær i næringsdrikk.
AprilLudgate Skrevet lørdag kl. 14:58 #13 Skrevet lørdag kl. 14:58 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men spiser ENDA mindre om hun ikke trener, så nei, Anonymkode: 7f0a3...5ea Dette høres ut som en type spiseforstyrrelse. 3 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:54 #14 Skrevet lørdag kl. 16:54 Takk for tips. Skal lage opp så det bli lettere å ta . Liker mye av det som er nevnt. Mange gode tips Ja hun vil opp i vekt. Har slitt etter kyssesyken. Og lite matlyst om morgenen. Anonymkode: 018e1...0a1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:03 #15 Skrevet lørdag kl. 17:03 Lag kanelboller, vafler med banan, havregryn, pizzaboller, kjøp vaniljekesam og sånn god havreblanding med nøtter og diverse, pannekaker,..sett fram frukt. Proteinbar med sjokolade og nøtter. Lag pastasalat med masse godt, og sett i kjøleskapet. Jeg har hatt 3 jenter der alle brukte tiden på sminke om morgenen, og dro avgårde uten mat. Det gikk ut over skole og vekt...så da måtte vi bare fore dem i noen år. Noe annet hjalp ikke. Og det måtte jo friste, hvis ikke ble ikke spist. Anonymkode: f3b90...0a4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:46 #16 Skrevet lørdag kl. 17:46 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Dette høres ut som en type spiseforstyrrelse. Nei, noen har bare mindre sultfølelse, på samme måte som noen kan føle mye sultfølelse. (det oxempic og lignende begrenser) Det er ikke spiseforstyrrelse. Anonymkode: 7f0a3...5ea
AprilLudgate Skrevet lørdag kl. 19:39 #17 Skrevet lørdag kl. 19:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, noen har bare mindre sultfølelse, på samme måte som noen kan føle mye sultfølelse. (det oxempic og lignende begrenser) Det er ikke spiseforstyrrelse. Anonymkode: 7f0a3...5ea Statistisk er det mest sannsynlig med spiseforstyrrelse av en sort. Jeg har selv hatt ekstremt manglende matlyst i graviditet, helt intenst. Jeg klarte likevel spise det jeg trengte. 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:03 #18 Skrevet lørdag kl. 22:03 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Statistisk er det mest sannsynlig med spiseforstyrrelse av en sort. Jeg har selv hatt ekstremt manglende matlyst i graviditet, helt intenst. Jeg klarte likevel spise det jeg trengte. Det er ganske vanlig å ikke få i seg maks mat hver dag om man trener mye, hvorfor ellers hadde langrennsløpere ikke hatt kilovis med smågodt og snacks tilgjengelig. Mye sunn mat er smakløs og må spises mye av og magen blir fullere enn hva kroppen trener. Kan ha spist mye, men fortsatt ikke nok og med trening så skal man få i seg både proteiner og karbohydrater, men ikke nødvendigvis samtidig. Så er det hva man bør få i seg rett etter trening. Alle som trener mer enn 8-9 økter i uka har ikke spiseforstyrrelser, men de kan slite med å få nok mat hele tiden. Vil ikke ha for mye mat i magen før trening blant annet. Anonymkode: 7f0a3...5ea
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:50 #19 Skrevet lørdag kl. 22:50 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, noen har bare mindre sultfølelse, på samme måte som noen kan føle mye sultfølelse. (det oxempic og lignende begrenser) Det er ikke spiseforstyrrelse. Anonymkode: 7f0a3...5ea Dønn seriøst: Les deg opp på atypisk anoreksi. Å trene 8-9 økter i uka er ikke normalt med mindre hun driver med proffidrett, i hvis tilfelle du bør ta en seriøs prat med treneren om kostholdet hennes. Anonymkode: dfc64...de4 2 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:01 #20 Skrevet lørdag kl. 23:01 AnonymBruker skrev (På 22.1.2026 den 22.15): Ditt beste tips til å øke vekt for småspist tenåring som ønsker opp i vekt . Herbalife ? Proteindrikker ? Noen som har erfaring og tips ? Spiser lite og sjeldent . Vil ikke ha frokost så gjerne noe som kan erstatte det Anonymkode: 018e1...0a1 Hvis det er slik at hun faktisk vil opp i vekt, må hun være villig til faktisk å prøve å spise mer og oftere. Anonymkode: 1dc2b...6fc 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå